REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rekordowa podwyżka akcyzy na papierosy od marca 2025 r. Ile za paczkę papierosów? Ministerstwo Finansów podało szacowane ceny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ile za paczkę papierosów i płyn do e-papierosów od marca 2025 roku po podwyżce akcyzy? Ministerstwo Finansów podało szacunki nowych cen
Ile za paczkę papierosów i płyn do e-papierosów od marca 2025 roku po podwyżce akcyzy? Ministerstwo Finansów podało szacunki nowych cen
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów planuje rekordowe podwyżki akcyzy od marca 2025 roku: papierosy +25%, tytoń +38%, e-papierosy +50-75%. MF chce w ten sposób walczyć z nałogiem tytoniowym a także zmniejszyć różnicę cen w porównaniu do innych państw UE. Bo polskie wyroby tytoniowe są jednymi z najtańszych w Europie. Więcej osób uwolni się od nałogu trzymając się za kieszeń?

rozwiń >

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest bardzo duży wzrost akcyzy na wyroby tytoniowe, wyroby nowatorskie i płyn do papierosów elektronicznych oraz opodatkowanie akcyzą urządzeń służących do waporyzacji płynu do e-papierosów i wyrobów nowatorskich w latach 2025-2027. Jak resort finansów tłumaczy konieczność tych podwyżek? Czy taki wzrost cen skłoni palaczy do rzucenia tego nałogu?

REKLAMA

Autopromocja

W Polsce papierosy jedne z najtańszych w UE. Jak Ministerstwo Finansów tłumaczy powody podwyżki akcyzy?

REKLAMA

Komisja Europejska obliczyła, że w 2023 r. ceny papierosów w Polsce należały do jednych z najniższych w UE. Resort finansów zauważył, że rośnie średnie wynagrodzenie a za miesięczną wypłatę można kupić coraz większą ilość używek. MF wskazuje przykład papierosów. W 2019 roku średnie wynagrodzenie wystarczało na zakup 348 paczek, a w 2023 już 437 paczek.

W przypadku płynu do papierosów elektronicznych w okresie 2019-2024 r. różnica między poziomami wzrostu płacy minimalnej, a wysokością akcyzy wzrosła jeszcze bardziej. Wynikało to z nieobjęcia tej grupy wyrobów akcyzowych zakresem akcyzowej mapy drogowej  wprowadzonej ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw.

MF wskazuje, ze stawka podatku akcyzowego dla wyrobów nowatorskich, nawet po korekcie z 2022 r. jest niższa niż dla papierosów. Stanowi ona mniej niż 50 procent minimalnej granicy podatku akcyzowego na papierosy. 

Ponadto WHO zaleca, by podgrzewane wyroby tytoniowe (wyroby nowatorskie) były opodatkowane na tym samym poziomie i w taki sam sposób jak tradycyjne papierosy.

Zdaniem Ministerstwa Finansów podwyższenie stawek akcyzy na wyroby tytoniowe i ich substytuty ma przede wszystkich ograniczyć spożycie ww. wyrobów przez konsumentów, w tym szczególnie przez osoby nieletnie. Podwyżki tych wyrobów mają również zniwelować skutki inflacji jaka w najbliższych latach prowadziłaby stopniowo do relatywnego spadku cen używek w stosunku do cen innych wyrobów. 
Innym spodziewanym efektem projektowanych podwyżek jest zmniejszenie różnic cenowych wyrobów tytoniowych w stosunku do innych państw członkowskich Unii Europejskiej (UE) – podsumowuje Ministerstwo.

Resort finansów obserwuje również, że poza tradycyjnymi wyrobami tytoniowymi na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń do waporyzacji, w tym jednorazowych papierosów elektronicznych. Te wyroby z uwagi na atrakcyjne formy, kolorystykę, szeroką gamę aromatów i stężeń nikotyny stanowią realnie duże zagrożenie, zwłaszcza dla ludzi młodych, dla których często stanowią wstęp do uzależnienia od nałogu. Wprowadzone zakazy sprzedaży wyrobów nikotynowych nieletnim nie zawsze osiągają zamierzony skutek. Obecnie na rynku dostępne są m.in. elektroniczne papierosy jednorazowe w cenie ok. 30-35 zł/szt., które pod względem zawartości nikotyny odpowiadają 2 paczkom papierosów tradycyjnych. Ceny urządzeń do podgrzewania wyrobów nowatorskich dostępnych na rynku są zróżnicowane i oscylują w granicach 150-500 zł/szt. Można je jednak nabyć taniej w różnego rodzaju akcjach promocyjnych.

Znaki akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych nie mają obecnie rocznej ważności (jak ma to miejsce w przypadku znaków akcyzy na papierosy), co przy planach objęcia tego wyrobu akcyzową mapą drogową mogłoby skutkować gromadzeniem zapasów w celu uniknięcia wyższego opodatkowania w kolejnym roku. 

Jakie podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe, wyroby nowatorskie i płyn do papierosów elektronicznych w latach 2025-2027

Ministerstwo Finansów proponuje od 1 marca 2025 r. podwyżkę stawek akcyzy na wyroby tytoniowe, wyroby nowatorskie i płyn do papierosów elektronicznych. W szczególności w latach 2025-2027 nastąpi podwyżka:

1) części kwotowej stawki akcyzy na papierosy (r/r):
w 2025 r.- 25%
w 2026 r. - 20%
w 2027 r. - 15%

2) części kwotowej stawki akcyzy na tytoń do palenia:
w 2025 r.- 38%
w 2026 r. - 30%
w 2027 r. - 22%

3) stawki na cygara i cygaretki:
w 2025 r.- 25%
w 2026 r. - 20%
w 2027 r. - 15%

4) stawki na susz tytoniowy:
w 2025 r.- 38%
w 2026 r. - 30%
w 2027 r. - 22%

5) części kwotowej stawki akcyzy na wyroby nowatorskie:
w 2025 r.- 50%
w 2026 r. - 20%
w 2027 r. - 15%

6) stawki akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych:
w 2025 r.- 75%
w 2026 r. - 50%
w 2027 r. - 25%.

Analogicznej podwyżce poddane zostaną również ustawowe stawki sankcyjne na te wyroby.

W celu umożliwienia przedsiębiorcom odpowiedniego przygotowania do zmian MF chce aby stawki z 2024 r. na wyroby objęte tzw. akcyzową mapą drogową (wprowadzoną ustawą z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw) obowiązywały jeszcze do 28 lutego 2025 r., a stawki w nowej wysokości w okresie od 1 marca 2025 r. do 31 grudnia 2025 r. 

Jak wzrosną ceny? Ponad 26 zł za paczkę papierosów za 2 lata

Ministerstwo Finansów szacuje, że po wprowadzeniu tych podwyżek cena detaliczna paczki 20 szt. papierosów w latach 2025 -2027 będzie rosła o ok. 2,7-3,1 zł co roku. W przypadku tytoniu do palenia ceny detaliczne paczki 50g powinny rosnąć o ok. 7,8-8 zł każdego roku. Zaś wzrost ceny paczki wkładów do podgrzewaczy (wyroby nowatorskie) wyniesie ok 1 zł/paczkę rocznie a w przypadku płynu do papierosów elektronicznych przewidywany wzrost ceny detalicznej pojemnika zapasowego o poj.10 ml to 4,4-5 zł w każdym roku. W przypadku urządzeń do waporyzacji należy liczyć się ze wzrostem cen detalicznych o ok. 49-50 zł/szt.

Te szacunki wzrostu cen Ministerstwo Finansów przedstawiło w poniższej tabeli:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
WyróbCena detaliczna
 202520262027
papierosy w zł/20 szt.20,8223,8526,54
tytoń do palenia w zł/50g39,5947,9555,84
cygara i cygaretki w zł/szt. (cygaro 8g)46,2947,5848,74
wyroby nowatorskie zł/paczkę18,3819,4820,54
płyny do e-papierosów (pojemnik zapasowy) cena w zł/10ml23,0728,9933,43
płyn w papierosie elektronicznym cena w zł/szt. (2ml)21,0122,1923,08

Ministerstwo Finansów ocenia, że dzięki tym podwyżkom dochody z akcyzy i VAT od wyrobów tytoniowych, wyrobów nowatorskich, płynów do e-papierosów oraz urządzeń do waporyzacji po podwyżce stawek akcyzy wyniosą w 2025 r. 4,2 mld zł, w 2026 r. 4,3 mld zł oraz 4 mld zł w 2027 r.

Czy więcej osób porzuci nałóg tytoniowy po podwyżkach?

REKLAMA

Ministerstwo Finansów, które jest autorem projektu, podkreśliło, że nowe przepisy, a tym samym wyższe ceny, ograniczą spożycie wyrobów tytoniowych i ich substytutów przez konsumentów, w szczególności przez osoby nieletnie. Podobnego zdania jest także były konsultant krajowy ds. zdrowia prof. Jarosław Pinkas, który uważa, że wysoka cena używek sprawia, że popyt na nie maleje.

Inaczej uważa Krzysztof Łanda, lekarz, przedsiębiorca, były  podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia. Jego zdaniem podwyżka akcyzy posłuży głównie łataniu dziury budżetowej, ale nie skłoni ludzi do rzucenia palenia. W jego ocenie, akcyza jest instrumentem, który wpływa na zmniejszenie atrakcyjności produktów, które są tym podatkiem objęte, ale - jak zaznaczył - "jeśli zostanie przekroczony pewien próg, to grozi nam zwiększenie nielegalnego importu i produkcji".

Krzysztof Łanda uważa, że zamiast podwyżki akcyzy na e-papierosy, rząd powinien raczej wprowadzić ograniczenia w ich sprzedaży i marketingu. Jego zadaniem należy np. lepiej egzekwować zakaz sprzedaży e-papierosów nieletnim, dodatkowo należy zakazać sprzedaży e-papierosów np. w kolorowych, atrakcyjnych opakowaniach.

Ekspert przywołał analizy naukowe, wskazujące, że liczba szkodliwych toksyn, które trafiają do organizmu palacza w wyniku konsumpcji tradycyjnych papierosów jest większa niż w przypadku e-papierosów. Zapytany, czy dziś nie jest za wcześnie, by właściwie ocenić wpływ e-papierosów na organizm ludzki (e-papierosy rozpowszechniły się na świecie w latach 2008-2010), przyznał, że "aby uchwycić efekt populacyjny, trzeba by przeprowadzić modelowanie w okresie dwudziestu, trzydziestu i więcej lat", ale według niego są wiarygodne badania średniookresowe i krótkookresowe, z których wynika, że "tobacco harm reduction" (redukcja szkód spowodowanych paleniem tytoniu – red.) ma sens.

Przekonywał, że taka strategia przyniosła efekty np. w Szwecji, gdzie palacze stanowią dziś tylko 5,6 proc. społeczeństwa (w Polsce ok. 30 proc.). Ocenił, że w ograniczaniu liczby palaczy w Szwecji pomógł snus, czyli saszetki nikotynowe, przygotowywane na bazie tytoniu, co pozwoliło obniżyć zapadalność na raka płuca.

Znacznie bardziej krytyczną opinię na temat wpływu na zdrowie e-papierosów przedstawiła w rozmowie z PAP prof. Katarzyna Koziak z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Jak wskazała po podgrzaniu w e-papierosie sukraloza, czyli jeden ze składników e-liqidu, rozpada się, a pojawiające się produkty rozpadu wchodzą w reakcję ze składnikami płynu e-papierosa, tworząc szereg substancji toksycznych. "Są wśród nich m.in. aldehydy i chlor, a więc związki, które mogą uszkadzać układ oddechowy. Co ważne, bardzo często nieznany jest rzeczywisty skład e-liquidu, co oznacza, że nie mamy pewności, jakie związki powstają w wyniku reakcji chemicznych zachodzących w e-papierosie" - mówiła.

Z kolei były konsultant krajowy w dziedzinie zdrowia publicznego prof. Jarosław Pinkas, powołując się na badania naukowe, przekonywał, że jeśli alkohol i papierosy są tanie, to ich konsumpcja wzrasta, a gdy ich cena rośnie, to spożycie spada. Pytany, czy według niego wzrost akcyzy nie wpłynie na wzrost szarej strefy, powiedział, że "obserwacje na całym świecie potwierdzają, że im droższe są używki, tym popyt na nie jest mniejszy".

W 2014 r. Parlament Europejski i Rada Europy przyjęły dyrektywę, której celem jest ograniczenie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych z nimi produktów. Celem przepisów jest uwolnienie UE od dymu tytoniowego do 2040 r. (za PAP: autorka: Ewa Wesołowska)

Inne planowane zmiany w akcyzie

Oprócz ww. podwyżek Ministerstwo Finansów zapisało w omawianej nowelizacji:

A) wprowadzenie rocznej ważności znaków akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych na takich samych zasadach jak dla znaków akcyzy na papierosy, tytoń do palenia oraz wyroby nowatorskie.
B) Wprowadzenie opodatkowania podatkiem akcyzowym urządzeń do waporyzacji obejmujących zarówno papierosy elektroniczne (jednorazowe i wielokrotnego użytku) służące do spożywania płynu do papierosów elektronicznych oraz urządzenia do podgrzewania wyrobów nowatorskich. 
Urządzenia do waporyzacji nie będą wyrobami akcyzowymi, będą wyrobami nieakcyzowymi opodatkowanymi podatkiem akcyzowym. 

Ponadto omawiany projekt przewiduje zmiany dostosowawcze w:

1) ustawie – Kodeks karny skarbowy (kks), które są konsekwencją nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym w zakresie:

- opodatkowania akcyzą urządzeń do waporyzacji; zmieniany przepis kks uzupełnia zawarty w nim katalog wyrobów akcyzowych (tj. wyrobów tytoniowych, suszu tytoniowego, płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich), wobec których następuje wykonanie orzeczenia sądu o ich przepadku poprzez ich zniszczenie, o urządzenie do waporyzacji.
- wprowadzenia obowiązku oznaczania znakami akcyzy urządzeń do waporyzacji oraz
- zmiany dostosowujące do obowiązujących regulacji w zakresie rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych.

2) ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej, które są konsekwencją nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym w zakresie: wprowadzenia obowiązku oznaczania znakami akcyzy urządzeń do waporyzacji.

Kiedy nowelizacja wejdzie w życie?

Większość przepisów omawianej nowelizacji ma wejść w życie 1 stycznia 2025 r. 
Wyjątkiem jest art. 4, który ma wejść w życie 31 grudnia 2024 r. Przepis ten nakłada na podmiot obowiązany do oznaczania znakami akcyzy papierosów, tytoniu do palenia, płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich obowiązek naniesienia na opakowania jednostkowe tych wyrobów znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia 2024 do ostatniego dnia lutego 2025 r. 

Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wchodzi na stałe – od 2026 roku faktury tylko elektroniczne. Szczegóły ustawy już znane!

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał w środę zmianę ustawy o VAT, wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) - poinformowała kancelaria prezydenta. Co to oznacza dla firm?

Nierozwiązany problem ziemi po PGR-ach: czy minister Krajewski uratuje miejsca pracy i gospodarstwa indywidualne?

Nierozwiązane od lat kwestie zagospodarowania dzierżawionej ziemi państwowej powracają dziś z ogromną siłą. Na decyzje ministerstwa rolnictwa czekają zarówno pracownicy spółek gospodarujących na gruntach po dawnych PGR-ach, jak i rolnicy indywidualni, którzy chcą powiększać swoje gospodarstwa. W tle stoją dramatyczne obawy o przyszłość setek osób zatrudnionych w spółkach oraz widmo likwidacji stad bydła.

Dobra wiadomość dla rolników! Prezydent podpisał ustawę o przechowywaniu nawozów naturalnych – zmiany wejdą w życie błyskawicznie

Prezydent RP podpisał ustawę przygotowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która wprowadza istotne zmiany dla rolników w zakresie przechowywania nawozów naturalnych. Nowe przepisy wydłużają terminy dostosowania gospodarstw, upraszczają procedury budowlane i zapewniają dodatkowe wsparcie administracyjne.

Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

REKLAMA

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

REKLAMA