REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie od 2015 r. uregulowania zobowiązania w naturze - jakie będą skutki dla przedsiębiorców

Monika Ławnicka
doradca podatkowy
menedżer w Accreo
Opodatkowanie od 2015 r. uregulowania zobowiązania w naturze – jakie będą skutki dla przedsiębiorców
Opodatkowanie od 2015 r. uregulowania zobowiązania w naturze – jakie będą skutki dla przedsiębiorców
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na gruncie obecnego brzmienia ustawy o CIT, kwestia regulowania zobowiązań w formie przekazania rzeczy lub praw majątkowych budzi wątpliwości i jest przyczyną sporów pomiędzy organami podatkowymi a podatnikami.

Autopromocja

Organy podatkowe – a za nimi również część sądów administracyjnych – wskazują, że przeniesienie własności rzeczy lub praw w celu uregulowania zobowiązania (np. z tytułu dywidendy, umorzenia udziałów, uregulowania pożyczki itp.) powinno być traktowane jako odpłatne zbycie. Z drugiej jednak strony, podatnicy – i niektóre sądy administracyjne – argumentują, że przekazanie takie powinno być traktowane jako neutralne podatkowo. Po stronie wypłacającej spółki, nie powstaje bowiem jakiekolwiek przysporzenie majątkowe. Dodatkowo, utożsamianie rzeczowego regulowania zobowiązań z „odpłatnym zbyciem” oznaczałoby nieuzasadnione różnicowanie skutków podatkowych w zależności od formy wypłaty świadczenia.

Z praktycznego punktu widzenia, regulowanie zobowiązań w naturze jest często dogodne dla podatnika, zwłaszcza, gdy nie posiada on płynnych środków pieniężnych ani nie ma możliwości szybkiego upłynnienia własnych aktywów. Może być też wykorzystywane w ramach operacji restrukturyzacyjnych – przykładowo, uregulowanie zobowiązania wobec udziałowca poprzez przekazanie akcji lub udziałów spółek będących własnością dłużnika pozwala na proste i szybkie „spłaszczenie” struktury udziałowej. Mając jednak na uwadze powyższe kontrowersje, podatnik rozważający dokonanie takiej operacji (do końca 2014 r.) powinien uprzednio wystąpić o interpretację indywidualną, a jeśli będzie ona negatywna – zaskarżyć ją do sądu administracyjnego.

Możliwości bezpodatkowego uregulowania zobowiązania w naturze mają jednak zniknąć po 1 stycznia 2015 r. Ministerstwo Finansów zawarło bowiem w rządowym projekcie nowelizacji ustaw o CIT i o PIT propozycje zapisów, zmierzających do wyraźnego potraktowania omawianej operacji jako odpłatnego zbycia przekazywanych aktywów. Ministerstwo uznaje przy tym, że nowelizacja ma mieć charakter „doprecyzowujący” istniejące regulacje.

Zmiany w zakresie opodatkowania spółek kontrolowanych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Po wejściu w życie nowelizacji, w przypadku uregulowania w formie niepieniężnej zobowiązania (np. z tytułu pożyczki, kredytu, dywidendy, umorzenia albo zbycia w celu umorzenia udziałów lub akcji), przychodem dłużnika będzie wysokość zobowiązania uregulowanego przez niego w następstwie takiego świadczenia. Jeśli jednak wartość rynkowa przekazywanego świadczenia niepieniężnego okaże się wyższa, wówczas przychód będzie określany w tej wyższej wysokości. „Odpowiednio” będą również stosowane przepisy dotyczące możliwości określenia przychodu przez organ podatkowy w drodze doszacowania.

Po stronie wierzyciela, otrzymującego świadczenie niepieniężne, podstawą do określenia kosztów uzyskania przychodu (z tytułu zbycia przedmiotu świadczenia czy też za pośrednictwem odpisów amortyzacyjnych) ma być wartość należności uregulowanej w naturze przez dłużnika. Jeśli więc dłużnik w ramach uregulowania zobowiązania przeniesie rzecz lub prawo o wyższej wartości, dojść może do podwójnego opodatkowania nadwyżki wartości rynkowej świadczenia nad wartością zobowiązania. Jak dotąd, projektodawca nie odniósł się do tego zagadnienia.

Podatnicy rozważający regulowanie w naturze swoich zobowiązań powinni więc przeprowadzić taką operację do końca 2014 r. – rekomendowane jest przy tym rozważenie wszczęcia procedury interpretacyjnej w celu uzyskania korzystnego rozstrzygnięcia na poziomie sądu administracyjnego.

Uproszczone sprawozdania finansowe jednostek mikro od 2015 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach


Monika Ławnicka, doradca podatkowy, menedżer w Accreo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Accreo

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA