REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowe faktury ustrukturyzowane w 2023 roku. Kolejna podatkowa katastrofa?

Obowiązkowe faktury ustrukturyzowane w 2023 roku. Kolejna podatkowa katastrofa?
Obowiązkowe faktury ustrukturyzowane w 2023 roku. Kolejna podatkowa katastrofa?

REKLAMA

REKLAMA

Na 2023 rok szykowana jest kolejna podatkowa katastrofa, czyli obowiązkowe faktury ustrukturyzowane – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowe faktury ustrukturyzowane w 2023 roku - jak to ma wyglądać w praktyce

Podatnicy przecierają ze zdumieniem oczy: ponoć ktoś w imieniu polskiego rządu załatwia w Brukseli na rok 2023 katastrofę na miarę Polskiego Ładu. Okazuje się, że ktoś złożył w Brukseli w imieniu naszego kraju wniosek, aby Unia Europejska zezwoliła na to, aby wszyscy podatnicy musieli wystawiać wyłącznie tzw. faktury ustrukturyzowane; wystawienie ich w innej formie, zwłaszcza papierowej, będzie zabronione i nawet karalne.
Jak to ma praktycznie wyglądać? Już odpowiadam. Gdy kupimy jako firma paliwo na stacji benzynowej np. za 300 zł (w przyszłym roku za tę samą ilość paliwa zapłacimy już prawdopodobnie 600 zł – ale to tak przy okazji) sprzedawca nie będzie mógł wręczyć małego kawałka papieru będącego fakturą, lecz będzie musiał wypełnić elektronicznie gigantyczny formularz (znamy już jego „strukturę logiczną), który będzie musiał wysłać nie do nas, lecz do tzw. KSeF (Krajowego Systemu e-faktur), a my – aby zobaczyć ten dokument, będziemy musieli wyrobić sobie dostęp owej elektronicznej twierdzy rządzonej przez Szefa KAS aby „ściągnąć” sobie ten dokument.
Będziemy musieli kupić sobie oprogramowanie aby ową ściągnięta fakturę zaewidencjonować, bo przecież wiadomo po co wdrażane są u nas „reformy podatkowe”: rządzi nimi od dawna m.in lobby informatyczne pod światłym patronatem tzw. międzynarodowego biznesu podatkowego. To im zawdzięczamy polityczną paplaninę w wykonaniu całej klasy politycznej, że „uszczelnienie podatku może nastąpić wyłącznie przy pomocy (jakichś) instrumentów informatycznych” (bzdury).

REKLAMA

Autopromocja

Czy w 2022 roku wystawiono choć jedną fakturę ustrukturyzowaną?

Przypomnę, że od początku 2022 roku obowiązuje doklejona do „Polskiego Ładu” nowelizacja, która wprowadziła możliwość (na razie bez przymusu) wystawiania owych faktur ustrukturyzowanych: jak dotąd nie ma chętnych, a ministerstwo finansów nie chce odpowiedzieć na pytanie, czy wystawiono choćby jedną taką fakturę. Skoro więc firmy nie chcą dać zarobić komuś po dobroci, to należy je zmusić przy pomocy unijnych biurokratów, którzy z największą chęcią przyklepią każdy, nawet najbardziej absurdalny pomysł, byleby przypodobać się wpływowym interesariuszom, zwłaszcza gdy nonsensowne wnioski składa tak nielubiany w tamtejszych salonach kraj jak Polska.

Czy podatnicy zbojkotują obowiązkowe faktury ustrukturyzowane?

Jaki więc czeka nas scenariusz? W przyszłym roku do jakiejś ustawy ktoś doklei (jak w przypadku „Polskiego Ładu”) przepisy, które nakażą prawie dwóm milionom podatników VAT wystawiać wyłącznie faktury ustrukturyzowane. Podatnicy zbojkotują te absurdy, wybuchnie skandal, bo przecież bez faktur nie ma biznesu i zapłaty za sprzedaż. Politycy obudzą się z ręką w tym samym miejscu co na początku tego roku, ale przecież będzie to rok wyborczy, więc już tym razem uda się skutecznie wpłynąć na ich wynik.

Klęskę „Polskiego Ładu” przykryto w tym roku „naszą wojną”, ale po raz drugi może się to nie udać. Może lepiej być mądrym przed szkodą? Wnioski pozostawiam oczywiście politykom, choć to nie tylko ich problem: idzie przecież o najważniejszy dokument wystawiany w miliardach sztuk. Może przy okazji ujawnią się autorzy tego pomysłu – chętnie ich poznamy. Ciekawe czy są to również „ludzie z rynku”, czyli z firm, które swego czasu odsądzały od czci i wiary „pisowskie gadanie” na temat oszustw w VAT i gorliwie wspierały „VAT w najlepszym wydaniu”, czyli jego wspólnotową wersję. Przypomnę, że kosztowała nas co najmniej ćwierć miliarda złotych strat, a ofiary tego podatku do dziś beznadziejnie walczą o przetrwanie.

Prof. dr hab. Witold Modzelewski

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA