REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższe wynagrodzenie "na rękę" po złożeniu PIT-2 w 2023 roku

Wyższe wynagrodzenie
Wyższe wynagrodzenie "na rękę" po złożeniu PIT-2 w 2023 roku
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów zachęca do składania PIT-2, co dać może m.in. ten skutek, że płatnik będzie płacił mniejsze zaliczki podatek (PIT) o 300 zł miesięcznie od wypłacanych wynagrodzeń. W ten sposób pracownicy, zleceniobiorcy, zarobkujący na podstawie umowy o dzieło lub na kontraktach managerskich mogą otrzymać co miesiąc wyższe wynagrodzenie netto. Zdaniem resortu finansów jest to najbardziej opłacalne dla osób na umowach zlecenia i dla pracowników "wieloetatowców". Najczęściej druk PIT-2 składa się tylko raz. Można złożyć PIT-2 nawet trzem płatnikom i wtedy każdy z nich musi uwzględnić kwotę wolną od podatku licząc nasze wynagrodzenie i zaliczki na podatek.

Kiedy złożyć PIT-2?

Ministerstwo Finansów podkreśla, że druk PIT-2 składa się z reguły tylko raz, tuż po rozpoczęciu pracy u danego pracodawcy (czy zleceniodawcy). Jednak jeżeli o tym zapomnieliśmy można to zrobić w innym terminie. W takim przypadku płatnik (co do zasady) ma obowiązek uwzględnić ww. oświadczenie lub inny wniosek podatnika najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym je otrzymał. Jeżeli płatnik ma możliwość wcześniej uwzględnić złożony PIT-2 - może to zrobić.

Oświadczenia i wnioski złożone na PIT-2 przed 1 stycznia 2023 r. są nadal ważne i nie trzeba ponawiać (odnawiać) złożenia tego formularza - oczywiście jeżeli nie uległy zmianie okoliczności faktyczne i prawne wpływające na wysokość zaliczek na PIT.

REKLAMA

Autopromocja

Kto jest płatnikiem zaliczek na PIT?

Oświadczenie o pomniejszaniu zaliczek na PIT o część kwoty zmniejszającej podatek

Na druku PIT-2 można złożyć różne oświadczenia i wnioski dot. rozliczania przez płatnika podatku PIT ale najczęściej wykorzystuje się ten formularz do złożenia oświadczenia o stosowaniu (zgodnie z art. 31b ust. 1 ustawy PIT) albo niestosowaniu (w myśl art. 31b ust. 4 ustawy PIT) pomniejszenia zaliczki o kwotę stanowiącą nie więcej niż 1/12 kwoty zmniejszającej podatek.

Warto złożyć oświadczenie o stosowaniu tego pomniejszenia, bowiem pozwala to uwzględnić kwotę wolną od podatku i wynikającą z niej kwotę zmniejszającą podatek w miesięcznych rozliczeniach naszych wynagrodzeń.

Kwota zmniejszająca podatek i kwota wolna od podatku

Ze skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT, wynika, że kwota zmniejszająca podatek wynosi w 2023 roku 3600 zł. Stosowanie tej kwoty w ramach ww. skali podatkowej PIT pozwala obliczyć tzw. kwotę wolną od podatku, czyli kwotę dochodu przy której podatek dochodowy obliczony wg ww. skali podatkowej wynosi 0,- zł. Kwotę wolną od podatku można obliczyć dzieląc kwotę zmniejszającą podatek przez stawkę podatku w I przedziale podatkowym:  3 600 zł ÷ 12% = 30 000 zł. Zatem kwota wolna od podatku wynosi w 2023 roku 30 tys. zł (tyle samo, co w 2022 roku).

REKLAMA

Kwota wolna od podatku (30 tys. zł) i kwota zmniejszająca podatek (3 600 zł) mają zastosowanie do dochodów podatnika uzyskanych w całym roku podatkowym. Natomiast do miesięcznych dochodów podatników PIT (od których płatnicy obliczają i wpłacają do urzędu skarbowego zaliczki na podatek) ma zastosowanie 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, a więc 300 zł (3 600 zł ÷ 12 miesięcy). Kwota ta odpowiada miesięcznej kwocie wolnej od podatku, czyli kwocie 2 500 zł (30 000 zł ÷ 12 miesięcy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem podatnik PIT rozliczający się wg skali podatkowej PIT (i nie wchodzący w II przedział skali podatkowej) nie powinien zapłacić w żadnym z miesięcy 2023 roku podatku (zaliczki na podatek) od dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania w wysokości nieprzekraczającej 2 500 zł, ale jedynie wtedy (jak wskazuje Ministerstwo Finansów), gdy zaliczka na PIT od takiego dochodu będzie przez płatnika pomniejszana o 300 zł (2 500 zł x 12% – 300 zł = 0 zł).
A płatnik będzie mógł pomniejszać te zaliczki tylko wtedy, gdy podatnik złoży mu ww. oświadczenie na druku PIT-2.

 

Kto może złożyć PIT-2?

Od 1 stycznia 2023 roku więcej podatników może składać PIT-2. Mogą to robić zarówno pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, jak i zleceniobiorcy na umowie zlecenia, wykonawcy dzieł na podstawie umowy o dzieło a także osoby na kontraktach menadżerskich i osoby odbywające praktykę absolwencką lub staż uczniowski. Zmiany jakie zaszły od początku 2023 roku mają m.in. ten skutek, że osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych mogą dostać większą wypłatę już w trakcie roku, zamiast czekać na zwrot podatku w rozliczeniu rocznym.

Ponadto tegoroczną nowością jest również prawo złożenia PIT-2 przez osoby, które jednocześnie z pracą na etacie, czy wykonywaniem zlecenia prowadzą działalność gospodarczą rozliczaną wg skali podatkowej. te osoby mają możliwość złożenia PIT-2 płatnikowi (czyli np. pracodawcy, czy zleceniodawcy).

Od 2023 roku można złożyć PIT-2 nawet trzem płatnikom

Trzeba też wiedzieć, że od 2023 roku przepisy podatkowe pozwalają na stosowanie kwoty zmniejszającej podatek (a więc i kwoty wolnej od podatku) w zaliczkach na PIT jednocześnie nawet u trzech płatników. Dotyczy to m.in. pracowników i zleceniobiorców. Osoby te (jeżeli złożą każdemu płatnikowi PIT-2 z ww. oświadczeniem) będą mogły podzielić 1/12 kwoty zmniejszającej podatek (,czyli 300 zł) między dwóch (po 150 zł) lub trzech płatników (po 100 zł). W ten sposób podatnicy nie będą niepotrzebnie nadpłacać podatku w zaliczkach i będą otrzymywać wyższe wynagrodzenie "na rękę" w poszczególnych miesiącach 2023 roku.

Wzór PIT-2 2023

Jak wskazuje Ministerstwo Finansów oświadczenia i wnioski dot. zaliczek na PIT (z wyjątkiem wniosku o stosowanie wyższej stawki podatku) podatnik może złożyć korzystając ze wzorów PIT-2, PIT-2A, PIT-3 udostępnionych przez Ministerstwo Finansów na stronie: https://www.gov.pl/web/finanse/pit-formularze.

Ale uwaga! Korzystanie ze wzorów opracowanych przez Ministerstwo Finansów nie jest obowiązkiem podatnika. Mimo to, jeżeli podatnik złoży oświadczenie lub wniosek według tych ministerialnych wzorów, to płatnik nie może odmówić ich przyjęcia.

oprac. Paweł Huczko

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA