REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Emerytury 2014 - zmiany od 1 lutego

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

1 lutego 2014 r. weszły w życie nowe przepisy w szczególności regulujące zasady przenoszenia środków z OFE do ZUS, kwestię okresowej emerytury kapitałowej dla kobiet, zasady ustalania emerytury dla mężczyzn (członków OFE) w powszechnym wieku emerytalnym oraz obliczanie wysokości częściowej emerytury dla członka OFE.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych (ogłoszona w Dz. U. z dnia 31 grudnia 2013 r., pod pozycją 1717) wprowadziła zmiany w ustawach:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,

- z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,

- z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,

REKLAMA

- z dnia 21 listopada 2008 r. o emeryturach kapitałowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przepisach ustawy zmieniającej wprowadzono okres przejściowy od 1 lutego 2014 r. do 30 października 2014 r., w którym dla potrzeb emerytalnych określono mechanizm przekazania całości środków zgromadzonych w OFE do ZUS.

Po złożeniu wniosku o emeryturę, w tym o emeryturę częściową lub na wypadek wszczęcia z urzędu postępowania o przyznanie emerytury, Zakład będzie informował otwarty fundusz emerytalny o obowiązku przekazania całości środków na fundusz emerytalny FUS. Środki te  otwarty fundusz emerytalny przekaże na rachunek bankowy ZUS, w terminie 7 dni od daty otrzymania powiadomienia z ZUS - zostaną one zewidencjonowane na subkoncie w ZUS.  

W powołanych przepisach określono zasady, na jakich członkowie otwartego funduszu emerytalnego będą przechodzili na:

- okresową emeryturę kapitałową i jak będzie obliczana i wypłacana ich emerytura,

- emeryturę w wysokości przysługującej z tytułu osiągnięcia podwyższonego powszechnego wieku przewidzianego dla mężczyzny i jak obliczana będzie wysokość tej emerytury,

oraz, w jaki sposób będą obliczane emerytury częściowe przysługujące członkom otwartego funduszu emerytalnego.

Okresowa emerytura kapitałowa

Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o emeryturach kapitałowych zachowuje możliwość przechodzenia kobiet - członków OFE - na okresową emeryturę kapitałową oraz określa sposób uwzględnienia środków zewidencjonowanych na subkoncie, jeżeli ubezpieczona nie nabędzie prawa do okresowej emerytury kapitałowej. Ustawa znosi także możliwość przyznania dożywotniej emerytury kapitałowej, określając zasady uwzględnienia środków członka otwartego funduszu emerytalnego przy ustalaniu wysokości emerytury z FUS.

Kobiety nabywają prawo do okresowej emerytury kapitałowej po  przyznaniu emerytury z FUS z tytułu osiągnięcia podwyższonego wieku emerytalnego przewidzianego dla kobiet. Aktualnie wiek emerytalny osiągają kobiety urodzone w IV kwartale 1953 r. Wiek ten wynosi 60 lat i 4 miesiące i w lutym 2014 r. osiągają go kobiety urodzone w październiku 1953 r. 

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

 

Prawo do okresowej emerytury kapitałowej kobiety uzyskują po spełnieniu dodatkowego warunku, tj. po  stwierdzeniu, że kwota środków zewidencjonowanych na subkoncie w ZUS, ustalona na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego przyznana zostanie emerytura, jest równa lub wyższa od dwudziestokrotności dodatku pielęgnacyjnego.  

Wysokość okresowej emerytury kapitałowej obliczana jest poprzez podzielenie kwoty środków zewidencjonowanych na subkoncie w ZUS - na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego zostanie przyznana emerytura - przez średnie dalsze trwanie życia dla osób w wieku równym wiekowi przejścia na emeryturę osoby ubezpieczonej, przyjętego do obliczenia kwoty emerytury z FUS według nowych zasad.

Jeżeli kwota środków jest niższa od dwudziestokrotności dodatku pielęgnacyjnego - środki zewidencjonowane na subkoncie uwzględniane są przy ustalaniu wysokości emerytury z FUS.  

Emerytura ustalana w powszechnym wieku emerytalnym przewidzianym dla mężczyzn, dla członków OFE

W miejsce zniesionych dożywotnich emerytur kapitałowych wprowadzono regulację dotyczącą uwzględniania środków zewidencjonowanych na subkoncie przy ustalaniu wysokości emerytury z FUS, w docelowej wysokości przewidzianej dla osób, które osiągnęły podwyższony powszechny wiek emerytalny dla mężczyzn. Regulacja ta dotyczy ubezpieczonych - kobiet i mężczyzn, którzy ukończą podwyższony powszechny wiek emerytalny określony dla mężczyzny.

Pierwszymi osobami, które będą mogły ubiegać się o tę emeryturę, najwcześniej w czerwcu 2014 r., będą ubezpieczeni urodzeni w I kwartale 1949 r., dla których podwyższony powszechny wiek emerytalny przewidziany dla mężczyzny wynosi 65 lat i 5 miesięcy.

W przypadku, gdy członek OFE - zarówno kobieta, jak i mężczyzna - po ukończeniu podwyższonego powszechnego wieku emerytalnego określonego dla mężczyzny:                                                

- złoży po raz pierwszy wniosek o emeryturę,

- zostanie mu przyznana z urzędu emerytura po ukończeniu tego wieku

kwota środków zewidencjonowanych na subkoncie w ZUS, w tym kwota środków przeniesionych z OFE, uwzględniana jest w podstawie obliczenia emerytury z FUS.   

Wprowadzono również możliwość ponownego obliczenia z urzędu emerytury z FUS przysługującej kobiecie pobierającej - do dnia osiągnięcia podwyższonego powszechnego wieku emerytalnego określonego  dla mężczyzny - okresową emeryturę kapitałową.

W dniu poprzedzającym ukończenie przez kobietę podwyższonego powszechnego wieku emerytalnego przewidzianego dla mężczyzny ustaje prawo do okresowej emerytury kapitałowej. Zachowane natomiast zostaje prawo do emerytury z FUS przyznanej po ukończeniu podwyższonego wieku emerytalnego przewidzianego dla kobiety. Pozostałe środki (zewidencjonowane) na subkoncie, w tym środki przeniesione z OFE, zostaną uwzględnione przy ustalaniu wysokości emerytury z FUS, do której emerytka zachowuje prawo.

Podstawę obliczenia  takiej emerytury ustala się na nowo przyjmując do jej obliczenia kwotę składek na ubezpieczenie emerytalne, z uwzględnieniem ich waloryzacji (rocznej i kwartalnej) zewidencjonowanych na koncie do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego przysługuje wypłata emerytury w nowej wysokości, zwaloryzowanego kapitału początkowego oraz kwoty środków zewidencjonowanych na subkoncie, w tym środków przeniesionych z OFE, z uwzględnieniem ich waloryzacji.

Przy ustalaniu podstawy obliczenia emerytury nie będą uwzględniane kwoty zwiększeń składek na ubezpieczenie emerytalne oraz kapitału początkowego uzyskane w wyniku waloryzacji kwartalnej, przeprowadzonej w celu obliczenia emerytury z FUS  przyznanej kobiecie po osiągnięciu  podwyższonego wieku emerytalnego przewidzianego dla kobiet.  

Podstawa obliczenia emerytury z FUS ustalona na nowo nie będzie pomniejszona o kwoty pobranej emerytury z tytułu ukończenia podwyższonego wieku emerytalnego przewidzianego dla kobiet.  

Do ponownego obliczenia emerytury będzie przyjmowane średnie dalsze trwanie życia ustalone dla  podwyższonego powszechnego wieku emerytalnego przewidzianego dla mężczyzn, obowiązujące w dacie osiągnięcia tego wieku.

Emerytura z FUS w nowej wysokości nie będzie mogła być niższa niż suma emerytury i okresowej emerytury kapitałowej przysługującej w dniu poprzedzającym osiągnięcie powszechnego wieku emerytalnego przewidzianego dla mężczyzn.

Ze względu na to, iż warunkiem ponownego obliczenia emerytury z FUS jest osiągnięcie podwyższonego powszechnego wieku przewidzianego dla mężczyzny - pierwszymi kobietami, którym ZUS ustali w ten sposób wysokość emerytury z FUS, będą kobiety urodzone w I kwartale 1949 r., które wiek emerytalny przewidziany dla mężczyzny (tj. 65 lat i 5 miesięcy) ukończą po 31 maja 2014 r.

Obliczanie wysokości częściowej emerytury dla członka OFE

W przypadku zgłoszenia przez ubezpieczonego - członka OFE wniosku o emeryturę częściową i spełnienia prze tego ubezpieczonego warunków do tej emerytury - OFE ma obowiązek przekazania na fundusz emerytalny FUS całości środków zgromadzonych na rachunku członka OFE, które zostaną  zewidencjonowane na subkoncie w ZUS. 

 

Podstawę obliczenia emerytury częściowej będzie stanowiła kwota składek na ubezpieczenie emerytalne, z uwzględnieniem waloryzacji składek zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego przysługuje wypłata tej emerytury, kwota zwaloryzowanego kapitału początkowego oraz kwota środków zewidencjonowanych na subkoncie w ZUS (w tym kwota środków przekazanych przez OFE).

Wysokość emerytury częściowej wynosi 50% kwoty emerytury, obliczonej według zreformowanych zasad.

Polecamy: Podstawa opodatkowania VAT 2014 - zmiana ustawy o VAT

Obowiązek podatkowy w VAT w 2014 r. - zasady ogólne

 

W przypadku ustalenia prawa do emerytury częściowej przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej, tj. przed dniem 1 lutego 2014 r., kwota emerytury częściowej zostanie z urzędu ponownie ustalona przez ZUS - bez konieczności składania wniosku przez osobę uprawnioną do takiej emerytury. Ponowne ustalenie wysokości emerytury częściowej będzie polegało na uwzględnieniu - w podstawie obliczenia tej emerytury - środków przeniesionych w całości z OFE i z subkonta w ZUS. Przy ponownym obliczeniu w/w emerytury zostanie uwzględnione średnie dalsze trwanie życia, które zostało przyjęte do obliczenia emerytury częściowej w dniu jej przyznania. Emerytura częściowa ustalona w nowej wysokości będzie przysługiwała od dnia 1 lutego 2014 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: ZUS

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA