REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestycja finansowana z dotacji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 9 marca 2007 r. (P1-D/423-0019/06)

Pytanie

Jak na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy kwalifikować wydatki ponoszone na opracowanie wniosku przez firmę doradczą oraz inne wydatki ponoszone przez spółkę, związane z opracowaniem i złożeniem wniosku o uzyskanie dotacji z Unii Europejskiej, w przypadku gdy dotacja zostanie przyznana i gdy nie zostanie przyznana? Czy otrzymana dotacja będzie stanowiła przychód podatkowy? Czy świadczenia pieniężne wypłacone poborowym odbywającym służbę zastępczą należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, a otrzymany zwrot tych wydatków do przychodów podatkowych, czy też traktować w ewidencji księgowej zarówno wydatki, jak i ich zwrot jako rozrachunki z podmiotem dokonującym zwrotu?
 

Odpowiedź

[...] Spółka podjęła starania o uzyskanie dotacji z funduszy Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego - Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego) na finansowanie inwestycji polegającej na rozbudowie sieci kanalizacji sanitarnej - tłocznej i grawitacyjnej w pasie j. miejskiego w Złotowie.
Maksymalna wysokość dotacji może wynosić 85 proc. kosztów kwalifikowanych, z czego 75 proc. jest finansowanych z funduszy unijnych, a 10 proc. z budżetu państwa - Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. W związku z powyższym spółka ponosi koszty związane z uzyskaniem dotacji, takie jak:
- koszty opracowania studium wykonalności i wniosku przez firmę doradczą,
- inne koszty, np. koszty delegacji związane ze złożeniem wniosku o dotację w urzędzie marszałkowskim.
Na podstawie umowy z wojewódzkim biurem pracy spółka zatrudnia poborowych odbywających służbę zastępczą. Wykonują oni prace w podstawowej działalności spółki. Spółka wypłaca tym osobom świadczenia pieniężne, które następnie są zwracane przez wojewódzkie biuro pracy. [...]

Stanowisko podatnika

Zdaniem spółki:
1a. Wydatki ponoszone przez nią w wyniku podjęcia starań o uzyskanie dotacji unijnej (koszty opracowania wniosku i studium wykonalności przez firmę doradczą, koszty uzyskania promesy kredytowej, a także kredytu oraz inne koszty związane z opracowaniem i złożeniem wniosku) są kosztami związanymi z realizacją planowanej inwestycji i będą wpływały na wycenę środków trwałych powstałych po zakończeniu inwestycji. A zatem na podstawie przepisów art. 16 ust. 1 pkt 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ww. wydatki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia, dopiero po przyjęciu środków trwałych do użytkowania i do ewidencji poprzez odpisy amortyzacyjne zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
1b. W przypadku nieotrzymania dotacji koszty związane z podjęciem starań o ich uzyskanie są na podstawie przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztem uzyskania przychodu w momencie poniesienia.
2. Ponieważ wydatki poniesione na wytworzenie środków trwałych nie mogą być na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1b u.p.d.o.p. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, również otrzymana dotacja finansowa na ich wytworzenie na podstawie przepisów art. 12 ust. 4 pkt 6a nie będzie stanowiła przychodu podatkowego.
3. Ustawa o służbie zastępczej w art. 26 ust. 3 stanowi: „marszałek województwa dokonuje zwrotu wypłaconego świadczenia pieniężnego”, a zatem w momencie dokonania wypłaty świadczenia spółce przysługuje roszczenie o jego zwrot, co oznacza, że równowartość tego świadczenia staje się należnością spółki, a to z kolei uzasadnia ujęcie zarówno wydatku, jak i zwrotu na koncie rozrachunkowym, bez ujmowania w kosztach i przychodach.

Stanowisko naczelnika urzędu skarbowego

Naczelnik Urzędu Skarbowego 27 września 2006 r. wydał postanowienie ZP/423-7/2311/06, w którym uznał stanowisko spółki przedstawione w pkt 1a za prawidłowe, w pozostałej zaś części za nieprawidłowe, stwierdzając:
1a. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1b u.p.d.o.p., wydatki poniesione przez spółkę na wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych nie mogą być zaliczone bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów. Ich zaliczenie w koszty może nastąpić w formie odpisów amortyzacyjnych, po wytworzeniu środka trwałego i wprowadzeniu go do ewidencji środków trwałych wykorzystywanych przez spółkę do celów prowadzenia działalności gospodarczej, z wyjątkiem odpisów amortyzacyjnych od tej części ich wartości, która odpowiada wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym lub zwróconym w jakiejkolwiek formie. W tej części stanowisko naczelnika urzędu skarbowego jest zgodne ze stanowiskiem podatnika zaprezentowanym we wniosku, natomiast w niżej przedstawionych kwestiach naczelnik urzędu skarbowego zajął stanowisko odmienne.
1b. Fakt nieotrzymania przez spółkę dotacji na sfinansowanie inwestycji nie da podatnikowi możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków związanych z jej uzyskaniem. Wydatkami poniesionymi w celu uzyskania dotacji unijnej na finansowanie przyszłej inwestycji, w sytuacji gdy z różnych przyczyn jej nie otrzymano lub w ogóle zrezygnowano z wykonania inwestycji, podatnicy nie mogą obciążać kosztów uzyskania przychodów. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 41 u.p.d.o.p. wyłącza z kosztów uzyskania przychodów koszty inwestycji zaniechanych. Zaniechanie inwestycji dotyczy także rezygnacji z inwestycji już na etapie wstępnych czynności związanych z planowaną budową. O ile inwestycja byłaby kontynuowana, to wartość działań wstępnych przygotowujących prace rzeczowe, poniesionych w celu wytworzenia konkretnej inwestycji, zwiększałaby wartość początkową środka trwałego, bez względu na to, z jakich środków byłaby inwestycja finansowana.
2. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., przychodami są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Z kolei w art. 12 ust. 4 z katalogu przychodów nie wyłączono dotacji. W związku z powyższym otrzymana dotacja stanowi przychód dla celów podatkowych. Natomiast na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 21 u.p.d.o.p. wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. W związku z powyższym otrzymane przez spółkę dotacje będą stanowiły przychód podatnika korzystający ze zwolnienia od opodatkowania.
3. Stosownie do przepisów art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy otrzymany przez spółkę z wojewódzkiego biura pracy zwrot świadczenia pieniężnego wypłaconego przez tę spółkę poborowym odbywającym służbę zastępczą stanowi przychód podatkowy w dacie otrzymania. Natomiast wypłacone świadczenia tym osobom stanowią, zgodnie z przepisami art. 15 ust. 1 ustawy, koszt uzyskania przychodu.
 

Stanowisko izby skarbowej

Dyrektor izby skarbowej po zapoznaniu się ze stanem faktycznym zaprezentowanym we wniosku stwierdza, że postanowienie naczelnika urzędu skarbowego narusza obowiązujące prawo.

Zwolnienie dla dotacji

W myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymane przez spółkę dotacje będą stanowiły przychód podatnika korzystający ze zwolnienia od opodatkowania.
[...] Na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy od podatku zwolnione są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
 

Wydatki na opracowanie wniosku o dotację

Starając się o dotację spółka musiała ponieść koszty związane z przygotowaniem wniosku o jej przyznanie. Ustosunkowując się do przedstawionego stanu faktycznego, tutejszy organ podatkowy stwierdza, co następuje. [...] kosztami uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poza wymienionymi enumeratywnie w art. 16 ust. 1 ustawy, jeżeli pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. [...]
Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba brać pod uwagę celowość wydatku oraz potencjalną możliwość przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu. Okoliczności te należy oceniać indywidualnie, biorąc pod uwagę racjonalność wydatków, tzn. ich adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności oraz konieczność ich poniesienia dla osiągnięcia przychodu.
A zatem wydatki poniesione przez spółkę na opracowanie wniosku o przyznanie dotacji mogą być odniesione w ciężar kosztów w momencie poniesienia. Odrzucenie zaś wniosku o przyznanie dotacji z przyczyn niezależnych od podatnika nie przesądza o braku możliwości kwalifikacji wydatku jako kosztu uzyskania przychodu na podstawie przepisów art. 15 ust. 1 ustawy.
 

Wydatki związane z uzyskaniem promesy kredytowej

Jeśli chodzi o pozostałe przedstawione we wniosku wydatki spółki dotyczące kosztów opracowania promesy kredytowej na udzielenie bankowego kredytu pomostowego, który jest niezbędny dla finansowania inwestycji do czasu uzyskania zwrotu poniesionych wydatków z funduszy unijnych, nie mogą być one zaliczone bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów.
Ponieważ promesa dotyczy przyznania kredytu na sfinansowanie inwestycji częściowo dotowanej przez Unię Europejską, koszty uzyskania promesy powinny być, podobnie jak wszystkie inne koszty inwestycji - rozliczone podatkowo dopiero po zakończeniu inwestycji poprzez amortyzację środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, które powstaną w efekcie dotowanego przedsięwzięcia.
[...] środek trwały lub wartość niematerialna i prawna, które powstaną w rezultacie inwestycji, będą amortyzowane zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a więc w wartości uwzględniającej również wydatki ponoszone w toku inwestycji. Z takim jednak zastrzeżeniem, że zgodnie z dyspozycją art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Wobec powyższego z odpisów amortyzacyjnych ustalonych na zasadach ogólnych spółka powinna - stosując zasady określone w art. 15 ust. 2 w związku z ust. 2a ustawy podatkowej - wyodrębnić taką ich część, która będzie odpowiadała tej wartości wydatków poniesionych na uzyskanie promesy kredytowej, jaka jest związana z kredytem sfinansowanym dotacją i tym samym z dochodem zwolnionym z opodatkowania i nie powinna tej kwoty zaliczać do kosztów uzyskania przychodów.

Zwrot świadczenia dla poborowych

Odnośnie do otrzymanych przez spółkę świadczeń z wojewódzkiego biura pracy tut. organ podziela stanowisko naczelnika urzędu skarbowego, iż stosownie do przepisów art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymany przez spółkę z wojewódzkiego biura pracy zwrot świadczenia pieniężnego wypłaconego przez tę spółkę poborowym odbywającym służbę zastępczą stanowi przychód podatkowy w dacie otrzymania. Natomiast wypłacone świadczenia tym osobom stanowią zgodnie z przepisami art. 15 ust. 1 ustawy koszt uzyskania przychodów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA