REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy mogą już składać wnioski o umorzenie składek ZUS

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

15 stycznia 2013 r. wchodzi w życie abolicja składek ZUS. Przedsiębiorcy mają możliwość składania wniosków o umorzenie nieopłaconych przez nich składek ubezpieczenia w okresie od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r.

Abolicję wprowadza ustawa z dnia 9 listopada 2012 r. o umorzeniu należności powstałych z tytułu nieopłaconych składek przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność (Dz. U. z 2012 r., poz. 1551). O umorzenie składek mogą starać się przedsiębiorcy, którzy od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r. nie płacili składek, mimo że mieli taki obowiązek.

Autopromocja

Umorzenie składek nie będzie zależeć od przyczyny ich nieopłacania - obejmie zarówno przedsiębiorców, którzy nieświadomie zadłużyli się wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, jak i tych, którzy świadomie nie wypełniali swoich obowiązków. Warunkiem jest, by mieli opłacone składki za swoich pracowników.

Umorzone mogą być nieopłacone przez przedsiębiorcę składki na ubezpieczenia: emerytalne, rentowe, wypadkowe, zdrowotne i na Fundusz Pracy, opłaty prolongacyjne, koszty upomnienia, opłaty dodatkowe oraz koszty egzekucyjne naliczone przez urząd skarbowy, dyrektora ZUS lub komornika sądowego wraz z odsetkami. ZUS nie umorzy składek, które przedsiębiorca powinien opłacać za zatrudnionych przez siebie pracowników.

Z danych przekazanych przez biuro prasowe ZUS wynika, że ustawa obejmie około 437 tys. przedsiębiorców, w tym prawie 220 tys. już nieprowadzących działalności gospodarczej. Podczas prac nad ustawą ZUS informował, że szacowana kwota składek, które podlegać będą umorzeniu wraz z odsetkami wyniesie prawie 868,5 mln zł, a szacunkowa wartość pojedynczego umorzenia wyniesie około 2 tys. zł.

Abolicja składek ZUS dla przedsiębiorców. Jak z niej skorzystać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co grozi przedsiębiorcy za nieopłacanie składek ZUS

Takie same dane przyjęli posłowie, którzy byli autorami projektu ustawy abolicyjnej. W trakcie prac nad nią argumentowali, że gdyby ustawa nie weszła w życie, to realna byłaby szansa odzyskania zaległości rzędu około 65 mln zł, ponieważ ściągalność zaległych składek za okres 1999-2009 r. nie przekracza 10 proc.

Przedsiębiorca, który chce mieć umorzone zaległe składki, powinien złożyć wniosek do właściwego oddziału ZUS. Jeśli już nie prowadzi działalności, to taki wniosek może złożyć za niego obecny płatnik składek ZUS, np. pracodawca. Na złożenie wniosku są dwa lata od wejścia w życie ustawy, chyba że wcześniej ZUS wyda decyzję w sprawie zaległości - wówczas przedsiębiorca ma tylko rok na to, by starać się o ich umorzenie.

Gdy przedsiębiorca złoży wniosek, ZUS go rozpatrzy i wyda decyzję, w której określi warunki, na jakich umorzy składki.

 

Wniosek o umorzenie składek ZUS może złożyć także spadkobierca przedsiębiorcy lub osoba niespokrewniona, jeśli ZUS orzekł o tym, że odpowiadają oni za dług przedsiębiorcy z tytułu składek. Przychód z tytułu umorzenia długu składkowego nie będzie opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Okres, za który składki zostaną umorzone, nie będzie traktowany jako tzw. okres składkowy i nie podlega uwzględnieniu przy ustalaniu wysokości emerytury lub renty.

Przedsiębiorcy, którzy nie prowadzą już działalności gospodarczej, a będą chcieli skorzystać z umorzenia zaległości składkowych, powinni złożyć tylko poprawnie wypełniony wniosek, który można odebrać w oddziałach ZUS lub ściągnąć na stronie internetowej Zakładu.

W 2013 r. wzrosną składki ZUS przedsiębiorców

Przedsiębiorcy, którzy nadal prowadzą firmę, muszą dołączyć do wniosku tzw. formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc "de minimis", oświadczenie zawierające niezbędne informacje do ustalenia przez ZUS odpowiedniej kategorii dla przedsiębiorcy oraz oświadczenie/zaświadczenie o udzielonej pomocy "de minimis".

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Ulga na dziecko po rozwodzie - były mąż rozliczał ulgę według schematu 50/50%, z czym nie godziła się była małżonka

Po rozwodzie matka dzieci próbowała zawrzeć z byłym mężem porozumienie dotyczące ulgi na dzieci. Proponowała byłemu mężowi proporcjonalne korzystanie z ulgi według proporcji - 30% dla niego i 70% dla niej. Mąż jednak nie godził się na takie rozwiązanie. Co postanowił w tej sprawie organ skarbowy?

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

REKLAMA