REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Emerytury 2014 - zmiany od 1 lutego

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

1 lutego 2014 r. weszły w życie nowe przepisy w szczególności regulujące zasady przenoszenia środków z OFE do ZUS, kwestię okresowej emerytury kapitałowej dla kobiet, zasady ustalania emerytury dla mężczyzn (członków OFE) w powszechnym wieku emerytalnym oraz obliczanie wysokości częściowej emerytury dla członka OFE.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych (ogłoszona w Dz. U. z dnia 31 grudnia 2013 r., pod pozycją 1717) wprowadziła zmiany w ustawach:

REKLAMA

- z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,

- z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,

- z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,

- z dnia 21 listopada 2008 r. o emeryturach kapitałowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przepisach ustawy zmieniającej wprowadzono okres przejściowy od 1 lutego 2014 r. do 30 października 2014 r., w którym dla potrzeb emerytalnych określono mechanizm przekazania całości środków zgromadzonych w OFE do ZUS.

Po złożeniu wniosku o emeryturę, w tym o emeryturę częściową lub na wypadek wszczęcia z urzędu postępowania o przyznanie emerytury, Zakład będzie informował otwarty fundusz emerytalny o obowiązku przekazania całości środków na fundusz emerytalny FUS. Środki te  otwarty fundusz emerytalny przekaże na rachunek bankowy ZUS, w terminie 7 dni od daty otrzymania powiadomienia z ZUS - zostaną one zewidencjonowane na subkoncie w ZUS.  

W powołanych przepisach określono zasady, na jakich członkowie otwartego funduszu emerytalnego będą przechodzili na:

- okresową emeryturę kapitałową i jak będzie obliczana i wypłacana ich emerytura,

- emeryturę w wysokości przysługującej z tytułu osiągnięcia podwyższonego powszechnego wieku przewidzianego dla mężczyzny i jak obliczana będzie wysokość tej emerytury,

oraz, w jaki sposób będą obliczane emerytury częściowe przysługujące członkom otwartego funduszu emerytalnego.

Okresowa emerytura kapitałowa

REKLAMA

Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o emeryturach kapitałowych zachowuje możliwość przechodzenia kobiet - członków OFE - na okresową emeryturę kapitałową oraz określa sposób uwzględnienia środków zewidencjonowanych na subkoncie, jeżeli ubezpieczona nie nabędzie prawa do okresowej emerytury kapitałowej. Ustawa znosi także możliwość przyznania dożywotniej emerytury kapitałowej, określając zasady uwzględnienia środków członka otwartego funduszu emerytalnego przy ustalaniu wysokości emerytury z FUS.

Kobiety nabywają prawo do okresowej emerytury kapitałowej po  przyznaniu emerytury z FUS z tytułu osiągnięcia podwyższonego wieku emerytalnego przewidzianego dla kobiet. Aktualnie wiek emerytalny osiągają kobiety urodzone w IV kwartale 1953 r. Wiek ten wynosi 60 lat i 4 miesiące i w lutym 2014 r. osiągają go kobiety urodzone w październiku 1953 r. 

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

 

Prawo do okresowej emerytury kapitałowej kobiety uzyskują po spełnieniu dodatkowego warunku, tj. po  stwierdzeniu, że kwota środków zewidencjonowanych na subkoncie w ZUS, ustalona na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego przyznana zostanie emerytura, jest równa lub wyższa od dwudziestokrotności dodatku pielęgnacyjnego.  

REKLAMA

Wysokość okresowej emerytury kapitałowej obliczana jest poprzez podzielenie kwoty środków zewidencjonowanych na subkoncie w ZUS - na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego zostanie przyznana emerytura - przez średnie dalsze trwanie życia dla osób w wieku równym wiekowi przejścia na emeryturę osoby ubezpieczonej, przyjętego do obliczenia kwoty emerytury z FUS według nowych zasad.

Jeżeli kwota środków jest niższa od dwudziestokrotności dodatku pielęgnacyjnego - środki zewidencjonowane na subkoncie uwzględniane są przy ustalaniu wysokości emerytury z FUS.  

Emerytura ustalana w powszechnym wieku emerytalnym przewidzianym dla mężczyzn, dla członków OFE

W miejsce zniesionych dożywotnich emerytur kapitałowych wprowadzono regulację dotyczącą uwzględniania środków zewidencjonowanych na subkoncie przy ustalaniu wysokości emerytury z FUS, w docelowej wysokości przewidzianej dla osób, które osiągnęły podwyższony powszechny wiek emerytalny dla mężczyzn. Regulacja ta dotyczy ubezpieczonych - kobiet i mężczyzn, którzy ukończą podwyższony powszechny wiek emerytalny określony dla mężczyzny.

Pierwszymi osobami, które będą mogły ubiegać się o tę emeryturę, najwcześniej w czerwcu 2014 r., będą ubezpieczeni urodzeni w I kwartale 1949 r., dla których podwyższony powszechny wiek emerytalny przewidziany dla mężczyzny wynosi 65 lat i 5 miesięcy.

W przypadku, gdy członek OFE - zarówno kobieta, jak i mężczyzna - po ukończeniu podwyższonego powszechnego wieku emerytalnego określonego dla mężczyzny:                                                

- złoży po raz pierwszy wniosek o emeryturę,

- zostanie mu przyznana z urzędu emerytura po ukończeniu tego wieku

kwota środków zewidencjonowanych na subkoncie w ZUS, w tym kwota środków przeniesionych z OFE, uwzględniana jest w podstawie obliczenia emerytury z FUS.   

Wprowadzono również możliwość ponownego obliczenia z urzędu emerytury z FUS przysługującej kobiecie pobierającej - do dnia osiągnięcia podwyższonego powszechnego wieku emerytalnego określonego  dla mężczyzny - okresową emeryturę kapitałową.

W dniu poprzedzającym ukończenie przez kobietę podwyższonego powszechnego wieku emerytalnego przewidzianego dla mężczyzny ustaje prawo do okresowej emerytury kapitałowej. Zachowane natomiast zostaje prawo do emerytury z FUS przyznanej po ukończeniu podwyższonego wieku emerytalnego przewidzianego dla kobiety. Pozostałe środki (zewidencjonowane) na subkoncie, w tym środki przeniesione z OFE, zostaną uwzględnione przy ustalaniu wysokości emerytury z FUS, do której emerytka zachowuje prawo.

Podstawę obliczenia  takiej emerytury ustala się na nowo przyjmując do jej obliczenia kwotę składek na ubezpieczenie emerytalne, z uwzględnieniem ich waloryzacji (rocznej i kwartalnej) zewidencjonowanych na koncie do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego przysługuje wypłata emerytury w nowej wysokości, zwaloryzowanego kapitału początkowego oraz kwoty środków zewidencjonowanych na subkoncie, w tym środków przeniesionych z OFE, z uwzględnieniem ich waloryzacji.

Przy ustalaniu podstawy obliczenia emerytury nie będą uwzględniane kwoty zwiększeń składek na ubezpieczenie emerytalne oraz kapitału początkowego uzyskane w wyniku waloryzacji kwartalnej, przeprowadzonej w celu obliczenia emerytury z FUS  przyznanej kobiecie po osiągnięciu  podwyższonego wieku emerytalnego przewidzianego dla kobiet.  

Podstawa obliczenia emerytury z FUS ustalona na nowo nie będzie pomniejszona o kwoty pobranej emerytury z tytułu ukończenia podwyższonego wieku emerytalnego przewidzianego dla kobiet.  

Do ponownego obliczenia emerytury będzie przyjmowane średnie dalsze trwanie życia ustalone dla  podwyższonego powszechnego wieku emerytalnego przewidzianego dla mężczyzn, obowiązujące w dacie osiągnięcia tego wieku.

Emerytura z FUS w nowej wysokości nie będzie mogła być niższa niż suma emerytury i okresowej emerytury kapitałowej przysługującej w dniu poprzedzającym osiągnięcie powszechnego wieku emerytalnego przewidzianego dla mężczyzn.

Ze względu na to, iż warunkiem ponownego obliczenia emerytury z FUS jest osiągnięcie podwyższonego powszechnego wieku przewidzianego dla mężczyzny - pierwszymi kobietami, którym ZUS ustali w ten sposób wysokość emerytury z FUS, będą kobiety urodzone w I kwartale 1949 r., które wiek emerytalny przewidziany dla mężczyzny (tj. 65 lat i 5 miesięcy) ukończą po 31 maja 2014 r.

Obliczanie wysokości częściowej emerytury dla członka OFE

W przypadku zgłoszenia przez ubezpieczonego - członka OFE wniosku o emeryturę częściową i spełnienia prze tego ubezpieczonego warunków do tej emerytury - OFE ma obowiązek przekazania na fundusz emerytalny FUS całości środków zgromadzonych na rachunku członka OFE, które zostaną  zewidencjonowane na subkoncie w ZUS. 

 

Podstawę obliczenia emerytury częściowej będzie stanowiła kwota składek na ubezpieczenie emerytalne, z uwzględnieniem waloryzacji składek zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego przysługuje wypłata tej emerytury, kwota zwaloryzowanego kapitału początkowego oraz kwota środków zewidencjonowanych na subkoncie w ZUS (w tym kwota środków przekazanych przez OFE).

Wysokość emerytury częściowej wynosi 50% kwoty emerytury, obliczonej według zreformowanych zasad.

Polecamy: Podstawa opodatkowania VAT 2014 - zmiana ustawy o VAT

Obowiązek podatkowy w VAT w 2014 r. - zasady ogólne

 

W przypadku ustalenia prawa do emerytury częściowej przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej, tj. przed dniem 1 lutego 2014 r., kwota emerytury częściowej zostanie z urzędu ponownie ustalona przez ZUS - bez konieczności składania wniosku przez osobę uprawnioną do takiej emerytury. Ponowne ustalenie wysokości emerytury częściowej będzie polegało na uwzględnieniu - w podstawie obliczenia tej emerytury - środków przeniesionych w całości z OFE i z subkonta w ZUS. Przy ponownym obliczeniu w/w emerytury zostanie uwzględnione średnie dalsze trwanie życia, które zostało przyjęte do obliczenia emerytury częściowej w dniu jej przyznania. Emerytura częściowa ustalona w nowej wysokości będzie przysługiwała od dnia 1 lutego 2014 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: ZUS

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA