REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stosowania wspólnej procedury tranzytowej dla przewozów towarów do lub przez terytorium Ukrainy - komunikat Służby Celnej Ukrainy

Stosowania wspólnej procedury tranzytowej dla przewozów towarów do lub przez terytorium Ukrainy - komunikat Służby Celnej Ukrainy
Stosowania wspólnej procedury tranzytowej dla przewozów towarów do lub przez terytorium Ukrainy - komunikat Służby Celnej Ukrainy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował 8 marca 2023 r., że Służba Celna Ukrainy wystosowała do podmiotów i gwarantów komunikat dotyczący stosowania wspólnej procedury tranzytowej dla przewozów towarów przez terytorium Ukrainy.

Komunikat wraz z ulotką (w języku angielskim) jest dostępny na stronie internetowej Służby Celnej Ukrainy (strona otwiera się w nowym oknie) - „UA NOTE NCTS”.
Departament Ceł Ministerstwa Finansów jednocześnie opublikował najważniejsze informacje z tego komunikatu przetłumaczone na język polski.

Urząd tranzytowy

W Ukrainie ponad 200 oddziałów celnych działa jako urzędy wyjścia/przeznaczenia, a dodatkowo ponad 30 oddziałów granicznych działa jako urzędy tranzytowe. 
Pełna lista funkcjonujących ukraińskich urzędów celnych opublikowana jest na witrynie internetowej Komisji Europejskiej.

Przy przewozie towarów na terytorium Ukrainy ważne jest prawidłowe deklarowanie urzędu tranzytowego, który (w przypadku wjazdu do Ukrainy) musi być jednym z ukraińskich urzędów celnych granicznych. Lista głównych przejść granicznych na granicy UE-Ukraina została załączona w komunikacie. 

Zgodnie z art. 5 Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej możliwie jest zawieszenie procedury tranzytu na terytorium kraju trzeciego. W przypadku Ukrainy takim krajem obecnie jest Mołdawia. Możliwe jest zatem, dla towarów przemieszczających się z lub przez terytorium Rumunii do lub przez terytorium Ukrainy (i w przeciwnym kierunku), niekończenie wspólnej procedury tranzytowej na rumuńsko-mołdawskim lub ukraińsko-mołdawskim przejściu granicznym. Należy jedynie wprowadzić do systemu informację o przekroczeniu granicy. Tym samym procedura tranzytu będzie obowiązywała na terytorium Rumunii i Ukrainy, a będzie zawieszona na czas przemieszczania się towarów przez obszar Mołdawii. W celu zastosowania takiej procedury zgłaszający muszą zadeklarować zarówno rumuński, jak i ukraiński graniczny urząd celny jako urzędy tranzytowe.

UA NCTS Helpdesk

Wszelkie pytania dotyczące stosowania wspólnej procedury tranzytowej w Ukrainie można kierować do UA NCTS Helpdesk drogą e-mail na adres helpdesk_NCTS@customs.gov.ua w godzinach urzędowania (poniedziałek-piątek 8:00-20:00 GMT+2). W przypadkach pilnych (krytycznych) problemów technicznych poza godzinami urzędowania należy kontaktować się na adres ncts-monitoring@customs.gov.ua

Zabezpieczenia

W celu przewozu towarów na terytorium Ukrainy zgłaszający musi zaktualizować swoje zabezpieczenie, tak by było ważne na obszarze Ukrainy.

W przypadku zwolnienia z zabezpieczenia podmiot musi zawnioskować o zaktualizowanie zabezpieczenia we właściwym urzędzie składania gwarancji.

W przypadku zabezpieczenia generalnego podmiot musi zawnioskować o zmianę zobowiązania u swojego gwaranta, a następnie dokonać aktualizacji zabezpieczenia we właściwym urzędzie składania gwarancji.

W celu rozszerzenia ważności terytorialnej zabezpieczenia generalnego na Ukrainę gwarant musi wskazać w swoim zaktualizowanym zobowiązaniu adres do doręczeń lub ustanowić przedstawiciela w Ukrainie (art. 12 załącznika I do Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej).

W Ukrainie obowiązuje wykaz banków i towarzystw ubezpieczeniowych uprawnionych do składania zobowiązań dla operacji wspólnego tranzytu, z którymi można się kontaktować w tym celu. Lista tych instytucji finansowych znajduje się na oficjalnej stronie internetowej Służby Celnej Ukrainy (strona otwiera się w nowym oknie) lub można prosić o jej przesłanie drogą e-mail przez UA NCTS Helpdesk.

Zniszczenie/uszkodzenie ładunku w związku z działaniami wojennymi (siła wyższa)

W przypadku zniszczenia lub nieodwracalnej utraty towarów w wyniku działań militarnych dług wygasa zgodnie z przepisami art. 112 par. 2 (b) załącznika I do Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej (siła wyższa).

Ukraińska Izba Handlowo-Przemysłowa potwierdziła okoliczności działania siły wyższej na terytorium Ukrainy od 24.02.2022 r. do odwołania. Więcej informacji można znaleźć w piśmie Ukraińskiej Izby Handlowo-Przemysłowej (strona otwiera się w nowym oknie).

W szczególności Ukraińska Izba Handlowo-Przemysłowa potwierdziła, że okoliczności siły wyższej od 24.02.2022 r. do odwołania są nadzwyczajne, niemożliwe do uniknięcia i obiektywne (niezależne) dla przedsiębiorstw i osób fizycznych podlegających umowom i innym zobowiązaniom, wypełnienie których stało się niemożliwe w wymaganym terminie w związku z zaistnieniem takich okoliczności siły wyższej.

Zgłoszenia łączone (poszerzone)

Ukraina dostosowała swoje przepisy do regulacji UE w zakresie składania PDS (przywozowa deklaracja skrócona) dla towarów wprowadzanych na obszar Ukrainy. Zaleca się (jeśli to możliwe) wprowadzanie danych bezpieczeństwa i ochrony w zgłoszeniach tranzytowych w celu przyspieszenia procesu obsługi na granicy. Jeśli dane PDS nie będą podane w zgłoszeniu tranzytowym, wtedy PDS musi być odrębnie przesłana organom celnym Ukrainy, aby towary mogły zostać wprowadzone do Ukrainy.

 

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

REKLAMA

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

REKLAMA

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA