REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Platforma internetowa do rozstrzygania sporów z e-sklepami w całej UE w 2016 r.

Nowa platforma internetowa (tzw. ODR - Online Dispute Resolution) do rozstrzygania sporów z e-sklepami w całej UE w 2016 r. / Fot. Fotolia
Nowa platforma internetowa (tzw. ODR - Online Dispute Resolution) do rozstrzygania sporów z e-sklepami w całej UE w 2016 r. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowa platforma internetowa (tzw. ODR - Online Dispute Resolution) pozwoli konsumentom rozwiązać spory z e-sklepami z całej Unii Europejskiej, w tym również z polskimi. Platforma, która ma ruszyć w 2016 roku, będzie tłumaczyć skargi i kierować je do odpowiednich instytucji w każdym kraju.

Nad przygotowaniem narzędzi informatycznych platformy ODR (Online Dispute Resolution) pracuje Komisja Europejska. Mają one służyć połączeniu czterech grup: konsumentów, przedsiębiorców, sądów polubownych i instytucji mediacyjnych oraz tzw. punktów kontaktowych, które będą pomagać w kwestiach technicznych. Start całego systemu zaplanowano na 9 stycznia 2016 r. Rozwiązanie takie ma zachęcić do zakupów w innych krajach.

REKLAMA

Autopromocja

"Etap prac nad platformą jest mocno zaawansowany, w listopadzie testowano jej działanie podczas profesjonalnej symulacji, w której braliśmy udział. Z punktu widzenia konsumenta jej panel jest bardzo intuicyjny i przypomina stronę dostępu do konta bankowego albo zakupów internetowych. Sama procedura składania wniosku też będzie prosta: dajemy podstawowe informacje o sobie, krótko opisujemy problem i dołączamy dokumenty dotyczące naszej sprawy" - powiedziała PAP Dorota Karczewska, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zajmuje się wdrożeniem tego narzędzia w Polsce.

Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej ma wejść w życie w 2016 r.

Jak mówiła, konsument nie musi mieć żadnej wiedzy merytorycznej, ani tym bardziej prawniczej na temat działania sądów polubownych, by móc skorzystać z tego narzędzia. Wystarczy, że jak w zwykłym sklepie zgłosi wniosek, który można sformułować potocznym językiem. Link do platformy będzie obowiązkowo umieszczany na stronach wszystkich e-sklepów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Ten system będzie można też wykorzystać do rozwiązywania sporów z krajowymi sklepami internetowymi. Polski konsument będzie mógł złożyć wniosek (o rozwiązanie sporu) przeciwko polskiemu przedsiębiorcy, ale oczywiście tylko w odniesieniu do transakcji online. Platforma nie będzie służyć do obsługiwania sporów z tradycyjnymi sklepami" - dodał Paweł Zagaj z UOKiK.

Choć dla konsumenta złożenie wniosku ma być maksymalnie proste, to cały system i narzędzia są dość skomplikowane, gdyż z poziomu platformy ODR będzie można komunikować się ze wszystkimi instytucjami do polubownego rozstrzygania sporów konsumenckich, tzw. ADR (Alternative Dispute Resolution) we wszystkich krajach UE. Chodzi o instytucje mediacyjne i sądy polubowne, takie jak działające w Polsce przy Inspekcji Handlowej, czy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Zdaniem przedstawicieli UOKiK kluczową kwestią do rozwiązania przy tworzeniu platformy są tłumaczenia, bo poprawne przełożenie pojęć prawnych używanych w 24 językach UE nastręcza trudności.


"W tej chwili najsłabszym punktem platformy są właśnie tłumaczenia, bo strona ma ich dokonywać automatycznie - nie przewidziano zatrudnienia zawodowych tłumaczy. Ich jakość jest jak na razie różna i często może pełnić jedynie rolę pomocniczą. Program ma się jednak +uczyć+, więc im więcej informacji trafi do niego, tym tłumaczenia będą lepsze. Polska strona przesłała do KE rozmaite formularze, rozstrzygnięcia, pisma w trakcie postępowań, dzięki którym jakość tłumaczeń na polski ma się poprawić" - wyjaśniał PAP Zagaj. Docelowo, zgodnie z rozporządzeniem ODR przygotowywana przez KE, platforma ODR powinna także zapewnić tłumaczenie dokumentów dołączanych do wniosków.

"Trudno te koszty oszacować, bo nie wiadomo, ile osób będzie korzystać z tego narzędzia. W tej chwili w rozstrzyganiu sporów transgranicznych pomagają europejskie centra konsumenckie i aktualnie ich obciążenie tymi sprawami nie przekracza możliwości centrów” - zaznaczył Zagaj. Według niego w Polsce przynajmniej na pierwszym etapie platforma będzie służyć głównie rozstrzyganiu sporów krajowych.

Upadłość konsumencka – nowe regulacje

Budowie platformy towarzyszy ujednolicanie przepisów o mediacjach w całej UE. W Polsce służy temu ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Projekt jej założeń, które przygotowuje UOKiK przy współudziale innych resortów i urzędów, czeka teraz na przyjęcie przez Stały Komitet Rady Ministrów i pozostałe komitety. Planuje się, że projekt ustawy powinien trafić do Sejmu pod koniec pierwszego kwartału 2015 r.

Przepisy mają ujednolicić system sądownictwa polubownego w Polsce w oparciu o już istniejące instytucje mediacyjne, zarówno prywatne, takie jak Arbiter Bankowy przy Związku Banków Polskich, jak publiczne, np. Rzecznik Ubezpieczonych. Ewentualne „luki” branżowe i terytorialne wypełni Inspekcja Handlowa, przy której już teraz działają Polubowne Sądy Konsumenckie, a jej wojewódzcy inspektorzy pełnią także rolę mediatorów w sporach konsument-przedsiębiorca. Zakres działania Inspekcji zostanie jeszcze rozszerzony. Spod nowego prawa wyłączone zostaną tylko te dziedziny, które wyklucza unijna dyrektywa, tj. przede wszystkim usługi medyczne i edukacyjne świadczone przez państwo. (PAP)

mww/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

REKLAMA

260-280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Czy już w 2025 r. będzie drożej, w tym wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i nowe terminy?

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

REKLAMA