REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnik nie zawsze skorzysta z interpretacji

Aleksandra Tarka

REKLAMA

Uchylenie interpretacji przez sąd nie zawsze oznacza automatyczny zwrot pieniędzy podatnikowi. Jeżeli korzyść podatkowa zależy od nieprzywracalnego terminu, wyrok sądu administracyjnego nic nie da. Fiskus odmówi nadpłaty, a podatnik będzie musiał dochodzić odszkodowania w sądzie cywilnym.

Interpretacje podatkowe pozwalają uniknąć wielu kłopotów. Niestety, nie w każdym przypadku w 100 procentach zabezpieczają interesy podatników. Bo co zrobić, gdy podatnik otrzymał niekorzystną dla siebie interpretację.

REKLAMA

REKLAMA

Nieprzywracalny termin

Jeżeli z ostrożności postąpił tak, jak wskazały organy podatkowe, a potem wygrał sprawę przed sądem administracyjnym, może okazać się, że w praktyce nic to nie zmienia. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy pytanie dotyczy kwestii, z którą związany jest nieprzywracalny termin. Późniejsza zmiana interpretacji przez sąd nie pozwoli już skorzystać z przywileju podatkowego. Fiskus zasłoni się upływem terminu. Eksperci nie są zgodni, czy w takich sytuacjach można skutecznie dochodzić swoich racji i żądać np. odszkodowania. Dlatego w przypadkach, gdy nie ma terminu, lepiej zaskarżyć interpretację organu podatkowego i dopiero, gdy sąd przyzna podatnikowi rację, wystąpić z żądaniem nadpłaty. Jeżeli skorzystanie z przywileju wiąże się z terminem, którego nie można przywrócić, lepiej wykorzystać to, że podatnik nie jest związany interpretacją. Organ zakwestionuje rozliczenie podatnika i sprawa trafi do sądu. Niestety, zawsze trzeba liczyć się z tym, że sąd podzieli stanowisko organów podatkowych. Wówczas trzeba będzie zwrócić zaległy podatek wraz z odsetkami.

Bezużyteczny wyrok

REKLAMA

Jeden z naszych czytelników wystąpił o interpretację, pytając, czy przysługuje mu prawo do łącznego opodatkowania wraz z małżonkiem. Organy podatkowe uznały, że nie. Podatnik nie rozliczył się wspólnie z żoną, ale wniósł skargę do sądu administracyjnego, który przyznał mu ostatecznie rację. Po korzystnym wyroku złożył korektę deklaracji uwzględniającą wybór łącznego opodatkowania z małżonkiem. Urząd skarbowy odmówił uwzględnienia korekty. Wskazał, że wspólne rozliczenie uzależnione jest m.in. od złożenia wniosku małżonków. Upływa on wraz z terminem do złożenia zeznania, czyli 30 kwietnia. Termin ten nie podlega przywróceniu, więc wyrok sądu nic nie zmienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wskazują, że niezłożenie oświadczenia o łącznym opodatkowaniu do 30 kwietnia następnego roku wyklucza możliwość łącznego opodatkowania - mówi Dorota Walerjan, doradca podatkowy z Kancelarii Lovells H. Seisler.

Dlatego w jej ocenie urząd skarbowy słusznie nie uwzględnił korekty złożonej przez podatnika. Podobnego zdania jest Arkadiusz Gliniecki, doradca podatkowy z KPMG.

Również on wskazuje, że możliwość łącznego opodatkowania małżonków jest, między innymi, uzależniona od złożenia wniosku we wspólnym zeznaniu rocznym w terminie do 30 kwietnia następnego roku podatkowego.

- Jest to termin materialnoprawny, zawity, a więc niepodlegający przywróceniu - tłumaczy ekspert.

Wystąpienie o odszkodowanie

Co do konsekwencji sytuacji, w jakiej znalazł się nasz czytelnik, eksperci nie są już jednak zgodni. Jak podkreśla Dorota Walerjan, podatnik może żądać od Skarbu Państwa odszkodowania za niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie organów państwowych (art. 417 kodeksu cywilnego w związku z art. 260 Ordynacji podatkowej). Przepisy kodeksu cywilnego przewidują również odpowiedzialność odszkodowawczą w przypadku, gdy szkoda została wyrządzona wskutek wydania prawomocnego orzeczenia lub decyzji ostatecznej.

- Zastosowanie tych przepisów w przypadku szkody wyrządzonej wskutek wydanej interpretacji podatkowej wydaje się być wątpliwe - uważa ekspert.

W ocenie Doroty Walerjan przede wszystkim interpretacja taka nie jest wiążąca dla podatnika. Ma on więc prawo wyboru sposobu swojego postępowania. Gdyby dodatkowo znał treść wyroku sądowego jeszcze przed złożeniem zeznania podatkowego i jednak się do niej zastosował, to pociągnięcie urzędu skarbowego do odpowiedzialności za brak łącznego opodatkowania wydaje się pozbawione podstaw prawnych.

Inaczej sytuację ocenia Arkadiusz Gliniecki. Jego zdaniem uzyskanie prawomocnego wyroku sądu potwierdzającego racje podatnika powoduje, że może on próbować dochodzić praw przed organami podatkowymi poprzez złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Przyznaje jednak, że szansa odzyskania nadpłaty tą drogą nie jest duża. W ocenie Arkadiusza Glinieckiego alternatywnie podatnik może wytoczyć organowi podatkowemu, który wydał zaskarżoną decyzję, proces cywilny.

- Szanse na powodzenie w tym przypadku powinny być wyższe, jednakże taka procedura może być bardziej czasochłonna - mówi ekspert.

Przypomina, że aby podatnik mógł skorzystać z przysługującemu mu prawa, powstanie roszczeń odszkodowawczych za wydanie niezgodnej z prawem decyzji uwarunkowane jest spełnieniem kilku przesłanek. Podatnik musi ponieść rzeczywistą szkodę. Szkoda musi być wynikiem wydania niezgodnej z prawem decyzji. I wreszcie niezgodność decyzji z prawem jest stwierdzona we właściwym postępowaniu.

- W opisywanym przypadku wszystkie trzy przesłanki zostały spełnione - uważa Arkadiusz Gliniecki.

Podatnik otrzymał niezgodną z prawem wiążącą interpretację prawną, a następnie owa niezgodność została potwierdzona prawomocnym wyrokiem wojewódzkiego sądu administracyjnego, a ponadto poniósł on szkodę rzeczywistą, bo zapłacił wyższy podatek.

Zasada zaufania

To, co zrobić z interpretacją podatkową, w dużej mierze uzależnione jest od tego, o co pyta podatnik i jakie będą skutki jej zakwestionowania. Jak przypomina Ireneusz Krawczyk, radca prawny, partner w Kancelarii Ożóg i Wspólnicy generalna zasada wyrażona w art. 14k Ordynacji podatkowej gwarantuje podatnikowi, że zastosowanie się do interpretacji prawa podatkowego, która uległa zmianie, nie może mu szkodzić. Norma ta powinna być punktem wyjścia dla organu podatkowego rozpatrującego sprawę, w której podatnik nie złożył w terminie odpowiedniego oświadczenia w celu skorzystania z ulgi podatkowej, w wyniku zastosowania się do błędnej interpretacji, która została następnie uchylona.

Złożenie wniosku

Ekspert potwierdza, że prawo podatkowe nie zna instytucji przywrócenia terminu prawa materialnego, np. terminu do złożenia wniosku o wspólne opodatkowanie małżonków. Instytucja przywrócenia terminu dotyczy tylko terminów o charakterze procesowym, np. terminu do złożenia odwołania.

Niemniej jednak w sytuacji, w której podatnik otrzymał potwierdzenie błędnego stanowiska zawartego w treści pisemnej interpretacji prawa podatkowego, jego zachowanie uzależnione jest od etapu, na jakim znajduje się sprawa. Powinien złożyć albo wniosek o objęcie go zwolnieniem w odpowiedniej wysokości, gdy toczy się postępowanie w sprawie określenia lub ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego, albo złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty. W ocenie Ireneusza Krawczyka organ podatkowy nie może w takiej sprawie zasłaniać się tylko kwestią formalną w postaci braku odpowiedniego wniosku podatnika, jeżeli taki wniosek nie został złożony w związku z błędną interpretacją organu.

- Ogólne zasady postępowania, w tym zasada zaufania do organów państwa oraz konstytucyjna zasada nieponoszenia szkody w wyniku sprzecznych z prawem działań administracji, umożliwia i nawet nakazuje takie działanie - podkreśla ekspert.

75 złotych kosztuje wniosek o wydanie interpretacji podatkowej w indywidualnej sprawie

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Niekorzystna interpretacja

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zakres ochrony wynikający z interpretacji

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA