REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przywrócenie ulgi budowlanej - projekt ustawy

Subskrybuj nas na Youtube
Przywrócenie ulgi budowlanej - projekt ustawy /Fot. Xella Polska
Przywrócenie ulgi budowlanej - projekt ustawy /Fot. Xella Polska
Xella Polska

REKLAMA

REKLAMA

Sojusz Lewicy Demokratycznej chce przywrócenia ulgi budowlanej. SLD szacuje, że ulga może pozwolić odliczyć od podatku około 8 tys. zł w ciągu trzech lat za remont domu i 6,7 tys. zł w przypadku remontu mieszkania.

Projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym w tej sprawie przygotował ekspert partii Wiesław Szczepański, były poseł i b. wiceszef ministerstwa infrastruktury. Według Sojuszu projekt trafi do marszałka Sejmu jeszcze w tym tygodniu.

REKLAMA

Autopromocja

Poseł Wincenty Elsner podkreślił na poniedziałkowej konferencji prasowej w Sejmie, że Sojusz proponuje pomoc dla milionów Polaków, którzy będą chcieli remontować swoje domy, czy mieszkania. Jak przypomniał ulga budowlana funkcjonowała w Polsce przez 13 lat, do roku 2005. W tym czasie, według Elsnera, z ulgi skorzystało ponad 8 mln Polaków wydając na remonty domów i mieszkań ponad 120 mld zł.

Czy czeka nas wprowadzenie podatku katastralnego?

Jak zapewnił poseł, ulga nie będzie uszczerbkiem dla budżetu państwa. "Potrzebny jest wzrost popytu wewnętrznego. W miarę wyczerpywania się środków unijnych potrzebny jest bodziec, który zwiększy popyt wewnętrzny; ulga jest doskonałym elementem zwiększającym polskie PKB" - ocenił Elsner.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiesław Szczepański podkreślił, że SLD chce, by wydatki ponoszone na remont domu, mieszkania, ale też na fundusz remontowy wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych były odliczane od podatku dochodowego.

Polecamy produkt: Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Rozwiązanie zaproponowane przez Sojusz przewiduje, że można będzie odliczyć 19 proc. środków poniesionych na remont. Podstawa tego odliczenia byłaby powierzchnia 70 m2 pomnożona przez wskaźnik przeliczeniowego 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ustalonego do celów obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych za III kwartał roku poprzedzającego rok podatkowy.

Jednak wartość odliczenia od podatku nie mogłaby przekroczyć w ciągu kolejnych trzech lat 3 proc. tak wyliczonej wartości w przypadku domów i 2,5 proc. w przypadku mieszkań. Według obliczeń Szczepańskiego w rozwiązaniu zaproponowanym przez SLD odliczyć będzie można około 8 tys. zł dla budynku mieszkalnego i 6,7 tys. zł w przypadku lokalu mieszkalnego - są to maksymalne kwoty odliczenia w okresie trzech lat.

Odliczeniu miałyby podlegać tylko wydatki udokumentowane fakturami VAT. W przypadku odliczeń wydatków na fundusz remontowy byłyby to udokumentowane wpłaty na jego rzecz. "Takie rozwiązanie może nie tylko pomniejszyć szara strefę, ale spowodować też, że te 600 tys. mieszkań, które prawie nadaje się do wyburzenia można będzie remontować" - uważa Szczepański.

Moment powstania obowiązku podatkowego przy realizacji robót budowlanych

"Jeśli będzie taka ulga to każdy wydając nawet niewielką kwotę będzie mógł skorzystać z odliczenia. Szacujemy, że koszt roczny dla budżetu takiej ulgi to około 1 mld zł. Natomiast trzeba powiedzieć jedno: każda wydana złotówka to około 5 zł w innych dziedzinach, a więc co najmniej 2-3 mld podatków, które wpływają do budżetu państwa, które zrekompensują tę ulgę. Firmy, które będą realizowały te remonty, sprzedawały materiały budowlane będą zobligowane do płacenia podatków" - podkreślił Szczepański. (PAP)

krz/ par/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA