REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mały ZUS plus 2020 - ostatni dzień na zgłoszenie

Mały ZUS plus 2020 - 2 marca ostatni dzień na zgłoszenie
Mały ZUS plus 2020 - 2 marca ostatni dzień na zgłoszenie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

2 marca 2020 r. to ostatni dzień, w którym przedsiębiorcy mogą zgłosić się do tzw. małego ZUS plus. Według rządowych szacunków, z preferencyjnego oskładkowania skorzysta w tym roku 320 tys. właścicieli małych firm, co będzie kosztować budżet państwa 1,3 mld zł. Prosta arytmetyka pozwala wnioskować, że przeciętny przedsiębiorca, który przystąpi do programu, zaoszczędzi w tym roku na ZUS 369 zł miesięcznie i ponad 4 000 zł rocznie („mały ZUS plus” obowiązuje od lutego 2020 r., czyli w tym roku przez 11 miesięcy).

Nawet 800 zł oszczędności

Z preferencyjnego oskładkowania mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy osiągnęli w 2019 roku przychód nieprzekraczający 120 tys. zł oraz dochód nieprzekraczający 76,3 tys. zł. „Mały ZUS plus” można opłacać maksymalnie przez 36 miesięcy. Korzyści z tego rozwiązania są tym większe, im mniejszy dochód osiąga firma. Przykładowo, przedsiębiorca, który ma średni miesięczny przychód na poziomie 5 000 zł i koszty (fakturowe) na poziomie 1 000 zł, może zmniejszyć swoje miesięczne składki aż o 801 zł (bez składki chorobowej). Z kolei przedsiębiorca osiągający średni miesięczny przychód na poziomie 7 000 zł i mający koszty (fakturowe) na poziomie 1500 zł, zyskałby miesięcznie 338 zł – wynika z szacunków Carsmile.

REKLAMA

Autopromocja

Takie kwoty są już konkretną zachętą do skorzystania z „małego ZUS plus”. Warto jednak zwrócić uwagę, że zaoszczędzone w ten sposób pieniądze mogą przyczynić się do wzmocnienia rozwoju firmy, na co liczą twórcy nowych przepisów. Aby tak się stało, konieczne jest połączenie małego ZUS z jakimś wydatkiem firmowym, na przykład wyleasingowaniem nowego sprzętu do firmy czy wynajęciem samochodu.

450 zł miesięcznie, 16 tysięcy przez 3 lata – tyle można zyskać

Carsmile, który specjalizuje się w długoterminowym wynajmie oraz leasingu samochodów przez internet, przygotował symulację pokazującą w jaki sposób „mały ZUS plus” może pomóc przedsiębiorcy w przesiadce do nowego, bezpiecznego samochodu, który – być może – był poza jego zasięgiem w związku z koniecznością zapłaty wysokich składek na ZUS. Z symulacji wynika, że połączenie abonamentu na samochód z przejściem na preferencyjne składki ZUS może spowodować, że efektywny koszt wynajmu samochodu może być nawet o 450 zł mniejszy od ceny netto widocznej na fakturze. Przez 36 miesięcy daje to sumaryczną korzyść na poziomie przekraczającym 16 tysięcy!

Analitycy Carsmile przeprowadzili symulację efektywnych kosztów wynajęcia auta przez osoby decydujące się na „mały ZUS plus” dla popularnego kompaktu – Opla Astry.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Założenia:

Symulację przeprowadzono na przykładzie trzech przedsiębiorców rozliczających się wg 19-proc. liniowej stawki podatkowej:

  • Przedsiębiorca A ma średni miesięczny przychód na poziomie 10 000 zł netto i średnie miesięczne koszty wynikające z faktur na poziomie 3 000 zł netto
  • Przedsiębiorca B ma średni miesięczny przychód na poziomie 7 000 zł netto i średnie miesięczne koszty wynikające z faktur na poziomie 1500 zł netto
  • Przedsiębiorca C ma średni miesięczny przychód na poziomie 5 000 zł netto i średnie miesięczne koszty wynikające z faktur na poziomie 1000 zł netto

W pierwszym kroku wyliczono minimalny ZUS na dotychczasowych zasadach (bez składki chorobowej), który w każdym z tych przypadków (A, B i C) wynosi 1354,64 zł. Dochód przedsiębiorcy pomniejszono następnie o obowiązkowe składki ZUS, obliczając podstawę opodatkowania, a następnie dochód „na rękę”.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Serwis Kadry

Ile można zyskać łącząc przejście na mały ZUS plus z wynajęciem Opla Astry?

Mniejszy dochód, mniejszy ZUS

W kolejnym kroku założono, że każdy przedsiębiorca zwiększa swoje miesięczne koszty o kwotę miesięcznego abonamentu. Wynosi on 929 zł netto dla wersji 1.2 T Edition S&S Opla Astry. Do obliczeń przyjęto, ze umowa wynajmu podpisywana jest na 3 lata, a wkład własny wynosi 5000 zł. Przedsiębiorca wybiera opcję z ubezpieczeniem i pakietem assistance.

Dodanie miesięcznego abonamentu do kosztów firmy spowoduje obniżenie dochodu przedsiębiorców w każdym z wariantów. Ponieważ przedsiębiorcy zdecydowali się jednocześnie przejść na preferencyjny ZUS, od obniżonego dochodu zapłacą jeszcze dodatkowo mniejsze składki niż przedsiębiorcy niewynajmujący samochodu. W kolejnym kroku obliczono preferencyjny ZUS (bez składki chorobowej), podstawę opodatkowania oraz dochód „na rękę”.

Efektywnie niższy abonament

REKLAMA

Porównując dochód „na rękę” przedsiębiorców wynajmujących i niewynajmujących Opla Astrę obliczono, ile wynosi miesięczny efektywny koszt abonamentu. Jest on znacząco niższy od kwoty, jaką przedsiębiorca zobaczyłby na fakturze za wynajem auta. Najwięcej zyskałby przedsiębiorca C, który ma najmniejszy dochód.

Różnicę między efektywnym kosztem abonamentu a kwotą widoczną na fakturze za wynajem można potraktować jako swego rodzaju „dotację” do wynajęcia samochodu. Bardzo dużo mówi się w Polsce o dotacjach do samochodów elektrycznych, a często zapominamy, że bycie przedsiębiorcą daje taką korzyść, że kupowane do firmy produkty czy usługi kosztują nas w praktyce mniej niż wynikałoby to z faktur kosztowych. Oczywiście, sytuacja, w której przedsiębiorca płaci efektywnie mniej za auto niż wynikałoby to z kwoty widocznej na fakturze, jest standardowym efektem rozliczania kosztów i przychodów w firmie. Jednak połączenie tego zjawiska z przejściem na mały ZUS plus może dać dodatkowe korzyści.

Nawet o połowę „taniej” niż na fakturze

Jak duże mogą one być? Przykład Opla Astry pokazuje, że efektywny koszt wynajęcia tego samochodu może być od 155 zł miesięcznie (przedsiębiorca A) do 453 zł miesięcznie (przedsiębiorca C) niższy niż w przypadku przedsiębiorców, którzy nie zdecydowaliby się na połączenie wynajmu samochodu z przejściem na „mały ZUS plus”. Tak liczona „dotacja” wynosi od 16 do 49% ceny widocznej na fakturze.

Zespól analiz Carsmile

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Accreo

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA