REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy CIT od spółek komandytowych doprowadzi do zmniejszenia inwestycji i zatrudnienia?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy CIT od spółek komandytowych doprowadzi do zmniejszenia inwestycji i zatrudnienia?
Czy CIT od spółek komandytowych doprowadzi do zmniejszenia inwestycji i zatrudnienia?

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem pracodawców CIT od spółek komandytowych uderzy w polski biznes i doprowadzi do zmniejszenia inwestycji oraz zatrudnienia.

W ciągu ostatnich kilku tygodni, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców we współpracy z firmami Crido oraz InfoCredit, opublikował trzy materiały odnoszące się do pomysłu opodatkowania spółek komandytowych podatkiem CIT. Przedstawiciele ZPP i Crido podsumowali dotychczasowe ustalenia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Objęcie spółek komandytowych podatkiem CIT

Objęcie spółek komandytowych podatkiem CIT ma – według uzasadnienia do projektu ustawy – ograniczyć zjawisko międzynarodowej optymalizacji podatkowej. Zdaniem Ministerstwa Finansów, podmioty tego rodzaju są wykorzystywane do nieopodatkowanego transferu zysków za granicę, o czym świadczyć ma m.in. znaczący przyrost ich liczby na przestrzeni ostatnich lat. Projektodawcy podkreślali również, że uznanie spółek komandytowych za podatnika CIT stanowi w zasadzie europejski standard stosowany w wielu państwach.

Z danych zebranych w raportach opublikowanych przez ZPP, Crido oraz InfoCredit wynika, że powyższa argumentacja nie pokrywa się z faktami.

– Po pierwsze, ponad 90% spółek komandytowych ma polskich wspólników – podkreśla Jakub Bińkowski, dyrektor Departamentu Prawa i Legislacji ZPP – Po drugie, ich liczba, w porównaniu do np. spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, nie jest nadzwyczajna w skali europejskiej. Po trzecie, samo Ministerstwo Finansów przyznaje, że fiskus jedynie sześciokrotnie podważył schemat podatkowy uwzględniający spółki komandytowe. W zasadzie żaden z argumentów przytoczonych w uzasadnieniu nie wytrzymuje konfrontacji z faktami. Uważamy zatem, że z procedowanego w Senacie projektu ustawy należy usunąć przepisy obejmujące spółki komandytowe podatkiem CIT, nie ma żadnych racjonalnych przesłanek przemawiających na korzyść takiego rozwiązania.

REKLAMA

CIT doprowadzi do zmniejszenia skłonności do inwestowania

Wyniki przeprowadzonych ankiet i symulacji pozwalają również oszacować generalne skutki wejścia w życie proponowanej zmiany. Przytłaczająca większość wspólników spółek komandytowych (97%) uważa, że opodatkowanie tej formy działalności podatkiem CIT doprowadzi do zmniejszenia skłonności do inwestowania, zaś prawie co trzeci rozważa zamknięcie biznesu. Wyniki ankiety odzwierciedlają szacunki, zgodnie z którymi opodatkowanie spółek komandytowych CIT może doprowadzić do nawet dwukrotnego wzrostu obciążeń podatkowych tej formy prowadzenia działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Istotnym elementem pomocy państwa w tak nieprzewidywalnych czasach, jak dzisiaj, powinno być stabilizowanie otoczenia prawnego i gospodarczego, a nie jego jeszcze większa destabilizacja. Dlatego mamy nadzieję, że na etapie prac Senatu legislator usłyszy głos polskich przedsiębiorców i nie dopuści do podwójnego opodatkowania, a tym samym pogorszenia sytuacji polskich firm działających w formie spółek komandytowych. Da im wtedy szansę skupić się na prowadzeniu i ochronie biznesu w czasach pandemii, zamiast na ograniczaniu zatrudnienia czy inwestycji – konkluduje Mateusz Stańczyk, partner w CRIDO.

Polecamy: Komplet PODATKI 2021

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA