REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowy split payment dopiero od 1 listopada 2019 r.

Obowiązkowy split payment dopiero od 1 listopada 2019 r.
Obowiązkowy split payment dopiero od 1 listopada 2019 r.

REKLAMA

REKLAMA

Słuchając postulatów przedsiębiorców postanowiliśmy z ministrem finansów przesunąć datę wdrożenia split payment, czyli podzielonej płatności, z 1 września na 1 listopada br., tak, żeby były jeszcze dodatkowe miesiące na wdrożenie całego systemu - poinformował 18 lipca 2019 r. premier Mateusz Morawiecki.

Premier w czwartek odwiedził Krakowski Park Technologiczny. "Serce rośnie, kiedy patrzy się, w jaki sposób ta polska wyobraźnia, fantazja, potrafi pomagać przedsiębiorcom w osiąganiu coraz to nowych obszarów doskonałości, dotarcia do klientów, dotarcia do rynku. Tutaj to naocznie można zobaczyć, można tego doświadczyć" - powiedział szef rządu podczas konferencji prasowej.

REKLAMA

Autopromocja

Premier zauważył, że KPT, "a jednocześnie też cała strefa ekonomiczna, która rozwija się niezwykle dynamicznie, jest przykładem tego, w jaki sposób inwestycje ze wsparciem państwa potrafią zmieniać otoczenie biznesowe, otoczenie gospodarcze".

Dodał, że do połowy roku cała strefa ekonomiczna przyciągnęła 1,5 mld zł nowych inwestycji. "To pokazuje, jak jest atrakcyjność dla całego świata małopolskiego, tego ekosystemu biznesowego, który udało się tutaj stworzyć" - powiedział. "Jestem przeszczęśliwy, że Małopolska, że Kraków, potrafi na cały świat sprzedawać swoje super innowacyjne produkty" - podkreślił Morawiecki.

"My często szczycimy się taką ułańską fantazją, albo wyobraźnią wielką i cieszę się, że ta wyobraźnia, że kreatywność jest dzisiaj przekładana na modele biznesowe, na konkretne kanały dystrybucji, dotarcia do klientów ze swoimi innowacyjnymi produktami" - zaznaczył.

REKLAMA

Premier podkreślił również, że chce przekazać ważną informację dla przedsiębiorców. "Po ostatnich kilku spotkaniach z przedsiębiorcami słyszałem wiele różnych postulatów, propozycji, ale jedna dość technicznie brzmiąca i związana z księgowością była istotna dla przedsiębiorców. Otóż dotyczyła ona przesunięcia terminu wdrożenia split payment, czyli podzielonej płatności" - zaznaczył Morawiecki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"My słuchamy przedsiębiorców, i jakkolwiek ze strony ministerstwa finansów chcę podkreślić to, że właściwie takim praźródłem tego, jak to mówią w Brukseli, mini-cudu gospodarczego, którego doświadczamy, czy dobrego wzrostu gospodarczego, wolę ze skromnością w ten sposób powiedzieć, praźródłem, praprzyczyną, jest uszczelnienie systemu podatkowego. Jest zwycięska walka z mafiami VAT-owskimi, które zresztą takim firmom, jak te tutaj w Krakowskim Parku Technologicznym, uniemożliwiały normalny rozwój, bo oprócz wielu patologii, które się z tym wiążą, również zakłócenie konkurencyjności na rynku było jedną z nich" - mówił premier.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

"Mechanizm podzielonej płatności, czyli płace sprzedawcy netto, a na specjalne konto idzie to brutto, czyli VAT, po to, żeby już nikt nie mógł oszukiwać tych przedsiębiorców właśnie, bo to przecież jest też dla ich dobra, jest czymś, co dalej jeszcze dodatkowo ucywilizuje rynek w Polsce" - podkreślił szef rządu.

"Jednak wiąże się to również z dostosowaniem poszczególnych systemów księgowych dla przedsiębiorców. I słuchając tego ich postulatu, postanowiliśmy z ministrem finansów przesunąć datę wdrożenia z 1 września na 1 listopada tak, żeby były jeszcze dodatkowe miesiące na dostosowania informatyczne systemów księgowych i większa łatwość we wdrożeniu całego tego projektu" - oświadczył premier.

Sejm skierował w środę do Komisji Finansów Publicznych projekt nowelizacji ustawy o VAT wprowadzający m.in. obowiązkowy split payment w niektórych branżach. Wiceminister finansów Tadeusz Kościński wskazywał, że projekt ma na celu dalsze uszczelnienie systemu VAT.(PAP)

autorzy: Nadia Senkowska, Grzegorz Bruszewski, Edyta Roś

nak/ gb/ ero/ par/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA