REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Platforma internetowa do rozstrzygania sporów z e-sklepami w całej UE w 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Nowa platforma internetowa (tzw. ODR - Online Dispute Resolution) do rozstrzygania sporów z e-sklepami w całej UE w 2016 r. / Fot. Fotolia
Nowa platforma internetowa (tzw. ODR - Online Dispute Resolution) do rozstrzygania sporów z e-sklepami w całej UE w 2016 r. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowa platforma internetowa (tzw. ODR - Online Dispute Resolution) pozwoli konsumentom rozwiązać spory z e-sklepami z całej Unii Europejskiej, w tym również z polskimi. Platforma, która ma ruszyć w 2016 roku, będzie tłumaczyć skargi i kierować je do odpowiednich instytucji w każdym kraju.

Nad przygotowaniem narzędzi informatycznych platformy ODR (Online Dispute Resolution) pracuje Komisja Europejska. Mają one służyć połączeniu czterech grup: konsumentów, przedsiębiorców, sądów polubownych i instytucji mediacyjnych oraz tzw. punktów kontaktowych, które będą pomagać w kwestiach technicznych. Start całego systemu zaplanowano na 9 stycznia 2016 r. Rozwiązanie takie ma zachęcić do zakupów w innych krajach.

REKLAMA

"Etap prac nad platformą jest mocno zaawansowany, w listopadzie testowano jej działanie podczas profesjonalnej symulacji, w której braliśmy udział. Z punktu widzenia konsumenta jej panel jest bardzo intuicyjny i przypomina stronę dostępu do konta bankowego albo zakupów internetowych. Sama procedura składania wniosku też będzie prosta: dajemy podstawowe informacje o sobie, krótko opisujemy problem i dołączamy dokumenty dotyczące naszej sprawy" - powiedziała PAP Dorota Karczewska, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zajmuje się wdrożeniem tego narzędzia w Polsce.

Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej ma wejść w życie w 2016 r.

Jak mówiła, konsument nie musi mieć żadnej wiedzy merytorycznej, ani tym bardziej prawniczej na temat działania sądów polubownych, by móc skorzystać z tego narzędzia. Wystarczy, że jak w zwykłym sklepie zgłosi wniosek, który można sformułować potocznym językiem. Link do platformy będzie obowiązkowo umieszczany na stronach wszystkich e-sklepów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Ten system będzie można też wykorzystać do rozwiązywania sporów z krajowymi sklepami internetowymi. Polski konsument będzie mógł złożyć wniosek (o rozwiązanie sporu) przeciwko polskiemu przedsiębiorcy, ale oczywiście tylko w odniesieniu do transakcji online. Platforma nie będzie służyć do obsługiwania sporów z tradycyjnymi sklepami" - dodał Paweł Zagaj z UOKiK.

Choć dla konsumenta złożenie wniosku ma być maksymalnie proste, to cały system i narzędzia są dość skomplikowane, gdyż z poziomu platformy ODR będzie można komunikować się ze wszystkimi instytucjami do polubownego rozstrzygania sporów konsumenckich, tzw. ADR (Alternative Dispute Resolution) we wszystkich krajach UE. Chodzi o instytucje mediacyjne i sądy polubowne, takie jak działające w Polsce przy Inspekcji Handlowej, czy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Zdaniem przedstawicieli UOKiK kluczową kwestią do rozwiązania przy tworzeniu platformy są tłumaczenia, bo poprawne przełożenie pojęć prawnych używanych w 24 językach UE nastręcza trudności.


"W tej chwili najsłabszym punktem platformy są właśnie tłumaczenia, bo strona ma ich dokonywać automatycznie - nie przewidziano zatrudnienia zawodowych tłumaczy. Ich jakość jest jak na razie różna i często może pełnić jedynie rolę pomocniczą. Program ma się jednak +uczyć+, więc im więcej informacji trafi do niego, tym tłumaczenia będą lepsze. Polska strona przesłała do KE rozmaite formularze, rozstrzygnięcia, pisma w trakcie postępowań, dzięki którym jakość tłumaczeń na polski ma się poprawić" - wyjaśniał PAP Zagaj. Docelowo, zgodnie z rozporządzeniem ODR przygotowywana przez KE, platforma ODR powinna także zapewnić tłumaczenie dokumentów dołączanych do wniosków.

"Trudno te koszty oszacować, bo nie wiadomo, ile osób będzie korzystać z tego narzędzia. W tej chwili w rozstrzyganiu sporów transgranicznych pomagają europejskie centra konsumenckie i aktualnie ich obciążenie tymi sprawami nie przekracza możliwości centrów” - zaznaczył Zagaj. Według niego w Polsce przynajmniej na pierwszym etapie platforma będzie służyć głównie rozstrzyganiu sporów krajowych.

Upadłość konsumencka – nowe regulacje

Budowie platformy towarzyszy ujednolicanie przepisów o mediacjach w całej UE. W Polsce służy temu ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Projekt jej założeń, które przygotowuje UOKiK przy współudziale innych resortów i urzędów, czeka teraz na przyjęcie przez Stały Komitet Rady Ministrów i pozostałe komitety. Planuje się, że projekt ustawy powinien trafić do Sejmu pod koniec pierwszego kwartału 2015 r.

Przepisy mają ujednolicić system sądownictwa polubownego w Polsce w oparciu o już istniejące instytucje mediacyjne, zarówno prywatne, takie jak Arbiter Bankowy przy Związku Banków Polskich, jak publiczne, np. Rzecznik Ubezpieczonych. Ewentualne „luki” branżowe i terytorialne wypełni Inspekcja Handlowa, przy której już teraz działają Polubowne Sądy Konsumenckie, a jej wojewódzcy inspektorzy pełnią także rolę mediatorów w sporach konsument-przedsiębiorca. Zakres działania Inspekcji zostanie jeszcze rozszerzony. Spod nowego prawa wyłączone zostaną tylko te dziedziny, które wyklucza unijna dyrektywa, tj. przede wszystkim usługi medyczne i edukacyjne świadczone przez państwo. (PAP)

mww/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF a podatnicy zwolnieni z VAT. Limit 10 tys. zł miesięcznie w przepisie epizodycznym i nowy limit zwolnienia podmiotowego w 2026 r.

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

REKLAMA

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA