REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego tak? Czyli o projekcie opodatkowania spółek komandytowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Gach
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Po ubiegłorocznych próbach superszybkiego podatkowego zrównania spółek komandytowo-akcyjnych ze spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółkami akcyjnymi – zarzuconych na jakiś czas - temat ten niestety powrócił i to w zmultiplikowanej postaci.

W dniu 12 lutego 2013 r. przedłożono bowiem pod konsultacje projekt ustawy o zmianie obu ustaw o podatkach dochodowych oraz innych ustaw. Projekt ten jako jedną ze zmian wprowadza przyznanie podmiotowości prawno-podatkowej nie tylko spółce komandytowo-akcyjnej ale i klasycznej spółce komandytowej.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

W skrócie oznacza to podwójne opodatkowanie w spółkach komandytowo-akcyjnych i spółkach komandytowych - analogicznie jak to ma miejsce obecnie w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością oraz w spółkach akcyjnych. Czyli z jednej strony opodatkowana będzie sama spółka - od  uzyskanego przez siebie dochodu, a z drugiej strony opodatkowane będą transfery środków ze spółek do samych już wspólników.

Taki zabieg ustawodawcy, o ile jeszcze - ze względu na konsekwencje dla budżetu Państwa wynikające w szczególności z faktu wydania przez Ministra Finansów w dniu 11 maja 2012 r. korzystnej dla podatników interpretacji ogólnej sygn. DD5/033/1/12/KSM/DD-125 - byłby przynajmniej teoretycznie uzasadniany, jeśli chodzi o spółki komandytowo-akcyjne, choć nie koniecznie słuszny -  pozostaje całkowicie niezrozumiały i niesłuszny, jeśli chodzi o spółki komandytowe.

Polscy przedsiębiorcy oszczędzą miliony na podatku

Co ciekawe, w Uzasadnieniu projektu zmian w/w ustaw podatkowych znalazły się w tym zakresie dość problematyczne stwierdzenia, które nie wiadomo jak właściwie odczytywać. Otóż uzasadnienie w zakresie zmiany statusu podatkowego spółki komandytowej wskazuje, że: „Opodatkowanie tej spółki podatkiem dochodowym stanowić będzie wyraz realizacji w pełniejszym wymiarze zasady równości wobec prawa podmiotów znajdujących się w porównywalnej sytuacji. Wprawdzie uchwała NSA z dnia 16 stycznia 2012 r. dotyczyła wyłącznie statusu akcjonariusza SKA, to jednak sytuacja prawna komandytariuszy S.K. na gruncie prawa handlowego i podatkowego jest zbliżona do tej jaką posiadają akcjonariusze w S.K.A. Istnieje zatem, realne ryzyko przeniesienia ciężaru obecnie wykorzystywanych schematów optymalizacyjnych ze spółek komandytowo-akcyjnych na spółki komandytowe”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółki komandytowe zapłacą CIT

Czy wkład w postaci know-how do spółki komandytowej podlega VAT

Ranking najgorszych i najlepszych przepisów podatkowych

Planowane zmiany w podatkach dochodowych w opinii przedsiębiorców

Epopeję pewnie można byłoby napisać porównując oba te typy spółek, ale trudno wskazać w jakim niby zakresie podatkowo sytuacja komandytariusza w spółce komandytowej jest zbliżona do sytuacji akcjonariusza w spółce komandytowo-akcyjnej. Od 2001 roku komandytariusz w S.K. był opodatkowany tak jak komplementariusz, a zatem na bieżąco za okresy miesięczne lub kwartale od odpowiedniej części dochodu spółki. Sytuacji tej nie zmieniła ani uchwała NSA z 16.01.2012 r. ani interpretacja ogólna z 11.05.2012 roku Te dotyczyły wyłącznie akcjonariusza w spółce komandytowo-akcyjnej i przesądzały, że opodatkowanie pojawia się w ich przypadku tylko w sytuacji podjęcia uchwały w sprawie podziału zysku SKA. Wcześniej podatek ten nie jest należny. Obiektywnie zatem, zakładając reinwestycję środków finansowych spółki, opłacalne byłoby i nadal pozostaje do czasu zmiany przepisów założenie spółki komandytowo-akcyjnej. Możliwości odroczenia płatności podatku w czasie nie dawała i nie daje natomiast nadal spółka komandytowa. Ta ostatnia nie może być zatem wykorzystywana do jakichkolwiek działań optymalizacyjnych prowadzących do przesunięcia terminu zapłaty podatku. Nie sposób zatem stwierdzić na jakiej niby podstawie, rewolucyjne jednak zmiany w zakresie opodatkowania spółek miałyby się odnosić także do spółki komandytowej.

Jedynym pewnie efektem wprowadzonych zmian będzie rezygnacja przez przedsiębiorców z prowadzenia działalności w formie i spółek komandytowo -akcyjnych, i komandytowych.

Nie wiadomo natomiast tylko czy celem ustawodawcy jest powrót do korzeni tj. funkcjonowania w obrocie gospodarczym wyłącznie przedsiębiorców jednoosobowych, spółek cywilnych, jawnych i kapitałowych, czy też jeszcze o coś innego w tym wszystkim chodzi.

 

Małgorzata Gach,  radca prawny i doradca podatkowy

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Gach, Hulist, Mizińska, Wawer

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA