REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzeczne przepisy mogą być kosztowne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polska ustawa o VAT zawiera wiele rozwiązań, sprzecznych z unijną VI dyrektywą. Dla Polski może to oznaczać sankcje finansowe ze strony Unii Europejskiej. Dla podatników oznacza to możliwość stosowania wprost przepisów wspólnotowych z pominięciem regulacji krajowych.
Ustawa o podatku od towarów i usług obowiązuje od 1 maja 2004 r. Od momentu wejścia w życie jest krytykowana. Główne zarzuty to niezrozumiały język, zbyt dużo wyjątków od zasad ogólnych, a także niezgodność polskich regulacji z przepisami unijnymi.

– Liczne rozwiązania w polskiej ustawie o VAT są sprzeczne z unijną VI dyrektywą. Zastrzeżenia można mieć np. do ograniczenia prawa do rozliczenia podatku naliczonego po przekroczeniu limitu wydatków na reprezentację i reklamę, wyłączenia prawa do rozliczenia podatku przy zakupie niektórych samochodów i paliwa do nich czy uzależnienia prawa do zaliczkowego zwrotu podatku naliczonego przed rozpoczęciem sprzedaży od spełnienia pewnych warunków – argumentował Grzegorz Maślanko, radca prawny, tax partner w Departamencie Doradztwa Podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy.

Przyczyny różnic

Dlaczego ustawa o VAT jest taka zła? Czy polski ustawodawca nie potrafi stworzyć regulacji analogicznych, jakie obowiązują w Unii Europejskiej? 15 dni - upłynęło od złożonej na naszych łamach przez Teresę Lubińską, minister finansów, zapowiedzi poprawienia ustawy o VAT. 
– Przepisy ustawy o VAT są w pewnym zakresie niezgodne z VI dyrektywą UE. W niektórych przypadkach jest to efekt niedokładnego tłumaczenia przepisów na język polski. Nie zawsze jednak różnice w treści pomiędzy polską ustawą a aktem wspólnotowym powodują niekorzystne skutki dla podatników. W wielu przypadkach ustawa o VAT zapewnia więcej praw niż wynika to z aktu, na którym jest wzorowana – przekonywał Paweł Jabłonowski, prawnik z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Skutki dla Polski...

Zdaniem Andrzeja Żegoty, doradcy podatkowego, odpowiednie organy Wspólnoty Europejskiej mogą zastosować różne środki w celu przymuszenia kraju członkowskiego do dostosowania przepisów wewnętrznych (krajowych) do prawa unijnego. Podobnego zdania jest Antoni Dąbrowski, ekspert z P. Kacprzyk Kancelaria Prawna Mazars Polska.
 – Konsekwencje niedostosowania polskich przepisów do postanowień VI dyrektywy mogą być dla Polski kosztowne. Istnieje groźba nałożenia przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości na wniosek Komisji Europejskiej sankcji finansowych oraz zagrożenie, że Polska będzie musiała wypłacać odszkodowania na rzecz osób, które poniosły szkodę z powodu braku w terminie implementacji VI dyrektywy – dodał Antoni Dąbrowski.

...i dla podatników

Dyrektywa unijna jest aktem prawnym wyższego rzędu i w przypadku kolizji z prawem krajowym, można stosować wprost jej przepisy z pominięciem przepisów krajowych.
– Jeśli przepis dyrektywy nie został prawidłowo wdrożony do polskich przepisów, a jest precyzyjny i bezwarunkowy, podatnik może się na niego bezpośrednio powołać w sporze z organami skarbowymi i jego racje winny być uwzględnione, czego pierwsze potwierdzenie można już znaleźć w orzecznictwie sądów administracyjnych – uważa Grzegorz Maślanko z HLB Frąckowiak i Wspólnicy.
– W przypadku rozbieżności między prawem unijnym a krajowym, polscy podatnicy mogą jedynie skorzystać. Jak wynika z orzecznictwa ETS, organy podatkowe nie mogą bezpośrednio stosować przepisów VI dyrektywy, jeżeli prowadzi to do pogorszenia sytuacji podatników – przekonywał Paweł Jabłonowski, prawnik z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Zmiany są konieczne

Niezgodności polskiej ustawy z normami unijnymi są w wielu przypadkach ewidentne.
– Należy dołożyć wszelkich starań, aby je jak najszybciej usunąć. Podatnicy mają w takich przypadkach wiele kłopotów z dochodzeniem swoich praw przede wszystkim dlatego, że polskie organy podatkowe nie przyjmują wyjaśnień, iż w przypadku niewłaściwej implementacji przepisów dyrektywy do porządku prawa krajowego podatnik ma prawo zastosować się wprost – twierdzi Michał Zdyb, tax consultant, Moore Stephens Smoczyński i Partnerzy.
Podkreślił, że Polska jest w Unii już od ponad roku. Dlatego najwyższy czas, aby organy podatkowe zaczęły rozpatrywać sprawy nie tylko na podstawie polskich przepisów, ale także dorobku prawnego UE oraz orzecznictwa ETS. Jego zdaniem niepokojące jest to, że polscy podatnicy chcący dochodzić swoich praw na podstawie przepisów UE muszą się liczyć z długim, kosztownym oraz czasochłonnym postępowaniem podatkowym.

Przepisy ustawy o VAT niezgodne z VI dyrektywą Eksperci wskazali przepisy ustawy niezgodne z unijną dyrektywą. Znalazły się wśród nich:
• art. 28 ust. 8 określający termin 30 dni na wywóz towarów z Polski;
• generalny zakaz odliczania podatku naliczonego od wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów; • przepisy o wyłączeniu z opodatkowania podatników działających na podstawie umów zlecenia;
• przepisy o zaliczkowym zwrocie VAT od inwestycji;
• art. 86 dotyczący zasad odliczania VAT od samochodów, który rozszerza zakres wyłączeń od prawa do odliczenia VAT w stosunku do zasad obowiązujących do 1 maja 2004 r.;
• art. 88 ust. 1 pkt 2 określający, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego;
• art. 88 ust. 4, zgodnie z którym tylko zarejestrowani podatnicy VAT czynni mogą skorzystać z prawa do odliczenia (wyjątkiem są podatnicy dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu – art. 86 ust. 20 ustawy o VAT).

Ewa Matyszewska, Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA