| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Prostym językiem do podatnika

Prostym językiem do podatnika

Stosowanie w korespondencji z podatnikami prostego języka i zaprzestanie straszenia procedurą egzekucyjną przyniosło w urzędzie skarbowym w Zielonej Górze istotną poprawę ściągalności podatków. To tylko jeden z przykładów na pozytywne efekty uproszczenia języka administracji.

"Rozpoczynamy walkę z niezrozumiałą korespondencją w postępowaniach administracyjnych" - zapowiedział we wtorek dyrektor generalny Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju Robert Bartold. Zaznaczył, że uproszenie pism, które wychodzą z sądów i urzędów to proces rozłożony 5-6 lata.

Jak zaznaczył, w administracji państwowej działa już ponad 100 tzw. liderów, którzy pracują nad uproszczeniem formatów wezwań, decyzji czy uzasadnień. "Tendencja jest taka, by odchodzić od długich zdań, zwiększyć czcionkę i unikać pouczeń" - tłumaczył Bartold.

Z kolei dyrektor Krajowej Szkoły Administracji Publicznej Wojciech Federczyk, podkreślił, że w różnych kursach i szkoleniach powadzonych przez KSAP uczestniczyło już ok. 500 urzędników, którzy - dzięki współpracy z językoznawcami - otrzymali wskazówki jak czytelnie dla odbiorcy stosować prawne formułki.

Federczyk podał przykład II Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze, który wprowadzając nowy format wezwań do zapłaty podatków znacząco poprawił ściągalności zaległych płatności.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

"Okazuje się, że wezwania napisane prostym językiem, z wyjaśnieniem jakie są konsekwencje niezapłacenia podatku, przyniosło znacznie lepsze efekty niż tradycyjne wezwania z szeregiem pouczeń, straszeniem wszczęciem procedury egzekucyjnej" - wytłumaczył Federczyk. Mówił też, że uproszczenie języka korespondencji w postępowaniach administracyjnych powinno wpłynąć na odciążenie wymiaru sprawiedliwości, "ponieważ tysiące spraw w sądach administracyjnych zostało wszczętych z powodu niezrozumienia przez odbiorcę decyzji administracyjnej"

Dyrektor Bartold zapowiedział, że MIiR będzie starało się wspomóc wszystkie instytucjom, które muszą prowadzić postępowania administracyjne. Zaznaczył, że uproszczenie ma służyć, usprawnieniu pracy administracji i jakości obsługi klientów. Dodał, że we wtorek do grona sygnatariuszy inicjatywy "Prosto i kropka", dołączyła Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych. (PAP)

autor: Ewa Wesołowska

ewes/ drag/

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Agata Koschel-Sturzbecher

Adwokat, publicystka i szkoleniowiec.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »