REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dalsze trwanie stanu zagrożenia epidemicznego w Polsce – skutki prawne

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Dalsze trwanie stanu zagrożenia epidemicznego w Polsce – skutki prawne
Dalsze trwanie stanu zagrożenia epidemicznego w Polsce – skutki prawne
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce nadal jest formalnie utrzymywany stan zagrożenia epidemicznego. Jakie skutki prawne powoduje utrzymywanie tego stanu?

Stan zagrożenia epidemicznego - zakrywanie ust i nosa w szpitalach, przychodniach lekarskich, aptekach

27 marca 2023 r. Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu zagrożenia epidemicznego.
Jego treść przedłuża niektóre obostrzenia, których termin obowiązywania kończył się 31 marca br. Obostrzenia, które zostały przedłużone to przede wszystkim wstrzymanie przemieszczania się pasażerów w transporcie kolejowym pomiędzy Polską, a Białorusią oraz obowiązek zakrywania ust i nosa w budynkach, w których jest prowadzona działalność lecznicza i w aptekach.

Jednocześnie do odwołania obowiązuje Rozporządzenie w sprawie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego. Większość szczególnych rozwiązań wprowadzonych w związku z epidemią COVID-19 powiązanych jest właśnie z trwaniem stanu zagrożenia epidemicznego. Ich dalsze trwanie nie zależy zatem od przedłużania ograniczeń zawartych w Rozporządzeniu o ograniczeniach, ale od tego, kiedy odwołany zostanie stan zagrożenia epidemicznego. 

Oznacza to dalsze istnienie nie tylko obowiązku zakrywania ust i nosa w aptekach i placówkach leczniczych, lecz również utrzymanie pozostałych rozwiązań prawnych wprowadzonych na czas trwania epidemii.  

Regulacje prawne funkcjonujące podczas trwania stanu zagrożenia epidemicznego dotyczą wielu sfer życia. Poniżej przedstawionych zostanie kilka istotnych rozwiązań, których obowiązywanie (na chwilę obecną) powiązane jest z trwaniem stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dalsze funkcjonowanie szczególnych rozwiązań w przypadku toczących się postępowań sądowych

Na mocy art. 15zzs1 ustawy covidowej, w okresie obowiązywania zagrożenia epidemicznego oraz stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19, rozprawy i posiedzenia jawne w postępowaniu cywilnym przeprowadza się co do zasady w formie zdalnej. Zmiany dotyczą również składu sędziowskiego. Sprawy rozpatrywane są zasadniczo w składzie jednego sędziego – zarówno w pierwszej, jak i drugiej instancji, z wyjątkiem spraw rozpoznawanych w składzie jednego sędziego i dwóch ławników (na temat tej ostatniej kwestii, Sąd Najwyższy w sprawie o sygnaturze III PZP 6/22, w dniu 26 kwietnia 2023 roku podjął uchwałę, zgodnie z którą rozpatrywanie sprawy w składzie jednego sędziego na podstawie art. 15zzs1 ust. 1 pkt 4 ogranicza prawo do sprawiedliwego rozpatrzenia i prowadzi do nieważności postępowania). 

Ustawa covidowa wprowadziła również możliwość rozpoznania sprawy przez wojewódzkie sądy administracyjne oraz NSA na posiedzeniu niejawnym. Możliwe jest także przeprowadzenie rozprawy w formie zdalnej. 

Praca zdalna na polecenie pracodawcy

W okresie obowiązywania stanu nadzwyczajnego, stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu – pracodawca uprawniony jest do wydania pracownikowi polecenia, aby wykonywał on pracę zdalnie. W tym przypadku wykonywanie pracy zdalnej odbywa się niezależnie od tego, czy u pracodawcy obowiązuje regulamin pracy zdalnej lub czy z pracownikom zawarto jakiekolwiek porozumienia w powyższym zakresie. Warunkiem wykonywania pracy zdalnej w tym przypadku jest jednak złożenie przez pracownika oświadczenia o posiadaniu przez niego warunków lokalowych i technicznych do wykonywania pracy zdalnej. 

Zawieszenie wykonywania niektórych obowiązków w zakresie badań okresowych pracowników oraz przedłużenie ważności orzeczeń lekarskich wydanych w ramach wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich

Ustawa covidowa zawiesiła obowiązek wykonywania badań okresowych pracowników. Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego, obowiązkowe będzie wykonanie badań okresowych w terminie 180 dni. 

W odniesieniu do ważności orzeczeń lekarskich wydanych w ramach wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich, art. 31m ustawy covidowej, przedłuża ich ważność aż do upływu 180 dni od odwołana stanu zagrożenia epidemicznego. 

REKLAMA

Przedłużenie terminu składania wniosków o udzielenie cudzoziemcom zezwoleń pobytowych

Jeżeli termin do złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy wypada w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, ogłoszonego w związku z COVID-19, termin ten ulega przedłużeniu do upływu 30 dnia następującego po dniu odwołania stanu zagrożeniu epidemicznego. Jeżeli cudzoziemiec złoży wniosek o pobyt w przedłużonym terminie, to jego pobyt na terytorium Polski uznaje się za legalny w okresie biegu przedłużonego terminu. 

Przedłużenie legalnego pobytu obowiązuje również w stosunku do cudzoziemców, którzy przebywali w Polsce od dnia ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego na podstawie stosownych wiz, innych dokumentów lub w ramach ruchu bezwizowego. W tym przypadku pobyt jest uznawany za legalny przez okres 30 dni od odwołania stanu zagrożenia epidemicznego.

Co istotne, należy jednak wspomnieć, że nowelizacja ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, uchyla przepisy ustawy covidowej w powyższym zakresie. W związku z tym przedłużenie legalności pobytu przestanie obowiązywać z dniem 24 sierpnia 2023 roku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ograniczenie obowiązku uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego

W okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 ograniczony jest obowiązek uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Wnioski o udzielenie pozwolenia na użytkowanie złożone przed dniem wejścia w życie ustawy covidowej, (jeżeli nie wydano decyzji o pozwoleniu na użytkowanie) traktowane są jako zawiadomienie o zakończeniu budowy. 

Określenie daty odwołania stanu zagrożenia epidemicznego, a tym samym zniesienia wyżej opisanych przepisów na chwilę obecną nie jest możliwe. Decyzja w tym zakresie może jednak być powiązana z jednoczesnym wprowadzeniem rozwiązań, które zastąpią tymczasowo obowiązujące przepisy. Przez ostatnie 3 lata szczególne rozwiązania związane z epidemią COVID-19 miały znaczący wpływ na życie codzienne oraz rzeczywistość prawną i można się spodziewać, że część z nich zostanie utrzymana. 

Maciej Ogórek, radca prawny - Rödl & Partner

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA