REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ustawy o rachunkowości - obowiązek raportowania niefinansowego

Nowelizacja ustawy o rachunkowości - obowiązek raportowania niefinansowego
Nowelizacja ustawy o rachunkowości - obowiązek raportowania niefinansowego

REKLAMA

REKLAMA

W najbliższym czasie rząd zajmie się projektem nowelizacji ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym na niektóre firmy ma zostać nałożony od 1 stycznia 2017 r. obowiązek raportowania niefinansowego. Taką informację przekazało Ministerstwo Finansów podczas konferencji poświęconej skutecznemu budowaniu wartości spółek, która odbyła się 19 września 2016 r.

Podczas konferencji mówiono m.in. o nowych obowiązkach przedsiębiorców związanych z tzw. raportowaniem niefinansowym. Wynikają one z unijnej dyrektywy, która powinna zostać wdrożona do polskiego prawa. Odczytano list wiceministra finansów Wiesława Janczyka, z którego wynika, że resort finansów zamierza dostosować polskie prawo do unijnego wprowadzając zmiany w ustawie o rachunkowości.

REKLAMA

Autopromocja

"Prace legislacyjne jeszcze nie zostały zakończone. Projekt nowych przepisów zmieniających ustawę o rachunkowości zostanie wkrótce przekazany pod obrady rady ministrów i skierowany do parlamentu. Termin transpozycji dyrektywy (...) upływa 6 grudnia br., przy czym nowe przepisy będą stosowane przez spółki od 1 stycznia 2017 r. Czyli pierwsze obowiązkowe ujawnienie informacji niefinansowych nastąpi w 2018 r." - wyjaśnił Janczyk w liście.

Zapewnił, że MF w toku prac legislacyjnych starało się przyjąć takie podejście do wdrożenia dyrektywy, aby z jednej strony uwzględnić podstawowy cel oraz korzyści ze sprawozdawczości niefinansowej dla różnego rodzaju użytkowników takich informacji, a z drugiej strony, aby - tam gdzie to jest możliwe - pozostawić swobodę decyzji spółkom raportującym.

Wiceminister dodał, że mimo, iż w Polsce do tej pory nie było obowiązku raportowania niefinansowego, obserwowany jest pozytywny trend w takim raportowaniu - część największych spółek dobrowolnie przygotowuje i publikuje takie raporty. Według MF nowy obowiązek będzie dotyczył ok. 300 największych firm.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Janczyka nowe wymogi sprawozdawcze w zakresie ujawniania informacji niefinansowych mogą stać się przyczyną pozytywnych zmian w systemie zarządzania daną spółką, poprawić nie tylko jej wizerunek, ale podnieść jej wycenę.

"Jest wiele obszarów, w których ujawnianie informacji niefinansowych może przynieść pozytywne efekty" - zaznaczył Janczyk. Podkreślił, że MF zdaje sobie sprawę z roli społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (tzw. CSR), bowiem żadne z nich nie funkcjonuje w oderwaniu od swojego otoczenia. Jego działania mają konkretne skutki dla środowiska, lokalnej społeczności oraz zatrudnianych pracowników.

REKLAMA

"Dlatego mamy nadzieję, że obowiązkowe raportowanie informacji niefinansowych nie będzie sprawozdawczością pro forma, ale będzie odzwierciedlać faktyczne podejście spółek do pewnych obszarów ogólnie określanych, jako społeczna odpowiedzialność biznesu" - napisał wiceminister.

Obecna na konferencji prezes GPW Małgorzata Zaleska powiedziała, że GPW od lat dokłada wielu starań do zapewnienia właściwego ładu korporacyjnego, jak i działania na rzecz odpowiedzialnego biznesu. Wskazała, że w 2002 r. GPW wprowadziła zasady ładu korporacyjnego i zasady przestrzegania dobrych praktyk, z kolei w 2009 r. wprowadzono RESPECT Index skupiający spółki przywiązujące dużą wagę do kwestii relacji inwestorskich, przejrzystości komunikacji i właściwej relacji z otoczeniem.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

"W tej chwili w tym indeksie mamy 20 spółek. Co ważne, dane niefinansowe, które te spółki publikują są sprawdzane przez niezależnych biegłych, co zwiększa ich wiarygodność. Czy warto być w RESPECT Index? Tak, bo rynek nagradza dobre praktyki, przejrzystość. Potwierdzeniem tego może być chociażby to, że od 2009 r. kurs tego rodzaju spółek w RESPECT Indexie wzrósł o 31 proc., podczas gdy kurs na warszawskiej giełdzie o 11 proc." - powiedziała.

Podkreśliła, że globalni uczestnicy rynku biorą pod uwagę to, jak zachowują się spółki. 75 proc. decydentów podkreśla, że uwzględnia to, iż spółka przestrzega zasad ładu korporacyjnego i jest transparentna. Zdaniem Zaleskiej mamy w tym zakresie wiele do zrobienia, bowiem 78 proc. respondentów określiło, iż zakres informacji niefinansowych przedstawianych przez spółki nie jest wystarczający, albo dostatecznie przejrzysty.

"GPW uważa, że zakres danych niefinansowych jest równie ważny, co dane finansowe" - dodała. Jej zdaniem najprawdopodobniej nowe zasady będą dotyczyły ok. 100 spółek notowanych na warszawskim parkiecie. "To ważne, żebyśmy tego rodzaju obowiązki traktowali, jako pewną przewagę konkurencyjną, abyśmy nie traktowali tego, jako kolejnych obowiązków, które nie przynoszą wymiernych efektów" - zaznaczyła.

W uzasadnieniu do projektu nowelizacji ustawy o rachunkowości napisano, że przewidziane dyrektywą zmiany polegają przede wszystkim na wprowadzeniu wymogu ujawniania w sprawozdaniu minimum istotnych informacji dotyczących co najmniej zagadnień społecznych, pracowniczych, środowiska naturalnego, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji i łapownictwu (tzw. sprawozdawczość w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu raporty CSR).

Spółkom nie zostaną narzucone zasady raportowania (dyrektywa zostawia tu spółkom pełną swobodę wyboru), dlatego mogą stosować wybrane przez siebie standardy (np. własne lub międzynarodowe).

Firmy objęte nowymi przepisami będą miały obowiązek zastosowania zasady „stosuj lub wyjaśnij” (comply or explain) tj. w przypadku, gdy dana jednostka nie prowadzi polityki w zakresie jednej lub kilku powyższych kwestii, będzie miała ona obowiązek ujawnić ten fakt wraz z podaniem przyczyn. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus: Prowadzisz firmę w domu, to nie odliczysz pełnego VAT-u od wydatków na samochód. Sądy orzekają inaczej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, odpowiadając na pytanie podatnika, który prowadził działalność w domu i zakupił samochód w celu wynajmu go na różne okazje, uznał, że nie przysługuje mu prawo do pełnego odliczenia VAT od wydatków związanych z tym samochodem. Powodem takiej oceny było parkowanie samochodu w miejscu zamieszkania podatnika, gdyż zdaniem organu będzie ono stwarzało możliwości użycia pojazdu do celów prywatnych przez niego lub członków jego rodziny. Dla organu nie miało znaczenia, że podatnik posiadał prywatny samochód.

Remont a ulepszenie środka trwałego: różnice i rozliczenie podatkowe. Kiedy w kosztach?

Środek trwały w firmie można poddać remontowi ale można go też ulepszyć. Czym różni się remont od ulepszenia i jak rozliczać podatkowo te działania? 

Fiskus przesłuchuje, kreuje dowody, pisze protokół … co się może zdarzyć? Oto dlaczego warto mieć przy sobie doradcę podatkowego w czasie kontroli podatkowej, celno-skarbowej, czy postępowania podatkowego

Niedawno w prasie i mediach społecznościowych rozgorzała dyskusja odnośnie skutków niezapewnienia obecności obrońcy przy różnego rodzaju czynności z udziałem podejrzanego w postępowaniu karnym. Waga udziału obrońcy dla zapewnienia praw osoby tylko podejrzanej, a tym bardziej już oskarżonej jest oczywistej nawet dla laików. To z czego jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy, to fakt, że obecność zawodowego pełnomocnika może mieć kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy.

Jaka stawka VAT przy sprzedaży dzieł sztuki, jeśli przy imporcie naliczono stawkę 8 proc.? Wyjaśnienia MF w związku ze zmianami od 1 stycznia 2025 r.

Stawka VAT od dzieł sztuki. Ministerstwo Finansów poinformowało, że z uwagi na to, że w Polsce i import dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków podlega opodatkowaniu obniżoną stawką VAT w wysokości 8 proc., to sprzedaż tych towarów powinna być objęta podstawową stawką podatku.

REKLAMA

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r.

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r. Rząd zapowiadał intensywne działania w tym obszarze, ale ich realizacja napotkała liczne trudności, co spowolniło proces legislacyjny. Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki.

Jeden miesiąc bez składek ZUS. Nie dostałeś na grudzień - możesz mieć ulgę w styczniu 2025 r.

Jak informuje Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS, w listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli ponad 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Każdy uprawniony przedsiębiorca, który chciał skorzystać z tej formy wsparcia w grudniu tego roku, miał czas na złożenie wniosku do końca listopada. Przedsiębiorcy, którzy otrzymają ulgę, jeszcze w grudniu zostaną o tym poinformowani na profilu płatnika w PUE ZUS (eZUS). W razie odmowy otrzymają tam decyzję administracyjną. Ale nawet w przypadku odmowy tej ulgi w grudniu, mogą starać się o tzw. wakacje składkowe już na styczeń 2025 r.

Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?

W 2025 roku wejdą w życie ważne reformy, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, zebrania dodatkowych danych oraz dostosowania systemów finansowo-księgowych. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy? Wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym.

VAT 2025: Nowe zasady rozliczania będą dotyczyły opakowań na napoje niezwrócone w ramach systemu kaucyjnego

System kaucyjny na opakowania na napoje zacznie działać 1 października 2025 r. Na jakich zasadach będzie rozliczany VAT od kaucji? Kiedy podatek VAT będzie wpłacany do urzędu skarbowego?

REKLAMA

5 sposobów na rozwiązanie umowy o pracę. Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy
Świąteczne prezenty dla pracowników – rozliczenie podatkowe. Koszty, VAT, PIT

Okres poprzedzający Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to czas, w którym wiele firm obdarowuje swoich pracowników prezentami. Oprócz budowania pozytywnego wizerunku firmy takie gesty wzmacniają relacje i motywują pracowników. Jednak nawet drobne upominki mogą wywoływać konsekwencje podatkowe zarówno dla przedsiębiorcy, jak i dla obdarowanych. Jak zatem rozliczyć prezenty dla pracowników na święta, by uniknąć niepotrzebnych komplikacji?

REKLAMA