REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Branża złomiarska broni odwróconego VAT, którego likwidację planuje PiS

Subskrybuj nas na Youtube
Branża złomiarska broni odwróconego VAT, którego likwidację planuje PiS
Branża złomiarska broni odwróconego VAT, którego likwidację planuje PiS

REKLAMA

REKLAMA

Odwrócony VAT, którego likwidację planuje PiS, pozwolił zapobiec wyłudzeniom VAT w handlu złomem - przekonuje prezes Izby Przemysłowo Handlowej Gospodarki Złomem Piotr Gluźniewicz. Izba apeluje o pozostawienie odwróconego VAT w obrocie złomem.

Odwrotne obciążenie VAT w handlu złomem wprowadzono w 2011 r. To mechanizm polegający na tym, że VAT rozliczają kupujący, a nie sprzedawcy. Według przedsiębiorców zajmujących się obrotem złomem odwrócony VAT jest najlepszym rozwiązaniem w walce z przestępcami wyłudzającymi VAT. Według Izby zmiana natychmiast uwolniła branżę od nieuczciwej konkurencji, która opierała swoją działalność na wyłudzeniach VAT-u. Na konieczność wprowadzenia tego rozwiązania firmy z branży złomiarskiej wskazywały już od 2008 r.

REKLAMA

REKLAMA

Jak przekonywał w rozmowie z PAP prezes Izby Przemysłowo Handlowej Gospodarki Złomem (IPHGZ) Piotr Gluźniewicz, to właśnie mechanizm odwróconego VAT pozwolił eliminować wyłudzenia tego podatku w kolejnych branżach, a także usprawnił pracę przedsiębiorców.

"Chcieliśmy zasygnalizować, aby rząd jeszcze raz spojrzał, na czym polegała reforma odwróconego VAT i dlaczego została wprowadzona. Dzięki jego wprowadzeniu nie ma dziś patologii na rynkach, które zostały nim objęte. W tym momencie, w obrocie złomem ja odpowiadam za swoją firmę. Jeśli znów będę musiał odpowiadać za swoich dostawców i odbiorców, to musiałbym stworzyć w swojej spółce specjalną komórkę kontroli podobną do istniejących w urzędach" - zaznaczył Gluźniewicz.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

REKLAMA

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Zapewnił też, że przedsiębiorcy skupieni w Izbie są zwolennikami pomysłu uszczelnienia systemu podatkowego, "ale nie kosztem dobrej praktyki, jakim jest system odwróconego VAT", ponieważ jego likwidacja wznowi proceder wyłudzania tego podatku.

"Obawiamy się, że powrót do starego systemu spowoduje to, że ponownie pojawią się firmy, które zaczną wykorzystywać mechanizm podatku VAT do wyciągania z niego pieniędzy i budżet państwa na tym ucierpi" - dodał prezes IPHGZ.

Współautor PiS-owskiego projektu ustawy o VAT prof. Witold Modzelewski przekonywał niedawno w rozmowie z PAP, że mechanizm ten pozwala objętym nim przedsiębiorcom w ogóle nie płacić VAT.

"Tzw. odwrotne obciążenie jest sukcesem lobbystów, bo tu nikt nic nie płaci do budżetu: nie ma żadnej wpłaty, czyli brak jest zarówno +obciążenia+, nawet +odwrotnego+. Tu ani dostawca ani kupujący nic nie płaci do budżetu, a dostawcy uzyskują zwroty, bo to inaczej nazwana stawka zero procent" - mówił Modzelewski.

Prof. Modzelewski: odwrócony VAT to fikcja, a unijne regulacje - katastrofa

W związku z planowanymi zmianami w podatku od towarów i usług, firmy złomiarskie zrzeszone w IPHGZ, skierowały do Ministerstwa Finansów list, w którym wyrażają swoje zaniepokojenie pomysłem likwidacji odwróconego VAT.

"Z uwagi na doniesienia prasowe oraz po zapoznaniu się z treścią poselskiego projektu ustawy o podatku od towarów i usług VAT, przygotowanego przez partię Prawo i Sprawiedliwość, pragniemy wyrazić nasze zaniepokojenie. Spowodowane jest ono propozycją zawartą w projekcie ustawy, polegającą na zniesieniu podstawowego i skutecznego instrumentu do walki z nadużyciami przy rozliczaniu podatku VAT, jakim jest +mechanizm odwrotnego naliczania+ podatku VAT" - napisała Izba do resortu finansów.

W liście do MF wskazano też, że przygotowany przez PiS projekt nowelizacji ustawy o VAT przewiduje również wprowadzenie mechanizmu odrębnego opłacania podatku VAT poprzez tak zwany „split-payment”. Ma to być nowy instrument do walki z oszustami wyłudzającymi VAT. Izba podkreśliła, że przedsiębiorcy mają nadzieję, iż mechanizm ten spełni swoje założenia, a uczciwi podatnicy oraz Skarb Państwa odczują jego pozytywne zastosowanie, tak jak miało to miejsce w przypadku wprowadzenia odwrotnego rozliczenia VAT.

Opodatkowanie korzyści podatkowych i likwidacja odwrotnego obciążenia w VAT od 2016 roku

Odwrotne obciążenie VAT u dostawcy - procedura weryfikacji transakcji i nabywcy


Odwrotne obciążenie VAT - status kontrahenta można sprawdzić na smartfonie

"Niemniej jednak pomimo domniemania wprowadzania uszczelnień w systemie płatności podatku VAT, które według naszej wiedzy są na bardzo początkowym etapie, w momencie rezygnacji ustawodawcy z odwrotnego naliczania podatku VAT, obawiamy się powrotu do sytuacji, jaka miała miejsce sprzed 1 kwietnia 2011 r., czyli braku systemowej obrony państwa przed wyłudzeniami VAT i narażaniem uczciwie działających przedsiębiorstw (...) na ponoszenie niezawinionych strat finansowych" - dodano w liście. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA