REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Scalanie i wymiana gruntów - zmiany od 16 października 2013 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Musioł
Patrycja Dzięgielewska
młodszy prawnik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 16 października 2013 r. obowiązują zmiany w ustawie o scalaniu i wymianie gruntów Nowe regulacje dotyczą przede wszystkim kwestii związanych z postępowaniem scaleniowym, podmiotami, na wniosek których postępowanie scaleniowe ma zostać wszczęte oraz udziału tych podmiotów w kosztach tego postępowania.

Ustawa z dnia 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o scalaniu i wymianie gruntów (Dz. U. z 2013 r., poz. 1157)

REKLAMA

Autopromocja

Na wstępie należy wskazać, że na podstawie nowelizacji do ustawy z dnia 6 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr 178, poz. 1749, ze zm., dalej „ustawa o scalaniu i wymianie gruntów”) zostało wprowadzone pojęcie „inwestora” będącego podmiotem, który realizuje bądź zamierza realizować inwestycję celu publicznego na obszarze scalenia. Ponadto, został rozszerzony katalog przypadków, w których możliwe będzie wszczęcie z urzędu postępowania scaleniowego, w sytuacji, gdy wystąpi o to inwestor. W rezultacie przewidziano także, że inwestor, jako podmiot realizujący inwestycje celu publicznego na obszarach scalenia jest podmiotem, który uczestniczy w kosztach postępowania scaleniowego i zagospodarowania poscaleniowego.

Jednakże z punktu widzenia właścicieli nieruchomości, najistotniejszymi zmianami wprowadzonymi nowelizacją są zmiany dotyczące możliwości wszczęcia postępowania scaleniowego oraz jego przebiegu.

W tym zakresie należy wskazać, że na podstawie nowelizacji możliwa będzie zmiana granic nieruchomości zabudowanej w trakcie scalania gruntów bez zgody dotychczasowego właściciela nieruchomości. Taka zmiana nie będzie mogła jednak prowadzić do pogorszenia warunków korzystania z nieruchomości, a przede wszystkim dostępu do budynków.

Jednocześnie wprowadzono przepisy, zgodnie z którymi wydzielenie gruntów zabudowanych innemu uczestnikowi poprzez scalenie gruntów będzie możliwe za zgodą tego uczestnika scalenia oraz za zgodą dotychczasowego właściciela nieruchomości. Dodatkowo jednak, właściciel ten będzie musiał dokonać rozbiórki lub przeniesienia istniejących zabudowań lub też zgodzić się na dokonanie rozliczenia ich wartości w gotówce lub w innej formie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zapraszamy na forum o podatkach


Podatek od nieruchomości w 2014 r.


W dalszej kolejności, w związku z wprowadzeniem nowelizacją pojęcia „inwestora”, dokonano dalszych niezbędnych zmian. Zgodnie z nowelizacją, w przypadku, gdy na obszarze scalenia inwestor nie posiada gruntów lub ich wartość jest mniejsza od wartości gruntów niezbędnych na realizację inwestycji celu publicznego, uczestnikom postępowania scaleniowego będą przysługiwać stosowne dopłaty od inwestora.

Należy również wskazać, że w dotychczasowym stanie prawnym w przypadku spraw nieuregulowanych w ustawie o scalaniu i wymianie gruntów zastosowanie miały przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. 2013 r., poz. 267). Na podstawie nowelizacji przewidziano, że przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące wzruszania decyzji ostatecznych nie mają zastosowania, w przypadku jeśli od dnia, w którym decyzja o zatwierdzeniu projektu scalenia lub wymiany gruntów stała się ostateczna, upłynęło już 5 lat.

Podsumowując, zmienione przepisy ustawy o scalaniu i wymianie gruntów mają na celu przede wszystkich zapewnienie lepszych warunków gospodarowania w rolnictwie i leśnictwie umożliwiając poprawę struktury gospodarstw rolnych i leśnych. Jednocześnie, nowelizacja wprowadza istotne zmiany w zakresie działalności podmiotów realizujących inwestycje celu publicznego w odniesieniu do scalania i wymiany gruntów oraz obowiązków tych podmiotów. Dopiero zastosowanie przepisów nowelizacji w praktyce pozwoli ocenić, czy jej cel został osiągnięty.

Nowe wzory deklaracji akcyzowych od 1 listopada 2013 r.

Nowelizacja ustawy o VAT i ordynacji podatkowej

Kasy rejestrujące - nowe kryteria i warunki techniczne od 1 października 2013 r.

Patrycja Dzięgielewska, radca prawny
Marta Musioł, młodszy prawnik

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA