REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mały ZUS plus 2020 - ostatni dzień na zgłoszenie

Subskrybuj nas na Youtube
Mały ZUS plus 2020 - 2 marca ostatni dzień na zgłoszenie
Mały ZUS plus 2020 - 2 marca ostatni dzień na zgłoszenie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

2 marca 2020 r. to ostatni dzień, w którym przedsiębiorcy mogą zgłosić się do tzw. małego ZUS plus. Według rządowych szacunków, z preferencyjnego oskładkowania skorzysta w tym roku 320 tys. właścicieli małych firm, co będzie kosztować budżet państwa 1,3 mld zł. Prosta arytmetyka pozwala wnioskować, że przeciętny przedsiębiorca, który przystąpi do programu, zaoszczędzi w tym roku na ZUS 369 zł miesięcznie i ponad 4 000 zł rocznie („mały ZUS plus” obowiązuje od lutego 2020 r., czyli w tym roku przez 11 miesięcy).

Nawet 800 zł oszczędności

REKLAMA

Z preferencyjnego oskładkowania mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy osiągnęli w 2019 roku przychód nieprzekraczający 120 tys. zł oraz dochód nieprzekraczający 76,3 tys. zł. „Mały ZUS plus” można opłacać maksymalnie przez 36 miesięcy. Korzyści z tego rozwiązania są tym większe, im mniejszy dochód osiąga firma. Przykładowo, przedsiębiorca, który ma średni miesięczny przychód na poziomie 5 000 zł i koszty (fakturowe) na poziomie 1 000 zł, może zmniejszyć swoje miesięczne składki aż o 801 zł (bez składki chorobowej). Z kolei przedsiębiorca osiągający średni miesięczny przychód na poziomie 7 000 zł i mający koszty (fakturowe) na poziomie 1500 zł, zyskałby miesięcznie 338 zł – wynika z szacunków Carsmile.

REKLAMA

Takie kwoty są już konkretną zachętą do skorzystania z „małego ZUS plus”. Warto jednak zwrócić uwagę, że zaoszczędzone w ten sposób pieniądze mogą przyczynić się do wzmocnienia rozwoju firmy, na co liczą twórcy nowych przepisów. Aby tak się stało, konieczne jest połączenie małego ZUS z jakimś wydatkiem firmowym, na przykład wyleasingowaniem nowego sprzętu do firmy czy wynajęciem samochodu.

450 zł miesięcznie, 16 tysięcy przez 3 lata – tyle można zyskać

Carsmile, który specjalizuje się w długoterminowym wynajmie oraz leasingu samochodów przez internet, przygotował symulację pokazującą w jaki sposób „mały ZUS plus” może pomóc przedsiębiorcy w przesiadce do nowego, bezpiecznego samochodu, który – być może – był poza jego zasięgiem w związku z koniecznością zapłaty wysokich składek na ZUS. Z symulacji wynika, że połączenie abonamentu na samochód z przejściem na preferencyjne składki ZUS może spowodować, że efektywny koszt wynajmu samochodu może być nawet o 450 zł mniejszy od ceny netto widocznej na fakturze. Przez 36 miesięcy daje to sumaryczną korzyść na poziomie przekraczającym 16 tysięcy!

Analitycy Carsmile przeprowadzili symulację efektywnych kosztów wynajęcia auta przez osoby decydujące się na „mały ZUS plus” dla popularnego kompaktu – Opla Astry.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Założenia:

Symulację przeprowadzono na przykładzie trzech przedsiębiorców rozliczających się wg 19-proc. liniowej stawki podatkowej:

  • Przedsiębiorca A ma średni miesięczny przychód na poziomie 10 000 zł netto i średnie miesięczne koszty wynikające z faktur na poziomie 3 000 zł netto
  • Przedsiębiorca B ma średni miesięczny przychód na poziomie 7 000 zł netto i średnie miesięczne koszty wynikające z faktur na poziomie 1500 zł netto
  • Przedsiębiorca C ma średni miesięczny przychód na poziomie 5 000 zł netto i średnie miesięczne koszty wynikające z faktur na poziomie 1000 zł netto

W pierwszym kroku wyliczono minimalny ZUS na dotychczasowych zasadach (bez składki chorobowej), który w każdym z tych przypadków (A, B i C) wynosi 1354,64 zł. Dochód przedsiębiorcy pomniejszono następnie o obowiązkowe składki ZUS, obliczając podstawę opodatkowania, a następnie dochód „na rękę”.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Serwis Kadry

Ile można zyskać łącząc przejście na mały ZUS plus z wynajęciem Opla Astry?

Mniejszy dochód, mniejszy ZUS

REKLAMA

W kolejnym kroku założono, że każdy przedsiębiorca zwiększa swoje miesięczne koszty o kwotę miesięcznego abonamentu. Wynosi on 929 zł netto dla wersji 1.2 T Edition S&S Opla Astry. Do obliczeń przyjęto, ze umowa wynajmu podpisywana jest na 3 lata, a wkład własny wynosi 5000 zł. Przedsiębiorca wybiera opcję z ubezpieczeniem i pakietem assistance.

Dodanie miesięcznego abonamentu do kosztów firmy spowoduje obniżenie dochodu przedsiębiorców w każdym z wariantów. Ponieważ przedsiębiorcy zdecydowali się jednocześnie przejść na preferencyjny ZUS, od obniżonego dochodu zapłacą jeszcze dodatkowo mniejsze składki niż przedsiębiorcy niewynajmujący samochodu. W kolejnym kroku obliczono preferencyjny ZUS (bez składki chorobowej), podstawę opodatkowania oraz dochód „na rękę”.

Efektywnie niższy abonament

Porównując dochód „na rękę” przedsiębiorców wynajmujących i niewynajmujących Opla Astrę obliczono, ile wynosi miesięczny efektywny koszt abonamentu. Jest on znacząco niższy od kwoty, jaką przedsiębiorca zobaczyłby na fakturze za wynajem auta. Najwięcej zyskałby przedsiębiorca C, który ma najmniejszy dochód.

Różnicę między efektywnym kosztem abonamentu a kwotą widoczną na fakturze za wynajem można potraktować jako swego rodzaju „dotację” do wynajęcia samochodu. Bardzo dużo mówi się w Polsce o dotacjach do samochodów elektrycznych, a często zapominamy, że bycie przedsiębiorcą daje taką korzyść, że kupowane do firmy produkty czy usługi kosztują nas w praktyce mniej niż wynikałoby to z faktur kosztowych. Oczywiście, sytuacja, w której przedsiębiorca płaci efektywnie mniej za auto niż wynikałoby to z kwoty widocznej na fakturze, jest standardowym efektem rozliczania kosztów i przychodów w firmie. Jednak połączenie tego zjawiska z przejściem na mały ZUS plus może dać dodatkowe korzyści.

Nawet o połowę „taniej” niż na fakturze

Jak duże mogą one być? Przykład Opla Astry pokazuje, że efektywny koszt wynajęcia tego samochodu może być od 155 zł miesięcznie (przedsiębiorca A) do 453 zł miesięcznie (przedsiębiorca C) niższy niż w przypadku przedsiębiorców, którzy nie zdecydowaliby się na połączenie wynajmu samochodu z przejściem na „mały ZUS plus”. Tak liczona „dotacja” wynosi od 16 do 49% ceny widocznej na fakturze.

Zespól analiz Carsmile

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Accreo

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA