REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy system poboru opłat za przejazd po drogach krajowych od lipca 2021 r.

Nowy systemu poboru opłat za przejazd po drogach krajowych od lipca 2021 r
Nowy systemu poboru opłat za przejazd po drogach krajowych od lipca 2021 r
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z wejściem nowego systemu opłat za przejazd po drogach krajowych, KAS udostępni kierowcom około 220 Punktów Obsługi Klienta, gdzie m.in. będzie można zarejestrować się w systemie, czy skonfigurować urządzenia do lokalizacji - poinformował Przemysław Koch z MF. Nowy system poboru opłat za przejazd po drogach krajowych ma ruszyć najpóźniej w lipcu 2021 r.

“Planujemy, że w momencie uruchomienia nowego systemu dostępna będzie sieć obsługi klientów licząca około 220 punktów. Kierowca będzie tam mógł się zatrzymać i zostać kompleksowo obsłużony począwszy od pełnego wsparcia w rejestracji w systemie, poprzez rejestrację użytkownika, pojazdu, czy urządzenia służącego do przekazywania koordynat geolokalizacyjnych” - powiedział Koch, który jest pełnomocnikiem ministra finansów ds. informatyzacji.

REKLAMA

REKLAMA

Dodał, że wsłuchując się w głosy przewoźników nowy system poboru opłat został zaprojektowany jako rozwiązanie otwarte, umożliwiające wykorzystanie już istniejących systemów lokalizacji floty, tzw. ZSL-ów (Zintegrowanych Systemów Lokalizacyjnych) oraz fizycznych urządzeń lokalizacyjnych, tzw. OBU (On-board Unit), a także bezpłatnej aplikacji mobilnej MF, możliwej do instalacji na smartfonie, czy też tablecie.

“Budujemy system otwarty, czyli taki, który da użytkownikowi dróg możliwość wyboru urządzenia, które będzie wykorzystywał do przekazywania koordynat geolokalizacyjnych na podstawie których naliczymy adekwatną opłatę” - powiedział.

“Użytkownik będzie decydował, czy skorzysta z darmowej aplikacji mobilnej, którą będzie można zainstalować na smartfonie, czy na urządzeniu typu tablet. Będzie też możliwość korzystania z fabrycznie montowanych systemów lokalizacyjnych w samochodach czyli tzw. ZSL-ów. Dopuszczamy także trzecią metodę, czyli urządzenia OBU. Takie urządzenie będzie można nabyć na zasadach komercyjnych w sieci punktów obsługi klienta, a także na wolnym rynku, np. bezpośrednio od Operatora urządzeń OBU” - dodał.

REKLAMA

Obecnie działający system zapewnia pobór opłat jedynie za pomocą OBU, za które trzeba uiścić kaucję. Jak poinformował Koch stare urządzenia będzie można zwrócić, będzie za nie zwracana kaucja. Korzystanie z nowego systemu poboru opłat za pośrednictwem aplikacji mobilnej MF oraz ZSL nie powinno wiązać się z dodatkowymi kosztami po stronie użytkownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z przepisami ustawowymi uruchomienie nowego systemu poboru opłat za przejazd po drogach krajowych ma ruszyć najpóźniej w lipcu 2021 roku, ale Koch zapewnia, że zgodnie z przyjętym harmonogramem stanie się to wcześniej.

“Obecna umowa utrzymaniowa na stary system obowiązuje do końca stycznia 2021 roku. Tak prowadzimy projekt, żebyśmy byli gotowi na uruchomienie nowego systemu w pierwszych miesiącach 2021 roku. Jednakże data uruchomienia nowego systemu poboru opłat, zgodnie z przepisami ustawowymi zostanie wskazana w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych” - stwierdził Koch.

Rejestracji w systemie będzie można dokonać poprzez specjalny portal typu self service, który będzie częścią e-urzędu budowanego przez Ministerstwo Finansów.

Koch wyjaśnił, że będzie można tam zarejestrować konto użytkownika, przewoźnicy będą mogli zarejestrować floty pojazdów lub pojedynczy pojazd. Będzie też można rejestrować urządzenia służące do lokalizacji i powiązać te urządzenia z poszczególnym pojazdem. System umożliwi automatyzację tych procesów poprzez interfejsy integracyjne (API).

Pełnomocnik MF poinformował, że portal pozwalający na rejestrację w nowym systemie ma funkcjonować około miesiąc wcześniej przed uruchomieniem całego systemu, aby przewoźnicy i kierowcy mieli wystarczający czas na dokonanie rejestracji. Wdrożenie systemu będzie poprzedzone pilotażem oraz dialogiem publicznym z przewoźnikami, w ramach którego omówione zostaną wszelkie poruszone przez nich kwestie.

Koch dodał, że w momencie rejestracji użytkownik będzie mógł zaznaczyć, że miał konto w starym systemie, w celu przeniesienia środków pieniężnych i wykorzystania ich do uiszczenia opłaty za przejazd po drogach płatnych w nowym systemie.

Jak zapewnił Koch koszty związane z budową i utrzymaniem systemu będą niższe niż obecnie, ponieważ budowany system oparty zostanie na geolokalizacji i pozycjonowaniu satelitarnym, co pozwoli na elastyczne kształtowanie siatki dróg płatnych, z uwagi na brak konieczności budowy specjalnych bramownic, które są konieczne przy obecnie działającym systemie radiowym.

Dodatkowo system wykorzysta działające produkcyjnie komponenty systemu SENT (System rejestracji i monitorowania przewozu towarów wrażliwych) oraz jest budowany siłami własnymi, w oparciu o służby IT administracji państwowej, m.in. Instytut Łączności, jednostki Ministerstwa Finansów, spółkę Aplikacje Krytyczne oraz Centrum Informatyki Resortu Finansów.

Polecamy: Samochód w firmie

Pełnomocnik wyjaśnił, że za kształtowanie opłat za przejazd po drogach krajowych oraz za sieć dróg płatnych odpowiada Ministerstwo Infrastruktury i jeżeli resort zdecyduje o rozszerzeniu sieci dróg płatnych, to w oparciu o nowy system trzeba będzie jedynie wprowadzić koordynaty geolokalizacyjne płatnego odcinka.

Pieniądze z systemu poboru opłat za przejazd po drogach krajowych zasilają Krajowy Fundusz Drogowy, z którego finansowane są inwestycje na sieci dróg krajowych.

autor: Łukasz Pawłowski
pif/ mmu/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA