REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wdrożenie KSeF – obawy przedsiębiorców

Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
Numer KSeF
Numer KSeF
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Do czasu wejścia w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur pozostał rok. Jak pokazała ankieta Comarch przeprowadzona wraz z Francusko-Polską Izbą Gospodarczą, tylko 10% przedsiębiorców zdecydowało się skorzystać już z KSeF-u, reszta odkłada integrację na później. Dlaczego? Jakie obawy mają polscy przedsiębiorcy przed rozpoczęciem korzystania z KSeF?

Czym jest KSeF? Od kiedy obowiązkowy KSeF?

KSeF to rządowa platforma do wysyłania i odbierania faktur ustrukturyzowanych drogą elektroniczną. W Polsce od 1 stycznia 2022 roku podatnicy mogą z niej korzystać dobrowolnie, natomiast od 1 stycznia 2024 korzystanie z niej ma stać się obowiązkowe dla wszystkich podatników.

REKLAMA

REKLAMA

Obawy przedsiębiorców przed integracją z KSeF

Comarch oraz Francusko-Polska Izba Gospodarcza zapytali polskich przedsiębiorców, jakie są ich główne obawy związane z wejściem w życie obowiązku przesyłania faktur w formie elektronicznej przez rządową platformę KSeF. Jak się okazuje, największą obawę stanowią potencjalne problemy techniczne, które mogą pojawić się przy integracji. Różnorodność systemów IT w firmie i potencjalne kłopoty związane z ich integracją z KSeF stanowią aż 48% wszystkich odpowiedzi ankietowanych.

Nieco mniej, bo 43% przedsiębiorców, którzy wzięli udział w ankiecie, obawia się kosztów wdrożenia rozwiązania do e-fakturowania. Z kolei 40% niepokoi się krótkim czasem na wdrożenie i przystosowanie się do nowych przepisów i to tu upatruje źródła problemów.

26% ankietowanych wskazało na inne, niewymienione wcześniej obawy.

REKLAMA

Jak polskie firmy szykują się na KSeF?

Ankietowanym przedsiębiorcom zadano również pytanie o to, jakie działania planują podjąć lub już realizują, aby przygotować organizację do obowiązku korzystania z KSeF (można było wybrać więcej niż 1 odpowiedź). Uzyskane wyniki pokazały, że mimo obaw i jednocześnie pewnego zapasu czasowego, jaki pozostał do wejścia w życie KSeF, firmy  już szykują się na nadchodzące zmiany. Tylko 6% odpowiedziało, że nie wie, jakie działania prowadzi jego firma, co może sugerować, że nie interesują się jeszcze tym tematem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdecydowanie najwięcej przedsiębiorców, bo aż 60%, dba o to, aby ich pracownicy już teraz brali udział w szkoleniach i webinarach dotyczących KSeF-u i w ten sposób zdobywali wiedzę.

Ponad połowa pytanych (52%) mierzy się z wymaganiami systemowymi i sprzętowymi: jest w trakcie zakupu systemu informatycznego do obsługi KSeF lub dostosowuje swój obecny system.

45% przekazało z kolei temat KSeF-u do działu księgowo-finansowego, który pracuje nad dostosowaniem firmy do obowiązku korzystania z tej platformy. Na skorzystanie z usług zewnętrznego doradztwa finansowo-podatkowego zdecydowała się niemal 1/4 ankietowanych (24%). Najmniej firm spośród tych, które wzięły udział w ankiecie, zdecydowało się na zatrudnienie nowego pracownika, który przejmie obowiązki związane z integracją z KSeF i oddelegowanie jednej osobie prac związanych z tym zadaniem (2%).

KSeF – kto ma się tym zająć w firmie?

Jak się okazuje, wdrożenie KSeF może leżeć na styku różnych kompetencji, co prowadzi do dodatkowych obaw i odraczania decyzji o integracji z tą platformą. W ankiecie znalazło się pytanie o to, który zespół w firmie jest wiodący w kontekście wdrożenia KSeF.

Rozkład odpowiedzi udowadnia, że nie jest to oczywiste, a ankietowani wskazali, że za integrację z KSeF odpowiada w ich firmie: księgowość (26%), finanse (21%), IT (22%). Natomiast aż 24% pytanych przedsiębiorców zaznaczyło, że wdrożeniem Krajowego Systemu e-Faktur zajmuje się w firmie specjalny zespół stworzony z przedstawicieli różnych jednostek. 10% albo nie wie, kto się zajmuje tymi działaniami w firmie, albo przyznało, że osoba lub osoby nienależące do wymienionych wcześniej grup.

Krajowy System eFaktur – zalety wdrożenia

Korzyści z wdrożenia KSeF-u jest wiele. Na poziomie firm to m.in. skrócenia czasu zwrotu podatku z 60 do 40 dni; usprawnienie procesu odbierania i przetwarzania faktur, co przekłada się na szybsze płatności; archiwizacja faktur w systemie aż przez 10 lat – jednym słowem mniej dokumentacji, mniejsze ryzyko błędów, przyspieszenie pracy.

Na poziomie krajowym wprowadzenie KSeF-u ma przede wszystkim służyć uszczelnieniu systemu podatkowemu: zwalczaniu oszustw i nadużyć w VAT. Ma wprowadzać porządek: wszystkie faktury w kraju będą wystawiane wg jednego wzorca oraz przechowywane i archiwizowane w jednym miejscu. Będą też poprawnie wystawione – poprawność faktury zostanie sprawdzona od razu, przy przesyłaniu jej do KSeF-u. Organy państwowe będą miały ponadto stały wgląd w te faktury.

Opóźnianie procesu integracji z KSeF często wynika z błędnych przekonań – przedsiębiorcy postrzegają to jako proces czasochłonny, nieopłacalny, drogi, wymagający dopełnienia wielu formalności – także w zakresie zgód klientów na otrzymywanie faktur elektronicznych.

Rozwiązanie powyższych problemów często jest prostsze, niż się wydaje – warto korzystać z wiedzy zamieszczanej na rządowych stronach lub przekazywanej przez firmy jak Comarch podczas webinarów; nawiązać współpracę z firmami doradczymi, zakupić system informatyczny, który bez problemu zintegruje istniejące w firmie rozwiązania z KSeF-em (taki jak np. Comarch EDI, powstały na wieloletnich doświadczeń, stale rozwijany i ulepszany).

Integracja z KSeF to wiele zalet, z których im szybciej zacznie się korzystać, tym lepiej. Zmiana przepisów i wejście w życie obowiązku korzystania z KSeF już wkrótce, warto być gotowym już wcześniej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA