REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gminne formularze podatkowe niezgodne z prawem

Gminne formularze podatkowe niezgodne z prawem
Gminne formularze podatkowe niezgodne z prawem

REKLAMA

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny uwzględniając skargi Prokuratury Okręgowej w Bydgoszczy stwierdza nieważność uchwał gminnych w zakresie wzorów deklaracji i informacji podatkowych. WSA zgadza się z PO, że będące podstawą podjętej uchwały przepisy prawa tj. regulacje ustawy o samorządzie gminnym oraz ustaw podatkowych, nie dają radzie gminy uprawnienia do nakładania na podatników obowiązku składania w deklaracjach i informacjach podatkowych oświadczeń o znajomości przepisów dotyczących zasad odpowiedzialności za podanie nieprawdziwych danych.

Prokuratura Okręgowa w Bydgoszczy skutecznie zaskarżyła 19 uchwał organów samorządowych z terenu województwa kujawsko–pomorskiego w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych. W załącznikach do uchwały formularzach przeznaczonych dla podatników zawarto m.in. wzory oświadczeń o treści: "Oświadczam, że są mi znane przepisy Kodeksu karnego skarbowego o odpowiedzialności za podanie danych niezgodnych z rzeczywistością".

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Komplet podatki 2019

Łącznie prokuratura w 2018 r. zaskarżyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy 21 tożsamych przedmiotowo uchwał organów samorządowych z województwa kujawsko-pomorskiego, z których 19 zostało rozpatrzonych. We wszystkich przypadkach sąd podzielił argumentację prokuratury.

Jedną z zaskarżonych uchwał podjęła Rada Miejska w Łabiszynie 2 grudnia 2015 r., w której określono wzory formularzy informacji i deklaracji podatkowych w sprawie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego.

REKLAMA

Prokuratura zrzuciła istotne naruszenie przepisów ustawy o samorządzie gminnym, a także ustaw o podatkach i opłatach lokalnych, o podatku rolnym i o podatku leśnym. Wskazała, że na wprowadzenie do formularzy podatkowych zapisów zawierających oświadczenia podatnika o znajomości przepisów o odpowiedzialności karnoskarbowej za podanie danych niezgodnych z rzeczywistością odbyło się bez stosownego umocowania prawnego, czyli tzw. upoważnienia ustawowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wyroku z 11 września 2018 r. WSA uwzględnił argumenty prokuratora, stwierdzając nieważność zaskarżonej uchwały w części obejmującej kwestionowane postanowienia załączników. Sąd podzielił pogląd, że będące podstawą podjętej uchwały przepisy prawa tj. regulacje ustawy o samorządzie gminnym oraz ustaw podatkowych, nie dają radzie gminy uprawnienia do nakładania na podatników obowiązku składania w deklaracjach i informacjach podatkowych oświadczeń o znajomości przepisów dotyczących zasad odpowiedzialności za podanie nieprawdziwych danych.

Zawarte w nich informacje mają służyć jedynie wymiarowi i uzyskaniu przez gminę podatków lokalnych, nie zaś ewentualnemu pociągnięciu podatników do odpowiedzialności karnej skarbowej. WSA podkreślił, że upoważnienie do uprzedzenia o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia musi wynikać z ustawy, na podstawie której prowadzone jest postępowanie, nie może go więc kreować akt rangi podstawowej, jakim jest uchwała rady gminy.

Prokuratura, powołując się na analogiczną argumentację, zaskarżyła w 2018 r. łącznie 21 tożsamych przedmiotowo uchwał organów samorządu lokalnego z terenu województwa kujawsko-pomorskiego, w tym m.in. Rady Miejskiej w Świeciu, Rady Miejskiej w Solcu Kujawskim, Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim, Rady Miejskiej w Kruszwicy, Rady Miejskiej w Kcyni, Rady Miejskiej w Pakości, Rady Miejskiej w Nowem, Rady Gminy Lubiewo, Rady Gminy Lniano, Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska, Rady Gminy Osielsko, Rady Gminy Bukowiec, Rady Gminy Nowa Wieś Wielka, Rady Gminy w Gniewkowie, Rady Gminy Dąbrowa Biskupia, Rady Gminy Warlubie.(PAP)

autor: Jerzy Rausz

rau/ mark/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA