REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Emerytury 2014 - zmiany od 1 lutego

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

1 lutego 2014 r. weszły w życie nowe przepisy w szczególności regulujące zasady przenoszenia środków z OFE do ZUS, kwestię okresowej emerytury kapitałowej dla kobiet, zasady ustalania emerytury dla mężczyzn (członków OFE) w powszechnym wieku emerytalnym oraz obliczanie wysokości częściowej emerytury dla członka OFE.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych (ogłoszona w Dz. U. z dnia 31 grudnia 2013 r., pod pozycją 1717) wprowadziła zmiany w ustawach:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,

- z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,

- z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,

REKLAMA

- z dnia 21 listopada 2008 r. o emeryturach kapitałowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przepisach ustawy zmieniającej wprowadzono okres przejściowy od 1 lutego 2014 r. do 30 października 2014 r., w którym dla potrzeb emerytalnych określono mechanizm przekazania całości środków zgromadzonych w OFE do ZUS.

Po złożeniu wniosku o emeryturę, w tym o emeryturę częściową lub na wypadek wszczęcia z urzędu postępowania o przyznanie emerytury, Zakład będzie informował otwarty fundusz emerytalny o obowiązku przekazania całości środków na fundusz emerytalny FUS. Środki te  otwarty fundusz emerytalny przekaże na rachunek bankowy ZUS, w terminie 7 dni od daty otrzymania powiadomienia z ZUS - zostaną one zewidencjonowane na subkoncie w ZUS.  

W powołanych przepisach określono zasady, na jakich członkowie otwartego funduszu emerytalnego będą przechodzili na:

- okresową emeryturę kapitałową i jak będzie obliczana i wypłacana ich emerytura,

- emeryturę w wysokości przysługującej z tytułu osiągnięcia podwyższonego powszechnego wieku przewidzianego dla mężczyzny i jak obliczana będzie wysokość tej emerytury,

oraz, w jaki sposób będą obliczane emerytury częściowe przysługujące członkom otwartego funduszu emerytalnego.

Okresowa emerytura kapitałowa

Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o emeryturach kapitałowych zachowuje możliwość przechodzenia kobiet - członków OFE - na okresową emeryturę kapitałową oraz określa sposób uwzględnienia środków zewidencjonowanych na subkoncie, jeżeli ubezpieczona nie nabędzie prawa do okresowej emerytury kapitałowej. Ustawa znosi także możliwość przyznania dożywotniej emerytury kapitałowej, określając zasady uwzględnienia środków członka otwartego funduszu emerytalnego przy ustalaniu wysokości emerytury z FUS.

Kobiety nabywają prawo do okresowej emerytury kapitałowej po  przyznaniu emerytury z FUS z tytułu osiągnięcia podwyższonego wieku emerytalnego przewidzianego dla kobiet. Aktualnie wiek emerytalny osiągają kobiety urodzone w IV kwartale 1953 r. Wiek ten wynosi 60 lat i 4 miesiące i w lutym 2014 r. osiągają go kobiety urodzone w październiku 1953 r. 

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

 

Prawo do okresowej emerytury kapitałowej kobiety uzyskują po spełnieniu dodatkowego warunku, tj. po  stwierdzeniu, że kwota środków zewidencjonowanych na subkoncie w ZUS, ustalona na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego przyznana zostanie emerytura, jest równa lub wyższa od dwudziestokrotności dodatku pielęgnacyjnego.  

Wysokość okresowej emerytury kapitałowej obliczana jest poprzez podzielenie kwoty środków zewidencjonowanych na subkoncie w ZUS - na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego zostanie przyznana emerytura - przez średnie dalsze trwanie życia dla osób w wieku równym wiekowi przejścia na emeryturę osoby ubezpieczonej, przyjętego do obliczenia kwoty emerytury z FUS według nowych zasad.

Jeżeli kwota środków jest niższa od dwudziestokrotności dodatku pielęgnacyjnego - środki zewidencjonowane na subkoncie uwzględniane są przy ustalaniu wysokości emerytury z FUS.  

Emerytura ustalana w powszechnym wieku emerytalnym przewidzianym dla mężczyzn, dla członków OFE

W miejsce zniesionych dożywotnich emerytur kapitałowych wprowadzono regulację dotyczącą uwzględniania środków zewidencjonowanych na subkoncie przy ustalaniu wysokości emerytury z FUS, w docelowej wysokości przewidzianej dla osób, które osiągnęły podwyższony powszechny wiek emerytalny dla mężczyzn. Regulacja ta dotyczy ubezpieczonych - kobiet i mężczyzn, którzy ukończą podwyższony powszechny wiek emerytalny określony dla mężczyzny.

Pierwszymi osobami, które będą mogły ubiegać się o tę emeryturę, najwcześniej w czerwcu 2014 r., będą ubezpieczeni urodzeni w I kwartale 1949 r., dla których podwyższony powszechny wiek emerytalny przewidziany dla mężczyzny wynosi 65 lat i 5 miesięcy.

W przypadku, gdy członek OFE - zarówno kobieta, jak i mężczyzna - po ukończeniu podwyższonego powszechnego wieku emerytalnego określonego dla mężczyzny:                                                

- złoży po raz pierwszy wniosek o emeryturę,

- zostanie mu przyznana z urzędu emerytura po ukończeniu tego wieku

kwota środków zewidencjonowanych na subkoncie w ZUS, w tym kwota środków przeniesionych z OFE, uwzględniana jest w podstawie obliczenia emerytury z FUS.   

Wprowadzono również możliwość ponownego obliczenia z urzędu emerytury z FUS przysługującej kobiecie pobierającej - do dnia osiągnięcia podwyższonego powszechnego wieku emerytalnego określonego  dla mężczyzny - okresową emeryturę kapitałową.

W dniu poprzedzającym ukończenie przez kobietę podwyższonego powszechnego wieku emerytalnego przewidzianego dla mężczyzny ustaje prawo do okresowej emerytury kapitałowej. Zachowane natomiast zostaje prawo do emerytury z FUS przyznanej po ukończeniu podwyższonego wieku emerytalnego przewidzianego dla kobiety. Pozostałe środki (zewidencjonowane) na subkoncie, w tym środki przeniesione z OFE, zostaną uwzględnione przy ustalaniu wysokości emerytury z FUS, do której emerytka zachowuje prawo.

Podstawę obliczenia  takiej emerytury ustala się na nowo przyjmując do jej obliczenia kwotę składek na ubezpieczenie emerytalne, z uwzględnieniem ich waloryzacji (rocznej i kwartalnej) zewidencjonowanych na koncie do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego przysługuje wypłata emerytury w nowej wysokości, zwaloryzowanego kapitału początkowego oraz kwoty środków zewidencjonowanych na subkoncie, w tym środków przeniesionych z OFE, z uwzględnieniem ich waloryzacji.

Przy ustalaniu podstawy obliczenia emerytury nie będą uwzględniane kwoty zwiększeń składek na ubezpieczenie emerytalne oraz kapitału początkowego uzyskane w wyniku waloryzacji kwartalnej, przeprowadzonej w celu obliczenia emerytury z FUS  przyznanej kobiecie po osiągnięciu  podwyższonego wieku emerytalnego przewidzianego dla kobiet.  

Podstawa obliczenia emerytury z FUS ustalona na nowo nie będzie pomniejszona o kwoty pobranej emerytury z tytułu ukończenia podwyższonego wieku emerytalnego przewidzianego dla kobiet.  

Do ponownego obliczenia emerytury będzie przyjmowane średnie dalsze trwanie życia ustalone dla  podwyższonego powszechnego wieku emerytalnego przewidzianego dla mężczyzn, obowiązujące w dacie osiągnięcia tego wieku.

Emerytura z FUS w nowej wysokości nie będzie mogła być niższa niż suma emerytury i okresowej emerytury kapitałowej przysługującej w dniu poprzedzającym osiągnięcie powszechnego wieku emerytalnego przewidzianego dla mężczyzn.

Ze względu na to, iż warunkiem ponownego obliczenia emerytury z FUS jest osiągnięcie podwyższonego powszechnego wieku przewidzianego dla mężczyzny - pierwszymi kobietami, którym ZUS ustali w ten sposób wysokość emerytury z FUS, będą kobiety urodzone w I kwartale 1949 r., które wiek emerytalny przewidziany dla mężczyzny (tj. 65 lat i 5 miesięcy) ukończą po 31 maja 2014 r.

Obliczanie wysokości częściowej emerytury dla członka OFE

W przypadku zgłoszenia przez ubezpieczonego - członka OFE wniosku o emeryturę częściową i spełnienia prze tego ubezpieczonego warunków do tej emerytury - OFE ma obowiązek przekazania na fundusz emerytalny FUS całości środków zgromadzonych na rachunku członka OFE, które zostaną  zewidencjonowane na subkoncie w ZUS. 

 

Podstawę obliczenia emerytury częściowej będzie stanowiła kwota składek na ubezpieczenie emerytalne, z uwzględnieniem waloryzacji składek zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego przysługuje wypłata tej emerytury, kwota zwaloryzowanego kapitału początkowego oraz kwota środków zewidencjonowanych na subkoncie w ZUS (w tym kwota środków przekazanych przez OFE).

Wysokość emerytury częściowej wynosi 50% kwoty emerytury, obliczonej według zreformowanych zasad.

Polecamy: Podstawa opodatkowania VAT 2014 - zmiana ustawy o VAT

Obowiązek podatkowy w VAT w 2014 r. - zasady ogólne

 

W przypadku ustalenia prawa do emerytury częściowej przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej, tj. przed dniem 1 lutego 2014 r., kwota emerytury częściowej zostanie z urzędu ponownie ustalona przez ZUS - bez konieczności składania wniosku przez osobę uprawnioną do takiej emerytury. Ponowne ustalenie wysokości emerytury częściowej będzie polegało na uwzględnieniu - w podstawie obliczenia tej emerytury - środków przeniesionych w całości z OFE i z subkonta w ZUS. Przy ponownym obliczeniu w/w emerytury zostanie uwzględnione średnie dalsze trwanie życia, które zostało przyjęte do obliczenia emerytury częściowej w dniu jej przyznania. Emerytura częściowa ustalona w nowej wysokości będzie przysługiwała od dnia 1 lutego 2014 r.

Źródło: ZUS

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA