REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

10 najważniejszych zmian w prawie w 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
10 najważniejszych zmian w prawie w 2015 r. / Fot. Fotolia
10 najważniejszych zmian w prawie w 2015 r. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koniec roku to czas, kiedy podsumowujemy minione dwanaście miesięcy. Przedstawiamy podsumowanie roku 2015 pod kątem zmian w polskim prawie, w postaci rankingu dziesięciu najważniejszych zmian. W rankingu tym znajdują się, naszym zdaniem, najważniejsze nowelizacje obowiązujących aktów prawnych oraz nowe akty prawne, które weszły w życie w mijającym roku.

I miejsce w naszym rankingu TOP 10 zajmuje ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 443), która weszła w życie w dniu 28 czerwca 2015 r. Głównym celem tej ustawy było skrócenie i uproszczenie procedury inwestycyjnej w procesie budowlanym, która oceniana była jako nazbyt sformalizowana. Wprowadzone zmiany objęły m.in. rozszerzenie katalogu budów i robót budowlanych, dla których realizacji nie jest wymagane uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę, zmniejszenie katalogu obiektów budowlanych, których użytkowanie wymaga wydania decyzji administracyjnej o pozwoleniu na użytkowanie, a także ograniczenie obowiązkowych elementów projektu budowlanego. Powyższe zmiany, jako działania zmierzające do usprawnienia realizacji procesu budowlanego, należy z pewnością oceniać pozytywnie.

REKLAMA

Autopromocja

II miejsce rankingu zajmuje ustawa z dnia 20 marca 2015 r. o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie 18 października 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 539). Przyniosła ona przede wszystkim fundamentalną zmianę w zakresie prawa spadkowego. Na jej podstawie wprowadzono bowiem zasadę, że niezłożenie przez spadkobiercę oświadczenia o przyjęciu spadku, przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza lub o odrzuceniu spadku, w terminie 6 miesięcy od dnia, w którym spadkobierca dowiedział się o tytule swego powołania, jest uważane za przyjęcie spadku z dobrodziejstwem inwentarza, a nie przyjęcie spadku wprost, jak to miało miejsce dotychczas. Powyższa zmiana jest zatem korzystna dla spadkobierców, ponieważ chroni ich przed potencjalnym dziedziczeniem długów spadkowych przewyższających wartość majątku spadkowego.

Nowa Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) od 1 stycznia 2016 r.

III miejsce pod względem doniosłości wprowadzonych zmian zajęła w naszym rankingu ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 4), która weszła w życie w dniu 15 stycznia 2015 r. Do najistotniejszych modyfikacji wynikających z ww. ustawy należy wprowadzenie możliwości zakładania spółek jawnych oraz spółek komandytowych przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego, a także likwidacja dotychczasowego obowiązku składania do akt rejestrowych wzorów podpisów członków zarządu, likwidatorów, wspólników spółek osobowych oraz prokurentów. Powyższe zmiany niosą zatem pewne praktyczne ułatwienia w prowadzeniu działalności gospodarczej w formie spółek handlowych.

IV miejsce w rankingu TOP 10 zajmuje ustawa z dnia 22 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2014 r. poz. 1138), która weszła w życie w dniu 1 stycznia 2015 r. Ww. ustawa wprowadziła liczne zmiany, z których najistotniejszą i najbardziej dyskutowaną stanowią nowe rozwiązania dotyczące pacjentów onkologicznych, w tym wprowadzenie karty diagnostyki i leczenia onkologicznego. Celem wprowadzonych zmian było przyśpieszenie procedur w przypadku zdiagnozowania tzw. nowotworów złośliwych. Praktyczne stosowanie nowych rozwiązań napotkało jednak pewne trudności, stąd zmiany te zostały poddane krytyce części lekarzy i pacjentów. W chwili obecnej należy zatem obserwować, czy przezwyciężenie powyższych trudności okaże się możliwe tak, aby wprowadzone zmiany były oceniane pozytywnie zarówno przez pacjentów jak i lekarzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

V miejsce w ww. rankingu zajmuje naszym zdaniem ustawa z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 788), która weszła w życie w dniu 12 lipca 2015 r. Jednym z założeń ww. ustawy było ograniczenie wywozu leków za granicę. Z uwagi na to, na jej mocy wprowadzone zostały nowe mechanizmy mające służyć zwiększeniu kontroli i nadzoru nad obrotem produktami leczniczymi, środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobami medycznymi.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

VI miejsce w rankingu TOP 10 zajmuje naszym zdaniem ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 1924), która weszła w życie w dniu 1 stycznia 2015 r. W drodze tej nowelizacji przyjęte zostały zmiany mające służyć ujawnianiu w Krajowym Rejestrze Sądowym jak najbardziej aktualnych danych. Jednym z takich rozwiązań jest np. zwiększenie kompetencji sądów rejestrowych do podejmowania z urzędu wybranych czynności związanych z ujawnianiem danych w Krajowym Rejestrze Sądowym.


VII miejsce pod względem doniosłości wprowadzonych zmian zajmuje w ocenie kancelarii ustawa z dnia 10 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 945), która weszła w życie 18 stycznia 2015 r. Głównym celem nowelizacji było wdrożenie rozwiązań mających wzmocnić polski system ochrony konkurencji i konsumentów oraz uprościć i skrócić procedury, zwłaszcza w zakresie kontroli koncentracji przedsiębiorców. Przykładową zmianę tego rodzaju stanowi rozszerzenie katalogu przypadków, w których zamiar koncentracji przedsiębiorców nie wymaga zgłoszenia.

VIII miejsce w rankingu kancelarii zajęła ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1741), która weszła w życie 1 marca 2015 r. Kluczową zmianę wynikającą z ww. nowego aktu stanowi przyjęcie zasady prowadzenia akt stanu cywilnego w formie elektronicznej, co może przyczynić się do usprawnienia ich obiegu. Dogodnym rozwiązaniem jest też wprowadzenie możliwości uzyskania odpisów aktów stanu cywilnego na terenie całej Polski, niezależnie od właściwości danego urzędu i miejsca zamieszkania obywatela. Ciekawą zmianą jest także wprowadzenie możliwości nadawania imion obcych.

VAT 2015/2016 – bieżące problemy i zmiany

Zmiany w prawie pracy 2016. Przepisy przejściowe

IX miejsce sporządzonego rankingu zajmuje rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa z dnia 20 marca 2015 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców (Dz. U. z 2015 r. poz. 531), które weszło w życie w dniu 30 kwietnia 2015 r. Na mocy rozporządzenia wprowadzone zostały rozwiązania zmierzające do zwiększenia możliwości udzielania pomocy przedsiębiorcom, którzy napotkali określone trudności w prowadzonej działalności, w tym przewidziano nieznane dotąd instytucje pomocy dla małego i średniego przedsiębiorcy.

X miejsce naszego rankingu zajmuje ustawa z dnia 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1662), na mocy której z dniem 1 stycznia 2015 r. weszły w życie przepisy zmieniające ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2014 r. poz. 1182). W drodze ww. przepisów wprowadzono przede wszystkim możliwość prowadzenia rejestru zbiorów danych przez administratorów bezpieczeństwa informacji powołanych u administratorów danych i podlegających zgłoszeniu do Generalnego Inspektora Danych Osobowych (GIODO), co jednocześnie zwalnia z obowiązku zgłaszania do GIODO samych zbiorów danych.

Mijający rok był bogaty w nowelizacje i nowe akty prawne. W rankingu TOP 10 zostały sklasyfikowane zmiany, które naszym zdaniem zasługują na największą uwagę spośród wszystkich zmian w polskim prawie, jakie miały miejsce w 2015 r. Jednak efekty wprowadzenia nowych przepisów lub zmian dotychczas obowiązujących będzie można ocenić dopiero wraz z upływem czasu, na podstawie praktyki ich stosowania.

W przypadku jakichkolwiek pytań bądź wątpliwości, pozostajemy do Państwa dyspozycji.

Maciej Szulikowski

Radca prawny i Partner Zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie VAT przy uznanej reklamacji, gdy kupujący zatrzymuje część wadliwego towaru

Zgłosiliśmy reklamację w związku z wadliwym towarem. Kontrahent uznał reklamację, ale zamiast wystawić fakturę korygującą, wystawił notę uznaniową. Zwrócił nam zapłatę za część towaru, który został u nas i który sami zutylizujemy. Część towaru została wymieniona na towar wolny od wad. Czy korygujemy odliczony VAT? Czy dokonując utylizacji we własnym zakresie świadczymy usługę na rzecz sprzedawcy? Czy ta wymiana towaru powinna być rozliczona w VAT?

Odstąpienie od umowy: kiedy trzeba skorygować VAT z faktury zaliczkowej

Otrzymanie zaliczki na poczet dostawy towarów lub świadczenia usług wiąże się zasadniczo z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Rezygnacja z transakcji, skutkująca zwrotem zaliczki i wystawieniem faktury korygującej, umożliwia sprzedawcy obniżenie kwoty podatku należnego. Nabywca jest z kolei obowiązany do odpowiedniej korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego. Jak jednak postąpić w sytuacji, gdy kontrahenci odstępują wprawdzie od zawartej umowy, lecz zaliczka zostaje zwrócona znacznie później lub jej zwrot w ogóle nie następuje. Transakcja nie dochodzi ostatecznie do skutku. Nie ma jednak również zwrotu zaliczki, a to jej wpłata generowała powstanie obowiązku podatkowego.

Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

REKLAMA

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

REKLAMA