REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF - dlaczego trzeba go poznać już dziś?

  • Materiał prasowy
Kiedy obowiazkowy KSeF?
Kiedy obowiazkowy KSeF?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur - obowiązek korzystania z niego wchodzi w życie dopiero w 2024 roku, dlatego wielu księgowych i przedsiębiorców uważa, że ma jeszcze miesiące na wdrożenie w jego funkcjonalność. Tymczasem producenci oprogramowania wspierającego pracę księgowych i biur rachunkowych biją na alarm! Czasu na naukę jest bardzo niewiele i warto już teraz sprawdzić nowy system w praktyce.

Krajowy System e-Faktur - od kiedy będzie obowiązkowy?

1 stycznia 2022 roku wystartował długo przygotowywany i jeszcze dłużej zapowiadany system KSeF. Głównym założeniem wprowadzenia KseF jest jak najszybsze wdrożenie rozwiązań cyfrowych w polskich przedsiębiorstwach. Większa transparentność w zawieranych umowach na linii B2B lub B2C, a także usprawnienie i zabezpieczenie elektronicznego przepływu dokumentów to dodatkowe zalety, które są związane z docelowym korzystaniem z Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Chociaż wiele osób nadal się wzbrania przed sprawdzeniem, jak działa KSeF, wdrożenie go będzie nieuniknione. Dla najbardziej opornych i zbuntowanych, którzy nie zaczną korzystać z systemu w przyszłym roku – resort finansów przygotował szereg sankcji. Do stosowania KSeF powinno motywować przedsiębiorców przede wszystkim to, że dokument wystawiony z pominięciem tego systemu nie będzie po prostu uznany za fakturę i nie będzie rodził żadnych prawnych konsekwencji związanych z jej wydaniem.

Dlaczego już teraz warto poznać KSeF?

Jedną z głównych zalet, które już dziś mogą przekonać przedsiębiorców – czynnych płatników VAT – do korzystania z KSeF, jest możliwość szybszego zwrotu VAT z przeprowadzanych transakcji. Co więcej, jednolity wzorzec faktur ustrukturyzowanych i spójny wzorzec numeryczny sprawiają, że wystawianie, porządkowanie i weryfikacja faktur staną się łatwiejsze.

Producenci programów wspierających księgowość już gotowi na KSeF, ale użytkownicy jeszcze nie…

REKLAMA

Zdecydowanie mniej czasu na wdrożenie KSeF w życie mają producenci oprogramowania wspierającego pracę księgowych i biur rachunkowych. Ci najlepsi już od zeszłego roku oferują oprogramowanie zintegrowane z resortowym systemem informatycznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Udostępniliśmy możliwość swobodnego wystawiania faktur i ich automatycznego wysyłania do systemu KSeF. Mimo intensywnych prac i szybkiego wdrożenia tej integracji bardzo długo czekaliśmy na jakikolwiek ruch ze strony użytkowników aplikacji. Czas mija, a niewiele się w tym obszarze zmienia. Wciąż wielu klientów nie korzysta z tej funkcji, choć są technologicznie przygotowani i mają dostęp do kompleksowych materiałów edukacyjnych – tłumaczy Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART.

Jak widać, przyczyną małego zainteresowania KSeF-em wcale nie jest brak odpowiednio zintegrowanych narzędzi i aplikacji, a raczej brak gotowości na cyfryzację biznesu.

- Mamy nadzieję, że system zacznie w końcu zyskiwać na popularności. Dużo zależy dziś od instytucji rządowych i samych producentów oprogramowania dla księgowych oraz przedsiębiorców. Dzięki nieustannemu edukowaniu i zachęcaniu księgowych i biur rachunkowych do rozpoczęcia korzystania z tej funkcjonalności, możemy sporo zdziałać i uchronić firmy przed przykrymi niespodziankami. Ci, którzy chcą uniknąć bolesnego zderzenia się z KSeF w pierwszym dniu jego obligatoryjnego obowiązywania, powinni zacząć zgłębiać temat już teraz, kiedy czasu na wdrożenie jest więcej – dodaje Krzysztof Wojtas.

KSeF odkładamy na potem

Powodem odkładania spraw związanych z KSeF na dalszy plan jest często brak czasu. Zmęczeni księgowi do tej pory zmagają się ze skutkami nowelizacji związanych z rewolucyjnym Polskim Ładem. To dlatego z niechęcią spoglądają w kierunku nowych szkoleń – szczególnie tych, do których się „nie pali”. Niestety to właśnie one – przewrotnie – uprościłyby wiele procesów.

Podobnie jest z przedsiębiorcami. Jeżeli nie skusi ich możliwość uzyskania szybszego zwrotu VAT, prawdopodobnie w natłoku spraw i problemów związanych z rosnącą inflacją nie będą z zainteresowaniem zgłębiać tematyki KSeF. W obliczu ciężkiej sytuacji ekonomicznej i zapowiadanych kolejnych już podwyżek właściciele firm poważnie obawiają się o przyszłość swojego biznesu. To wszystko sprawia, że 1 stycznia 2024 roku, w którym to KseF będzie obowiązkowy, jest terminem wyjątkowo odległym, nieleżącym jeszcze w sferze realnych planów przedsiębiorcy.

- Wbrew opiniom krążącym wśród przedsiębiorców KSeF nie jest taki zły, jak go malują. Ja osobiście upatruję w nim nowej szansy na cyfryzację polskiej księgowości, która w dużej mierze wciąż opiera się na przetwarzaniu papierowych dokumentów. A przecież elektroniczny obieg dokumentów to większa wygoda, szybkość i bezpieczeństwo. Warto więc pamiętać, że ujednolicenie e-faktur to nie tylko zmiana formalności, ale przede wszystkim ogrom nowych możliwości. Gorąco wierzę w to, że w 2023 roku coraz więcej osób zacznie korzystać z tego rozwiązania, pozwala ono bowiem na uproszczenie wielu spraw związanych z prowadzeniem nowoczesnej księgowości – podsumowuje Krzysztof Wojtas.

Nowoczesne technologie w księgowości nie są przeszkodą, a kołem napędowym. Nie tylko upraszczają pracę, ale również pozwalają zaoszczędzić czas, który w branży księgowej jest na wagę złota. Czy nie korzystniej jest już dziś przeznaczyć go na naukę nowego systemu, po to aby w przyszłości mieć go więcej na rozwój biznesu?

 

 

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA