REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tworzenie polskiego prawa podatkowego - kilka słów do Pani Premier

Tworzenie polskiego prawa podatkowego - kilka słów do Pani Premier
Tworzenie polskiego prawa podatkowego - kilka słów do Pani Premier
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pani Premier, jeśli chce Pani znaleźć środki na sfinansowanie zamierzeń politycznych nowego rządu trzeba zlikwidować patologiczny sposób tworzenia prawa podatkowego – pisze profesor Witold Modzelewski.

Opinię publiczną usiłowano zszokować informacją, że przy pomocy opóźnienia w publikacji jakiegoś głupkowatego przepisu o jeden dzień, międzynarodowe koncerny będą jeszcze  przez 2015 rok korzystać z „legalnych” sposobów uchylania się od podatków dochodowych poprzez tworzenie fikcyjnych spółek zależnych w rajach podatkowych, do których wyprowadzane są ich zyski od dawna.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Mieliśmy się wszyscy oburzyć na niecne zachowanie jakiegoś niższego urzędnika, który jakoby przez pomyłkę w Dzienniku Ustaw opublikował elektronicznie tekst ustawy nie do 30 września br., lecz po tej dacie. Jakoś nikt nie zadał pytania, kto napisał tak głupi przepis, który uzależnia uzyskanie (lub utratę) przez budżet kilku miliardów złotych od dnia jego publikacji, która w tym przypadku i tak następuje z dużym - wyjątkowo jak na nasze realia - wyprzedzeniem. Zapewne został on napisany ręką urzędnika z właściwego resortu, a w słynnym gmachu na ulicy Świętokrzyskiej nikt nie zadbał, aby przypilnować opublikowane ustawy do końca września, przecież Prezydent RP podpisał tego gniota legislacyjnego już w dniu 17 września 2014 tego roku.

Czy to tylko kolejny dowód niekompetencji lub bałaganu panującego w ministerialnych gabinetach? Tak przedstawia się ów przypadek w oficjalnej narracji. Rzecz w tym, że jest to tylko wierzchołek góry lodowej, gdyż sposób tworzenia istotnej części (większości?) przepisów podatkowych w Polsce jest od lat, a już na pewno od dnia naszego „wuniowstapienia”, głęboko spatologizowany, o czym wie każdy, kto zajmuje się podatkami.

Tworzenie przepisów, które chronią lub legalizują uchylanie się od podatków, wieloletnie opóźnienia w usuwaniu znanych powszechnie luk podatkowych, przez które wyciekają miliardy złotych do kieszeni „wtajemniczonych”, przynoszenie do Sejmu ustaw podatkowych napisanych na zlecenie konkretnych firm zainteresowanych obniżeniem dla nich opodatkowania, są czymś zupełnie typowym w naszych realiach legislacyjnych. Przypomnę tu tylko najbardziej spektakularne przykłady:

REKLAMA

  • tolerowanie przez pięć lat luki w postaci faktycznego braku opodatkowania spółek komandytowo-akcyjnych, co jakoby formalnie zlikwidowano w 2014 r., a zarazem pisano przepisy przejściowe dla spryciarzy, którzy mogą zachować ten przywilej do końca 2015 roku,
  • faktyczne zwolnienie od VAT-u w okresie od dnia 1 kwietnia 2011 r. do 31 marca 2013 r. wszystkich zagranicznych dostawców towarów na terytorium kraju (tzw. „odwrotne obciążenie”, gdzie nie ma żadnego „obciążenia”), którzy to dostawcy mają w Polsce podmiotowość wynikającą wyłącznie z rejestracji dla potrzeb VAT,
  • tolerowanie do dziś nieopodatkowania akcyzą zarówno „usługowego” wytwarzania papierosów przez chwilowe wypożyczenie maszyny wytwarzającej te produkty (problem znany od 2009 roku) oraz brak opodatkowania papierosów elektronicznych  - również w następnych latach,
  • wprowadzenie przepisów o tzw. kaucji gwarancyjnej przy sprzedaży paliw silnikowych, która preferuje ich sprzedaż przez oszustów uchylających się od opodatkowania VAT-em: tu nawet resort finansów przyznaje się do błędu, a opracowany przez nich projekt zakłada, że oszuści będą mogli uchylać się od opodatkowania jawnie aż do dnia 1 kwietnia 2015 r. (wiadomo, przepisy przejściowe, których niknie czyta),
  • ciągłe rozszerzanie listy towarów, od których legalnie nie płaci się VAT-u, a dostawcom przysługuje zwrot podatku (w zeszłym roku urzędy skarbowe wypłaciły aż 80 mld zł tych zwrotów!)  pod dyktando lobbystów, którzy przy pomocy „międzynarodowych firm doradczych” załatwiają rozszerzenie tzw. odwrotnego obciążenia, czyli braku podatku na kolejne grupy towarów,
  • stworzenie przez jedną z „renomowanych firm doradczych” patologicznych przepisów o  akcyzie węglowej, która nie dość, że nie przyniosła żadnych istotnych dochodów podatkowych, to jeszcze doprowadziła tę branże na skraj upadku: jest to jedyny w historii nowożytnej przypadek bankructwa branży produkującej wyroby akcyzowe.

To tylko najważniejsze, powszechnie znane przypadki twórczości podatkowej w naszym kraju, które łącznie kosztują budżet ponad 30 mld zł (2% PKB) rocznie: od 2009 roku udział dochodów podatkowych w PKB spada i nie jest spowodowany jakimś tam „kryzysem”, którego zresztą nie ma („zielona wyspa”), lecz legalnym lub quasilegalnym uchylaniem się od opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Dlaczego tak się dzieje? Bo tworzenie przepisów podatkowych poddano (nie tylko u nas) skutecznej prywatyzacji, co jest faktem powszechnie znanym. Zresztą są to działania legalne, bo można w Polsce prowadzić działalność lobbingową, a najbardziej efektywną inwestycją jest właśnie wydatek na napisanie ustawy podatkowej, która pozwoli nie płacić podatku lub nawet uzyskać zwrot podatku, którego nigdy nie zapłacono.

O skali tego zjawiska można dowiedzieć się z powszechnie dostępnych źródeł, w tym zwłaszcza ze stron internetowych firm doradczych, które (w pełni zasadnie) chwalą się napisaniem iluś tam przepisów podatkowych. W końcu tak właśnie powstają „przepisy korzystne dla podatników”. Istnieją na ten temat krajowe i zagraniczne raporty, w tym opracowany przez Instytut Studiów Podatkowych raport o smutnym dla kondycji naszego budżetu bilansie 10-lecia VAT-u i akcyzy w naszym kraju (lata 2004-2014). Czy te fakty oraz dokumenty znane są politykom oraz wysokim urzędnikom? Oczywiście gwoli sprawiedliwości pragnę podkreślić, że wielu z nich skutecznie wykorzystuje swoje kompetencje do walki z uchylaniem się od opodatkowania.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

A inni? Oni albo nic (jakoby) nie wiedzą o prywatyzacji prawa podatkowego albo wolą tu nic nie widzieć, a raporty na ten temat ich „bulwersują” lub wręcz „obrażają”. Najlepiej obrazuje kondycję etyczną tej części naszej klasy politycznej  znany powszechnie stan rzeczy w podatku akcyzowym, gdy nikomu nie przeszkadza, że powszechnie sprzedaje się papierosy nieopodatkowane (co piąty jest bez podatku),a jednocześnie niszczy się w majestacie prawa producentów karetek pogotowia objętych tym samym podatkiem, bo celnicy uznali, że są to … samochody osobowe.

Pani Premier, jeśli chce Pani znaleźć środki na sfinansowanie zamierzeń politycznych nowego rządu trzeba zlikwidować patologiczny sposób tworzenia prawa podatkowego, a przede wszystkim wyrzucić za drzwi tych, którzy tu od lat faktycznie rządzą.

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA