REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informatyzacja podatków przyspieszy za rok

REKLAMA

Najwięksi przedsiębiorcy od kilku miesięcy mogą przesyłać podatkowe deklaracje drogą elektroniczną. Od 2008 roku dołączą do nich małe i średnie firmy. Potrzeba jednak upowszechnienia e-deklaracji.



Dzięki dostępowi do internetu firmy mogą rozliczać się drogą elektroniczną z urzędami, m.in. z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i wysyłać deklaracje podatkowe do urzędów skarbowych. O ile jednak system ZUS działa w miarę sprawnie, o tyle system e-Poltax ciągle raczkuje.


Dla kogo e-Poltax


Z systemu do wysyłania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną może korzystać jak na razie 7,5 tys. przedsiębiorców obsługiwanych przez tzw. duże urzędy skarbowe. Z informacji, jakie przekazało nam Ministerstwo Finansów wynika, że do końca listopada korzystało z systemu 55 podmiotów, a ponad 260 ubiegało się o wydanie pozwolenia do przesyłania e-deklaracji. To pokazuje, że ciągle niewiele podatników korzysta z systemu e-Poltax. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę początkowe trudności resortu i urzędów z wdrażaniem systemu i opóźnienia w przyjęciu niezbędnych rozporządzeń, to ok. 300 podmiotów, które chcą bądź przesyłają e-deklaracje, wydaje się wynikiem dobrym. Jeśli z kolei spojrzymy na liczbę wszystkich podatników w Polsce lub choćby firm, okazuje się, że system należy upowszechnić.


- Mimo że duże firmy mają możliwość przesyłania wielu e-deklaracji, nie są wyraźnie zainteresowane korzystaniem z tego rozwiązania - potwierdził Ernest Frankowski z PricewaterhouseCoopers.

Jednym ze sposobów na zwiększenie użytkowników e-Poltaksu jest wprowadzenie możliwości podpisywania deklaracji, a więc również i e-deklaracji przez pełnomocników podatników. Skorzystają na tym przede wszystkim doradcy podatkowi, księgowi i biegli rewidenci, ale również inni pełnomocnicy, którzy będą mogli w imieniu swoich klientów przesyłać zeznania podatkowe. Obecnie doradcy podatkowi posiadają legitymacje z wbudowanym chipem i podpisem elektronicznym.


Trudności dla podatników


- Doradcy podatkowi obsługujący duże firmy mogą już teraz przesyłać e-deklaracje w imieniu klientów, którzy ich do tego upoważnili - powiedział Gazecie Prawnej Krzysztof Podsiadło, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

Takiej możliwości nie mają jednak małe i średnie przedsiębiorstwa, osoby fizyczne, a więc nie mają również doradcy podatkowi będący ich pełnomocnikami. Trudności związane z korzystaniem z systemu e-Poltax i jego upowszechnieniem wynikają z kilku powodów.


- Przede wszystkim wynika to z samego sposobu udostępniania systemu. Składanie e-deklaracji było udostępniane stopniowo. Początkowo dopuszczono składanie deklaracji PIT, a następnie VAT i CIT. W efekcie podatnicy na tym etapie nie byli zainteresowani korzystaniem z niepełnego systemu - uważa Ernest Frankowski. Kolejnym powodem jest brak niezbędnej infrastruktury technicznej w urzędach skarbowych. W konsekwencji nie było możliwe udostępnienie systemu dla małych i średnich firm od 1 stycznia 2007 r.


- Należy też zauważyć, że polskie władze nie posiadają spój- nej koncepcji informatyzacji podatków. Nawet nazwy trzech systemów (e-Pol-tax, e-Deklaracje i e-Podatki) mające prowadzić do informatyzacji polskich podatków są mylące (nie odpowiadają istocie danego systemu) i wprowadzają znaczny bałagan pojęciowy - stwierdził ekspert PricewaterhouseCoopers.


Kolejne utrudnienia zdaniem ekspertów stanowią: nieuporządkowana struktura informacyjna na stronie resortu finansów, a także brak łatwo dostępnej dla społeczeństwa informacji o systemie.

- Kolejnym czynnikiem hamującym upowszechnienie jest oparcie systemu e-Poltax o podpis elektroniczny, który nie jest w Polsce popularny - przyznaje nasz rozmówca. Te wszystkie czynniki powodują, że przełom w informatyzacji podatków kolejny raz odsunięto w czasie.


Co po 2008 roku


Przełom może nastąpić najwcześniej za rok, ponieważ od 1 stycznia 2008 r. możliwość przesyłania e-deklaracji będą mieli mali i średni przedsiębiorcy, a ponadto jest to rok wprowadzenia systemu docelowego, czyli współfinansowanego ze środków unijnych systemu e-Deklaracje. Problem polega na tym, że, aby go wdrożyć, należy wyposażyć w komputery i infrastrukturę techniczną prawie 400 małych urzędów skarbowych w Polsce. Dodatkowo należy przyjąć odpowiednio wcześnie rozporządzenia o strukturze technicznej wszystkich deklaracji. Już od lutego tego roku ministerstwo wprowadza kolejne 24 rodzaje zeznań elektronicznych. Jeśli resort zdąży z tymi pracami na czas, system będzie można uruchomić dla większej liczby podatników.


To jednak nie koniec problemów. Kolejny stanowi upowszechnienie systemu. Jeśli dalej do wysłania e-deklaracji niezbędny będzie bezpieczny podpis elektroniczny, to sukces będzie możliwy tylko wtedy, gdy e-podpis będzie tani i ogólnodostępny. Tak się może stać za sprawą wdrożenia projektu Pesel-2. Grzegorz Fiuk, szef projektu Pesel-2 w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, uważa, że wprowadzenie nowoczesnego dowodu osobistego z wbudowanym pod- pisem elektronicznym pozwoli na powszechne korzystanie z e-deklaracji.


Co więcej, jeśli urzędy skarbowe będą miały dane o podatnikach w formie elektronicznej, to będzie można zrealizować plany ministra Ludwika Dorna dotyczące rozliczeń podatników przez urzędy skarbowe.

- Chodzi o to, aby zdjąć z obywatela obowiązki podatkowe - wyjaśnił Grzegorz Fiuk.


Ministerstwo Finansów może również wprowadzić obowiązek korzystania z e-deklaracji przez niektóre grupy podatników, ale jak na razie nie ma takich planów.

- Według mojej oceny, Ministerstwo Finansów, co najmniej od jesieni 2005 r., prezentuje koncepcję informatyzacji podatków zgodną z tzw. ustawą o informatyzacji i duchem systemów otwartych - powiedział Krzysztof Podsiadło.


- Wpisuje się w nią brak obowiązku stosowania e-deklaracji podatkowych, który powoduje, że wybór teletransmisji będzie oparty na racjonalnych przesłankach zgodnych z mechanizmami rynkowymi. Będą stosowali środki komunikacji elektronicznej ci podatnicy czy ich pełnomocnicy, którzy z tego odniosą korzyść ekonomiczną lub organizacyjną. Będzie to wygodne, zaoszczędzą oni czas i pieniądze albo prześlą do organów podatkowych deklaracje lub inne dokumenty w tradycyjnej papierowej formie - dodał.


ZESTAW DO E-PODPISU KOSZTUJE

Za zestaw do e-podpisu trzeba zapłacić:

l Sigillum - od 329 zł/rok

l Certum - od 364 zł/rok

l KIR - od 364 zł/rok

Zestaw do składania bezpiecznego e-podpisu zawiera:

l certyfikat kwalifikowany (tylko podpis)

l certyfikat komercyjny (niekwalifikowany - opcja)

l kartę kryptograficzną

l czytnik do kart

l oprogramowanie do czytnika i karty

l oprogramowanie do składania i weryfikacji bezpiecznego podpisu elektronicznego


POMOC W SPRAWIE E-DEKLARACJI I E-PODPISU

Jeśli:

l potrzebujesz pomocy w sprawie procedur składania deklaracji, zadzwoń:

Krajowa Informacja Podatkowa, od poniedziałku do piątku, od 7.00 do 18.00 pod nr tel. 0 801 055 055 lub tel. (22) 330 03 30

l potrzebujesz pomocy technicznej w sprawie systemu e-Poltax, zadzwoń:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9: 00 - 17: 00 pod nr tel. (22) 694 49 74

lub wyślij e-mail na adres: info.e-poltax@mofnet.gov.pl

l potrzebujesz pomocy w sprawie podpisu elektronicznego, zadzwoń do:

- Certum - Powszechne Centrum Certyfikacji, tel. (91) 480 13 40

- KIR Ośrodek Zarządzania Kluczami, tel. (22) 546 02 07

- Sigillum Polskie Centrum Certyfikacji Elektronicznej tel. (22) 530 27 56



Łukasz Zalewski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA