REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łatwiej będzie można uniknąć podatku

REKLAMA

Od przyszłego roku od dochodu ze sprzedaży nieruchomości zapłacimy 19-proc. PIT. Obowiązujące obecnie zwolnienia znikną, ale w ich miejsce będą wprowadzone nowe. Ustawodawca pozostawił luki w przepisach, które pozwolą uniknąć płacenia podatku.

Zmiana prawa

Posłowie z Komisji Finansów Publicznych wprowadzili poprawki do rządowego projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm. – dalej ustawa o PIT), dotyczące m.in. opodatkowania od 2007 roku sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych. Projekt czeka na drugie czytanie w Sejmie. Tak jak przewidywał projekt Ministerstwa Finansów, od przyszłego roku z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych trzeba będzie zapłacić 19-proc. podatek od osiągniętego dochodu. Dziś wynosi on 10 proc. przychodu.

Nowe zasady będą miały zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych od 1 stycznia 2007 r. Natomiast do nabytych przed tym dniem będą stosowane regulacje obowiązujące obecnie. Poprawki komisji dotyczą głównie rezygnacji z pewnych obowiązujących dziś zwolnień. W zamian zostaną wprowadzone nowe. Jak podkreślają eksperci, ustawodawca pozostawił wiele furtek w ustawie o PIT, które pozwolą uniknąć podatku.

Będą rozliczane koszty

Projekt zmian w ustawie o PIT przewiduje m.in. likwidację zwolnienia od podatku sprzedaży mieszkań otrzymanych w spadku lub darowiźnie. W zamian – jak wynika z propozycji komisji – przy sprzedaży nieruchomości uzyskanych w drodze darowizny, spadku lub w inny nieodpłatny sposób będzie można uwzględnić koszty uzyskania przychodów, którymi będzie wartość rynkowa z dnia nabycia, powiększona o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych poczynione w czasie ich posiadania.

– Odliczenie od przychodu z tytułu sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze spadku czy darowizny, wartości rynkowej tej nieruchomości z dnia nabycia jest sensownym rozwiązaniem. Służy uniknięciu podwójnego opodatkowania, tj. raz z tytułu otrzymanej darowizny, a następnie z tytułu sprzedaży. W świetle proponowanych zmian, polegających na zwolnieniu z podatku spadków i darowizn dokonywanych między najbliższymi, regulacja taka będzie stanowiła furtkę do niezapłacenia podatku, ale tylko na pozór – tłumaczył nam Arkadiusz Michaliszyn, prawnik z CMS Cameron McKenna. Jednocześnie podkreślił, że opodatkowanie zysków ze sprzedaży mieszkań przez osoby fizyczne i tak jest fikcją – obecne przepisy dają tyle zamierzonych i niezamierzonych sposobów uniknięcia opodatkowania, że nikt tego podatku nie płaci. Dodatkowa furtka nic tutaj nie zmieni.

Może być bez podatku

Mogłoby się wydawać, że likwidacja zwolnienia z opodatkowania sprzedaży nieruchomości nabytych w drodze darowizny uszczelni system. Dlaczego? Podatnicy nie będą próbowali obchodzić przepisów tak, że np. najpierw darowaliby mieszkanie dziecku, które sprzedałoby je, co w konsekwencji pozwalałoby skorzystać ze zwolnienia z PIT. Od przyszłego roku w przypadku zbycia nieruchomości nabytych w drodze darowizny kosztem uzyskania przychodu będzie wartość rynkowa nieruchomości z dnia otrzymania darowizny, powiększona o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Według Marka Bytofa, doradcy podatkowego z Taxways, to rozwiązanie może wydawać się kuszące, jeśli wziąć pod uwagę zapowiedź zniesienia podatku od darowizn w pierwszej grupie podatkowej.

– Podatek od sprzedanej nieruchomości zapewne by nie wystąpił, gdyż koszt uzyskania przychodu w praktyce zrównoważyłby sam przychód. Jednak operacja przeprowadzona według takiego schematu to przedsięwzięcie wysoce ryzykowne. Darowizna dokonana w celu sprzedaży może zostać zakwalifikowana jako czynność pozorna. Jakkolwiek wiele zależy od okoliczności konkretnej sprawy, to stwierdzenie pozorności otworzy organom podatkowym drogę do uchylenia skutków podatkowych darowizny i ich wywodzenia wprost ze sprzedaży – tłumaczył Marek Bytof.

Natomiast Justyna Mirkowska, doradca podatkowy w HLB Frąckowiak i Wspólnicy, wskazała, że opisane rozwiązanie rzeczywiście może – w pewnych okolicznościach – pozwolić na uniknięcie opodatkowania transakcji sprzedaży.

– Jeśli rynkowa wartość sprzedawanej nieruchomości z dnia sprzedaży nie będzie wyższa niż wartość rynkowa nieruchomości z dnia otrzymania darowizny, powiększona o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania do dnia sprzedaży, to nie powstanie dochód do opodatkowania – argumentowała nasza rozmówczyni.

PRZYKŁADY
Sprzedaż mieszkania dziś
Dziś osoba sprzedając mieszkanie, które wcześniej nabyła w drodze darowizny, nie musi zapłacić podatku dochodowego.
Sprzedaż mieszkania od 2007 roku
• Podatnik w styczniu 2007 roku otrzymał w darowiźnie mieszkanie za 100 tys. zł. Chce je sprzedać w marcu 2009 roku za 120 tys. zł. Przy sprzedaży tego mieszkania może uwzględnić koszty uzyskania przychodu, czyli wartość rynkową z dnia nabycia darowizny. Nie poniósł żadnych dodatkowych nakładów na to mieszkanie, więc innych kosztów nie uwzględni. Podatek będzie trzeba zapłacić od 20 tys. zł (120 tys. zł – 100 tys. zł) x 19 proc. = 3800 zł.
• Podatnik w styczniu 2007 roku otrzymał w darowiźnie mieszkanie za 150 tys. zł. Chce je sprzedać w styczniu 2008 roku za 160 tys. zł. Przy sprzedaży tego mieszkania może uwzględnić koszty uzyskania przychodu, czyli wartość rynkową z dnia nabycia darowizny. Dodatkowo poniósł nakłady na to mieszkanie w wysokości 12 tys. zł, na które posiada stosowne dokumenty. W tym przypadku nie wystąpi dochód do opodatkowania (160 tys. zł – 150 tys. zł – 12 tys. zł) = – 2000 zł.

Potrzebne będą dokumenty

Według Piotra Kicińskiego, konsultanta podatkowego w Independent Tax Advisers, nowelizacja ustawy o PIT w zakresie opodatkowania dochodu ze zbycia nieruchomości wprowadza przepis pozwalający uwzględnić koszty podatkowe z odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej w drodze darowizny.

– Tym samym ustawodawca zrezygnował z pierwotnie założonego zwolnienia z opodatkowania takiej sprzedaży. Ustawa o podatku od spadków i darowizn, w przypadku nabycia nieruchomości przez osoby z najbliższej rodziny, zwolni to nabycie z podatku od spadków i darowizn. Jednocześnie ustawa nie zawiera przepisu, który warunkuje to zwolnienie od minimalnego okresu, w którym obdarowany nie może dokonać zbycia nieruchomości. W pierwotnej wersji sytuacja taka mogła prowadzić do prób obejścia prawa. Obecnie podatnicy, w celu minimalizacji podatku w sytuacji zbycia uprzednio darowanej nieruchomości, będą musieli wykazać, że jej rynkowa wartość oraz poczynione nakłady były wysokie. Będzie to wymagać udokumentowania – tłumaczył Piotr Kiciński.

Łatwiej będzie nie zapłacić

Zmiany w opodatkowaniu sprzedaży nieruchomości miały uporządkować i uszczelnić system, aby podatnicy nie uchylali się od opodatkowania. Niestety, chyba skończy się na dobrych intencjach. Choć zlikwidowana ma być większość obowiązujących zwolnień, to zostaną wprowadzone nowe, dające większe niż obecnie możliwości niezapłacenia podatku. Zostanie utrzymane zwolnienie, które zakłada, że jeśli zakupioną nieruchomość sprzedajemy po pięciu latach, to jesteśmy zwolnieni z PIT. Nowością będzie zwolnienie przysługujące podatnikom, którzy sprzedają mieszkanie, w którym byli zameldowani przez co najmniej 12 miesięcy przed datą jego zbycia. Zatem wystarczające do niezapłacenia PIT będzie zameldowanie się w sprzedawanym lokalu przez co najmniej 12 miesięcy. Będzie trzeba postarać się o meldunek i zmianę dowodu osobistego, ale to przecież mniejszy wydatek niż… zapłata podatku.

W ten sposób skutek wprowadzonych zwolnień jest w ostatecznym rozrachunku taki, że po zmianach do rzadkości będą należały sytuacje, w których podatnicy podatek zapłacą. Także ci, którzy nieruchomości kupują w celach spekulacyjnych.

Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA