REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy wnioskują o ulgi w podatkach do Krajowej Administracji Skarbowej

Z wnioskami o ulgi w podatkach zwróciło się już 14 tys. podatników
Z wnioskami o ulgi w podatkach zwróciło się już 14 tys. podatników
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z wnioskami o umorzenie, odroczenie bądź rozłożenie podatku na raty zwróciło się do Krajowej Administracji Skarbowej 14 tys. podatników, ich liczba stale rośnie - poinformował wiceminister finansów, zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej Tomasz Słaboszowski.

Wiceszef KAS przyznał, że stan związany z epidemią może wiązać się z większą aktywnością przestępców zajmujących się wyłudzaniem VAT-u. Zapowiedział też uruchomienie ok. 10 tysięcy zdalnych stanowisk pracy dla pracowników KAS. Zapewnił ponadto, że w tej chwili nie ma decyzji o zwolnieniach, czy obniżkach wynagrodzeń w KAS.

REKLAMA

REKLAMA

Wiceszef KAS pytany był, czy w związku z epidemią administracja skarbowa widzi zmiany w regulowaniu należności przez podatników, opóźnienia, niższe wpływy, wzrost zaległości.

"Zasadniczych zmian nie ma. Jesteśmy po marcu, który był pierwszym miesiącem życia z koronawirusem. Rozliczenia odbywają się w tej chwili bez większych zakłóceń, bo podatki rozliczane w marcu dotyczyły lutego" - powiedział.

Zwrócił uwagę na wpływające do KAS tzw. wnioski ulgowe, czyli o umorzenie podatków, odroczenie płatności, rozłożenie na raty itp. Do KAS trafiło już ich ok. 14 tys., większość w drugiej połowie marca; ich liczba stale rośnie, zwłaszcza po uruchomieniu możliwości składania ich online.

REKLAMA

Jak powiedział wiceminister, ich załatwianie ruszyło 1 kwietnia br., kiedy weszła w życie specustawa umożliwiająca nienaliczanie opłaty prolongacyjnej. Pobiera się nią od każdego odroczonego terminu płatności podatku lub rozłożenia go na razy, bądź odroczenia terminu spłaty zaległości podatkowej lub rozłożenia jej na raty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Dziś, wydając decyzję ulgową ta opłata nie zostanie naliczona. Zwlekaliśmy z wydawaniem tych decyzji czekając na korzystniejsze dla podatników przepisy" - powiedział. "Dopóki wnioski nie zostaną rozpoznane nie uruchamiamy egzekucji podatków" - zapewnił Słaboszowski.

Pytany był także, czy zdarzają się przypadki nieuczciwych podatników, którzy chcą wykorzystać epidemię do "jazdy na gapę" i uzyskać bezprawnie ulgę. "Będziemy starali się tych +gapowiczów+ wyłapać, ale liczę, że to margines, wierzę, że większość postępuje uczciwie" - oświadczył wiceszef KAS.

Wyjaśnił, że KAS dysponuje dużą bazą danych o sytuacji podatników, dzięki czemu wiele informacji może być zweryfikowanych wewnętrznie, z poziomu urzędu, bez kontaktu bezpośredniego z podatnikiem. "Na bazie tych informacji jesteśmy w stanie wstępnie ocenić, czy wniosek pochodzi od +gapowicza+, czy podatnika, który rzeczywiście został dotknięty spadkiem obrotów i sprzedaży" - wytłumaczył Słaboszowski.

Dodał, że rozpatrując wnioski, pracownicy biorą pod uwagę obecną sytuację i w znacznie większym stopniu niż zwykle zakładają dobrą wiarę podatników.

Wiceminister pytany był też, czy nie ma obaw, iż wskutek epidemii będzie narastać niechęć do regulowania danin publicznych. "Może tak być, ale wierzę w polskie społeczeństwo. Przeszliśmy ogromną ewolucję, jeśli chodzi o płacenie podatków, dziś jest to coraz częściej postrzegane, jako powód do dumy. Nie przypuszczam, by nastąpił znaczny odpływ w czarną, czy szarą strefę" - powiedział przedstawiciel MF.

Przyznał, że stan związany z epidemią może wiązać się z większą aktywnością przestępców zajmujących się wyłudzaniem VAT-u. "Jesteśmy tego zagrożenia świadomi i pomimo ogromnej woli przyspieszania zwrotów VAT-u dla uczciwych podatników, którzy stanowią przytłaczającą większość, musimy wnikliwie badać wszystkie wnioski" - zauważył.

Zaznaczył, że najczęściej chodzi o analizę danych z poziomu urzędu, natomiast konieczność kontaktu w formie online, lub osobistego są wyjątkowe. "Dziś, gdy istnieje ryzyko obniżenia wpływów podatkowych w związku z epidemią, oddawanie nienależnego VAT-u byłoby niedopuszczalne" - podkreślił. Dodał, że na razie nie widać, aby było więcej niezasadnych wniosków o zwroty VAT niż wcześniej. Na dziś (dane na 7 kwietnia - PAP) średni czas zwrotu VAT, deklaracji złożonych za luty wynosi około 13 dni.

Słaboszowski przyznał, że KAS co prawda dostrzega spadek nielegalnego hazardu na automatach, wskutek ograniczeń w poruszaniu się, ale problemem cały czas jest nielegalny hazard online. "To przedmiot naszych głębszych zainteresowań, monitorujemy internet, stosujemy blokady nielegalnych stron internetowych" - powiedział.

Jak wyjaśnił wiceminister, KAS z ulgą przyjęła wejście w życie tarczy antykryzysowej, bowiem przyniosła ona rozwiązania kierunkowe, które można już stosować. "Czekaliśmy na nie" - powiedział. Dodał, że mimo epidemii, liczba zadań stojących przed funkcjonariuszami nie spadła - KAS nadal obsługuje granice lądowe, lotnicze i morskie, wspiera pozostałe służby pracujące na granicach.

"Ogromna praca czeka urzędy skarbowe, do których kierowane są wnioski ulgowe, ich przyrost jest znaczny" - poinformował. Niewielkie odciążenie administracji może się wiązać z odroczeniem do końca maja br. rozliczenia CIT-ów i PIT-ów za zeszły rok, czy coraz bardziej popularną usługą Twój e-PIT.

Polecamy: Ekskluzywny pakiet – Komentarze Złota seria

Słaboszowski zapewnił, że w szeregach KAS nie widać braków kadrowych związanych np. z objęciem funkcjonariuszy kwarantannami, czy z korzystaniem z opieki nad dziećmi. "Staramy się tak organizować prace, aby funkcjonowała zamienność" - powiedział. Wyjaśnił, że były incydentalne przypadki zamknięcia urzędów po tym, jak stwierdzono zakażenie pracownika, ale po dezynfekcji do pracy wchodziła "kadra rezerwowa", która nie pracowała razem z zakażonym.

"Jednocześnie jesteśmy bliscy uruchomienia około 10 tysięcy zdalnych stanowisk pracy, aby pracownicy KAS pozostając w domach mogli bezpiecznie dla podatników przetwarzać dane. Stan epidemii to dla nas także wyzwanie - możemy przyspieszyć pewne procesy zaplanowane wcześniej, aby przejść na system rozliczeń bardziej elektronicznych. Takie plany były, ale w momencie, kiedy jest gorąca potrzeba okazuje się, że ich wdrożenie można przyspieszyć" - tłumaczył wiceszef KAS.

Pytany był, czy w związku z epidemią obniżki wynagrodzeń, bądź zwolnienia, dotkną także KAS. ”Na dzisiaj takiej decyzji nie ma" – odpowiedział.

Odniósł się także do skarg skarbowców, którzy skarżą się, że w tym roku zrezygnowano z wypłat nagród za pierwszy kwartał. "Działamy na podstawie wcześniejszych założeń. Nie mogę zagwarantować, że wszyscy dostaną nagrody na dotychczasowych zasadach, ale wypłaty nagród z zasady miały miejsce między 10 a 20 dniem następnego miesiąca po zamknięciu kwartału, a w niektórych izbach nawet po upływie pół roku, zatem definitywne decyzje jeszcze w tym zakresie nie zapadły" - wyjaśnił.

Marcin Musiał

mmu/ skr/

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA