REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego tak? Czyli o projekcie opodatkowania spółek komandytowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Gach
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Po ubiegłorocznych próbach superszybkiego podatkowego zrównania spółek komandytowo-akcyjnych ze spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółkami akcyjnymi – zarzuconych na jakiś czas - temat ten niestety powrócił i to w zmultiplikowanej postaci.

W dniu 12 lutego 2013 r. przedłożono bowiem pod konsultacje projekt ustawy o zmianie obu ustaw o podatkach dochodowych oraz innych ustaw. Projekt ten jako jedną ze zmian wprowadza przyznanie podmiotowości prawno-podatkowej nie tylko spółce komandytowo-akcyjnej ale i klasycznej spółce komandytowej.

REKLAMA

REKLAMA

W skrócie oznacza to podwójne opodatkowanie w spółkach komandytowo-akcyjnych i spółkach komandytowych - analogicznie jak to ma miejsce obecnie w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością oraz w spółkach akcyjnych. Czyli z jednej strony opodatkowana będzie sama spółka - od  uzyskanego przez siebie dochodu, a z drugiej strony opodatkowane będą transfery środków ze spółek do samych już wspólników.

Taki zabieg ustawodawcy, o ile jeszcze - ze względu na konsekwencje dla budżetu Państwa wynikające w szczególności z faktu wydania przez Ministra Finansów w dniu 11 maja 2012 r. korzystnej dla podatników interpretacji ogólnej sygn. DD5/033/1/12/KSM/DD-125 - byłby przynajmniej teoretycznie uzasadniany, jeśli chodzi o spółki komandytowo-akcyjne, choć nie koniecznie słuszny -  pozostaje całkowicie niezrozumiały i niesłuszny, jeśli chodzi o spółki komandytowe.

Polscy przedsiębiorcy oszczędzą miliony na podatku

REKLAMA

Co ciekawe, w Uzasadnieniu projektu zmian w/w ustaw podatkowych znalazły się w tym zakresie dość problematyczne stwierdzenia, które nie wiadomo jak właściwie odczytywać. Otóż uzasadnienie w zakresie zmiany statusu podatkowego spółki komandytowej wskazuje, że: „Opodatkowanie tej spółki podatkiem dochodowym stanowić będzie wyraz realizacji w pełniejszym wymiarze zasady równości wobec prawa podmiotów znajdujących się w porównywalnej sytuacji. Wprawdzie uchwała NSA z dnia 16 stycznia 2012 r. dotyczyła wyłącznie statusu akcjonariusza SKA, to jednak sytuacja prawna komandytariuszy S.K. na gruncie prawa handlowego i podatkowego jest zbliżona do tej jaką posiadają akcjonariusze w S.K.A. Istnieje zatem, realne ryzyko przeniesienia ciężaru obecnie wykorzystywanych schematów optymalizacyjnych ze spółek komandytowo-akcyjnych na spółki komandytowe”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółki komandytowe zapłacą CIT

Czy wkład w postaci know-how do spółki komandytowej podlega VAT

Ranking najgorszych i najlepszych przepisów podatkowych

Planowane zmiany w podatkach dochodowych w opinii przedsiębiorców

Epopeję pewnie można byłoby napisać porównując oba te typy spółek, ale trudno wskazać w jakim niby zakresie podatkowo sytuacja komandytariusza w spółce komandytowej jest zbliżona do sytuacji akcjonariusza w spółce komandytowo-akcyjnej. Od 2001 roku komandytariusz w S.K. był opodatkowany tak jak komplementariusz, a zatem na bieżąco za okresy miesięczne lub kwartale od odpowiedniej części dochodu spółki. Sytuacji tej nie zmieniła ani uchwała NSA z 16.01.2012 r. ani interpretacja ogólna z 11.05.2012 roku Te dotyczyły wyłącznie akcjonariusza w spółce komandytowo-akcyjnej i przesądzały, że opodatkowanie pojawia się w ich przypadku tylko w sytuacji podjęcia uchwały w sprawie podziału zysku SKA. Wcześniej podatek ten nie jest należny. Obiektywnie zatem, zakładając reinwestycję środków finansowych spółki, opłacalne byłoby i nadal pozostaje do czasu zmiany przepisów założenie spółki komandytowo-akcyjnej. Możliwości odroczenia płatności podatku w czasie nie dawała i nie daje natomiast nadal spółka komandytowa. Ta ostatnia nie może być zatem wykorzystywana do jakichkolwiek działań optymalizacyjnych prowadzących do przesunięcia terminu zapłaty podatku. Nie sposób zatem stwierdzić na jakiej niby podstawie, rewolucyjne jednak zmiany w zakresie opodatkowania spółek miałyby się odnosić także do spółki komandytowej.

Jedynym pewnie efektem wprowadzonych zmian będzie rezygnacja przez przedsiębiorców z prowadzenia działalności w formie i spółek komandytowo -akcyjnych, i komandytowych.

Nie wiadomo natomiast tylko czy celem ustawodawcy jest powrót do korzeni tj. funkcjonowania w obrocie gospodarczym wyłącznie przedsiębiorców jednoosobowych, spółek cywilnych, jawnych i kapitałowych, czy też jeszcze o coś innego w tym wszystkim chodzi.

 

Małgorzata Gach,  radca prawny i doradca podatkowy

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Gach, Hulist, Mizińska, Wawer

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA