REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiążące interpretacje podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W niektórych urzędach nawet w co piątym wniosku o wydanie wiążącej interpretacji podatkowej zdarzają się podstawowe błędy. Przede wszystkim brak jest wyczerpującego opisu stanu faktycznego i własnego stanowiska w sprawie. Często na wniosku nie ma także opłaty skarbowej. Odsetek wniosków, w których są błędy, waha się od 10 do 20 proc. Taki stan rzeczy spowodowany jest nieznajomością przepisów i niedbalstwem podatników - wynika z sondy przeprowadzonej w wybranych urzędach skarbowych przez "GP".

Od 1 stycznia br. podatnicy mają możliwość uzyskania w indywidualnej sprawie wiążącej interpretacji prawa podatkowego. Aby uzyskać wiążące stanowisko organu podatkowego, podatnik musi złożyć odpowiedni wniosek, w którym przedstawi stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie (więcej na temat wiążących interpretacji w cyklu http://www.gazetaprawna.pl/interpretacje/ ).

REKLAMA

Autopromocja

Po przeprowadzeniu sondy w wybranych urzędach skarbowych w Polsce okazało się, że w 10-20 proc. składanych wniosków występują podstawowe błędy. Jak powiedziała nam Bożena Reclik, zastępca naczelnika II US w Opolu, błędy proceduralne we wnioskach o wydanie wiążącej interpretacji prawa podatkowego niestety się zdarzają. – Są to błędy podstawowe, a mianowicie wniosek nie zawiera elementów wymienionych w art. 14 Ordynacji podatkowej. Przede wszystkim brak jest przedstawienia wyczerpującego stanu faktycznego i własnego stanowiska w sprawie. Zdarza się również, że brakuje opłaty skarbowej. Wniosków, które wymagają uzupełnienia, jest 10-20 proc. Taka sytuacja może wynikać z nieznajomości przepisów, bo akurat artykuł nakładający obowiązki na podatnika jest na tyle czytelny, że jest to kwestia nie interpretacji, lecz nieznajomości – dodała Bożena Reclik. Podobnie uważa Barbara Pośpiech, kierownik referatu orzecznictwa II US w Gdańsku, która jednocześnie zwróciła uwagę na fakt, że podatnicy wiedzą, że mogą wystąpić do urzędu z wnioskiem o interpretacje, ale nie czytają przepisów, które mówią o tym, co taki wniosek powinien zawierać, mimo że w urzędzie znajdują się karty informacyjne, co we wniosku zawrzeć. – Ale wiadomo, że taką kartę otrzyma podatnik, który przyjdzie do urzędu, a ten, który sam sporządza wniosek w domu, już takiej informacji nie ma – stwierdziła Barbara Pośpiech. Taka sama sytuacja jest w Kaliszu i Toruniu.

Co powinien zawierać wniosek

Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej wniosek o wydanie wiążącej interpretacji prawa podatkowego musi:

• być pisemny
• zawierać wyczerpujący opis stanu faktycznego
• zawierać konkretne pytania
• zawierać stanowisko podatnika, czyli proponowaną przez niego wersję odpowiedzi na postawione pytania,
• być opłacony (naklejenie znaku opłaty skarbowej w wysokości 5 zł),
• zawierać wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres (miejsce zamieszkania lub pobytu, siedziby albo miejsca prowadzenia działalności) oraz NIP

Wzór wniosku opublikowaliśmy w „GP” z 10 stycznia br.
zobacz

REKLAMA

Stefan Kobierski, kierownik referatu podatków pośrednich II US w Kaliszu, dodatkowo zauważył, że błędy we wnioskach wynikają prawdopodobnie z niedbalstwa podatników. – Jeżeli podatnik we wniosku powołuje się na art. 14 Ordynacji podatkowej, to musiał ten przepis przeczytać, a jest w nim wyraźnie napisane, co wniosek powinien zawierać – stwierdził.

Natomiast Bogusław Rochon, zastępca naczelnika I US w Toruniu, wyjaśnił, że w przypadku błędów we wnioskach urząd wzywa podatnika do jego uzupełnienia, choć często mimo wezwania podatnicy wniosków nie uzupełniają. – W naszym urzędzie rozstrzygnięć z uwagi na błędy było od stycznia do lutego br. siedem. Sześć z nich mimo wezwania nie zostało uzupełnionych. W jednym przypadku wniosek złożył nieuprawniony podmiot. W stosunku do wszystkich złożonych wniosków błędne wnioski stanowią 13 proc. – powiedział Bogusław Rochon.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA