REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie będzie trzeba informować o nabyciu spadku

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Spadkobiercy nie będą musieli informować fiskusa o nabyciu spadku, aby nie płacić podatku od odziedziczonego majątku. Takie zmiany proponuje Komisja Przyjazne Państwo.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie zwolnienie najbliższej rodziny z podatku od spadków i darowizn uzależnione jest od spełnienia warunku zgłoszenia nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego. Niewywiązanie się z tego obowiązku skutkuje koniecznością zapłaty podatku na zasadach ogólnych.

- Proponowaną zmianę należy ocenić pozytywnie. Podatnicy uprawnieni do całkowitego zwolnienia najczęściej zapominają o obowiązku zgłoszenia właśnie w przypadku spadkobrania, szczególnie gdy sądowe potwierdzenie nabycia spadku uzyskują po kilku latach od śmierci spadkodawcy - mówi Justyna Bauta-Szostak, radca prawny i doradca podatkowy w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.

Złożona w Sejmie nowelizacja zakłada utrzymanie wymogu zgłoszenia jedynie w odniesieniu do nabycia majątku na podstawie darowizny lub polecenia darczyńcy. W przypadku darowizn pieniężnych zachowany będzie także obowiązek jej udokumentowania dowodem przekazania na rachunek bankowy nabywcy, jego rachunek prowadzony przez SKOK lub przekazem pocztowym.

REKLAMA

- Utrzymanie obowiązku zgłoszenia w przypadku darowizn jest rozwiązaniem słusznym, uzasadnionym z punktu widzenia fiskusa kontrolą zmian w majątku podatnika. Należałoby jednak rozważyć wydłużenie miesięcznego terminu na dokonanie zgłoszenia - mówi Justyna Bauta-Szostak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z projektem, złożenie w urzędzie skarbowym zgłoszenia o nabyciu majątku w praktyce dotyczyłoby wyłącznie darowizny lub polecenia darczyńcy. Przyjęcie proponowanych zmian oznaczałoby zatem zniesienie obowiązku informowania fiskusa nie tylko w razie nabycia spadku, ale również w przypadku wystąpienia pozostałych tytułów nabycia majątku, które zgodnie z ustawą o podatku od spadków i darowizn podlegają opodatkowaniu. Potwierdza to Justyna Bauta-Szostak.

- Z brzmienia projektowanych przepisów wynika, że obowiązek zgłoszenia byłby wyłączony we wszystkich innych niż darowizna przypadkach nieodpłatnego nabycia majątku, a zatem nie tylko przy dziedziczeniu, ale również m.in. przy zniesieniu współwłasności czy zachowku - mówi ekspert MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy. Zwraca jednocześnie uwagę, że brak obowiązku zgłoszenia uzasadniono w projekcie zmian brakiem ryzyka nadużyć w pozostałych wypadkach nabycia z uwagi na udział czynnika oficjalnego (czyli np. sądu). Jak podkreśla Justyna Bauta-Szostak nie zawsze jednak występuje czynnik oficjalny. Dotyczy to np. zniesienia współwłasności, które może być dokonane umownie.

Warto przypomnieć, że w Sejmie znajduje się drugi projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn złożony przez klub LiD. Zakłada on m.in. wydłużenie terminu na złożenie oświadczenia o nabyciu majątku do sześciu miesięcy. Projekt ten będzie jutro rozpatrywany przez sejmową podkomisję.

ULGA PODATKOWA

Uprawnieni do całkowitego zwolnienia z podatku od spadków i darowizn:

• małżonek

• zstępni

• wstępni

• pasierb

• rodzeństwo

• ojczym

• macocha

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

REKLAMA

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA