REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stosowania wspólnej procedury tranzytowej dla przewozów towarów do lub przez terytorium Ukrainy - komunikat Służby Celnej Ukrainy

Subskrybuj nas na Youtube
Stosowania wspólnej procedury tranzytowej dla przewozów towarów do lub przez terytorium Ukrainy - komunikat Służby Celnej Ukrainy
Stosowania wspólnej procedury tranzytowej dla przewozów towarów do lub przez terytorium Ukrainy - komunikat Służby Celnej Ukrainy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował 8 marca 2023 r., że Służba Celna Ukrainy wystosowała do podmiotów i gwarantów komunikat dotyczący stosowania wspólnej procedury tranzytowej dla przewozów towarów przez terytorium Ukrainy.

Komunikat wraz z ulotką (w języku angielskim) jest dostępny na stronie internetowej Służby Celnej Ukrainy (strona otwiera się w nowym oknie) - „UA NOTE NCTS”.
Departament Ceł Ministerstwa Finansów jednocześnie opublikował najważniejsze informacje z tego komunikatu przetłumaczone na język polski.

Urząd tranzytowy

W Ukrainie ponad 200 oddziałów celnych działa jako urzędy wyjścia/przeznaczenia, a dodatkowo ponad 30 oddziałów granicznych działa jako urzędy tranzytowe. 
Pełna lista funkcjonujących ukraińskich urzędów celnych opublikowana jest na witrynie internetowej Komisji Europejskiej.

Przy przewozie towarów na terytorium Ukrainy ważne jest prawidłowe deklarowanie urzędu tranzytowego, który (w przypadku wjazdu do Ukrainy) musi być jednym z ukraińskich urzędów celnych granicznych. Lista głównych przejść granicznych na granicy UE-Ukraina została załączona w komunikacie. 

Zgodnie z art. 5 Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej możliwie jest zawieszenie procedury tranzytu na terytorium kraju trzeciego. W przypadku Ukrainy takim krajem obecnie jest Mołdawia. Możliwe jest zatem, dla towarów przemieszczających się z lub przez terytorium Rumunii do lub przez terytorium Ukrainy (i w przeciwnym kierunku), niekończenie wspólnej procedury tranzytowej na rumuńsko-mołdawskim lub ukraińsko-mołdawskim przejściu granicznym. Należy jedynie wprowadzić do systemu informację o przekroczeniu granicy. Tym samym procedura tranzytu będzie obowiązywała na terytorium Rumunii i Ukrainy, a będzie zawieszona na czas przemieszczania się towarów przez obszar Mołdawii. W celu zastosowania takiej procedury zgłaszający muszą zadeklarować zarówno rumuński, jak i ukraiński graniczny urząd celny jako urzędy tranzytowe.

UA NCTS Helpdesk

Wszelkie pytania dotyczące stosowania wspólnej procedury tranzytowej w Ukrainie można kierować do UA NCTS Helpdesk drogą e-mail na adres helpdesk_NCTS@customs.gov.ua w godzinach urzędowania (poniedziałek-piątek 8:00-20:00 GMT+2). W przypadkach pilnych (krytycznych) problemów technicznych poza godzinami urzędowania należy kontaktować się na adres ncts-monitoring@customs.gov.ua

Zabezpieczenia

W celu przewozu towarów na terytorium Ukrainy zgłaszający musi zaktualizować swoje zabezpieczenie, tak by było ważne na obszarze Ukrainy.

W przypadku zwolnienia z zabezpieczenia podmiot musi zawnioskować o zaktualizowanie zabezpieczenia we właściwym urzędzie składania gwarancji.

W przypadku zabezpieczenia generalnego podmiot musi zawnioskować o zmianę zobowiązania u swojego gwaranta, a następnie dokonać aktualizacji zabezpieczenia we właściwym urzędzie składania gwarancji.

W celu rozszerzenia ważności terytorialnej zabezpieczenia generalnego na Ukrainę gwarant musi wskazać w swoim zaktualizowanym zobowiązaniu adres do doręczeń lub ustanowić przedstawiciela w Ukrainie (art. 12 załącznika I do Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej).

W Ukrainie obowiązuje wykaz banków i towarzystw ubezpieczeniowych uprawnionych do składania zobowiązań dla operacji wspólnego tranzytu, z którymi można się kontaktować w tym celu. Lista tych instytucji finansowych znajduje się na oficjalnej stronie internetowej Służby Celnej Ukrainy (strona otwiera się w nowym oknie) lub można prosić o jej przesłanie drogą e-mail przez UA NCTS Helpdesk.

Zniszczenie/uszkodzenie ładunku w związku z działaniami wojennymi (siła wyższa)

W przypadku zniszczenia lub nieodwracalnej utraty towarów w wyniku działań militarnych dług wygasa zgodnie z przepisami art. 112 par. 2 (b) załącznika I do Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej (siła wyższa).

Ukraińska Izba Handlowo-Przemysłowa potwierdziła okoliczności działania siły wyższej na terytorium Ukrainy od 24.02.2022 r. do odwołania. Więcej informacji można znaleźć w piśmie Ukraińskiej Izby Handlowo-Przemysłowej (strona otwiera się w nowym oknie).

W szczególności Ukraińska Izba Handlowo-Przemysłowa potwierdziła, że okoliczności siły wyższej od 24.02.2022 r. do odwołania są nadzwyczajne, niemożliwe do uniknięcia i obiektywne (niezależne) dla przedsiębiorstw i osób fizycznych podlegających umowom i innym zobowiązaniom, wypełnienie których stało się niemożliwe w wymaganym terminie w związku z zaistnieniem takich okoliczności siły wyższej.

Zgłoszenia łączone (poszerzone)

Ukraina dostosowała swoje przepisy do regulacji UE w zakresie składania PDS (przywozowa deklaracja skrócona) dla towarów wprowadzanych na obszar Ukrainy. Zaleca się (jeśli to możliwe) wprowadzanie danych bezpieczeństwa i ochrony w zgłoszeniach tranzytowych w celu przyspieszenia procesu obsługi na granicy. Jeśli dane PDS nie będą podane w zgłoszeniu tranzytowym, wtedy PDS musi być odrębnie przesłana organom celnym Ukrainy, aby towary mogły zostać wprowadzone do Ukrainy.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA