Kategorie

Prawo podatkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mamy zaszczyt zaprosić Państwa na kolejną edycję Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Podatkowego pt. "Dokąd prowadzą zmiany w prawie podatkowym?", która odbędzie się w dniach 16-17 kwietnia 2021 roku. Patronem medialnym wydarzenia jest Infor.
Co się zmieni w podatkach dochodowych w 2021 roku? Jakie są zasady ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych (tzw. estońskiego CIT)? Jak zmieni się opodatkowanie spółek komandytowych i spółek nieruchomościowych? Jak wykonać obowiązek publikowania strategii podatkowej? Jak rozliczać straty? Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian podatkowych, na które powinni przygotować się podatnicy podatków dochodowych w 2021 roku.
Skomplikowane i nieprzewidywalne prawo podatkowe było najczęściej wymieniane jako główna przeszkoda rozwojowa dla polskiej gospodarki przez ekspertów, którzy wzięli udział w panelu nt. barier rozwoju na Forum Ekonomicznym w Krynicy.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że pracuje nad wprowadzeniem do polskiego prawa podatkowego tzw. exit tax. Ten nowy podatek służyłby do opodatkowania nierealizowanych jeszcze zysków kapitałowych, w związku z przeniesieniem przez podatnika aktywów jego przedsiębiorstwa.
Rozszerzenie kompetencji doradców podatkowych na sprawy karnoskarbowe, z zakresu ubezpieczeń społecznych oraz przed sądami rejestrowymi, prawo składania skarg konstytucyjnych, prawo występowania przed sądami w stroju urzędowym (toga), wprowadzenie 2-letniej aplikacji i zmiany zasad przeprowadzania egzaminu oraz zapoczątkowanie nowej instytucji kontroli doradczej, która wprowadza dodatkowe przywileje dla podatników – to najważniejsze ze zmian, które zakłada projekt nowelizacji ustawy o doradztwie podatkowym, opracowany przez Krajową Radę Doradców Podatkowych, skierowany do Ministerstwa Finansów.
Pod koniec kwietnia weszła w życie Konstytucja Biznesu wprowadzająca szereg nowych rozwiązań prawnych dla przedsiębiorców, w tym instytucję Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Przedstawiciel mikro-, małych i średnich firm na linii firma-urzędnik rozpocznie swoją pracę na jesieni tego roku. Będzie on m.in. przyjmował wnioski od przedsiębiorców, wyjaśnienia od urzędów i organów, a także opiniował projekty ustaw.
Polski system podatkowy, jak wskazują międzynarodowe badania i rankingi, stanowi jedną z podstawowych przeszkód w prowadzeniu działalności gospodarczej. Brakuje również mechanizmów podatkowych, które zwiększyłyby inwestycje, m.in. wspierających polskich przedsiębiorców przy wchodzeniu na rynki zagraniczne.
Wprowadzana do Ordynacji podatkowej klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania ma dotyczyć zarówno małych, średnich, jak i dużych podatników bez wyjątku, gdy zostanie osiągnięta korzyść podatkowa powyżej określonego progu. Przesłanką do wszczęcia postępowania wobec podatnika będzie zaistnienie podejrzenia dokonania czynności przede wszystkim w celu osiągnięcia korzyści podatkowej. Natomiast wydane indywidualne interpretacje podatkowe nie będą miały mocy ochronnej, jeżeli fiskus uzna, że stanowią element działania zmierzającego do unikania opodatkowania.
W przypadku prawa publicznego władza może stwierdzić, że nie podziela poglądu prawnego obywatela co do treści przepisów prawa, jeśli rzeczywiście przepis ten może rodzić co najmniej dwa sprzeczne poglądy interpretacyjne. Ale musi uszanować jego pogląd i może nakazać jego zmianę, ale tylko co do przyszłości. Od tej zasady mogą istnieć tylko dwa rzeczywiste wyjątki - pisze profesor Witold Modzelewski.
Prawo podatkowe znalazło się wśród obszarów w biznesie wymagających poprawy, najczęściej wskazywanych przez inwestorów w Polsce. Przedsiębiorcy zwracali uwagę m.in. na odmienną interpretację podatkową w zależności od urzędu, czasochłonne procedury oraz częste kontrole podatkowe. Bariery w działalności biznesowej w swym raporcie wymieniła Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych.
Czy tworzenie dziurawych jak sito przepisów prawa przez biznes optymalizacyjny jest zgodne z Konstytucją? Czy demokracja to tylko formalne, fasadowe procedury, w których nie jest istotne, w czyim interesie tworzone jest prawo? Pyta profesor Witold Modzelewski. I formułuje trzy postulaty legislacyjne pod adresem nowej większości parlamentarnej.
Tworzenie przepisów podatkowych przez ostatnie lata polegało również na „załatwieniu” prywatnych interesów rękami ustawodawcy. Przykłady są powszechnie znane więc nie trzeba ich szeroko omawiać.
Nie tylko teoretycy zadają sobie podstawowe pytanie: co jest obowiązującym w naszym kraju prawem podatkowym? Każdy podatnik wie, że pod tym pojęciem można rozumieć dwa dość odległe od siebie byty:
Ministerstwo Finansów uruchomiło Krajowy Telefon Interwencyjny Administracji Podatkowej (KTI AP), który jest nową formą komunikacji, umożliwiającą podatnikom przekazywanie opinii i informacji na temat naruszeń przepisów prawa podatkowego oraz funkcjonowania Administracji Podatkowej.
Większość przedsiębiorców nisko ocenia jakość przepisów podatkowych i przyznaje, że zmieniają się one zbyt często. Choć system podatkowy wielu z nich stwarza duże trudności, to tylko 30 proc. próbuje zmienić tę sytuację, np. wprowadzając politykę podatkową w firmie. Przedsiębiorcy podkreślają, że problemem większym niż skomplikowany system podatkowy jest jego interpretacja przez poszczególnych urzędników.
Nie jest żadną tajemnicą, że przepisy tworzone przez Unię Europejską pisane są często w interesie konkretnych koncernów, co publicznie – choć „z troską” – przyznali nasi eurodeputowani na przykładzie prawa farmaceutycznego. Wszyscy wiedzą, że podobnie dzieje się w przypadku tworzenia polskich przepisów, lecz jest to temat tabu, którym nie interesują się oficjalne oraz „liberalne” media.
Pani Premier, jeśli chce Pani znaleźć środki na sfinansowanie zamierzeń politycznych nowego rządu trzeba zlikwidować patologiczny sposób tworzenia prawa podatkowego – pisze profesor Witold Modzelewski.
Ministerstwo Finansów skierowało do uzgodnień zewnętrznych projekt rozporządzenia dotyczący utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego. Nowy Kodeks podatkowy może być gotowy dopiero za 4-5 lat.