REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższe wynagrodzenie "na rękę" po złożeniu PIT-2 w 2023 roku

Wyższe wynagrodzenie
Wyższe wynagrodzenie "na rękę" po złożeniu PIT-2 w 2023 roku
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów zachęca do składania PIT-2, co dać może m.in. ten skutek, że płatnik będzie płacił mniejsze zaliczki podatek (PIT) o 300 zł miesięcznie od wypłacanych wynagrodzeń. W ten sposób pracownicy, zleceniobiorcy, zarobkujący na podstawie umowy o dzieło lub na kontraktach managerskich mogą otrzymać co miesiąc wyższe wynagrodzenie netto. Zdaniem resortu finansów jest to najbardziej opłacalne dla osób na umowach zlecenia i dla pracowników "wieloetatowców". Najczęściej druk PIT-2 składa się tylko raz. Można złożyć PIT-2 nawet trzem płatnikom i wtedy każdy z nich musi uwzględnić kwotę wolną od podatku licząc nasze wynagrodzenie i zaliczki na podatek.

Kiedy złożyć PIT-2?

Ministerstwo Finansów podkreśla, że druk PIT-2 składa się z reguły tylko raz, tuż po rozpoczęciu pracy u danego pracodawcy (czy zleceniodawcy). Jednak jeżeli o tym zapomnieliśmy można to zrobić w innym terminie. W takim przypadku płatnik (co do zasady) ma obowiązek uwzględnić ww. oświadczenie lub inny wniosek podatnika najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym je otrzymał. Jeżeli płatnik ma możliwość wcześniej uwzględnić złożony PIT-2 - może to zrobić.

Oświadczenia i wnioski złożone na PIT-2 przed 1 stycznia 2023 r. są nadal ważne i nie trzeba ponawiać (odnawiać) złożenia tego formularza - oczywiście jeżeli nie uległy zmianie okoliczności faktyczne i prawne wpływające na wysokość zaliczek na PIT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kto jest płatnikiem zaliczek na PIT?

Oświadczenie o pomniejszaniu zaliczek na PIT o część kwoty zmniejszającej podatek

Na druku PIT-2 można złożyć różne oświadczenia i wnioski dot. rozliczania przez płatnika podatku PIT ale najczęściej wykorzystuje się ten formularz do złożenia oświadczenia o stosowaniu (zgodnie z art. 31b ust. 1 ustawy PIT) albo niestosowaniu (w myśl art. 31b ust. 4 ustawy PIT) pomniejszenia zaliczki o kwotę stanowiącą nie więcej niż 1/12 kwoty zmniejszającej podatek.

Warto złożyć oświadczenie o stosowaniu tego pomniejszenia, bowiem pozwala to uwzględnić kwotę wolną od podatku i wynikającą z niej kwotę zmniejszającą podatek w miesięcznych rozliczeniach naszych wynagrodzeń.

Kwota zmniejszająca podatek i kwota wolna od podatku

Ze skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT, wynika, że kwota zmniejszająca podatek wynosi w 2023 roku 3600 zł. Stosowanie tej kwoty w ramach ww. skali podatkowej PIT pozwala obliczyć tzw. kwotę wolną od podatku, czyli kwotę dochodu przy której podatek dochodowy obliczony wg ww. skali podatkowej wynosi 0,- zł. Kwotę wolną od podatku można obliczyć dzieląc kwotę zmniejszającą podatek przez stawkę podatku w I przedziale podatkowym:  3 600 zł ÷ 12% = 30 000 zł. Zatem kwota wolna od podatku wynosi w 2023 roku 30 tys. zł (tyle samo, co w 2022 roku).

REKLAMA

Kwota wolna od podatku (30 tys. zł) i kwota zmniejszająca podatek (3 600 zł) mają zastosowanie do dochodów podatnika uzyskanych w całym roku podatkowym. Natomiast do miesięcznych dochodów podatników PIT (od których płatnicy obliczają i wpłacają do urzędu skarbowego zaliczki na podatek) ma zastosowanie 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, a więc 300 zł (3 600 zł ÷ 12 miesięcy). Kwota ta odpowiada miesięcznej kwocie wolnej od podatku, czyli kwocie 2 500 zł (30 000 zł ÷ 12 miesięcy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem podatnik PIT rozliczający się wg skali podatkowej PIT (i nie wchodzący w II przedział skali podatkowej) nie powinien zapłacić w żadnym z miesięcy 2023 roku podatku (zaliczki na podatek) od dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania w wysokości nieprzekraczającej 2 500 zł, ale jedynie wtedy (jak wskazuje Ministerstwo Finansów), gdy zaliczka na PIT od takiego dochodu będzie przez płatnika pomniejszana o 300 zł (2 500 zł x 12% – 300 zł = 0 zł).
A płatnik będzie mógł pomniejszać te zaliczki tylko wtedy, gdy podatnik złoży mu ww. oświadczenie na druku PIT-2.

 

Kto może złożyć PIT-2?

Od 1 stycznia 2023 roku więcej podatników może składać PIT-2. Mogą to robić zarówno pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, jak i zleceniobiorcy na umowie zlecenia, wykonawcy dzieł na podstawie umowy o dzieło a także osoby na kontraktach menadżerskich i osoby odbywające praktykę absolwencką lub staż uczniowski. Zmiany jakie zaszły od początku 2023 roku mają m.in. ten skutek, że osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych mogą dostać większą wypłatę już w trakcie roku, zamiast czekać na zwrot podatku w rozliczeniu rocznym.

Ponadto tegoroczną nowością jest również prawo złożenia PIT-2 przez osoby, które jednocześnie z pracą na etacie, czy wykonywaniem zlecenia prowadzą działalność gospodarczą rozliczaną wg skali podatkowej. te osoby mają możliwość złożenia PIT-2 płatnikowi (czyli np. pracodawcy, czy zleceniodawcy).

Od 2023 roku można złożyć PIT-2 nawet trzem płatnikom

Trzeba też wiedzieć, że od 2023 roku przepisy podatkowe pozwalają na stosowanie kwoty zmniejszającej podatek (a więc i kwoty wolnej od podatku) w zaliczkach na PIT jednocześnie nawet u trzech płatników. Dotyczy to m.in. pracowników i zleceniobiorców. Osoby te (jeżeli złożą każdemu płatnikowi PIT-2 z ww. oświadczeniem) będą mogły podzielić 1/12 kwoty zmniejszającej podatek (,czyli 300 zł) między dwóch (po 150 zł) lub trzech płatników (po 100 zł). W ten sposób podatnicy nie będą niepotrzebnie nadpłacać podatku w zaliczkach i będą otrzymywać wyższe wynagrodzenie "na rękę" w poszczególnych miesiącach 2023 roku.

Wzór PIT-2 2023

Jak wskazuje Ministerstwo Finansów oświadczenia i wnioski dot. zaliczek na PIT (z wyjątkiem wniosku o stosowanie wyższej stawki podatku) podatnik może złożyć korzystając ze wzorów PIT-2, PIT-2A, PIT-3 udostępnionych przez Ministerstwo Finansów na stronie: https://www.gov.pl/web/finanse/pit-formularze.

Ale uwaga! Korzystanie ze wzorów opracowanych przez Ministerstwo Finansów nie jest obowiązkiem podatnika. Mimo to, jeżeli podatnik złoży oświadczenie lub wniosek według tych ministerialnych wzorów, to płatnik nie może odmówić ich przyjęcia.

oprac. Paweł Huczko

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA