REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przywrócenie ulgi budowlanej - projekt ustawy

Przywrócenie ulgi budowlanej - projekt ustawy /Fot. Xella Polska
Przywrócenie ulgi budowlanej - projekt ustawy /Fot. Xella Polska
Xella Polska

REKLAMA

REKLAMA

Sojusz Lewicy Demokratycznej chce przywrócenia ulgi budowlanej. SLD szacuje, że ulga może pozwolić odliczyć od podatku około 8 tys. zł w ciągu trzech lat za remont domu i 6,7 tys. zł w przypadku remontu mieszkania.

Projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym w tej sprawie przygotował ekspert partii Wiesław Szczepański, były poseł i b. wiceszef ministerstwa infrastruktury. Według Sojuszu projekt trafi do marszałka Sejmu jeszcze w tym tygodniu.

REKLAMA

Autopromocja

Poseł Wincenty Elsner podkreślił na poniedziałkowej konferencji prasowej w Sejmie, że Sojusz proponuje pomoc dla milionów Polaków, którzy będą chcieli remontować swoje domy, czy mieszkania. Jak przypomniał ulga budowlana funkcjonowała w Polsce przez 13 lat, do roku 2005. W tym czasie, według Elsnera, z ulgi skorzystało ponad 8 mln Polaków wydając na remonty domów i mieszkań ponad 120 mld zł.

Czy czeka nas wprowadzenie podatku katastralnego?

Jak zapewnił poseł, ulga nie będzie uszczerbkiem dla budżetu państwa. "Potrzebny jest wzrost popytu wewnętrznego. W miarę wyczerpywania się środków unijnych potrzebny jest bodziec, który zwiększy popyt wewnętrzny; ulga jest doskonałym elementem zwiększającym polskie PKB" - ocenił Elsner.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiesław Szczepański podkreślił, że SLD chce, by wydatki ponoszone na remont domu, mieszkania, ale też na fundusz remontowy wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych były odliczane od podatku dochodowego.

Polecamy produkt: Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Rozwiązanie zaproponowane przez Sojusz przewiduje, że można będzie odliczyć 19 proc. środków poniesionych na remont. Podstawa tego odliczenia byłaby powierzchnia 70 m2 pomnożona przez wskaźnik przeliczeniowego 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ustalonego do celów obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych za III kwartał roku poprzedzającego rok podatkowy.

Jednak wartość odliczenia od podatku nie mogłaby przekroczyć w ciągu kolejnych trzech lat 3 proc. tak wyliczonej wartości w przypadku domów i 2,5 proc. w przypadku mieszkań. Według obliczeń Szczepańskiego w rozwiązaniu zaproponowanym przez SLD odliczyć będzie można około 8 tys. zł dla budynku mieszkalnego i 6,7 tys. zł w przypadku lokalu mieszkalnego - są to maksymalne kwoty odliczenia w okresie trzech lat.

Odliczeniu miałyby podlegać tylko wydatki udokumentowane fakturami VAT. W przypadku odliczeń wydatków na fundusz remontowy byłyby to udokumentowane wpłaty na jego rzecz. "Takie rozwiązanie może nie tylko pomniejszyć szara strefę, ale spowodować też, że te 600 tys. mieszkań, które prawie nadaje się do wyburzenia można będzie remontować" - uważa Szczepański.

Moment powstania obowiązku podatkowego przy realizacji robót budowlanych

"Jeśli będzie taka ulga to każdy wydając nawet niewielką kwotę będzie mógł skorzystać z odliczenia. Szacujemy, że koszt roczny dla budżetu takiej ulgi to około 1 mld zł. Natomiast trzeba powiedzieć jedno: każda wydana złotówka to około 5 zł w innych dziedzinach, a więc co najmniej 2-3 mld podatków, które wpływają do budżetu państwa, które zrekompensują tę ulgę. Firmy, które będą realizowały te remonty, sprzedawały materiały budowlane będą zobligowane do płacenia podatków" - podkreślił Szczepański. (PAP)

krz/ par/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA