REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przywrócenie ulgi budowlanej - projekt ustawy

Subskrybuj nas na Youtube
Przywrócenie ulgi budowlanej - projekt ustawy /Fot. Xella Polska
Przywrócenie ulgi budowlanej - projekt ustawy /Fot. Xella Polska
Xella Polska

REKLAMA

REKLAMA

Sojusz Lewicy Demokratycznej chce przywrócenia ulgi budowlanej. SLD szacuje, że ulga może pozwolić odliczyć od podatku około 8 tys. zł w ciągu trzech lat za remont domu i 6,7 tys. zł w przypadku remontu mieszkania.

Projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym w tej sprawie przygotował ekspert partii Wiesław Szczepański, były poseł i b. wiceszef ministerstwa infrastruktury. Według Sojuszu projekt trafi do marszałka Sejmu jeszcze w tym tygodniu.

REKLAMA

Autopromocja

Poseł Wincenty Elsner podkreślił na poniedziałkowej konferencji prasowej w Sejmie, że Sojusz proponuje pomoc dla milionów Polaków, którzy będą chcieli remontować swoje domy, czy mieszkania. Jak przypomniał ulga budowlana funkcjonowała w Polsce przez 13 lat, do roku 2005. W tym czasie, według Elsnera, z ulgi skorzystało ponad 8 mln Polaków wydając na remonty domów i mieszkań ponad 120 mld zł.

Czy czeka nas wprowadzenie podatku katastralnego?

Jak zapewnił poseł, ulga nie będzie uszczerbkiem dla budżetu państwa. "Potrzebny jest wzrost popytu wewnętrznego. W miarę wyczerpywania się środków unijnych potrzebny jest bodziec, który zwiększy popyt wewnętrzny; ulga jest doskonałym elementem zwiększającym polskie PKB" - ocenił Elsner.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiesław Szczepański podkreślił, że SLD chce, by wydatki ponoszone na remont domu, mieszkania, ale też na fundusz remontowy wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych były odliczane od podatku dochodowego.

Polecamy produkt: Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Rozwiązanie zaproponowane przez Sojusz przewiduje, że można będzie odliczyć 19 proc. środków poniesionych na remont. Podstawa tego odliczenia byłaby powierzchnia 70 m2 pomnożona przez wskaźnik przeliczeniowego 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ustalonego do celów obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych za III kwartał roku poprzedzającego rok podatkowy.

Jednak wartość odliczenia od podatku nie mogłaby przekroczyć w ciągu kolejnych trzech lat 3 proc. tak wyliczonej wartości w przypadku domów i 2,5 proc. w przypadku mieszkań. Według obliczeń Szczepańskiego w rozwiązaniu zaproponowanym przez SLD odliczyć będzie można około 8 tys. zł dla budynku mieszkalnego i 6,7 tys. zł w przypadku lokalu mieszkalnego - są to maksymalne kwoty odliczenia w okresie trzech lat.

Odliczeniu miałyby podlegać tylko wydatki udokumentowane fakturami VAT. W przypadku odliczeń wydatków na fundusz remontowy byłyby to udokumentowane wpłaty na jego rzecz. "Takie rozwiązanie może nie tylko pomniejszyć szara strefę, ale spowodować też, że te 600 tys. mieszkań, które prawie nadaje się do wyburzenia można będzie remontować" - uważa Szczepański.

Moment powstania obowiązku podatkowego przy realizacji robót budowlanych

"Jeśli będzie taka ulga to każdy wydając nawet niewielką kwotę będzie mógł skorzystać z odliczenia. Szacujemy, że koszt roczny dla budżetu takiej ulgi to około 1 mld zł. Natomiast trzeba powiedzieć jedno: każda wydana złotówka to około 5 zł w innych dziedzinach, a więc co najmniej 2-3 mld podatków, które wpływają do budżetu państwa, które zrekompensują tę ulgę. Firmy, które będą realizowały te remonty, sprzedawały materiały budowlane będą zobligowane do płacenia podatków" - podkreślił Szczepański. (PAP)

krz/ par/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA