REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF - dlaczego trzeba go poznać już dziś?

  • Materiał prasowy
Kiedy obowiazkowy KSeF?
Kiedy obowiazkowy KSeF?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur - obowiązek korzystania z niego wchodzi w życie dopiero w 2024 roku, dlatego wielu księgowych i przedsiębiorców uważa, że ma jeszcze miesiące na wdrożenie w jego funkcjonalność. Tymczasem producenci oprogramowania wspierającego pracę księgowych i biur rachunkowych biją na alarm! Czasu na naukę jest bardzo niewiele i warto już teraz sprawdzić nowy system w praktyce.

Krajowy System e-Faktur - od kiedy będzie obowiązkowy?

1 stycznia 2022 roku wystartował długo przygotowywany i jeszcze dłużej zapowiadany system KSeF. Głównym założeniem wprowadzenia KseF jest jak najszybsze wdrożenie rozwiązań cyfrowych w polskich przedsiębiorstwach. Większa transparentność w zawieranych umowach na linii B2B lub B2C, a także usprawnienie i zabezpieczenie elektronicznego przepływu dokumentów to dodatkowe zalety, które są związane z docelowym korzystaniem z Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA

Autopromocja

Chociaż wiele osób nadal się wzbrania przed sprawdzeniem, jak działa KSeF, wdrożenie go będzie nieuniknione. Dla najbardziej opornych i zbuntowanych, którzy nie zaczną korzystać z systemu w przyszłym roku – resort finansów przygotował szereg sankcji. Do stosowania KSeF powinno motywować przedsiębiorców przede wszystkim to, że dokument wystawiony z pominięciem tego systemu nie będzie po prostu uznany za fakturę i nie będzie rodził żadnych prawnych konsekwencji związanych z jej wydaniem.

Dlaczego już teraz warto poznać KSeF?

Jedną z głównych zalet, które już dziś mogą przekonać przedsiębiorców – czynnych płatników VAT – do korzystania z KSeF, jest możliwość szybszego zwrotu VAT z przeprowadzanych transakcji. Co więcej, jednolity wzorzec faktur ustrukturyzowanych i spójny wzorzec numeryczny sprawiają, że wystawianie, porządkowanie i weryfikacja faktur staną się łatwiejsze.

Producenci programów wspierających księgowość już gotowi na KSeF, ale użytkownicy jeszcze nie…

Zdecydowanie mniej czasu na wdrożenie KSeF w życie mają producenci oprogramowania wspierającego pracę księgowych i biur rachunkowych. Ci najlepsi już od zeszłego roku oferują oprogramowanie zintegrowane z resortowym systemem informatycznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Udostępniliśmy możliwość swobodnego wystawiania faktur i ich automatycznego wysyłania do systemu KSeF. Mimo intensywnych prac i szybkiego wdrożenia tej integracji bardzo długo czekaliśmy na jakikolwiek ruch ze strony użytkowników aplikacji. Czas mija, a niewiele się w tym obszarze zmienia. Wciąż wielu klientów nie korzysta z tej funkcji, choć są technologicznie przygotowani i mają dostęp do kompleksowych materiałów edukacyjnych – tłumaczy Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART.

Jak widać, przyczyną małego zainteresowania KSeF-em wcale nie jest brak odpowiednio zintegrowanych narzędzi i aplikacji, a raczej brak gotowości na cyfryzację biznesu.

- Mamy nadzieję, że system zacznie w końcu zyskiwać na popularności. Dużo zależy dziś od instytucji rządowych i samych producentów oprogramowania dla księgowych oraz przedsiębiorców. Dzięki nieustannemu edukowaniu i zachęcaniu księgowych i biur rachunkowych do rozpoczęcia korzystania z tej funkcjonalności, możemy sporo zdziałać i uchronić firmy przed przykrymi niespodziankami. Ci, którzy chcą uniknąć bolesnego zderzenia się z KSeF w pierwszym dniu jego obligatoryjnego obowiązywania, powinni zacząć zgłębiać temat już teraz, kiedy czasu na wdrożenie jest więcej – dodaje Krzysztof Wojtas.

KSeF odkładamy na potem

Powodem odkładania spraw związanych z KSeF na dalszy plan jest często brak czasu. Zmęczeni księgowi do tej pory zmagają się ze skutkami nowelizacji związanych z rewolucyjnym Polskim Ładem. To dlatego z niechęcią spoglądają w kierunku nowych szkoleń – szczególnie tych, do których się „nie pali”. Niestety to właśnie one – przewrotnie – uprościłyby wiele procesów.

Podobnie jest z przedsiębiorcami. Jeżeli nie skusi ich możliwość uzyskania szybszego zwrotu VAT, prawdopodobnie w natłoku spraw i problemów związanych z rosnącą inflacją nie będą z zainteresowaniem zgłębiać tematyki KSeF. W obliczu ciężkiej sytuacji ekonomicznej i zapowiadanych kolejnych już podwyżek właściciele firm poważnie obawiają się o przyszłość swojego biznesu. To wszystko sprawia, że 1 stycznia 2024 roku, w którym to KseF będzie obowiązkowy, jest terminem wyjątkowo odległym, nieleżącym jeszcze w sferze realnych planów przedsiębiorcy.

- Wbrew opiniom krążącym wśród przedsiębiorców KSeF nie jest taki zły, jak go malują. Ja osobiście upatruję w nim nowej szansy na cyfryzację polskiej księgowości, która w dużej mierze wciąż opiera się na przetwarzaniu papierowych dokumentów. A przecież elektroniczny obieg dokumentów to większa wygoda, szybkość i bezpieczeństwo. Warto więc pamiętać, że ujednolicenie e-faktur to nie tylko zmiana formalności, ale przede wszystkim ogrom nowych możliwości. Gorąco wierzę w to, że w 2023 roku coraz więcej osób zacznie korzystać z tego rozwiązania, pozwala ono bowiem na uproszczenie wielu spraw związanych z prowadzeniem nowoczesnej księgowości – podsumowuje Krzysztof Wojtas.

Nowoczesne technologie w księgowości nie są przeszkodą, a kołem napędowym. Nie tylko upraszczają pracę, ale również pozwalają zaoszczędzić czas, który w branży księgowej jest na wagę złota. Czy nie korzystniej jest już dziś przeznaczyć go na naukę nowego systemu, po to aby w przyszłości mieć go więcej na rozwój biznesu?

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA