REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczenie przepisów dotyczących stawek VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Uproszczenie przepisów dotyczących stawek VAT
Uproszczenie przepisów dotyczących stawek VAT
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Wiceminister finansów Paweł Gruza poinformował, że resort finansów zakończył pierwszy etap reformy systemu podatkowego eliminując najgorsze przestępstwa VAT i zaczyna pracę nad doszlifowaniem systemu, upraszczaniem skomplikowanej legislacji dotyczącej stawek VAT.

REKLAMA

Wiceminister finansów na Uniwersytecie Gdańskim (24 kwietnia) wygłosił wykład na temat polskiego systemu podatkowego. W spotkaniu, głównie ze studentami uczestniczyli też m.in. poseł Marcin Horała, rekomendowany przez PiS na szefa sejmowej komisji śledczej ds. VAT oraz wymieniany przez lokalne media jako kandydat PiS na prezydenta Gdańska, Kacper Płażyński.

Gruza pytany w Gdańsku przez dziennikarzy o plany dotyczące dalszego uszczelnienia systemu podatkowego, zwłaszcza w zakresie optymalnego poziomu ściągalności VAT powiedział, że „zakończony został pierwszy etap reform”. Wyjaśnił, że „te reformy były nakierowane na wyeliminowanie tych najgorszych przestępstw vatowskich”. Ocenił, że „to uszczelnienie się udało”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poinformował, że „teraz zaczynamy pracę nad doszlifowaniem tego systemu". Wiceminister wyjaśnił, że „na pierwszy rzut będzie upraszczana skomplikowana legislacja dotycząca stawek VAT”. „Jest wiele skomplikowanych przepisów i nad tym teraz obecnie pracujemy. Przedsiębiorcy czekają na uproszczenie tych przepisów” – podkreślił.

Pytany o zapowiadaną sejmową komisją śledczą ds. VAT zaznaczył, że „obywatelom należy się odpowiedź na pytanie, jakim cudem poprzednie rządy nie zajmowały się z dostateczną atencją problemem wyłudzeń vatowskich”. Zwrócił uwagę, że „tu nie chodzi o sytuacje, w której jakiś przedsiębiorca nie wpłaca jakiegoś podatku do budżetu, tylko chodzi o to, że przedsiębiorcy wpłacali podatek, a później ten podatek był kradziony przez przestępców przy pasywności państwa”.

Pomorski poseł Marcin Horała, rekomendowany przez PiS na szefa komisji pytany przez dziennikarzy o to, ile lat może potrwać proces zmniejszania luki w ściągalności podatku VAT „do poziomu 8-7 procent” ocenił, że może to potrwać kilka lat. „Gdybyśmy mieli poziom luki VAT z roku 2007, kiedy szacunkowo wynosiła ona ok. 8,8 proc. to byłoby bardzo dobrze” – dodał. Dla porównania podał, że „w szczytowym okresie (w latach 2008-2015 – PAP) mieliśmy 27 proc. nieściągniętych wpływów VAT”. „Teraz zbliżamy się do poziomu średnio europejskiego, czyli ok. 15 proc. i ta luka jest cały czas domykana” - wyjaśnił.

„Rozszczelnienie systemu vatowskiego w Polsce zajęło ok. 4-5 lat, można więc domniemywać, że jego powtórne uszczelnienie do końca tyle samo potrwa” – powiedział Horała.

Poseł zaznaczył, że „Polska do 2007 r. była krajem, w którym dało się dobrze ściągać podatki pośrednie, w tym VAT, a potem w latach 2007-2015 nie dało się i teraz od 2015 znów się da”. W jego ocenie, „były daleko idące zaniedbania, a jak pokazuje okres po 2015 r. można podatki ściągać znacznie lepiej niż to było wcześniej”.

Projekt uchwały o powołaniu komisji śledczej ds. wyłudzeń VAT został złożony w Sejmie na początku kwietnia. Według projektu do zakresu działania komisji należy zbadanie i ocena prawidłowości oraz legalności działań oraz występowania zaniedbań i zaniechań w zakresie zapewnienia dochodów Skarbu Państwa z tytułu podatku VAT i podatku akcyzowego od grudnia 2007 r. do listopada 2015 roku. Horała uważa, że uchwała o powołaniu komisji może być podjęta na najbliższym posiedzeniu Sejmu.

„Komisja musi powstać. Lekko licząc luka vatowska za lata 2008 - 2015 to jest mniej więcej 262 mld zł mniej w budżecie, przy założeniu wcześniejszego poziomu ściągalności, bo nigdy oszustw do zera nie da się wyeliminować” – argumentował w Gdańsku. W ocenie posła, „nie podejmowano też działań, które są znane, wiadomo, co robić, inne kraje to robiły, a Polska nie robiła, była taką +zieloną wyspą+ dla oszustów, dla gangów, które wyłudzały podatek”.

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Pytany o plan pracy powiedział, że komisja „pewnie trochę pochyli się nad poszczególnymi przypadkami, ale bardziej jako nad ilustracjami konkretnych mechanizmów wyłudzeń”. „Później przede wszystkim zajmie się tym, co na szczytach administracji skarbowej, ministerstwa finansów czyniono, by wprowadzić rozwiązania uniemożliwiające te wyłudzenia” – powiedział. „A właściwie dlaczego tego nie robiono i to przez długie lata” – dodał.

Horała ocenił, że „na poziomie służb i prawa było przyzwolenie czy brak +ciśnienia+, żeby temu się przyjrzeć i walczyć z oszustami”. Uważa, że „na poziomie stanowienia prawa można było wprowadzić w życie szereg mechanizmów, które bardzo utrudniłyby działanie oszustów, ale ich nie wprowadzono”. Jako przykład podał elektroniczną rejestrację faktur, która w Polsce zaczęła być wprowadzana dopiero w 2015 r. chociaż OECD rekomendację w tej sprawie wydała w 2008 roku.

W szczególności komisja ma badać działania i ewentualnie zaniedbania: członków Rady Ministrów, prezesa Najwyższej Izby Kontroli oraz organów powołanych do ścigania przestępców (Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz Komendanta Głównego Policji).(PAP)

Autor: Bożena Leszczyńska

bls/ dym/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

REKLAMA

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA