REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polityka podatkowa powinna dążyć do uszczelnienia systemu

Priorytetem polityki podatkowej rządu powinno być uszczelnienie systemu /fot. shutterstock
Priorytetem polityki podatkowej rządu powinno być uszczelnienie systemu /fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Priorytetem polityki podatkowej rządu powinno być uszczelnienie systemu - tak wynika z raportu Szkoły Głównej Handlowej poświęconego wyzwaniom ekonomicznym dla Europy Środkowo-Wschodniej. Wśród wyzwań dla polityki podatkowej wymieniono m.in. zrównoważoną politykę podatkową pomiędzy uszczelnieniem systemu a interesem przedsiębiorcy; wdrożenie aparatu skarbowego w wysokozaawansowaną inżynierię podatkową wykorzystywaną przez holdingi międzynarodowe; wdrożenie prawa UE i dostosowanie się do regulacji zapobiegających erozji podstawy opodatkowania i transferowi zysków (BEPS).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Część raportu opublikowanego w zeszłym tygodniu na XXVIII Forum Ekonomicznym w Krynicy poświęcono podatkom.

W odniesieniu do uszczelnienia systemu podatkowego na gruncie VAT zwrócono uwagę na znaczną poprawę ściągalności tego podatku, ale także różne szacunki dotyczące uszczelnienia systemu VAT. Wskazano również na zjawisko wstrzymywania zwrotów VAT przedsiębiorcom oraz pilną potrzebę zmian prawa UE.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W raporcie napisano, że brakuje jednak uszczelnienia systemu na gruncie CIT. "Proces +uszczelnienia+ odbywa się poprzez wprowadzanie nowych obciążeń podatkowych. Polityka podatkowa nie uwzględnia specyfiki konkurencji podatkowej w UE" - czytamy. Wpływa na transferowanie wypracowanych zysków w Polsce do innych, "atrakcyjniejszych podatkowo państw".

Według prof. Dominika Gajewskiego, odpowiedzialnego za część podatkową raportu, znaczna poprawa ściągalności podatku VAT jest faktem. "Wpływ na to ma wiele czynników, ale niewątpliwe najważniejsze z nich to regulacje prawne np. JPK, pakiet paliwowy, jak również analityka cyfrowa, czy wreszcie wzmożone działania służb celno skarbowych. Niewątpliwie na satysfakcjonujące wyniki miał wpływ również rekordowy wzrost PKB" - zauważył Gajewski.

Zobacz: Praktyczny leksykon VAT 2018 Wszystko o zmianach w rozliczeniach VAT

"Inną kwestia jest ocena realnego zmniejszenia luki VAT. Dane są różne i liczone różnymi metodami. Zdarzają się szacunki które nawet nie powołują metodologii. Zjawisku uszczelnienia luki VAT towarzyszą również niezwykle niepokojące trendy - m.in. częste wstrzymywanie zwrotów należnego podatku VAT przedsiębiorcom" - dodał.

Jego zdaniem w kolejnych latach nie będzie już zmniejszenia luki VAT z tak spektakularnym wynikiem, ponieważ największe zjawisko związane z działalnością tzw. mafii paliwowych w dużej mierze zostało już ograniczone. "Niewątpliwie dalsze uszczelnienie luki VAT wymaga zmian w prawie unijnym" - uważa Gajewski.

Według niego zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja w zakresie uszczelnienia luki CIT, gdzie - jego zdaniem - brakuje widocznych efektów na tym polu. "Jesteśmy outsiderem, jeżeli chodzi o wpływy z CIT w regionie. Niezwykle niepokojącym zjawiskiem jest fakt, że wówczas kiedy w Polsce pojawia się widoczne załamanie, w 2012 r., państwa sąsiednie odnotowują znaczne odbicie. Widać to szczególnie na przykładzie Słowacji" - wskazał profesor.

"Taka tendencja utrzymuje się przez kolejne lata. Jest to ewidentny sygnał, że przy planowaniu polityki uszczelnienia luki CIT musi być uwzględniane zjawisko szkodliwej konkurencji podatkowej" - zastrzegł.

Zwrócił uwagę, że w przeszłości stałą tendencją było to, że założenia budżetowe w zakresie wpływu CIT były "delikatnie rzecz ujmując przesadnie optymistyczne". "Ostatnie lata prognozy zaczęły pokrywać się z realnymi wpływami. Jednak mając na uwadze zdecydowanie wyższy wzrost gospodarczy od planowanego, oczekiwane byłoby znacznie wyższe wpływy od zakładanych" - dodał.

Gajewski jest zaniepokojony danymi mówiącymi o relacji dochodów z CIT do PKB. "Polska jest obecnie jednym z najlepiej rozwijających się państw z doskonałym wzrostem gospodarczym, który naturalnie powinien mieć wpływ na widoczny wzrost dochodów z CIT. Niestety nie można tego zaobserwować. Mamy do czynienia z utrzymującym się stale niskim poziomie wpływów z tego podatku z tendencją malejącą, co niewątpliwie jest poważnym problemem dla budżetu państwa" - uważa współautor raportu.

"Uszczelnienie luki CIT powinno być priorytetem państwa ze względu na stabilność budżetu państwa i i bezpieczeństwo finansowe. Zwłoka w przeprowadzeniu gruntownej reformy w tej mierze, będzie pogłębiało problem związany z luką CIT" - ostrzega profesor.

Zwrócił uwagę, że polityka uszczelnienia luki CIT będzie związana z podjęciem niezwykle trudnej i skomplikowanej problematyki. Doświadczenia innych wysokorozwiniętych państw, np., USA, Wlk. Brytanii wskazują, że wymaga to zaprezentowania długoterminowej strategii, która będzie opierała się nie tylko na zmianach regulacji uwzględniających tendencje wewnątrzkrajowe i międzynarodowe, ale i szkolenie wyspecjalizowanych kadr.

"Oczekiwane jest i konieczne uszczelnienie likwidacji luki CIT poprzez zrównoważoną politykę podatkową uwzględniającą zarówno interes budżetu państwa i interes przedsiębiorców. Tak by zbyt restrykcyjna polityka podatkowa nie odbiła się na inwestycjach" - radzi Gajewski.

W jego ocenie aparat skarbowy nie jest przygotowany merytorycznie do wykrywania instrumentów optymalizujących opodatkowanie opierających się na wysoko zaawansowanej inżynierii podatkowej wykorzystywanych w strategiach holdingów międzynarodowych. Ponadto przed dostosowaniem naszych wewnętrznych regulacji do norm prawa unijnego i dokumentów BEPS konieczna będzie ocena regulacji i postępów innych państw, szczególnie sąsiednich, aby Polska nie była wobec nich mniej konkurencyjna. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ skr/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA