REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy system poboru opłat za przejazd po drogach krajowych od lipca 2021 r.

Nowy systemu poboru opłat za przejazd po drogach krajowych od lipca 2021 r
Nowy systemu poboru opłat za przejazd po drogach krajowych od lipca 2021 r
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z wejściem nowego systemu opłat za przejazd po drogach krajowych, KAS udostępni kierowcom około 220 Punktów Obsługi Klienta, gdzie m.in. będzie można zarejestrować się w systemie, czy skonfigurować urządzenia do lokalizacji - poinformował Przemysław Koch z MF. Nowy system poboru opłat za przejazd po drogach krajowych ma ruszyć najpóźniej w lipcu 2021 r.

“Planujemy, że w momencie uruchomienia nowego systemu dostępna będzie sieć obsługi klientów licząca około 220 punktów. Kierowca będzie tam mógł się zatrzymać i zostać kompleksowo obsłużony począwszy od pełnego wsparcia w rejestracji w systemie, poprzez rejestrację użytkownika, pojazdu, czy urządzenia służącego do przekazywania koordynat geolokalizacyjnych” - powiedział Koch, który jest pełnomocnikiem ministra finansów ds. informatyzacji.

REKLAMA

Autopromocja

Dodał, że wsłuchując się w głosy przewoźników nowy system poboru opłat został zaprojektowany jako rozwiązanie otwarte, umożliwiające wykorzystanie już istniejących systemów lokalizacji floty, tzw. ZSL-ów (Zintegrowanych Systemów Lokalizacyjnych) oraz fizycznych urządzeń lokalizacyjnych, tzw. OBU (On-board Unit), a także bezpłatnej aplikacji mobilnej MF, możliwej do instalacji na smartfonie, czy też tablecie.

“Budujemy system otwarty, czyli taki, który da użytkownikowi dróg możliwość wyboru urządzenia, które będzie wykorzystywał do przekazywania koordynat geolokalizacyjnych na podstawie których naliczymy adekwatną opłatę” - powiedział.

“Użytkownik będzie decydował, czy skorzysta z darmowej aplikacji mobilnej, którą będzie można zainstalować na smartfonie, czy na urządzeniu typu tablet. Będzie też możliwość korzystania z fabrycznie montowanych systemów lokalizacyjnych w samochodach czyli tzw. ZSL-ów. Dopuszczamy także trzecią metodę, czyli urządzenia OBU. Takie urządzenie będzie można nabyć na zasadach komercyjnych w sieci punktów obsługi klienta, a także na wolnym rynku, np. bezpośrednio od Operatora urządzeń OBU” - dodał.

Obecnie działający system zapewnia pobór opłat jedynie za pomocą OBU, za które trzeba uiścić kaucję. Jak poinformował Koch stare urządzenia będzie można zwrócić, będzie za nie zwracana kaucja. Korzystanie z nowego systemu poboru opłat za pośrednictwem aplikacji mobilnej MF oraz ZSL nie powinno wiązać się z dodatkowymi kosztami po stronie użytkownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z przepisami ustawowymi uruchomienie nowego systemu poboru opłat za przejazd po drogach krajowych ma ruszyć najpóźniej w lipcu 2021 roku, ale Koch zapewnia, że zgodnie z przyjętym harmonogramem stanie się to wcześniej.

“Obecna umowa utrzymaniowa na stary system obowiązuje do końca stycznia 2021 roku. Tak prowadzimy projekt, żebyśmy byli gotowi na uruchomienie nowego systemu w pierwszych miesiącach 2021 roku. Jednakże data uruchomienia nowego systemu poboru opłat, zgodnie z przepisami ustawowymi zostanie wskazana w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych” - stwierdził Koch.

Rejestracji w systemie będzie można dokonać poprzez specjalny portal typu self service, który będzie częścią e-urzędu budowanego przez Ministerstwo Finansów.

Koch wyjaśnił, że będzie można tam zarejestrować konto użytkownika, przewoźnicy będą mogli zarejestrować floty pojazdów lub pojedynczy pojazd. Będzie też można rejestrować urządzenia służące do lokalizacji i powiązać te urządzenia z poszczególnym pojazdem. System umożliwi automatyzację tych procesów poprzez interfejsy integracyjne (API).

REKLAMA

Pełnomocnik MF poinformował, że portal pozwalający na rejestrację w nowym systemie ma funkcjonować około miesiąc wcześniej przed uruchomieniem całego systemu, aby przewoźnicy i kierowcy mieli wystarczający czas na dokonanie rejestracji. Wdrożenie systemu będzie poprzedzone pilotażem oraz dialogiem publicznym z przewoźnikami, w ramach którego omówione zostaną wszelkie poruszone przez nich kwestie.

Koch dodał, że w momencie rejestracji użytkownik będzie mógł zaznaczyć, że miał konto w starym systemie, w celu przeniesienia środków pieniężnych i wykorzystania ich do uiszczenia opłaty za przejazd po drogach płatnych w nowym systemie.

Jak zapewnił Koch koszty związane z budową i utrzymaniem systemu będą niższe niż obecnie, ponieważ budowany system oparty zostanie na geolokalizacji i pozycjonowaniu satelitarnym, co pozwoli na elastyczne kształtowanie siatki dróg płatnych, z uwagi na brak konieczności budowy specjalnych bramownic, które są konieczne przy obecnie działającym systemie radiowym.

Dodatkowo system wykorzysta działające produkcyjnie komponenty systemu SENT (System rejestracji i monitorowania przewozu towarów wrażliwych) oraz jest budowany siłami własnymi, w oparciu o służby IT administracji państwowej, m.in. Instytut Łączności, jednostki Ministerstwa Finansów, spółkę Aplikacje Krytyczne oraz Centrum Informatyki Resortu Finansów.

Polecamy: Samochód w firmie

Pełnomocnik wyjaśnił, że za kształtowanie opłat za przejazd po drogach krajowych oraz za sieć dróg płatnych odpowiada Ministerstwo Infrastruktury i jeżeli resort zdecyduje o rozszerzeniu sieci dróg płatnych, to w oparciu o nowy system trzeba będzie jedynie wprowadzić koordynaty geolokalizacyjne płatnego odcinka.

Pieniądze z systemu poboru opłat za przejazd po drogach krajowych zasilają Krajowy Fundusz Drogowy, z którego finansowane są inwestycje na sieci dróg krajowych.

autor: Łukasz Pawłowski
pif/ mmu/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA