REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Platforma internetowa do rozstrzygania sporów z e-sklepami w całej UE w 2016 r.

Nowa platforma internetowa (tzw. ODR - Online Dispute Resolution) do rozstrzygania sporów z e-sklepami w całej UE w 2016 r. / Fot. Fotolia
Nowa platforma internetowa (tzw. ODR - Online Dispute Resolution) do rozstrzygania sporów z e-sklepami w całej UE w 2016 r. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowa platforma internetowa (tzw. ODR - Online Dispute Resolution) pozwoli konsumentom rozwiązać spory z e-sklepami z całej Unii Europejskiej, w tym również z polskimi. Platforma, która ma ruszyć w 2016 roku, będzie tłumaczyć skargi i kierować je do odpowiednich instytucji w każdym kraju.

Nad przygotowaniem narzędzi informatycznych platformy ODR (Online Dispute Resolution) pracuje Komisja Europejska. Mają one służyć połączeniu czterech grup: konsumentów, przedsiębiorców, sądów polubownych i instytucji mediacyjnych oraz tzw. punktów kontaktowych, które będą pomagać w kwestiach technicznych. Start całego systemu zaplanowano na 9 stycznia 2016 r. Rozwiązanie takie ma zachęcić do zakupów w innych krajach.

REKLAMA

Autopromocja

"Etap prac nad platformą jest mocno zaawansowany, w listopadzie testowano jej działanie podczas profesjonalnej symulacji, w której braliśmy udział. Z punktu widzenia konsumenta jej panel jest bardzo intuicyjny i przypomina stronę dostępu do konta bankowego albo zakupów internetowych. Sama procedura składania wniosku też będzie prosta: dajemy podstawowe informacje o sobie, krótko opisujemy problem i dołączamy dokumenty dotyczące naszej sprawy" - powiedziała PAP Dorota Karczewska, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zajmuje się wdrożeniem tego narzędzia w Polsce.

Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej ma wejść w życie w 2016 r.

Jak mówiła, konsument nie musi mieć żadnej wiedzy merytorycznej, ani tym bardziej prawniczej na temat działania sądów polubownych, by móc skorzystać z tego narzędzia. Wystarczy, że jak w zwykłym sklepie zgłosi wniosek, który można sformułować potocznym językiem. Link do platformy będzie obowiązkowo umieszczany na stronach wszystkich e-sklepów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Ten system będzie można też wykorzystać do rozwiązywania sporów z krajowymi sklepami internetowymi. Polski konsument będzie mógł złożyć wniosek (o rozwiązanie sporu) przeciwko polskiemu przedsiębiorcy, ale oczywiście tylko w odniesieniu do transakcji online. Platforma nie będzie służyć do obsługiwania sporów z tradycyjnymi sklepami" - dodał Paweł Zagaj z UOKiK.

Choć dla konsumenta złożenie wniosku ma być maksymalnie proste, to cały system i narzędzia są dość skomplikowane, gdyż z poziomu platformy ODR będzie można komunikować się ze wszystkimi instytucjami do polubownego rozstrzygania sporów konsumenckich, tzw. ADR (Alternative Dispute Resolution) we wszystkich krajach UE. Chodzi o instytucje mediacyjne i sądy polubowne, takie jak działające w Polsce przy Inspekcji Handlowej, czy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Zdaniem przedstawicieli UOKiK kluczową kwestią do rozwiązania przy tworzeniu platformy są tłumaczenia, bo poprawne przełożenie pojęć prawnych używanych w 24 językach UE nastręcza trudności.


"W tej chwili najsłabszym punktem platformy są właśnie tłumaczenia, bo strona ma ich dokonywać automatycznie - nie przewidziano zatrudnienia zawodowych tłumaczy. Ich jakość jest jak na razie różna i często może pełnić jedynie rolę pomocniczą. Program ma się jednak +uczyć+, więc im więcej informacji trafi do niego, tym tłumaczenia będą lepsze. Polska strona przesłała do KE rozmaite formularze, rozstrzygnięcia, pisma w trakcie postępowań, dzięki którym jakość tłumaczeń na polski ma się poprawić" - wyjaśniał PAP Zagaj. Docelowo, zgodnie z rozporządzeniem ODR przygotowywana przez KE, platforma ODR powinna także zapewnić tłumaczenie dokumentów dołączanych do wniosków.

"Trudno te koszty oszacować, bo nie wiadomo, ile osób będzie korzystać z tego narzędzia. W tej chwili w rozstrzyganiu sporów transgranicznych pomagają europejskie centra konsumenckie i aktualnie ich obciążenie tymi sprawami nie przekracza możliwości centrów” - zaznaczył Zagaj. Według niego w Polsce przynajmniej na pierwszym etapie platforma będzie służyć głównie rozstrzyganiu sporów krajowych.

Upadłość konsumencka – nowe regulacje

Budowie platformy towarzyszy ujednolicanie przepisów o mediacjach w całej UE. W Polsce służy temu ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Projekt jej założeń, które przygotowuje UOKiK przy współudziale innych resortów i urzędów, czeka teraz na przyjęcie przez Stały Komitet Rady Ministrów i pozostałe komitety. Planuje się, że projekt ustawy powinien trafić do Sejmu pod koniec pierwszego kwartału 2015 r.

Przepisy mają ujednolicić system sądownictwa polubownego w Polsce w oparciu o już istniejące instytucje mediacyjne, zarówno prywatne, takie jak Arbiter Bankowy przy Związku Banków Polskich, jak publiczne, np. Rzecznik Ubezpieczonych. Ewentualne „luki” branżowe i terytorialne wypełni Inspekcja Handlowa, przy której już teraz działają Polubowne Sądy Konsumenckie, a jej wojewódzcy inspektorzy pełnią także rolę mediatorów w sporach konsument-przedsiębiorca. Zakres działania Inspekcji zostanie jeszcze rozszerzony. Spod nowego prawa wyłączone zostaną tylko te dziedziny, które wyklucza unijna dyrektywa, tj. przede wszystkim usługi medyczne i edukacyjne świadczone przez państwo. (PAP)

mww/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uszkodzenie towarów w transporcie lub niedostarczenie ich na czas. Kiedy przewoźnik może się powołać na siłę wyższą? Prawo przewozowe, Konwencja CMR, kodeks cywilny

Klęski żywiołowe takie jak powódź, śnieżyce, nawalne opady deszczu, zamknięcie granicy, strajki, zamieszki i inne tego typu nadzwyczajne zdarzenia mogą spowodować problemy z transportem towarów, w tym z dostarczeniem ich na czas bądź utratą lub uszkodzeniem. Przewoźnik nie ma wpływu na ich wystąpienie i nie jest w stanie zapobiec ich konsekwencjom. Czy takie okoliczności dają podstawy do powołania się na siłę wyższą?

InPost startuje z bezpośrednimi przesyłkami z Polski do maszyn Paczkomat® lub punktu PUDO w 7 europejskich krajach

Grupa InPost uruchomiła usługę dostaw międzynarodowych pomiędzy Polską a Francją, Hiszpanią, Portugalią, Włochami, Belgią, Holandią oraz Luksemburgiem (usługa cross network). Umożliwi to zarówno sklepom internetowym, jak i klientom indywidualnym szybką wysyłkę i dostawy za granicę, przy najniższej na rynku cenie. Usługa jest dostępna dla biznesowych i indywidualnych klientów InPost

To już pewne: takie będą wszystkie nowe terminy dotyczące obowiązku e-fakturowania. Jest nowa ustawa o KSeF

5 listopada Ministerstwo Finansów opublikowało rządowy projekt ustawy dotyczący obowiązkowego wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF).  W ten sposób realizuje część reformy z Krajowego Planu Odbudowy i Wzmacniania Odporności - KPO. Znane są już wszystkie terminy wdrożenia fakturowania w systemie KSeF.

Prof. Modzelewski: Dlaczego wdrożenie obowiązkowego KSeF skończy się fiaskiem; nie usunięto zasadniczych błędów faktur ustrukturyzowanych

Opublikowano wreszcie nowelizację nowelizacji przepisów dotyczących faktur ustrukturyzowanych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Ministra Finansów (które podatnicy przyjęli z ulgą i zadowoleniem), nie usunięto zasadniczych błędów tej koncepcji, a proponowane zmiany mają charakter wręcz kosmetyczny. Czyli dalej forsowany jest absurdalny, kosztowny, szkodliwy politycznie i w sumie niewdrażalny projekt niewiadomego autorstwa, który doprowadzi do całkowitej destrukcji systemu rozliczeń i dokumentowania sprzedaży i zakupów w obrocie gospodarczym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. 

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Dlaczego wdrożenie obowiązkowego KSeF skończy się fiaskiem; nie usunięto zasadniczych błędów faktur ustrukturyzowanych

Opublikowano wreszcie nowelizację nowelizacji przepisów dotyczących faktur ustrukturyzowanych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Ministra Finansów (które podatnicy przyjęli z ulgą i zadowoleniem), nie usunięto zasadniczych błędów tej koncepcji, a proponowane zmiany mają charakter wręcz kosmetyczny. Czyli dalej forsowany jest absurdalny, kosztowny, szkodliwy politycznie i w sumie niewdrażalny projekt niewiadomego autorstwa, który doprowadzi do całkowitej destrukcji systemu rozliczeń i dokumentowania sprzedaży i zakupów w obrocie gospodarczym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. 

Wdrażanie ustawy o sygnalistach. Ważna data dla firm: 1 stycznia 2025 r.

Ustawa o sygnalistach weszła w życie 25 września 2024 r. Na jej mocy wiele firm ma obowiązek wyznaczenia osoby, która będzie przyjmowała zgłoszenia wewnętrzne od pracowników. Stan zatrudnienia należy pierwszy raz ustalić na dzień 1 stycznia 2025 r. i również na ten dzień trzeba mieć przygotowaną procedurę zgłoszeń wewnętrznych chroniącą sygnalistów. Dotyczy to tych podmiotów, których dotyczą przepisy ustawy o ochronie sygnalistów z uwagi na zatrudnienie co najmniej 50 osób.

Czy prawo pozwala zwolnić pracownika i zastąpić go sztuczną inteligencją? Adwokat: nie ma specjalnych przepisów ale etat może być zlikwidowany, gdy firma wprowadza automatyzację

Czy pracodawca ma prawo zwolnić pracowników i zastąpić ich przez sztuczną inteligencję? Jak mówi adwokat Marek Jarosiewicz, wspólnik w kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski sytuacja jest delikatna, bo sztuczna inteligencja, szczególnie w kontekście rynku pracy, wymaga jeszcze dużego doprecyzowania. – Przedsiębiorca ma prawo unowocześniać procesy w swojej firmie. Z etycznego punktu widzenia jednak powoływanie się na sztuczną inteligencję przy redukcji etatów może być wątpliwe – przyznaje mecenas Jarosiewicz. 

Koniec realnych zysków z lokat bankowych. W 2025 r. inflacja będzie spadała szybciej niż stopy procentowe?

Zanotowane we wrześniu 2024 r. przyspieszenie inflacji to zła informacja dla oszczędzających na lokatach bankowych. Osoby posiadające przeciętne lokaty w bankach znowu zaczynają realnie tracić, czyli przegrywać z inflacją. Oprocentowanie depozytów przestaje bowiem chronić siłę nabywczą zaoszczędzonych pieniędzy przed zgubnym działaniem inflacji. Dalsze przyspieszenie inflacji i spodziewane obniżki stóp procentowych to scenariusz, który działa na niekorzyść bankowych ciułaczy.

REKLAMA

Jak działa ulga na zabytki? Można odliczyć wpłaty na fundusz remontowy, ale też wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków

Ulga na zabytki to forma preferencji podatkowej dostępna dla podatników PIT, którzy rozliczają się według skali podatkowej, podatku liniowego lub ryczałtu. Aby móc z niej skorzystać, konieczne jest posiadanie statusu właściciela lub współwłaściciela zabytkowej nieruchomości. Można odliczyć wpłat na fundusz remontowy oraz wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane.

Z dużej chmury mały deszcz – system do obsługi zgłoszeń celnych wywozowych AES działa

Z dniem 31 października 2024 odłączono działający do tej pory system do obsługi zgłoszeń celnych wywozowych AES/ECS i zastąpiono go systemem AES Plus. Jest to ogólnounijny program do walidacji i weryfikacji zgłoszeń celnych w procedurze wywozu.

REKLAMA