REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzeczne przepisy mogą być kosztowne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polska ustawa o VAT zawiera wiele rozwiązań, sprzecznych z unijną VI dyrektywą. Dla Polski może to oznaczać sankcje finansowe ze strony Unii Europejskiej. Dla podatników oznacza to możliwość stosowania wprost przepisów wspólnotowych z pominięciem regulacji krajowych.
Ustawa o podatku od towarów i usług obowiązuje od 1 maja 2004 r. Od momentu wejścia w życie jest krytykowana. Główne zarzuty to niezrozumiały język, zbyt dużo wyjątków od zasad ogólnych, a także niezgodność polskich regulacji z przepisami unijnymi.

– Liczne rozwiązania w polskiej ustawie o VAT są sprzeczne z unijną VI dyrektywą. Zastrzeżenia można mieć np. do ograniczenia prawa do rozliczenia podatku naliczonego po przekroczeniu limitu wydatków na reprezentację i reklamę, wyłączenia prawa do rozliczenia podatku przy zakupie niektórych samochodów i paliwa do nich czy uzależnienia prawa do zaliczkowego zwrotu podatku naliczonego przed rozpoczęciem sprzedaży od spełnienia pewnych warunków – argumentował Grzegorz Maślanko, radca prawny, tax partner w Departamencie Doradztwa Podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy.

Przyczyny różnic

Dlaczego ustawa o VAT jest taka zła? Czy polski ustawodawca nie potrafi stworzyć regulacji analogicznych, jakie obowiązują w Unii Europejskiej? 15 dni - upłynęło od złożonej na naszych łamach przez Teresę Lubińską, minister finansów, zapowiedzi poprawienia ustawy o VAT. 
– Przepisy ustawy o VAT są w pewnym zakresie niezgodne z VI dyrektywą UE. W niektórych przypadkach jest to efekt niedokładnego tłumaczenia przepisów na język polski. Nie zawsze jednak różnice w treści pomiędzy polską ustawą a aktem wspólnotowym powodują niekorzystne skutki dla podatników. W wielu przypadkach ustawa o VAT zapewnia więcej praw niż wynika to z aktu, na którym jest wzorowana – przekonywał Paweł Jabłonowski, prawnik z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Skutki dla Polski...

Zdaniem Andrzeja Żegoty, doradcy podatkowego, odpowiednie organy Wspólnoty Europejskiej mogą zastosować różne środki w celu przymuszenia kraju członkowskiego do dostosowania przepisów wewnętrznych (krajowych) do prawa unijnego. Podobnego zdania jest Antoni Dąbrowski, ekspert z P. Kacprzyk Kancelaria Prawna Mazars Polska.
 – Konsekwencje niedostosowania polskich przepisów do postanowień VI dyrektywy mogą być dla Polski kosztowne. Istnieje groźba nałożenia przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości na wniosek Komisji Europejskiej sankcji finansowych oraz zagrożenie, że Polska będzie musiała wypłacać odszkodowania na rzecz osób, które poniosły szkodę z powodu braku w terminie implementacji VI dyrektywy – dodał Antoni Dąbrowski.

...i dla podatników

Dyrektywa unijna jest aktem prawnym wyższego rzędu i w przypadku kolizji z prawem krajowym, można stosować wprost jej przepisy z pominięciem przepisów krajowych.
– Jeśli przepis dyrektywy nie został prawidłowo wdrożony do polskich przepisów, a jest precyzyjny i bezwarunkowy, podatnik może się na niego bezpośrednio powołać w sporze z organami skarbowymi i jego racje winny być uwzględnione, czego pierwsze potwierdzenie można już znaleźć w orzecznictwie sądów administracyjnych – uważa Grzegorz Maślanko z HLB Frąckowiak i Wspólnicy.
– W przypadku rozbieżności między prawem unijnym a krajowym, polscy podatnicy mogą jedynie skorzystać. Jak wynika z orzecznictwa ETS, organy podatkowe nie mogą bezpośrednio stosować przepisów VI dyrektywy, jeżeli prowadzi to do pogorszenia sytuacji podatników – przekonywał Paweł Jabłonowski, prawnik z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Zmiany są konieczne

Niezgodności polskiej ustawy z normami unijnymi są w wielu przypadkach ewidentne.
– Należy dołożyć wszelkich starań, aby je jak najszybciej usunąć. Podatnicy mają w takich przypadkach wiele kłopotów z dochodzeniem swoich praw przede wszystkim dlatego, że polskie organy podatkowe nie przyjmują wyjaśnień, iż w przypadku niewłaściwej implementacji przepisów dyrektywy do porządku prawa krajowego podatnik ma prawo zastosować się wprost – twierdzi Michał Zdyb, tax consultant, Moore Stephens Smoczyński i Partnerzy.
Podkreślił, że Polska jest w Unii już od ponad roku. Dlatego najwyższy czas, aby organy podatkowe zaczęły rozpatrywać sprawy nie tylko na podstawie polskich przepisów, ale także dorobku prawnego UE oraz orzecznictwa ETS. Jego zdaniem niepokojące jest to, że polscy podatnicy chcący dochodzić swoich praw na podstawie przepisów UE muszą się liczyć z długim, kosztownym oraz czasochłonnym postępowaniem podatkowym.

Przepisy ustawy o VAT niezgodne z VI dyrektywą Eksperci wskazali przepisy ustawy niezgodne z unijną dyrektywą. Znalazły się wśród nich:
• art. 28 ust. 8 określający termin 30 dni na wywóz towarów z Polski;
• generalny zakaz odliczania podatku naliczonego od wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów; • przepisy o wyłączeniu z opodatkowania podatników działających na podstawie umów zlecenia;
• przepisy o zaliczkowym zwrocie VAT od inwestycji;
• art. 86 dotyczący zasad odliczania VAT od samochodów, który rozszerza zakres wyłączeń od prawa do odliczenia VAT w stosunku do zasad obowiązujących do 1 maja 2004 r.;
• art. 88 ust. 1 pkt 2 określający, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego;
• art. 88 ust. 4, zgodnie z którym tylko zarejestrowani podatnicy VAT czynni mogą skorzystać z prawa do odliczenia (wyjątkiem są podatnicy dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu – art. 86 ust. 20 ustawy o VAT).

Ewa Matyszewska, Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod [zgłoszenie: ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF]

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA