REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dalsze trwanie stanu zagrożenia epidemicznego w Polsce – skutki prawne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Dalsze trwanie stanu zagrożenia epidemicznego w Polsce – skutki prawne
Dalsze trwanie stanu zagrożenia epidemicznego w Polsce – skutki prawne
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce nadal jest formalnie utrzymywany stan zagrożenia epidemicznego. Jakie skutki prawne powoduje utrzymywanie tego stanu?

Stan zagrożenia epidemicznego - zakrywanie ust i nosa w szpitalach, przychodniach lekarskich, aptekach

27 marca 2023 r. Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu zagrożenia epidemicznego.
Jego treść przedłuża niektóre obostrzenia, których termin obowiązywania kończył się 31 marca br. Obostrzenia, które zostały przedłużone to przede wszystkim wstrzymanie przemieszczania się pasażerów w transporcie kolejowym pomiędzy Polską, a Białorusią oraz obowiązek zakrywania ust i nosa w budynkach, w których jest prowadzona działalność lecznicza i w aptekach.

Jednocześnie do odwołania obowiązuje Rozporządzenie w sprawie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego. Większość szczególnych rozwiązań wprowadzonych w związku z epidemią COVID-19 powiązanych jest właśnie z trwaniem stanu zagrożenia epidemicznego. Ich dalsze trwanie nie zależy zatem od przedłużania ograniczeń zawartych w Rozporządzeniu o ograniczeniach, ale od tego, kiedy odwołany zostanie stan zagrożenia epidemicznego. 

Oznacza to dalsze istnienie nie tylko obowiązku zakrywania ust i nosa w aptekach i placówkach leczniczych, lecz również utrzymanie pozostałych rozwiązań prawnych wprowadzonych na czas trwania epidemii.  

Regulacje prawne funkcjonujące podczas trwania stanu zagrożenia epidemicznego dotyczą wielu sfer życia. Poniżej przedstawionych zostanie kilka istotnych rozwiązań, których obowiązywanie (na chwilę obecną) powiązane jest z trwaniem stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego

REKLAMA

Dalsze funkcjonowanie szczególnych rozwiązań w przypadku toczących się postępowań sądowych

Na mocy art. 15zzs1 ustawy covidowej, w okresie obowiązywania zagrożenia epidemicznego oraz stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19, rozprawy i posiedzenia jawne w postępowaniu cywilnym przeprowadza się co do zasady w formie zdalnej. Zmiany dotyczą również składu sędziowskiego. Sprawy rozpatrywane są zasadniczo w składzie jednego sędziego – zarówno w pierwszej, jak i drugiej instancji, z wyjątkiem spraw rozpoznawanych w składzie jednego sędziego i dwóch ławników (na temat tej ostatniej kwestii, Sąd Najwyższy w sprawie o sygnaturze III PZP 6/22, w dniu 26 kwietnia 2023 roku podjął uchwałę, zgodnie z którą rozpatrywanie sprawy w składzie jednego sędziego na podstawie art. 15zzs1 ust. 1 pkt 4 ogranicza prawo do sprawiedliwego rozpatrzenia i prowadzi do nieważności postępowania). 

Ustawa covidowa wprowadziła również możliwość rozpoznania sprawy przez wojewódzkie sądy administracyjne oraz NSA na posiedzeniu niejawnym. Możliwe jest także przeprowadzenie rozprawy w formie zdalnej. 

Praca zdalna na polecenie pracodawcy

W okresie obowiązywania stanu nadzwyczajnego, stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu – pracodawca uprawniony jest do wydania pracownikowi polecenia, aby wykonywał on pracę zdalnie. W tym przypadku wykonywanie pracy zdalnej odbywa się niezależnie od tego, czy u pracodawcy obowiązuje regulamin pracy zdalnej lub czy z pracownikom zawarto jakiekolwiek porozumienia w powyższym zakresie. Warunkiem wykonywania pracy zdalnej w tym przypadku jest jednak złożenie przez pracownika oświadczenia o posiadaniu przez niego warunków lokalowych i technicznych do wykonywania pracy zdalnej. 

Zawieszenie wykonywania niektórych obowiązków w zakresie badań okresowych pracowników oraz przedłużenie ważności orzeczeń lekarskich wydanych w ramach wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich

Ustawa covidowa zawiesiła obowiązek wykonywania badań okresowych pracowników. Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego, obowiązkowe będzie wykonanie badań okresowych w terminie 180 dni. 

W odniesieniu do ważności orzeczeń lekarskich wydanych w ramach wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich, art. 31m ustawy covidowej, przedłuża ich ważność aż do upływu 180 dni od odwołana stanu zagrożenia epidemicznego. 

Przedłużenie terminu składania wniosków o udzielenie cudzoziemcom zezwoleń pobytowych

Jeżeli termin do złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy wypada w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, ogłoszonego w związku z COVID-19, termin ten ulega przedłużeniu do upływu 30 dnia następującego po dniu odwołania stanu zagrożeniu epidemicznego. Jeżeli cudzoziemiec złoży wniosek o pobyt w przedłużonym terminie, to jego pobyt na terytorium Polski uznaje się za legalny w okresie biegu przedłużonego terminu. 

Przedłużenie legalnego pobytu obowiązuje również w stosunku do cudzoziemców, którzy przebywali w Polsce od dnia ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego na podstawie stosownych wiz, innych dokumentów lub w ramach ruchu bezwizowego. W tym przypadku pobyt jest uznawany za legalny przez okres 30 dni od odwołania stanu zagrożenia epidemicznego.

Co istotne, należy jednak wspomnieć, że nowelizacja ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, uchyla przepisy ustawy covidowej w powyższym zakresie. W związku z tym przedłużenie legalności pobytu przestanie obowiązywać z dniem 24 sierpnia 2023 roku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ograniczenie obowiązku uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego

W okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 ograniczony jest obowiązek uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Wnioski o udzielenie pozwolenia na użytkowanie złożone przed dniem wejścia w życie ustawy covidowej, (jeżeli nie wydano decyzji o pozwoleniu na użytkowanie) traktowane są jako zawiadomienie o zakończeniu budowy. 

Określenie daty odwołania stanu zagrożenia epidemicznego, a tym samym zniesienia wyżej opisanych przepisów na chwilę obecną nie jest możliwe. Decyzja w tym zakresie może jednak być powiązana z jednoczesnym wprowadzeniem rozwiązań, które zastąpią tymczasowo obowiązujące przepisy. Przez ostatnie 3 lata szczególne rozwiązania związane z epidemią COVID-19 miały znaczący wpływ na życie codzienne oraz rzeczywistość prawną i można się spodziewać, że część z nich zostanie utrzymana. 

Maciej Ogórek, radca prawny - Rödl & Partner

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA