REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-Urząd Skarbowy - harmonogram wprowadzania usług w I kw. 2020 r.

e-Urząd Skarbowy - harmonogram wprowadzania usług w I kw. 2020 r.
e-Urząd Skarbowy - harmonogram wprowadzania usług w I kw. 2020 r.

REKLAMA

REKLAMA

W najbliższych tygodniach, w pierwszym kwartale 2020 r. zostanie przedstawiony harmonogram wprowadzania usług w ramach projektu e-Urzędu Skarbowego - zapowiedział 16 stycznia 2020 r. w Senacie wiceminister finansów Jan Sarnowski.

W czwartek na posiedzeniu plenarnym Senatu omawiano przygotowaną przez rząd nowelizację ustaw podatkowych, która m.in. odsuwa bezterminowo udostępnienie usługi Twój e-PIT, czyli wstępnie wypełnionej deklaracji podatkowej osobom prowadzącym działalność gospodarczą. Zgodnie z ustawą usługa ta miałaby wejść w życie w lutym br.

REKLAMA

REKLAMA

MF tłumaczyło, że zmianę koniecznością dostosowania do wprowadzonych w trakcie 2019 r. ulg, m.in. dla młodych i nowej skali podatkowej. Resort zapowiedział, że Twój e-PIT dla osób prowadzących działalność gospodarczą, zostanie wprowadzony w ramach budowy e-Urzędu Skarbowego.

Przewodniczący senackiej komisji budżetu i finansów publicznych Kazimierz Kleina (KO) powiedział podczas czwartkowej debaty, że komisja zaproponowała poprawkę noweli.

"Nasza komisja nie neguje tego, że można zaproponować lepsze rozwiązanie, które będzie jeszcze bardziej przyjazne dla przedsiębiorców. Ale uznaliśmy - większość komisji - że może nie warto się wycofywać z tego rozwiązania, które jest do tej pory" - mówił senator. Zaznaczył, że komisja rozumie, iż tego rozwiązania nie można wprowadzić w tym roku, ale uznała, że można je zawiesić i przesunąć termin jego wejścia w życie na 1 stycznia br.

REKLAMA

"Wydaje się, że to rozwiązanie bardzo łagodne (propozycja komisji - PAP), przyjazne dla obywateli, bo oni wiedzą, że jest perspektywa dobrego rozwiązania, tylko przesunięta o rok" - tłumaczył Kleina. "Jeżeli do tego czasu resortowi finansów uda się przygotować rozwiązanie lepsze, to nic się nie stanie, żeby przy okazji uchwalania tamtej, tej nowej ustawy, uchylić tę, która dzisiaj miałaby dalej obowiązywać" - tłumaczył.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister finansów Jan Sarnowski powiedział, że rząd negatywnie ocenia poprawkę komisji. "Rząd deklaruje, że uruchomi usługę w ramach projektu e-Urząd Skarbowy, nad którym obecnie pracuje Ministerstwo Finansów" - powiedział. Podkreślił, że propozycja rządu dotyczy jedynie rezygnacji z ustawowego zobowiązania administracji podatkowej do wprowadzenia tej usługi we wskazanym wcześniej terminie, a udostępnianie podatnikom nowych e-usług nie wymaga umocowania ustawowego.

Wyjaśnił, że e-Urząd Skarbowy obejmie dużo więcej podatników niż Twój e-PIT. "Prace nad nim już się rozpoczęły, udostępnianie kolejnych usług zacznie się w połowie tego roku, a zostanie zakończone w roku 2022" - poinformował. Dodał, że harmonogram wdrażania kolejnych zmian zostanie przedstawiony w najbliższych tygodniach, w perspektywie pierwszego kwartału br.

Głosowanie poprawek i ustawy ma zostać przeprowadzone pod koniec posiedzenia Senatu, które zaplanowano na piątek.

We wtorek senacka komisja budżetu i finansów publicznych zaproponowała poprawkę do uchwalonej przez Sejm nowelizacji. Poprawka ta daje Ministerstwu Finansów rok na udostępnienie osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą usługi Twój e-PIT.

Przegłosowana przez Sejm nowela zakłada odsunięcie w czasie udostępnienia tej usługi osobom prowadzącym działalność gospodarczą, co spowoduje, że nie skorzystają one ze wstępnie wypełnionych przez fiskusa deklaracji w lutym br., jak wcześniej planowano. Chodzi o podatników rozliczających swoją działalność za pomocą deklaracji PIT-36 (działalność gospodarcza według skali), PIT-36L (podatek liniowy) lub PIT-28 (ryczałt od przychodów ewidencjonowanych), a także PIT-36S, PIT-36LS i PIT 28S (rozliczenia przedsiębiorstw w spadku). Ustawa ma wejść w życie 15 lutego br.

Wprowadzenie usługi Twój e-PIT zostało rozłożone na dwa etapy. Na początku 2019 r. udostępniono ją osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, składającym zeznanie podatkowe na formularzu PIT-37 oraz podatnikom uzyskującym przychody z kapitałów pieniężnych (np. przychody ze zbycia akcji), składających zeznanie podatkowe na formularzu PIT-38.

Drugi etap realizacji usługi zaplanowano na 15 lutego 2020 r. Przyjęto, że wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe będzie udostępnione osobom prowadzącym działalność gospodarczą i działy specjalne produkcji rolnej.

Zgodnie z nowelą od lutego 2020 r. w udostępnionych podatnikom deklaracjach wskazywana będzie kwota ulgi na dzieci. Usługa obejmie też zeznania PIT-28 i PIT-36, składane przez podatników nieprowadzących działalności gospodarczej. Ustawa przewiduje, że podatnicy prowadzący działalność gospodarczą na Twój e-PIT będą musieli poczekać. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Polecamy: INFORLEX Biuro Rachunkowe - Wszystko o zmianach w prawie i podatkach. Teraz 14 dni ZA DARMO!

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA