REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łatwiej będzie można uniknąć podatku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od przyszłego roku od dochodu ze sprzedaży nieruchomości zapłacimy 19-proc. PIT. Obowiązujące obecnie zwolnienia znikną, ale w ich miejsce będą wprowadzone nowe. Ustawodawca pozostawił luki w przepisach, które pozwolą uniknąć płacenia podatku.

Zmiana prawa

Posłowie z Komisji Finansów Publicznych wprowadzili poprawki do rządowego projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm. – dalej ustawa o PIT), dotyczące m.in. opodatkowania od 2007 roku sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych. Projekt czeka na drugie czytanie w Sejmie. Tak jak przewidywał projekt Ministerstwa Finansów, od przyszłego roku z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych trzeba będzie zapłacić 19-proc. podatek od osiągniętego dochodu. Dziś wynosi on 10 proc. przychodu.

Nowe zasady będą miały zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych od 1 stycznia 2007 r. Natomiast do nabytych przed tym dniem będą stosowane regulacje obowiązujące obecnie. Poprawki komisji dotyczą głównie rezygnacji z pewnych obowiązujących dziś zwolnień. W zamian zostaną wprowadzone nowe. Jak podkreślają eksperci, ustawodawca pozostawił wiele furtek w ustawie o PIT, które pozwolą uniknąć podatku.

Będą rozliczane koszty

Projekt zmian w ustawie o PIT przewiduje m.in. likwidację zwolnienia od podatku sprzedaży mieszkań otrzymanych w spadku lub darowiźnie. W zamian – jak wynika z propozycji komisji – przy sprzedaży nieruchomości uzyskanych w drodze darowizny, spadku lub w inny nieodpłatny sposób będzie można uwzględnić koszty uzyskania przychodów, którymi będzie wartość rynkowa z dnia nabycia, powiększona o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych poczynione w czasie ich posiadania.

– Odliczenie od przychodu z tytułu sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze spadku czy darowizny, wartości rynkowej tej nieruchomości z dnia nabycia jest sensownym rozwiązaniem. Służy uniknięciu podwójnego opodatkowania, tj. raz z tytułu otrzymanej darowizny, a następnie z tytułu sprzedaży. W świetle proponowanych zmian, polegających na zwolnieniu z podatku spadków i darowizn dokonywanych między najbliższymi, regulacja taka będzie stanowiła furtkę do niezapłacenia podatku, ale tylko na pozór – tłumaczył nam Arkadiusz Michaliszyn, prawnik z CMS Cameron McKenna. Jednocześnie podkreślił, że opodatkowanie zysków ze sprzedaży mieszkań przez osoby fizyczne i tak jest fikcją – obecne przepisy dają tyle zamierzonych i niezamierzonych sposobów uniknięcia opodatkowania, że nikt tego podatku nie płaci. Dodatkowa furtka nic tutaj nie zmieni.

Może być bez podatku

Mogłoby się wydawać, że likwidacja zwolnienia z opodatkowania sprzedaży nieruchomości nabytych w drodze darowizny uszczelni system. Dlaczego? Podatnicy nie będą próbowali obchodzić przepisów tak, że np. najpierw darowaliby mieszkanie dziecku, które sprzedałoby je, co w konsekwencji pozwalałoby skorzystać ze zwolnienia z PIT. Od przyszłego roku w przypadku zbycia nieruchomości nabytych w drodze darowizny kosztem uzyskania przychodu będzie wartość rynkowa nieruchomości z dnia otrzymania darowizny, powiększona o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Według Marka Bytofa, doradcy podatkowego z Taxways, to rozwiązanie może wydawać się kuszące, jeśli wziąć pod uwagę zapowiedź zniesienia podatku od darowizn w pierwszej grupie podatkowej.

– Podatek od sprzedanej nieruchomości zapewne by nie wystąpił, gdyż koszt uzyskania przychodu w praktyce zrównoważyłby sam przychód. Jednak operacja przeprowadzona według takiego schematu to przedsięwzięcie wysoce ryzykowne. Darowizna dokonana w celu sprzedaży może zostać zakwalifikowana jako czynność pozorna. Jakkolwiek wiele zależy od okoliczności konkretnej sprawy, to stwierdzenie pozorności otworzy organom podatkowym drogę do uchylenia skutków podatkowych darowizny i ich wywodzenia wprost ze sprzedaży – tłumaczył Marek Bytof.

Natomiast Justyna Mirkowska, doradca podatkowy w HLB Frąckowiak i Wspólnicy, wskazała, że opisane rozwiązanie rzeczywiście może – w pewnych okolicznościach – pozwolić na uniknięcie opodatkowania transakcji sprzedaży.

– Jeśli rynkowa wartość sprzedawanej nieruchomości z dnia sprzedaży nie będzie wyższa niż wartość rynkowa nieruchomości z dnia otrzymania darowizny, powiększona o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania do dnia sprzedaży, to nie powstanie dochód do opodatkowania – argumentowała nasza rozmówczyni.

PRZYKŁADY
Sprzedaż mieszkania dziś
Dziś osoba sprzedając mieszkanie, które wcześniej nabyła w drodze darowizny, nie musi zapłacić podatku dochodowego.
Sprzedaż mieszkania od 2007 roku
• Podatnik w styczniu 2007 roku otrzymał w darowiźnie mieszkanie za 100 tys. zł. Chce je sprzedać w marcu 2009 roku za 120 tys. zł. Przy sprzedaży tego mieszkania może uwzględnić koszty uzyskania przychodu, czyli wartość rynkową z dnia nabycia darowizny. Nie poniósł żadnych dodatkowych nakładów na to mieszkanie, więc innych kosztów nie uwzględni. Podatek będzie trzeba zapłacić od 20 tys. zł (120 tys. zł – 100 tys. zł) x 19 proc. = 3800 zł.
• Podatnik w styczniu 2007 roku otrzymał w darowiźnie mieszkanie za 150 tys. zł. Chce je sprzedać w styczniu 2008 roku za 160 tys. zł. Przy sprzedaży tego mieszkania może uwzględnić koszty uzyskania przychodu, czyli wartość rynkową z dnia nabycia darowizny. Dodatkowo poniósł nakłady na to mieszkanie w wysokości 12 tys. zł, na które posiada stosowne dokumenty. W tym przypadku nie wystąpi dochód do opodatkowania (160 tys. zł – 150 tys. zł – 12 tys. zł) = – 2000 zł.

Potrzebne będą dokumenty

Według Piotra Kicińskiego, konsultanta podatkowego w Independent Tax Advisers, nowelizacja ustawy o PIT w zakresie opodatkowania dochodu ze zbycia nieruchomości wprowadza przepis pozwalający uwzględnić koszty podatkowe z odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej w drodze darowizny.

– Tym samym ustawodawca zrezygnował z pierwotnie założonego zwolnienia z opodatkowania takiej sprzedaży. Ustawa o podatku od spadków i darowizn, w przypadku nabycia nieruchomości przez osoby z najbliższej rodziny, zwolni to nabycie z podatku od spadków i darowizn. Jednocześnie ustawa nie zawiera przepisu, który warunkuje to zwolnienie od minimalnego okresu, w którym obdarowany nie może dokonać zbycia nieruchomości. W pierwotnej wersji sytuacja taka mogła prowadzić do prób obejścia prawa. Obecnie podatnicy, w celu minimalizacji podatku w sytuacji zbycia uprzednio darowanej nieruchomości, będą musieli wykazać, że jej rynkowa wartość oraz poczynione nakłady były wysokie. Będzie to wymagać udokumentowania – tłumaczył Piotr Kiciński.

Łatwiej będzie nie zapłacić

Zmiany w opodatkowaniu sprzedaży nieruchomości miały uporządkować i uszczelnić system, aby podatnicy nie uchylali się od opodatkowania. Niestety, chyba skończy się na dobrych intencjach. Choć zlikwidowana ma być większość obowiązujących zwolnień, to zostaną wprowadzone nowe, dające większe niż obecnie możliwości niezapłacenia podatku. Zostanie utrzymane zwolnienie, które zakłada, że jeśli zakupioną nieruchomość sprzedajemy po pięciu latach, to jesteśmy zwolnieni z PIT. Nowością będzie zwolnienie przysługujące podatnikom, którzy sprzedają mieszkanie, w którym byli zameldowani przez co najmniej 12 miesięcy przed datą jego zbycia. Zatem wystarczające do niezapłacenia PIT będzie zameldowanie się w sprzedawanym lokalu przez co najmniej 12 miesięcy. Będzie trzeba postarać się o meldunek i zmianę dowodu osobistego, ale to przecież mniejszy wydatek niż… zapłata podatku.

W ten sposób skutek wprowadzonych zwolnień jest w ostatecznym rozrachunku taki, że po zmianach do rzadkości będą należały sytuacje, w których podatnicy podatek zapłacą. Także ci, którzy nieruchomości kupują w celach spekulacyjnych.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA