REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ustawy o rachunkowości - obowiązek raportowania niefinansowego

Subskrybuj nas na Youtube
Nowelizacja ustawy o rachunkowości - obowiązek raportowania niefinansowego
Nowelizacja ustawy o rachunkowości - obowiązek raportowania niefinansowego

REKLAMA

REKLAMA

W najbliższym czasie rząd zajmie się projektem nowelizacji ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym na niektóre firmy ma zostać nałożony od 1 stycznia 2017 r. obowiązek raportowania niefinansowego. Taką informację przekazało Ministerstwo Finansów podczas konferencji poświęconej skutecznemu budowaniu wartości spółek, która odbyła się 19 września 2016 r.

Podczas konferencji mówiono m.in. o nowych obowiązkach przedsiębiorców związanych z tzw. raportowaniem niefinansowym. Wynikają one z unijnej dyrektywy, która powinna zostać wdrożona do polskiego prawa. Odczytano list wiceministra finansów Wiesława Janczyka, z którego wynika, że resort finansów zamierza dostosować polskie prawo do unijnego wprowadzając zmiany w ustawie o rachunkowości.

REKLAMA

REKLAMA

"Prace legislacyjne jeszcze nie zostały zakończone. Projekt nowych przepisów zmieniających ustawę o rachunkowości zostanie wkrótce przekazany pod obrady rady ministrów i skierowany do parlamentu. Termin transpozycji dyrektywy (...) upływa 6 grudnia br., przy czym nowe przepisy będą stosowane przez spółki od 1 stycznia 2017 r. Czyli pierwsze obowiązkowe ujawnienie informacji niefinansowych nastąpi w 2018 r." - wyjaśnił Janczyk w liście.

Zapewnił, że MF w toku prac legislacyjnych starało się przyjąć takie podejście do wdrożenia dyrektywy, aby z jednej strony uwzględnić podstawowy cel oraz korzyści ze sprawozdawczości niefinansowej dla różnego rodzaju użytkowników takich informacji, a z drugiej strony, aby - tam gdzie to jest możliwe - pozostawić swobodę decyzji spółkom raportującym.

Wiceminister dodał, że mimo, iż w Polsce do tej pory nie było obowiązku raportowania niefinansowego, obserwowany jest pozytywny trend w takim raportowaniu - część największych spółek dobrowolnie przygotowuje i publikuje takie raporty. Według MF nowy obowiązek będzie dotyczył ok. 300 największych firm.

REKLAMA

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Janczyka nowe wymogi sprawozdawcze w zakresie ujawniania informacji niefinansowych mogą stać się przyczyną pozytywnych zmian w systemie zarządzania daną spółką, poprawić nie tylko jej wizerunek, ale podnieść jej wycenę.

"Jest wiele obszarów, w których ujawnianie informacji niefinansowych może przynieść pozytywne efekty" - zaznaczył Janczyk. Podkreślił, że MF zdaje sobie sprawę z roli społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (tzw. CSR), bowiem żadne z nich nie funkcjonuje w oderwaniu od swojego otoczenia. Jego działania mają konkretne skutki dla środowiska, lokalnej społeczności oraz zatrudnianych pracowników.

"Dlatego mamy nadzieję, że obowiązkowe raportowanie informacji niefinansowych nie będzie sprawozdawczością pro forma, ale będzie odzwierciedlać faktyczne podejście spółek do pewnych obszarów ogólnie określanych, jako społeczna odpowiedzialność biznesu" - napisał wiceminister.

Obecna na konferencji prezes GPW Małgorzata Zaleska powiedziała, że GPW od lat dokłada wielu starań do zapewnienia właściwego ładu korporacyjnego, jak i działania na rzecz odpowiedzialnego biznesu. Wskazała, że w 2002 r. GPW wprowadziła zasady ładu korporacyjnego i zasady przestrzegania dobrych praktyk, z kolei w 2009 r. wprowadzono RESPECT Index skupiający spółki przywiązujące dużą wagę do kwestii relacji inwestorskich, przejrzystości komunikacji i właściwej relacji z otoczeniem.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

"W tej chwili w tym indeksie mamy 20 spółek. Co ważne, dane niefinansowe, które te spółki publikują są sprawdzane przez niezależnych biegłych, co zwiększa ich wiarygodność. Czy warto być w RESPECT Index? Tak, bo rynek nagradza dobre praktyki, przejrzystość. Potwierdzeniem tego może być chociażby to, że od 2009 r. kurs tego rodzaju spółek w RESPECT Indexie wzrósł o 31 proc., podczas gdy kurs na warszawskiej giełdzie o 11 proc." - powiedziała.

Podkreśliła, że globalni uczestnicy rynku biorą pod uwagę to, jak zachowują się spółki. 75 proc. decydentów podkreśla, że uwzględnia to, iż spółka przestrzega zasad ładu korporacyjnego i jest transparentna. Zdaniem Zaleskiej mamy w tym zakresie wiele do zrobienia, bowiem 78 proc. respondentów określiło, iż zakres informacji niefinansowych przedstawianych przez spółki nie jest wystarczający, albo dostatecznie przejrzysty.

"GPW uważa, że zakres danych niefinansowych jest równie ważny, co dane finansowe" - dodała. Jej zdaniem najprawdopodobniej nowe zasady będą dotyczyły ok. 100 spółek notowanych na warszawskim parkiecie. "To ważne, żebyśmy tego rodzaju obowiązki traktowali, jako pewną przewagę konkurencyjną, abyśmy nie traktowali tego, jako kolejnych obowiązków, które nie przynoszą wymiernych efektów" - zaznaczyła.

W uzasadnieniu do projektu nowelizacji ustawy o rachunkowości napisano, że przewidziane dyrektywą zmiany polegają przede wszystkim na wprowadzeniu wymogu ujawniania w sprawozdaniu minimum istotnych informacji dotyczących co najmniej zagadnień społecznych, pracowniczych, środowiska naturalnego, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji i łapownictwu (tzw. sprawozdawczość w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu raporty CSR).

Spółkom nie zostaną narzucone zasady raportowania (dyrektywa zostawia tu spółkom pełną swobodę wyboru), dlatego mogą stosować wybrane przez siebie standardy (np. własne lub międzynarodowe).

Firmy objęte nowymi przepisami będą miały obowiązek zastosowania zasady „stosuj lub wyjaśnij” (comply or explain) tj. w przypadku, gdy dana jednostka nie prowadzi polityki w zakresie jednej lub kilku powyższych kwestii, będzie miała ona obowiązek ujawnić ten fakt wraz z podaniem przyczyn. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA