REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie działania powinien podjąć rząd w obszarze podatkowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Jakie działania powinien podjąć rząd w obszarze podatkowym? /shutterstock.com
Jakie działania powinien podjąć rząd w obszarze podatkowym? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcy podsumowali dotychczasowe działania rządu w zakresie podatków. Ich zdaniem konieczne jest zapewnienie zgodności deklaracji programowych dotyczących prowadzenia biznesu (Konstytucja Biznesu) z tworzonymi przepisami prawa, a także znaczne uproszczenie i wzmocnienie ekonomiczne ulgi w podatku dochodowym na nowoczesne technologie.

REKLAMA

Przedsiębiorcy z BCC dokonali podsumowania dotychczasowych działań rządu. Jednym z obszarów, który poddali ocenie dotyczył podatków. Zgodnie z ich opinią niektóre działania rządu w tym zakresie zasługują na aprobatę.

Według dr Ireny Ożóg, ministra ds. polityki podatkowej Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC, pozytywnie należy ocenić "znaczący wzrost aktywności państwa (organów skarbowych i ścigania) w walce z przestępczością podatkową w podatku VAT, czego rezultatem może być m.in przywracanie równowagi w obszarze konkurencji, a już jest wzrost dochodów budżetowych z VAT. Tyle, że pod hasłem walki z przestępczością podatkową istotnie wzrasta opresyjność podatkowa i pogorszenie bezpieczeństwa podatkowego u uczciwych przedsiębiorców. Rozszerza się bowiem znacznie zakres solidarnej odpowiedzialności za podatki, w postępowaniach podatkowych stosuje się szeroko uznanie administracyjne (nienależyta staranność, rozdzielanie podmiotowości dostawcy towaru i wystawcy faktury, kwestia dobrej i złej wiary, itp.). Sukcesywnie rozszerza się zakres inwigilacji przedsiębiorców i zbierania informacji, które z braku odpowiednich narzędzi informatycznych nie mogą być w pełni wykorzystane. Zaostrzono kary za przestępstwa podatkowe (kary pozbawienia wolności, konfiskata rozszerzona), w sytuacji gdy nie ma jasnych przesłanek rozdzielenia winy podatnika na umyślną i nieumyślną. Odpowiedzialnością za skutki przestępczej działalności zorganizowanych grup zbyt często władze fiskalne obarczają ofiary tej przestępczości".

Natomiast zagrożeniem dla gospodarki i przedsiębiorców, według BCC, jest nowelizacja Ordynacji podatkowej i ustawy o VAT w kierunku nałożenia na organy skarbowe (podatkowe) obowiązku zawiadamiania podatników o ich usunięciu z urzędu z rejestru czynnych podatników VAT.

Według przedsiębiorców działania jakie powinien podjąć rząd w obszarze podatkowym są następujące:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

1. Zapewnienie zgodności deklaracji programowych dotyczących prowadzenia biznesu (Konstytucja Biznesu) z tworzonymi przepisami prawa – niespójnymi, a nawet rażąco sprzecznymi, z deklaracjami wynikającymi ze Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (w szczególności dotyczy to radykalnej poprawy jakości stanowionego prawa podatkowego i zasad jego stosowania przez administrację skarbową).

2. Znaczne uproszczenie i wzmocnienie ekonomiczne ulgi w podatku dochodowym na nowoczesne technologie. Rozwój nowoczesnych technologii stanowi priorytet w polityce gospodarczej rządu. Ulga podatkowa mająca wyzwalać zainteresowanie postępem technicznym jest bardzo skomplikowana, jej stosowanie jest obarczone dużym ryzykiem podatkowym, a siła oddziaływania na postawy przedsiębiorców jest za słaba.

Źródło: BCC

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA