REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiążące interpretacje podatkowe

REKLAMA

W niektórych urzędach nawet w co piątym wniosku o wydanie wiążącej interpretacji podatkowej zdarzają się podstawowe błędy. Przede wszystkim brak jest wyczerpującego opisu stanu faktycznego i własnego stanowiska w sprawie. Często na wniosku nie ma także opłaty skarbowej. Odsetek wniosków, w których są błędy, waha się od 10 do 20 proc. Taki stan rzeczy spowodowany jest nieznajomością przepisów i niedbalstwem podatników - wynika z sondy przeprowadzonej w wybranych urzędach skarbowych przez "GP".

Od 1 stycznia br. podatnicy mają możliwość uzyskania w indywidualnej sprawie wiążącej interpretacji prawa podatkowego. Aby uzyskać wiążące stanowisko organu podatkowego, podatnik musi złożyć odpowiedni wniosek, w którym przedstawi stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie (więcej na temat wiążących interpretacji w cyklu http://www.gazetaprawna.pl/interpretacje/ ).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Po przeprowadzeniu sondy w wybranych urzędach skarbowych w Polsce okazało się, że w 10-20 proc. składanych wniosków występują podstawowe błędy. Jak powiedziała nam Bożena Reclik, zastępca naczelnika II US w Opolu, błędy proceduralne we wnioskach o wydanie wiążącej interpretacji prawa podatkowego niestety się zdarzają. – Są to błędy podstawowe, a mianowicie wniosek nie zawiera elementów wymienionych w art. 14 Ordynacji podatkowej. Przede wszystkim brak jest przedstawienia wyczerpującego stanu faktycznego i własnego stanowiska w sprawie. Zdarza się również, że brakuje opłaty skarbowej. Wniosków, które wymagają uzupełnienia, jest 10-20 proc. Taka sytuacja może wynikać z nieznajomości przepisów, bo akurat artykuł nakładający obowiązki na podatnika jest na tyle czytelny, że jest to kwestia nie interpretacji, lecz nieznajomości – dodała Bożena Reclik. Podobnie uważa Barbara Pośpiech, kierownik referatu orzecznictwa II US w Gdańsku, która jednocześnie zwróciła uwagę na fakt, że podatnicy wiedzą, że mogą wystąpić do urzędu z wnioskiem o interpretacje, ale nie czytają przepisów, które mówią o tym, co taki wniosek powinien zawierać, mimo że w urzędzie znajdują się karty informacyjne, co we wniosku zawrzeć. – Ale wiadomo, że taką kartę otrzyma podatnik, który przyjdzie do urzędu, a ten, który sam sporządza wniosek w domu, już takiej informacji nie ma – stwierdziła Barbara Pośpiech. Taka sama sytuacja jest w Kaliszu i Toruniu.

Co powinien zawierać wniosek

Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej wniosek o wydanie wiążącej interpretacji prawa podatkowego musi:

• być pisemny
• zawierać wyczerpujący opis stanu faktycznego
• zawierać konkretne pytania
• zawierać stanowisko podatnika, czyli proponowaną przez niego wersję odpowiedzi na postawione pytania,
• być opłacony (naklejenie znaku opłaty skarbowej w wysokości 5 zł),
• zawierać wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres (miejsce zamieszkania lub pobytu, siedziby albo miejsca prowadzenia działalności) oraz NIP

Wzór wniosku opublikowaliśmy w „GP” z 10 stycznia br.
zobacz

Stefan Kobierski, kierownik referatu podatków pośrednich II US w Kaliszu, dodatkowo zauważył, że błędy we wnioskach wynikają prawdopodobnie z niedbalstwa podatników. – Jeżeli podatnik we wniosku powołuje się na art. 14 Ordynacji podatkowej, to musiał ten przepis przeczytać, a jest w nim wyraźnie napisane, co wniosek powinien zawierać – stwierdził.

Natomiast Bogusław Rochon, zastępca naczelnika I US w Toruniu, wyjaśnił, że w przypadku błędów we wnioskach urząd wzywa podatnika do jego uzupełnienia, choć często mimo wezwania podatnicy wniosków nie uzupełniają. – W naszym urzędzie rozstrzygnięć z uwagi na błędy było od stycznia do lutego br. siedem. Sześć z nich mimo wezwania nie zostało uzupełnionych. W jednym przypadku wniosek złożył nieuprawniony podmiot. W stosunku do wszystkich złożonych wniosków błędne wnioski stanowią 13 proc. – powiedział Bogusław Rochon.

REKLAMA

Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA