REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oszczędności na Indywidualnych Kontach Mieszkaniowych (IKM) będą zwolnione z podatku

Środki na Indywidualnych Kontach Mieszkaniowych (IKM) będą zwolnione z podatku /Fotolia
Środki na Indywidualnych Kontach Mieszkaniowych (IKM) będą zwolnione z podatku /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prace w Sejmie nad ustawą o Indywidualnych Kontach Mieszkaniowych (IKM) mają ruszyć w drugiej połowie 2017 r. Sama ustawa ma natomiast wejść w życie 1 stycznia 2018 r. Rząd zakłada, że oszczędności zgromadzone na IKM, do wysokości określonej w ustawie, nie będą obciążone tzw. „podatkiem Belki”.

Indywidualne Konta Mieszkaniowe zapowiedziała w czerwcu 2016 r. premier Beata Szydło. Są one jednym z trzech filarów pakietu „Mieszkanie+”, stanowiącego podstawowy element Narodowego Programu Mieszkaniowego. Pozostałe dwa to realizowane w oparciu o zasady rynkowe budownictwo mieszkaniowe relatywnie tanich lokali na wynajem z możliwością nabycia do nich prawa własności oraz wsparcie budownictwa społecznego czynszowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak powiedział w rozmowie z PAP wiceminister w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa ds. budownictwa mieszkaniowego Kazimierz Smoliński Indywidualne Konta Mieszkaniowe będą wsparciem dla oszczędzania na cele mieszkaniowe po wygaśnięciu programu „Mieszkanie dla Młodych”. MdM zgodnie z zapisami ustawowymi wygasa w 2018 r.

REKLAMA

Zgodnie z zapowiedziami pieniądze zaoszczędzone na IKM będzie można przeznaczyć na różne cele mieszkaniowe: nie tylko na zakup mieszkania, czy budowę domu, ale także np. na wkład własny przy zakupie nieruchomości. Oszczędności będzie można także wykorzystać na remont czy wykończenie mieszkania bądź domu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie resort - jak wskazał wiceminister - pracuje nad koncepcjami rządowego wsparcia IKM. „Chcemy, aby projekt ustawy został skierowany pod obrady rządu w połowie 2017 roku” - poinformował.

„Zakładamy, że ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2018 r.” - powiedział. Dodał: „chcemy, żeby chętni mogli już od 2018 r. zakładać specjalne Indywidualne Konta Oszczędnościowe, a w 2019 r. ruszy dofinansowanie z budżetu państwa”.

Korzyści dla oszczędzających będą dwojakiego rodzaju. „Każdy bank zaoferuje oszczędzającemu oprocentowanie konta, a druga to premia związana z systematycznym oszczędzaniem wypłacana przez państwo” - tłumaczył.

Polecamy: Komplet żółtych książek – Podatki 2017

„Dla oszczędzających, spełniających określone kryteria dochodowe i rodzinne, zostanie przewidziane dodatkowe wsparcie z budżetu w formie premii doliczanej do salda oszczędności” - powiedział Smoliński.

Dodał, że na dopłaty do IKM będą przeznaczane środki budżetowe z rezerwy celowej, które obecnie zasilają program MdM, jednak w 2019 r. - na skutek zakończenia MdM - zostaną zwolnione. „To jest związane z budżetem. W tej chwili w budżecie na 2018 rok będzie zaplanowana rezerwa na MdM. Nie ma zatem środków na rządowe wsparcie IKM” - wyjaśnił Smoliński.

Ostatni dzwonek na skorzystanie z programu MdM

„To będą konta we wszystkich bankach, które przystąpią do Programu, a także w Spółdzielczych Kasach Oszczędnościowo-Kredytowych” - podkreślił Smoliński.

„Jedyne co wymaga teraz dużej roztropności, to w jakim zakresie środki będzie można przeznaczać na remonty” - powiedział. „Nie chcemy w tym zakresie nadużyć” - wyjaśnił.

Wiceminister zapowiedział, że oszczędności zgromadzone na IKM, do wysokości określonej w ustawie nie będą obciążone tzw. „podatkiem Belki”.

Tzw. „podatek Belki” to podatek od zysków kapitałowych i obejmuje on m.in. zysk z lokat. Wynosi on 19 proc. Z tego podatku zwolnione były do tej pory jedynie Indywidualne Konta Emerytalne.

Smoliński wskazał, że resort pracuje nad dwoma ograniczeniami: maksymalną stawką oszczędzania, do którego państwo będzie dopłacało premię i maksymalną wysokością premii. Prawdopodobnie nie będzie wprowadzona minimalna kwota oszczędności, ale promowana będzie systematyczność, np. odkładanie co miesiąc określonej kwoty. Podkreślił, że możliwość oszczędzania będzie miał każdy, bez względu na wysokość dochodów.

„Zakładamy, że minimalnym okresem oszczędzania będzie pięć lat i po tym momencie będzie można pobrać oszczędności z banku” - powiedział.

Zgodnie z programem „Za życiem” w ramach systemu wsparcia oszczędzania przewiduje się również specjalne preferencje dla rodzin z dziećmi niepełnosprawnymi.

Obecnie w MIB trwają analizy dotyczące ustalania parametrów proponowanych rozwiązań, w tym również w zakresie zakładanych skutków dla sektora finansów publicznych.

Resort zapowiada, że projekt ustawy powinien trafić do uzgodnień i konsultacji w pierwszej połowie br. W zależności od wyników uzgodnień rząd planuje przyjąć ustawę w terminie umożliwiającym jej uchwalenie do końca br.

Zgodnie z Narodowym Programem Mieszkaniowym, budżet państwa przeznaczy na premie dla oszczędzających 200 mln zł w 2019 r., 400 mln zł w 2020 r., 600 mln zł w 2021 r., 800 mln zł w 2022 r., 1 mld zł począwszy od 2023 r. (PAP)

Katarzyna Fiuk (PAP)

kfk/ dym/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA