REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Platforma Ministerstwa Finansów do e-faktur ruszy w 2021 roku

Platforma Ministerstwa Finansów do e-faktur ruszy w 2021 roku
Platforma Ministerstwa Finansów do e-faktur ruszy w 2021 roku

REKLAMA

REKLAMA

W 2021 r. ruszy platforma Ministerstwa Finansów do e-faktur, najpierw będzie udostępniona dla chętnych przedsiębiorców - zapowiedział 9 czerwca 2020 r. pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji Przemysław Koch.

Koch mówił podczas Kongresu „Cyfryzacja Polskiej Gospodarki”, że resort finansów chce w jak największym większym stopniu, podobnie jak w przypadku projektu Twój e-PIT, wykorzystywać dane - zwłaszcza deklaracje podatkowe, które posiada. Chodzi o to, aby maksymalnie odciążyć podatników. Jak dodał, w rozliczeniach za 2019 r. za pomocą Twojego e-PIT-u, po 30 kwietnia automatycznie zaakceptowano dokumenty PIT dla 3,8 mln podatników.
"Zbieramy dane i chcemy te dane wykorzystywać, aby upraszczać system podatkowy w Polsce i zmniejszać ilość obciążeń, które są nakładane na podatnika" - powiedział Koch.

REKLAMA

REKLAMA

Zapowiedział realizację projektu e-faktur. "Mam nadzieję, że w sposób fakultatywny obejmie naszych przedsiębiorców już w roku 2021" - powiedział pełnomocnik. Wskazał na utworzenie platformy do wymiany faktur, co byłoby opcją, nie obowiązkiem.

"Taki jest plan, że w roku 2021 - daty jeszcze dokładnie nie znamy, czy to będzie połowa roku, czy druga połowa - będziemy chcieli udostępnić tę platformę w sposób fakultatywny dla zainteresowanych przedsiębiorców" - zaznaczył.

Zgodnie z zamierzeniami MF przedsiębiorca, który wystawi fakturę przekaże ją na platformę, a jego kontrahent będzie mógł ją elektronicznie pobrać. W przyszłości platforma będzie mogła być wykorzystywana, przede wszystkim przez najmniejsze firmy, do opłacania faktur.

Koch dodał, że będzie prowadzony dialog z firmami, czy w określonym czasie nie warto wejść z obowiązkiem przekazywania faktur przez taką platformę.

REKLAMA

"Pracujemy także nad projektem wdrożenia e-Urzędu skarbowego - w przestrzeni wirtualnej, zdygitalizowanej, który byłby dostępny z każdego urządzenia podłączonego do internetu" - powiedział przedstawiciel MF. W takim urzędzie podatnik miałaby dostęp do wszystkich danych, które fiskus o nim zebrał: deklaracjach, dokumentach oraz fakturach itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według Kocha można sobie wyobrazić, że e-Urząd skarbowy będzie zintegrowany z e-płatnościami on-line, dzięki czemu jednym kliknięciem będzie można w nim opłacić także fakturę bez wychodzenia z systemu.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu Leszek Syguła odniósł się do pytania, czy dane elektroniczne będą wypierać kontrole, a spadek wpływów z kontroli nie jest tego efektem.

"Patrząc na liczbę przeprowadzanych kontroli, w mojej ocenie nie możemy mówić, że kiedykolwiek analityka zastąpi kontrole. To są zupełnie dwa odrębne procesy. Najważniejsze rzecz jest taka, że dzięki analizie danych zawartych w plikach JPK_VAT, na poziomie Ministerstwa Finansów są wykrywane rozbieżności" - powiedział.

Wyjaśnił, że narzędzia analityczne pozwalają na weryfikowanie rozliczeń podatkowych przy wykorzystaniu JPK_VAT. Zgodnie z przytoczonymi przez niego danymi, w 2019 roku dzięki wykorzystaniu JPK_VAT wykryto rozbieżności na kwotę netto około 10 miliardów złotych, a kwota podatku wyniosła ok. 2 mld zł.

W takich przypadkach fiskus informuje firmy, że np. w ich rozliczeniach są faktury od podmiotów niezarejestrowanych do VAT, albo faktury zaewidencjonowane dwa razy.

"Gdyby nie było JPK_VAT to nie byłoby tego uszczelniania i nie mielibyśmy wiedzy, że dochodzi do pewnych rozbieżności" - powiedział. Zaznaczył, że nie zawsze rozbieżność to nieprawidłowość.

Syguła tłumaczył, że dzięki analityce jest możliwość śledzenia transakcji, kontrola jest prowadzona np. w przypadku podejrzenia, że dochodzi do przestępstw karuzelowych. Dzięki analityce liczba kontroli spada. Jak poinformował przedstawiciel w 2019 r. zakończono ok. 17 tys. kontroli - na ok. 1,7 miliona przedsiębiorców składających pliki JPK_VAT.

Jednocześnie w zeszłym roku ujawniono ok. 80 tys. faktur od podmiotów niezarejestrowanych, w tych przypadkach fiskus podjął "działania behawioralne", zmierzające do wyjaśnienia nieprawidłowości. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ je/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA