REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Notariusz odpowiada za błędy w wydanym akcie

Aleksandra Tarka

REKLAMA

W akcie notarialnym powinny być zawarte wszystkie dane mające wpływ na ulgę podatkową. Brak takich informacji nie pozbawia jednak podatnika prawa do skorzystania z preferencji. Niewłaściwie sporządzony dokument jest naruszeniem obowiązków płatnika, za co odpowiada notariusz.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Od 1 stycznia 2007 r. zawarcie umowy darowizny w formie aktu notarialnego ma istotne znaczenie podatkowe. Osoby z najbliższej rodziny zwalnia z konieczności składania dodatkowego oświadczenia i pozwala na automatyczne skorzystanie ze zwolnienia z podatku od spadków i darowizn.

Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów, notariusz sporządzający umowę darowizny w formie aktu notarialnego, korzystającą ze zwolnienia, powinien zawrzeć dane mające wpływ na zastosowanie zwolnienia. Chodzi m.in. o stopień pokrewieństwa i wartość darowizny. Eksperci mówią, że brak danych nie będzie miał jednak wpływu na prawo do zwolnienia. A Krajowa Rada Notarialna zapewnia, że zależy jej na bezpieczeństwie i pewności obrotu prawnego.


W trosce o klienta


Pismo MF z 26 stycznia 2007 r. jest odpowiedzią na pytania notariuszy dotyczące nowych regulacji w podatku od spadków i darowizn (nr PL-834/85/JB/06/PDJC-345/06/39/07). Jak wyjaśnia notariusz Jacek Wojdyło, prezes Krajowej Rady Notarialnej, działania KRN podyktowane były troską o bezpieczeństwo i pewność obrotu prawnego w wymiarze podatkowym.

- Przede wszystkim chodziło o uzyskanie ze strony MF potwierdzenia własnego stanowiska w sprawach związanych ze stosowaniem w praktyce notarialnej znowelizowanych przepisów ustaw o podatku od spadków i darowizn oraz o podatku od czynności cywilnoprawnych - mówi.

Chodziło także o ujednolicenie praktyki notarialnej w celu uniknięcia zbędnych formalności wymaganych od stron, a więc uproszczenie obrotu.

Prezes KRN podkreśla, że potrzeba koordynacji i ujednolicenia praktyki organów podatkowych i notariuszy była konsekwencją ujawnienia się rozbieżności interpretacyjnych w trakcie szkoleń przeprowadzanych dla notariuszy przez pracowników aparatu skarbowego i NSA. Wydanie interpretacji poprzedziły rozmowy notariuszy i przedstawicieli MF.

- Nie była to sytuacja wyjątkowa - mówi prezes Wojdyło.


Akty notarialne po 1 stycznia


W ocenie notariuszy, jeśli chodzi o ustalanie danych związanych ze sporządzaniem samych umów darowizny, w praktyce notarialnej po 1 stycznia 2007 r. nic się nie zmieniło. Wynika to z tego, że grupy podatkowe zawsze związane były ze stopniem pokrewieństwa i od ustalenia go zależało stosowanie odpowiedniej stawki podatkowej.

Jak zauważa Robert Krasnodębski, radca prawny w Kancelarii Weil Gotshal & Manges, przepisy wykonawcze do ustawy o podatku od spadków i darowizn zawierają określone wymogi dotyczące aktów notarialnych. Wynika z nich, że notariusze, jako płatnicy podatku od darowizny dokonywanej w formie aktu notarialnego określają w jego treści przede wszystkim podstawę prawną pobrania podatku i sposób jego obliczenia. Gdy czynność jest zwolniona z podatku, także podstawę prawną zwolnienia.

- Dodatkowo w przypadku darowizny notariusz określa przedmiot darowizny, jej wartość, grupę podatkową wynikającą z osobistego stosunku łączącego obdarowanego z darczyńcą - podkreśla ekspert.

- Notariusz jako płatnik ponosi odpowiedzialność za niepobrany podatek, chyba że nie został on pobrany z winy podatnika - tłumaczy Robert Krasnodębski.

Wyjaśnia, że niezależnie od obowiązku wynikającego z przepisów, w interesie notariusza jest zamieszczenie w akcie notarialnym oświadczeń podatników o łączących ich stosunkach osobistych uprawniających do zastosowania zwolnienia. Bo tylko podanie nieprawdziwej informacji przez podatnika i wprowadzenie w błąd notariusza pozwoli mu uwolnić się od odpowiedzialności za niepobranie podatku.


Bez konsekwencji dla podatnika


Nasuwa się pytanie, czy brak w akcie notarialnym określonych danych może mieć negatywne konsekwencje dla podatnika.

W ocenie Michała Grzywacza Associate w kancelarii Krawczyk i Wspólnicy, brak tych danych w akcie notarialnym nie może skutkować utratą prawa do zastosowania zwolnień.

- Gdyby ustawodawca uzależnił prawo do zastosowania zwolnienia zachowaniem w treści aktu notarialnego danych wymienionych w rozporządzeniu MF, to sankcja w postaci utraty zwolnienia zostałaby wyrażona wprost w ustawie - podkreśla ekspert.

Co więcej, w przypadku gdy notariusz nie ustalił i nie wpisał w akcie np. więzów prawnych łączących darczyńczę i obdarowanego, a w toku prowadzonego postępowania zostanie ustalone, że czynność taka podlega opodatkowaniu, to osobą odpowiedzialną za tak powstałą zaległość podatkową będzie płatnik, czyli notariusz.

- Trudno będzie notariuszowi uwolnić się od odpowiedzialności za nieobliczenie, niepobranie i niewpłacenie należnego podatku, skoro w akcie notarialnym nie zamieścił oświadczenia stron co do grupy podatkowej łączącej obdarowanego z darczyńcą, a obowiązek taki wynikał z przepisów rozporządzenia MF - dodaje Michał Grzywacz.

Podkreśla, że podatnik odpowiada wyłącznie wskutek zawinionego działania, np. podania niewłaściwych danych, co do stosunku pokrewieństwa. I tylko takie, udowodnione, zawinione działanie podatnika zwalniałoby notariusza od obowiązków płatnika.

Podobnego zdania jest Mirosław Siwiński, doradca podatkowy Kancelaria Prawna Witold Modzelewski.

- Organ podatkowy nie może uzależnić zastosowania przedmiotowego zwolnienia od konstrukcji aktu notarialnego, gdyż żadne przepisy nie przewidują tego typu sankcji lub uprawnienia - mówi.

W szczególności nie czyni tego przepis stanowiący podstawę nowego zwolnienia. W ocenie eksperta, gdyby jednak doszło do takiego działania organu, to odpowiedzialność co do zasady poniesie płatnik, czyli notariusz.


Aleksandra Tarka

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA