REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stosowania wspólnej procedury tranzytowej dla przewozów towarów do lub przez terytorium Ukrainy - komunikat Służby Celnej Ukrainy

Stosowania wspólnej procedury tranzytowej dla przewozów towarów do lub przez terytorium Ukrainy - komunikat Służby Celnej Ukrainy
Stosowania wspólnej procedury tranzytowej dla przewozów towarów do lub przez terytorium Ukrainy - komunikat Służby Celnej Ukrainy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował 8 marca 2023 r., że Służba Celna Ukrainy wystosowała do podmiotów i gwarantów komunikat dotyczący stosowania wspólnej procedury tranzytowej dla przewozów towarów przez terytorium Ukrainy.

Komunikat wraz z ulotką (w języku angielskim) jest dostępny na stronie internetowej Służby Celnej Ukrainy (strona otwiera się w nowym oknie) - „UA NOTE NCTS”.
Departament Ceł Ministerstwa Finansów jednocześnie opublikował najważniejsze informacje z tego komunikatu przetłumaczone na język polski.

Urząd tranzytowy

W Ukrainie ponad 200 oddziałów celnych działa jako urzędy wyjścia/przeznaczenia, a dodatkowo ponad 30 oddziałów granicznych działa jako urzędy tranzytowe. 
Pełna lista funkcjonujących ukraińskich urzędów celnych opublikowana jest na witrynie internetowej Komisji Europejskiej.

Przy przewozie towarów na terytorium Ukrainy ważne jest prawidłowe deklarowanie urzędu tranzytowego, który (w przypadku wjazdu do Ukrainy) musi być jednym z ukraińskich urzędów celnych granicznych. Lista głównych przejść granicznych na granicy UE-Ukraina została załączona w komunikacie. 

Zgodnie z art. 5 Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej możliwie jest zawieszenie procedury tranzytu na terytorium kraju trzeciego. W przypadku Ukrainy takim krajem obecnie jest Mołdawia. Możliwe jest zatem, dla towarów przemieszczających się z lub przez terytorium Rumunii do lub przez terytorium Ukrainy (i w przeciwnym kierunku), niekończenie wspólnej procedury tranzytowej na rumuńsko-mołdawskim lub ukraińsko-mołdawskim przejściu granicznym. Należy jedynie wprowadzić do systemu informację o przekroczeniu granicy. Tym samym procedura tranzytu będzie obowiązywała na terytorium Rumunii i Ukrainy, a będzie zawieszona na czas przemieszczania się towarów przez obszar Mołdawii. W celu zastosowania takiej procedury zgłaszający muszą zadeklarować zarówno rumuński, jak i ukraiński graniczny urząd celny jako urzędy tranzytowe.

UA NCTS Helpdesk

Wszelkie pytania dotyczące stosowania wspólnej procedury tranzytowej w Ukrainie można kierować do UA NCTS Helpdesk drogą e-mail na adres helpdesk_NCTS@customs.gov.ua w godzinach urzędowania (poniedziałek-piątek 8:00-20:00 GMT+2). W przypadkach pilnych (krytycznych) problemów technicznych poza godzinami urzędowania należy kontaktować się na adres ncts-monitoring@customs.gov.ua

Zabezpieczenia

W celu przewozu towarów na terytorium Ukrainy zgłaszający musi zaktualizować swoje zabezpieczenie, tak by było ważne na obszarze Ukrainy.

W przypadku zwolnienia z zabezpieczenia podmiot musi zawnioskować o zaktualizowanie zabezpieczenia we właściwym urzędzie składania gwarancji.

W przypadku zabezpieczenia generalnego podmiot musi zawnioskować o zmianę zobowiązania u swojego gwaranta, a następnie dokonać aktualizacji zabezpieczenia we właściwym urzędzie składania gwarancji.

W celu rozszerzenia ważności terytorialnej zabezpieczenia generalnego na Ukrainę gwarant musi wskazać w swoim zaktualizowanym zobowiązaniu adres do doręczeń lub ustanowić przedstawiciela w Ukrainie (art. 12 załącznika I do Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej).

W Ukrainie obowiązuje wykaz banków i towarzystw ubezpieczeniowych uprawnionych do składania zobowiązań dla operacji wspólnego tranzytu, z którymi można się kontaktować w tym celu. Lista tych instytucji finansowych znajduje się na oficjalnej stronie internetowej Służby Celnej Ukrainy (strona otwiera się w nowym oknie) lub można prosić o jej przesłanie drogą e-mail przez UA NCTS Helpdesk.

Zniszczenie/uszkodzenie ładunku w związku z działaniami wojennymi (siła wyższa)

W przypadku zniszczenia lub nieodwracalnej utraty towarów w wyniku działań militarnych dług wygasa zgodnie z przepisami art. 112 par. 2 (b) załącznika I do Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej (siła wyższa).

Ukraińska Izba Handlowo-Przemysłowa potwierdziła okoliczności działania siły wyższej na terytorium Ukrainy od 24.02.2022 r. do odwołania. Więcej informacji można znaleźć w piśmie Ukraińskiej Izby Handlowo-Przemysłowej (strona otwiera się w nowym oknie).

W szczególności Ukraińska Izba Handlowo-Przemysłowa potwierdziła, że okoliczności siły wyższej od 24.02.2022 r. do odwołania są nadzwyczajne, niemożliwe do uniknięcia i obiektywne (niezależne) dla przedsiębiorstw i osób fizycznych podlegających umowom i innym zobowiązaniom, wypełnienie których stało się niemożliwe w wymaganym terminie w związku z zaistnieniem takich okoliczności siły wyższej.

Zgłoszenia łączone (poszerzone)

Ukraina dostosowała swoje przepisy do regulacji UE w zakresie składania PDS (przywozowa deklaracja skrócona) dla towarów wprowadzanych na obszar Ukrainy. Zaleca się (jeśli to możliwe) wprowadzanie danych bezpieczeństwa i ochrony w zgłoszeniach tranzytowych w celu przyspieszenia procesu obsługi na granicy. Jeśli dane PDS nie będą podane w zgłoszeniu tranzytowym, wtedy PDS musi być odrębnie przesłana organom celnym Ukrainy, aby towary mogły zostać wprowadzone do Ukrainy.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA