REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mimo zmian rozliczenia VAT pozostaną zbiurokratyzowane

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Projekt zmian w ustawie o VAT nie uprości w pełni rozliczeń podatkowych. Nowelizacja utrzymuje m.in. wymóg posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Przedsiębiorcy nie unikną zbiurokratyzowanych procedur dokumentowania transakcji.

Przedsiębiorcy czekają na uchwalenie zmian w ustawie o VAT, które uproszczą przepisy i zniosą zbędne biurokratyczne ograniczenia. Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji. Zdaniem ekspertów z firmy doradczej KPMG, projekt zawiera pomysły korzystne dla podatników VAT, nie wszystkie jednak z proponowanych rozwiązań zasługują na poparcie. W nowelizacji brakuje także wielu uregulowań oczekiwanych przez przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

Korzystne zmiany

W ocenie Tomasza Grunwalda, doradcy podatkowego, szefa Grupy Podatków Pośrednich KPMG, zaproponowany przez ministra finansów projekt zmian w ustawie o VAT zawiera wiele dobrych i korzystnych rozwiązań podatkowych. Można do nich zaliczyć: likwidację 30-proc. sankcji, wprowadzenie składów konsygnacyjnych, możliwość rozliczenia podatku importowego w deklaracji podatkowej. Na poparcie zasługuje również propozycja skrócenia terminu oczekiwania na zwrot podatku, rozciągnięcie w czasie prawa do odliczenia podatku naliczonego, czy wreszcie przyznanie wszystkim podatnikom możliwości wyboru rozliczenia kwartalnego.

- Szkoda tylko, że wiele z tych korzystnych rozwiązań zostało obwarowanych nadmiernymi wymogami biurokratycznymi lub też, że zmiany nie są dostatecznie odważne, by dały przedsiębiorcom realną korzyść - mówi Tomasz Grunwald.

REKLAMA

Dodaje, że w projekcie znalazły się niestety także rozwiązania niekorzystne, tj. skrócenie terminu na zgromadzenie dokumentów uprawniających do 0-proc. stawki przy eksporcie czy utrzymanie konieczności posiadania potwierdzenia otrzymania przez kontrahenta faktury korygującej jako warunku obniżenia VAT należnego (w przypadku udzielonych rabatów itd.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktury korygujące

Zdaniem Tomasza Bełdygi, radcy prawnego, dyrektora w Grupie Podatków Pośrednich KPMG, chybiony jest pomysł, aby podatnik, który wystawił fakturę korygującą zmniejszającą należny podatek, musiał uzyskiwać potwierdzenie odbioru tej faktury od kontrahenta.

- Zamiast przenosić obecne rozwiązanie z rozporządzenia do ustawy należało z niego zrezygnować i zaproponować mniej uciążliwy dla podatników sposób dokumentowania korekt - twierdzi ekspert.

Piotr Żurowski, doradca podatkowy, dyrektor w Grupie Podatków Pośrednich KPMG wyjaśnia, że nowe uregulowanie czyni wprawdzie zadość orzeczeniu TK z 11 grudnia 2007 r., w którym TK uznał, że dotychczasowe, analogiczne uregulowanie znajdujące się w rozporządzeniu do ustawy o VAT jest niezgodne z konstytucją, to jednak pozostaje sprzeczne z art. 79 Dyrektywy UE 2006/112.

- Co więcej, resort finansów proponuje tym samym utrzymanie sposobu rozliczania faktur korygujących powodującego w praktyce konieczność prowadzenia przez podatników odrębnych ewidencji momentu otrzymywania faktur, co wiąże się z poważnym obciążeniem biurokratycznym - podkreśla Piotr Żurowski.

Eksperci KPMG mają pomysł na wprowadzenie nowych zasad rozliczania faktur korygujących. Proponują, aby faktura korygująca zmniejszająca wysokość VAT należnego uprawniała do obniżenia VAT należnego w miesiącu jej wystawienia.

- Biorąc pod uwagę, że nabywca byłby jednocześnie zobligowany do obniżenia VAT naliczonego w miesiącu wystawienia takiej faktury, proponowane rozwiązanie byłoby neutralne z punktu widzenia budżetu państwa jednocześnie znacznie upraszczając rozliczenia VAT - argumentuje Piotr Żurowski.

Braki nowelizacji

Według Tomasza Bełdygi, czytając projekt nowelizacji ustawy o VAT przygotowanej przez MF trudno oprzeć się wrażeniu, że nie zawiera on istotnych zmian, na których wprowadzenie liczyli podatnicy. W ocenie eksperta należy znieść przepisy uzależniające prawo do odliczenia podatku naliczonego od możliwości potraktowania wydatku jako koszt uzyskania przychodu w podatkach dochodowych. Regulacje te nie są zgodne z Dyrektywą 2006/112/WE.

- Nie do pogodzenia z Dyrektywą są również przepisy ograniczające prawo do odliczenia VAT naliczonego od nabycia samochodów osobowych i paliwa do tych samochodów. Należałoby rozważyć wprowadzenie regulacji zapewniających pełną odliczalność VAT od tych wydatków - mówi Tomasz Bełdyga.

Podkreśla też, że liberalizacji wymagają także przepisy dotyczące ulgi na złe długi. Firmy mogą obecnie korzystać z ulgi, która umożliwia odzyskanie podatku z faktur niezapłaconych przez kontrahentów, jednak przywilej ten obwarowany jest licznymi warunkami. Przede wszystkim wierzytelności należy wpisać w koszty jako nieściągalne.

- Należy znieść warunek skorzystania z ulgi tylko w odniesieniu do wierzytelności uznanych za nieściągalne w świetle przepisów o podatkach dochodowych - twierdzi Tomasz Bełdyga.

Tomasz Grunwald uważa, że biorąc pod uwagę wskazane braki trzeba powiedzieć, że z pewnymi wyjątkami projekt nowelizacji jest niewątpliwie krokiem w dobrym kierunku. Tyle że krokiem zbyt krótkim. Ekspert przypomina, że gdy w maju 2004 r. wchodziła w życie nowa ustawa o VAT, resort finansów zapowiadał, że jak tylko zostaną zweryfikowane przyjęte w niej mechanizmy, to wprowadzi do ustawy wiele ułatwień dla podatników.

- Gdyby obietnica została zrealizowana jeszcze w 2004 lub 2005 roku, to Polska mogłaby skutecznie konkurować w sferze podatków pośrednich z Czechami, Węgrami czy Słowacją. Ponieważ tak się nie stało, i kraje te zdecydowanie wyprzedziły nas w ułatwieniach w VAT, to dziś możemy jedynie zmniejszyć dzielący nas dystans - podsumowuje Tomasz Grunwald.

60 dni będzie podstawowym terminem zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad należnym

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Nowelizacje ustawy o VAT

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA