REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy wnioskują o ulgi w podatkach do Krajowej Administracji Skarbowej

Z wnioskami o ulgi w podatkach zwróciło się już 14 tys. podatników
Z wnioskami o ulgi w podatkach zwróciło się już 14 tys. podatników
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z wnioskami o umorzenie, odroczenie bądź rozłożenie podatku na raty zwróciło się do Krajowej Administracji Skarbowej 14 tys. podatników, ich liczba stale rośnie - poinformował wiceminister finansów, zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej Tomasz Słaboszowski.

Wiceszef KAS przyznał, że stan związany z epidemią może wiązać się z większą aktywnością przestępców zajmujących się wyłudzaniem VAT-u. Zapowiedział też uruchomienie ok. 10 tysięcy zdalnych stanowisk pracy dla pracowników KAS. Zapewnił ponadto, że w tej chwili nie ma decyzji o zwolnieniach, czy obniżkach wynagrodzeń w KAS.

REKLAMA

REKLAMA

Wiceszef KAS pytany był, czy w związku z epidemią administracja skarbowa widzi zmiany w regulowaniu należności przez podatników, opóźnienia, niższe wpływy, wzrost zaległości.

"Zasadniczych zmian nie ma. Jesteśmy po marcu, który był pierwszym miesiącem życia z koronawirusem. Rozliczenia odbywają się w tej chwili bez większych zakłóceń, bo podatki rozliczane w marcu dotyczyły lutego" - powiedział.

Zwrócił uwagę na wpływające do KAS tzw. wnioski ulgowe, czyli o umorzenie podatków, odroczenie płatności, rozłożenie na raty itp. Do KAS trafiło już ich ok. 14 tys., większość w drugiej połowie marca; ich liczba stale rośnie, zwłaszcza po uruchomieniu możliwości składania ich online.

REKLAMA

Jak powiedział wiceminister, ich załatwianie ruszyło 1 kwietnia br., kiedy weszła w życie specustawa umożliwiająca nienaliczanie opłaty prolongacyjnej. Pobiera się nią od każdego odroczonego terminu płatności podatku lub rozłożenia go na razy, bądź odroczenia terminu spłaty zaległości podatkowej lub rozłożenia jej na raty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Dziś, wydając decyzję ulgową ta opłata nie zostanie naliczona. Zwlekaliśmy z wydawaniem tych decyzji czekając na korzystniejsze dla podatników przepisy" - powiedział. "Dopóki wnioski nie zostaną rozpoznane nie uruchamiamy egzekucji podatków" - zapewnił Słaboszowski.

Pytany był także, czy zdarzają się przypadki nieuczciwych podatników, którzy chcą wykorzystać epidemię do "jazdy na gapę" i uzyskać bezprawnie ulgę. "Będziemy starali się tych +gapowiczów+ wyłapać, ale liczę, że to margines, wierzę, że większość postępuje uczciwie" - oświadczył wiceszef KAS.

Wyjaśnił, że KAS dysponuje dużą bazą danych o sytuacji podatników, dzięki czemu wiele informacji może być zweryfikowanych wewnętrznie, z poziomu urzędu, bez kontaktu bezpośredniego z podatnikiem. "Na bazie tych informacji jesteśmy w stanie wstępnie ocenić, czy wniosek pochodzi od +gapowicza+, czy podatnika, który rzeczywiście został dotknięty spadkiem obrotów i sprzedaży" - wytłumaczył Słaboszowski.

Dodał, że rozpatrując wnioski, pracownicy biorą pod uwagę obecną sytuację i w znacznie większym stopniu niż zwykle zakładają dobrą wiarę podatników.

Wiceminister pytany był też, czy nie ma obaw, iż wskutek epidemii będzie narastać niechęć do regulowania danin publicznych. "Może tak być, ale wierzę w polskie społeczeństwo. Przeszliśmy ogromną ewolucję, jeśli chodzi o płacenie podatków, dziś jest to coraz częściej postrzegane, jako powód do dumy. Nie przypuszczam, by nastąpił znaczny odpływ w czarną, czy szarą strefę" - powiedział przedstawiciel MF.

Przyznał, że stan związany z epidemią może wiązać się z większą aktywnością przestępców zajmujących się wyłudzaniem VAT-u. "Jesteśmy tego zagrożenia świadomi i pomimo ogromnej woli przyspieszania zwrotów VAT-u dla uczciwych podatników, którzy stanowią przytłaczającą większość, musimy wnikliwie badać wszystkie wnioski" - zauważył.

Zaznaczył, że najczęściej chodzi o analizę danych z poziomu urzędu, natomiast konieczność kontaktu w formie online, lub osobistego są wyjątkowe. "Dziś, gdy istnieje ryzyko obniżenia wpływów podatkowych w związku z epidemią, oddawanie nienależnego VAT-u byłoby niedopuszczalne" - podkreślił. Dodał, że na razie nie widać, aby było więcej niezasadnych wniosków o zwroty VAT niż wcześniej. Na dziś (dane na 7 kwietnia - PAP) średni czas zwrotu VAT, deklaracji złożonych za luty wynosi około 13 dni.

Słaboszowski przyznał, że KAS co prawda dostrzega spadek nielegalnego hazardu na automatach, wskutek ograniczeń w poruszaniu się, ale problemem cały czas jest nielegalny hazard online. "To przedmiot naszych głębszych zainteresowań, monitorujemy internet, stosujemy blokady nielegalnych stron internetowych" - powiedział.

Jak wyjaśnił wiceminister, KAS z ulgą przyjęła wejście w życie tarczy antykryzysowej, bowiem przyniosła ona rozwiązania kierunkowe, które można już stosować. "Czekaliśmy na nie" - powiedział. Dodał, że mimo epidemii, liczba zadań stojących przed funkcjonariuszami nie spadła - KAS nadal obsługuje granice lądowe, lotnicze i morskie, wspiera pozostałe służby pracujące na granicach.

"Ogromna praca czeka urzędy skarbowe, do których kierowane są wnioski ulgowe, ich przyrost jest znaczny" - poinformował. Niewielkie odciążenie administracji może się wiązać z odroczeniem do końca maja br. rozliczenia CIT-ów i PIT-ów za zeszły rok, czy coraz bardziej popularną usługą Twój e-PIT.

Polecamy: Ekskluzywny pakiet – Komentarze Złota seria

Słaboszowski zapewnił, że w szeregach KAS nie widać braków kadrowych związanych np. z objęciem funkcjonariuszy kwarantannami, czy z korzystaniem z opieki nad dziećmi. "Staramy się tak organizować prace, aby funkcjonowała zamienność" - powiedział. Wyjaśnił, że były incydentalne przypadki zamknięcia urzędów po tym, jak stwierdzono zakażenie pracownika, ale po dezynfekcji do pracy wchodziła "kadra rezerwowa", która nie pracowała razem z zakażonym.

"Jednocześnie jesteśmy bliscy uruchomienia około 10 tysięcy zdalnych stanowisk pracy, aby pracownicy KAS pozostając w domach mogli bezpiecznie dla podatników przetwarzać dane. Stan epidemii to dla nas także wyzwanie - możemy przyspieszyć pewne procesy zaplanowane wcześniej, aby przejść na system rozliczeń bardziej elektronicznych. Takie plany były, ale w momencie, kiedy jest gorąca potrzeba okazuje się, że ich wdrożenie można przyspieszyć" - tłumaczył wiceszef KAS.

Pytany był, czy w związku z epidemią obniżki wynagrodzeń, bądź zwolnienia, dotkną także KAS. ”Na dzisiaj takiej decyzji nie ma" – odpowiedział.

Odniósł się także do skarg skarbowców, którzy skarżą się, że w tym roku zrezygnowano z wypłat nagród za pierwszy kwartał. "Działamy na podstawie wcześniejszych założeń. Nie mogę zagwarantować, że wszyscy dostaną nagrody na dotychczasowych zasadach, ale wypłaty nagród z zasady miały miejsce między 10 a 20 dniem następnego miesiąca po zamknięciu kwartału, a w niektórych izbach nawet po upływie pół roku, zatem definitywne decyzje jeszcze w tym zakresie nie zapadły" - wyjaśnił.

Marcin Musiał

mmu/ skr/

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA