REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy system poboru opłat za przejazd po drogach krajowych od lipca 2021 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Nowy systemu poboru opłat za przejazd po drogach krajowych od lipca 2021 r
Nowy systemu poboru opłat za przejazd po drogach krajowych od lipca 2021 r
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z wejściem nowego systemu opłat za przejazd po drogach krajowych, KAS udostępni kierowcom około 220 Punktów Obsługi Klienta, gdzie m.in. będzie można zarejestrować się w systemie, czy skonfigurować urządzenia do lokalizacji - poinformował Przemysław Koch z MF. Nowy system poboru opłat za przejazd po drogach krajowych ma ruszyć najpóźniej w lipcu 2021 r.

“Planujemy, że w momencie uruchomienia nowego systemu dostępna będzie sieć obsługi klientów licząca około 220 punktów. Kierowca będzie tam mógł się zatrzymać i zostać kompleksowo obsłużony począwszy od pełnego wsparcia w rejestracji w systemie, poprzez rejestrację użytkownika, pojazdu, czy urządzenia służącego do przekazywania koordynat geolokalizacyjnych” - powiedział Koch, który jest pełnomocnikiem ministra finansów ds. informatyzacji.

REKLAMA

Autopromocja

Dodał, że wsłuchując się w głosy przewoźników nowy system poboru opłat został zaprojektowany jako rozwiązanie otwarte, umożliwiające wykorzystanie już istniejących systemów lokalizacji floty, tzw. ZSL-ów (Zintegrowanych Systemów Lokalizacyjnych) oraz fizycznych urządzeń lokalizacyjnych, tzw. OBU (On-board Unit), a także bezpłatnej aplikacji mobilnej MF, możliwej do instalacji na smartfonie, czy też tablecie.

“Budujemy system otwarty, czyli taki, który da użytkownikowi dróg możliwość wyboru urządzenia, które będzie wykorzystywał do przekazywania koordynat geolokalizacyjnych na podstawie których naliczymy adekwatną opłatę” - powiedział.

“Użytkownik będzie decydował, czy skorzysta z darmowej aplikacji mobilnej, którą będzie można zainstalować na smartfonie, czy na urządzeniu typu tablet. Będzie też możliwość korzystania z fabrycznie montowanych systemów lokalizacyjnych w samochodach czyli tzw. ZSL-ów. Dopuszczamy także trzecią metodę, czyli urządzenia OBU. Takie urządzenie będzie można nabyć na zasadach komercyjnych w sieci punktów obsługi klienta, a także na wolnym rynku, np. bezpośrednio od Operatora urządzeń OBU” - dodał.

Obecnie działający system zapewnia pobór opłat jedynie za pomocą OBU, za które trzeba uiścić kaucję. Jak poinformował Koch stare urządzenia będzie można zwrócić, będzie za nie zwracana kaucja. Korzystanie z nowego systemu poboru opłat za pośrednictwem aplikacji mobilnej MF oraz ZSL nie powinno wiązać się z dodatkowymi kosztami po stronie użytkownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z przepisami ustawowymi uruchomienie nowego systemu poboru opłat za przejazd po drogach krajowych ma ruszyć najpóźniej w lipcu 2021 roku, ale Koch zapewnia, że zgodnie z przyjętym harmonogramem stanie się to wcześniej.

“Obecna umowa utrzymaniowa na stary system obowiązuje do końca stycznia 2021 roku. Tak prowadzimy projekt, żebyśmy byli gotowi na uruchomienie nowego systemu w pierwszych miesiącach 2021 roku. Jednakże data uruchomienia nowego systemu poboru opłat, zgodnie z przepisami ustawowymi zostanie wskazana w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych” - stwierdził Koch.

Rejestracji w systemie będzie można dokonać poprzez specjalny portal typu self service, który będzie częścią e-urzędu budowanego przez Ministerstwo Finansów.

Koch wyjaśnił, że będzie można tam zarejestrować konto użytkownika, przewoźnicy będą mogli zarejestrować floty pojazdów lub pojedynczy pojazd. Będzie też można rejestrować urządzenia służące do lokalizacji i powiązać te urządzenia z poszczególnym pojazdem. System umożliwi automatyzację tych procesów poprzez interfejsy integracyjne (API).

Pełnomocnik MF poinformował, że portal pozwalający na rejestrację w nowym systemie ma funkcjonować około miesiąc wcześniej przed uruchomieniem całego systemu, aby przewoźnicy i kierowcy mieli wystarczający czas na dokonanie rejestracji. Wdrożenie systemu będzie poprzedzone pilotażem oraz dialogiem publicznym z przewoźnikami, w ramach którego omówione zostaną wszelkie poruszone przez nich kwestie.

Koch dodał, że w momencie rejestracji użytkownik będzie mógł zaznaczyć, że miał konto w starym systemie, w celu przeniesienia środków pieniężnych i wykorzystania ich do uiszczenia opłaty za przejazd po drogach płatnych w nowym systemie.

Jak zapewnił Koch koszty związane z budową i utrzymaniem systemu będą niższe niż obecnie, ponieważ budowany system oparty zostanie na geolokalizacji i pozycjonowaniu satelitarnym, co pozwoli na elastyczne kształtowanie siatki dróg płatnych, z uwagi na brak konieczności budowy specjalnych bramownic, które są konieczne przy obecnie działającym systemie radiowym.

Dodatkowo system wykorzysta działające produkcyjnie komponenty systemu SENT (System rejestracji i monitorowania przewozu towarów wrażliwych) oraz jest budowany siłami własnymi, w oparciu o służby IT administracji państwowej, m.in. Instytut Łączności, jednostki Ministerstwa Finansów, spółkę Aplikacje Krytyczne oraz Centrum Informatyki Resortu Finansów.

Polecamy: Samochód w firmie

Pełnomocnik wyjaśnił, że za kształtowanie opłat za przejazd po drogach krajowych oraz za sieć dróg płatnych odpowiada Ministerstwo Infrastruktury i jeżeli resort zdecyduje o rozszerzeniu sieci dróg płatnych, to w oparciu o nowy system trzeba będzie jedynie wprowadzić koordynaty geolokalizacyjne płatnego odcinka.

Pieniądze z systemu poboru opłat za przejazd po drogach krajowych zasilają Krajowy Fundusz Drogowy, z którego finansowane są inwestycje na sieci dróg krajowych.

autor: Łukasz Pawłowski
pif/ mmu/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

Ostatnie dni na rozliczenie PIT-a i odliczenie ulg podatkowych. Czego nie uwzględnia Twój e-PIT? Co zrobić, gdy nie masz PIT-11?

Dzień 30 kwietnia robi na podatnikach coraz mniejsze wrażenie, zwłaszcza na tych rozliczających się na formularzu PIT-37. Teoretycznie nie muszą już pamiętać o wysłaniu dokumentu, bo na koniec miesiąca automatycznie zrobi to za nich e-Urząd Skarbowy (usługa Twój e-PIT). W praktyce jednak – jeśli naprawdę zależy nam na najkorzystniejszym rozliczeniu 2024 roku (w tym np. o rozliczeniu ulg podatkowych), nie możemy odpuścić samodzielnej weryfikacji przygotowanego przez fiskusa rozliczenia. Co warto zrobić na krótko przed upływem terminu?

Rozliczenie składki zdrowotnej do 20 maja 2025 r. za zeszły rok. Wypełnij ZUS DRA albo ZUS RCA i sprawdź czy masz nadpłatę, czy niedopłatę

ZUS przypomina, że każdy, kto w 2024 r. prowadził pozarolniczą działalność i podlegał ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz był opodatkowany podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym - musi rozliczyć w skali roku składki na ubezpieczenie zdrowotne. Należy to zrobić w dokumencie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2025 r., a termin minie 20 maja. Do tego dnia trzeba uiścić ewentualną niedopłatę.

REKLAMA

KSeF. Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. [WAŻNE TERMINY]

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. Resort finansów potwierdził wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników. Poinformował, że uwzględnił wszystkie kluczowe postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców w zakresie wystawiania e-faktur w KSeF.

System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

REKLAMA