REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stosowania wspólnej procedury tranzytowej dla przewozów towarów do lub przez terytorium Ukrainy - komunikat Służby Celnej Ukrainy

Subskrybuj nas na Youtube
Stosowania wspólnej procedury tranzytowej dla przewozów towarów do lub przez terytorium Ukrainy - komunikat Służby Celnej Ukrainy
Stosowania wspólnej procedury tranzytowej dla przewozów towarów do lub przez terytorium Ukrainy - komunikat Służby Celnej Ukrainy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował 8 marca 2023 r., że Służba Celna Ukrainy wystosowała do podmiotów i gwarantów komunikat dotyczący stosowania wspólnej procedury tranzytowej dla przewozów towarów przez terytorium Ukrainy.

Komunikat wraz z ulotką (w języku angielskim) jest dostępny na stronie internetowej Służby Celnej Ukrainy (strona otwiera się w nowym oknie) - „UA NOTE NCTS”.
Departament Ceł Ministerstwa Finansów jednocześnie opublikował najważniejsze informacje z tego komunikatu przetłumaczone na język polski.

Urząd tranzytowy

W Ukrainie ponad 200 oddziałów celnych działa jako urzędy wyjścia/przeznaczenia, a dodatkowo ponad 30 oddziałów granicznych działa jako urzędy tranzytowe. 
Pełna lista funkcjonujących ukraińskich urzędów celnych opublikowana jest na witrynie internetowej Komisji Europejskiej.

Przy przewozie towarów na terytorium Ukrainy ważne jest prawidłowe deklarowanie urzędu tranzytowego, który (w przypadku wjazdu do Ukrainy) musi być jednym z ukraińskich urzędów celnych granicznych. Lista głównych przejść granicznych na granicy UE-Ukraina została załączona w komunikacie. 

Zgodnie z art. 5 Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej możliwie jest zawieszenie procedury tranzytu na terytorium kraju trzeciego. W przypadku Ukrainy takim krajem obecnie jest Mołdawia. Możliwe jest zatem, dla towarów przemieszczających się z lub przez terytorium Rumunii do lub przez terytorium Ukrainy (i w przeciwnym kierunku), niekończenie wspólnej procedury tranzytowej na rumuńsko-mołdawskim lub ukraińsko-mołdawskim przejściu granicznym. Należy jedynie wprowadzić do systemu informację o przekroczeniu granicy. Tym samym procedura tranzytu będzie obowiązywała na terytorium Rumunii i Ukrainy, a będzie zawieszona na czas przemieszczania się towarów przez obszar Mołdawii. W celu zastosowania takiej procedury zgłaszający muszą zadeklarować zarówno rumuński, jak i ukraiński graniczny urząd celny jako urzędy tranzytowe.

UA NCTS Helpdesk

Wszelkie pytania dotyczące stosowania wspólnej procedury tranzytowej w Ukrainie można kierować do UA NCTS Helpdesk drogą e-mail na adres helpdesk_NCTS@customs.gov.ua w godzinach urzędowania (poniedziałek-piątek 8:00-20:00 GMT+2). W przypadkach pilnych (krytycznych) problemów technicznych poza godzinami urzędowania należy kontaktować się na adres ncts-monitoring@customs.gov.ua

Zabezpieczenia

W celu przewozu towarów na terytorium Ukrainy zgłaszający musi zaktualizować swoje zabezpieczenie, tak by było ważne na obszarze Ukrainy.

W przypadku zwolnienia z zabezpieczenia podmiot musi zawnioskować o zaktualizowanie zabezpieczenia we właściwym urzędzie składania gwarancji.

W przypadku zabezpieczenia generalnego podmiot musi zawnioskować o zmianę zobowiązania u swojego gwaranta, a następnie dokonać aktualizacji zabezpieczenia we właściwym urzędzie składania gwarancji.

W celu rozszerzenia ważności terytorialnej zabezpieczenia generalnego na Ukrainę gwarant musi wskazać w swoim zaktualizowanym zobowiązaniu adres do doręczeń lub ustanowić przedstawiciela w Ukrainie (art. 12 załącznika I do Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej).

W Ukrainie obowiązuje wykaz banków i towarzystw ubezpieczeniowych uprawnionych do składania zobowiązań dla operacji wspólnego tranzytu, z którymi można się kontaktować w tym celu. Lista tych instytucji finansowych znajduje się na oficjalnej stronie internetowej Służby Celnej Ukrainy (strona otwiera się w nowym oknie) lub można prosić o jej przesłanie drogą e-mail przez UA NCTS Helpdesk.

Zniszczenie/uszkodzenie ładunku w związku z działaniami wojennymi (siła wyższa)

W przypadku zniszczenia lub nieodwracalnej utraty towarów w wyniku działań militarnych dług wygasa zgodnie z przepisami art. 112 par. 2 (b) załącznika I do Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej (siła wyższa).

Ukraińska Izba Handlowo-Przemysłowa potwierdziła okoliczności działania siły wyższej na terytorium Ukrainy od 24.02.2022 r. do odwołania. Więcej informacji można znaleźć w piśmie Ukraińskiej Izby Handlowo-Przemysłowej (strona otwiera się w nowym oknie).

W szczególności Ukraińska Izba Handlowo-Przemysłowa potwierdziła, że okoliczności siły wyższej od 24.02.2022 r. do odwołania są nadzwyczajne, niemożliwe do uniknięcia i obiektywne (niezależne) dla przedsiębiorstw i osób fizycznych podlegających umowom i innym zobowiązaniom, wypełnienie których stało się niemożliwe w wymaganym terminie w związku z zaistnieniem takich okoliczności siły wyższej.

Zgłoszenia łączone (poszerzone)

Ukraina dostosowała swoje przepisy do regulacji UE w zakresie składania PDS (przywozowa deklaracja skrócona) dla towarów wprowadzanych na obszar Ukrainy. Zaleca się (jeśli to możliwe) wprowadzanie danych bezpieczeństwa i ochrony w zgłoszeniach tranzytowych w celu przyspieszenia procesu obsługi na granicy. Jeśli dane PDS nie będą podane w zgłoszeniu tranzytowym, wtedy PDS musi być odrębnie przesłana organom celnym Ukrainy, aby towary mogły zostać wprowadzone do Ukrainy.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA