REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Platforma Ministerstwa Finansów do e-faktur ruszy w 2021 roku

Platforma Ministerstwa Finansów do e-faktur ruszy w 2021 roku
Platforma Ministerstwa Finansów do e-faktur ruszy w 2021 roku

REKLAMA

REKLAMA

W 2021 r. ruszy platforma Ministerstwa Finansów do e-faktur, najpierw będzie udostępniona dla chętnych przedsiębiorców - zapowiedział 9 czerwca 2020 r. pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji Przemysław Koch.

Koch mówił podczas Kongresu „Cyfryzacja Polskiej Gospodarki”, że resort finansów chce w jak największym większym stopniu, podobnie jak w przypadku projektu Twój e-PIT, wykorzystywać dane - zwłaszcza deklaracje podatkowe, które posiada. Chodzi o to, aby maksymalnie odciążyć podatników. Jak dodał, w rozliczeniach za 2019 r. za pomocą Twojego e-PIT-u, po 30 kwietnia automatycznie zaakceptowano dokumenty PIT dla 3,8 mln podatników.
"Zbieramy dane i chcemy te dane wykorzystywać, aby upraszczać system podatkowy w Polsce i zmniejszać ilość obciążeń, które są nakładane na podatnika" - powiedział Koch.

REKLAMA

Autopromocja

Zapowiedział realizację projektu e-faktur. "Mam nadzieję, że w sposób fakultatywny obejmie naszych przedsiębiorców już w roku 2021" - powiedział pełnomocnik. Wskazał na utworzenie platformy do wymiany faktur, co byłoby opcją, nie obowiązkiem.

"Taki jest plan, że w roku 2021 - daty jeszcze dokładnie nie znamy, czy to będzie połowa roku, czy druga połowa - będziemy chcieli udostępnić tę platformę w sposób fakultatywny dla zainteresowanych przedsiębiorców" - zaznaczył.

Zgodnie z zamierzeniami MF przedsiębiorca, który wystawi fakturę przekaże ją na platformę, a jego kontrahent będzie mógł ją elektronicznie pobrać. W przyszłości platforma będzie mogła być wykorzystywana, przede wszystkim przez najmniejsze firmy, do opłacania faktur.

Koch dodał, że będzie prowadzony dialog z firmami, czy w określonym czasie nie warto wejść z obowiązkiem przekazywania faktur przez taką platformę.

"Pracujemy także nad projektem wdrożenia e-Urzędu skarbowego - w przestrzeni wirtualnej, zdygitalizowanej, który byłby dostępny z każdego urządzenia podłączonego do internetu" - powiedział przedstawiciel MF. W takim urzędzie podatnik miałaby dostęp do wszystkich danych, które fiskus o nim zebrał: deklaracjach, dokumentach oraz fakturach itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według Kocha można sobie wyobrazić, że e-Urząd skarbowy będzie zintegrowany z e-płatnościami on-line, dzięki czemu jednym kliknięciem będzie można w nim opłacić także fakturę bez wychodzenia z systemu.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu Leszek Syguła odniósł się do pytania, czy dane elektroniczne będą wypierać kontrole, a spadek wpływów z kontroli nie jest tego efektem.

REKLAMA

"Patrząc na liczbę przeprowadzanych kontroli, w mojej ocenie nie możemy mówić, że kiedykolwiek analityka zastąpi kontrole. To są zupełnie dwa odrębne procesy. Najważniejsze rzecz jest taka, że dzięki analizie danych zawartych w plikach JPK_VAT, na poziomie Ministerstwa Finansów są wykrywane rozbieżności" - powiedział.

Wyjaśnił, że narzędzia analityczne pozwalają na weryfikowanie rozliczeń podatkowych przy wykorzystaniu JPK_VAT. Zgodnie z przytoczonymi przez niego danymi, w 2019 roku dzięki wykorzystaniu JPK_VAT wykryto rozbieżności na kwotę netto około 10 miliardów złotych, a kwota podatku wyniosła ok. 2 mld zł.

W takich przypadkach fiskus informuje firmy, że np. w ich rozliczeniach są faktury od podmiotów niezarejestrowanych do VAT, albo faktury zaewidencjonowane dwa razy.

"Gdyby nie było JPK_VAT to nie byłoby tego uszczelniania i nie mielibyśmy wiedzy, że dochodzi do pewnych rozbieżności" - powiedział. Zaznaczył, że nie zawsze rozbieżność to nieprawidłowość.

Syguła tłumaczył, że dzięki analityce jest możliwość śledzenia transakcji, kontrola jest prowadzona np. w przypadku podejrzenia, że dochodzi do przestępstw karuzelowych. Dzięki analityce liczba kontroli spada. Jak poinformował przedstawiciel w 2019 r. zakończono ok. 17 tys. kontroli - na ok. 1,7 miliona przedsiębiorców składających pliki JPK_VAT.

Jednocześnie w zeszłym roku ujawniono ok. 80 tys. faktur od podmiotów niezarejestrowanych, w tych przypadkach fiskus podjął "działania behawioralne", zmierzające do wyjaśnienia nieprawidłowości. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ je/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA