REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

10 najważniejszych zmian w prawie w 2015 r.

10 najważniejszych zmian w prawie w 2015 r. / Fot. Fotolia
10 najważniejszych zmian w prawie w 2015 r. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koniec roku to czas, kiedy podsumowujemy minione dwanaście miesięcy. Przedstawiamy podsumowanie roku 2015 pod kątem zmian w polskim prawie, w postaci rankingu dziesięciu najważniejszych zmian. W rankingu tym znajdują się, naszym zdaniem, najważniejsze nowelizacje obowiązujących aktów prawnych oraz nowe akty prawne, które weszły w życie w mijającym roku.

I miejsce w naszym rankingu TOP 10 zajmuje ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 443), która weszła w życie w dniu 28 czerwca 2015 r. Głównym celem tej ustawy było skrócenie i uproszczenie procedury inwestycyjnej w procesie budowlanym, która oceniana była jako nazbyt sformalizowana. Wprowadzone zmiany objęły m.in. rozszerzenie katalogu budów i robót budowlanych, dla których realizacji nie jest wymagane uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę, zmniejszenie katalogu obiektów budowlanych, których użytkowanie wymaga wydania decyzji administracyjnej o pozwoleniu na użytkowanie, a także ograniczenie obowiązkowych elementów projektu budowlanego. Powyższe zmiany, jako działania zmierzające do usprawnienia realizacji procesu budowlanego, należy z pewnością oceniać pozytywnie.

REKLAMA

Autopromocja

II miejsce rankingu zajmuje ustawa z dnia 20 marca 2015 r. o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie 18 października 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 539). Przyniosła ona przede wszystkim fundamentalną zmianę w zakresie prawa spadkowego. Na jej podstawie wprowadzono bowiem zasadę, że niezłożenie przez spadkobiercę oświadczenia o przyjęciu spadku, przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza lub o odrzuceniu spadku, w terminie 6 miesięcy od dnia, w którym spadkobierca dowiedział się o tytule swego powołania, jest uważane za przyjęcie spadku z dobrodziejstwem inwentarza, a nie przyjęcie spadku wprost, jak to miało miejsce dotychczas. Powyższa zmiana jest zatem korzystna dla spadkobierców, ponieważ chroni ich przed potencjalnym dziedziczeniem długów spadkowych przewyższających wartość majątku spadkowego.

Nowa Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) od 1 stycznia 2016 r.

III miejsce pod względem doniosłości wprowadzonych zmian zajęła w naszym rankingu ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 4), która weszła w życie w dniu 15 stycznia 2015 r. Do najistotniejszych modyfikacji wynikających z ww. ustawy należy wprowadzenie możliwości zakładania spółek jawnych oraz spółek komandytowych przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego, a także likwidacja dotychczasowego obowiązku składania do akt rejestrowych wzorów podpisów członków zarządu, likwidatorów, wspólników spółek osobowych oraz prokurentów. Powyższe zmiany niosą zatem pewne praktyczne ułatwienia w prowadzeniu działalności gospodarczej w formie spółek handlowych.

IV miejsce w rankingu TOP 10 zajmuje ustawa z dnia 22 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2014 r. poz. 1138), która weszła w życie w dniu 1 stycznia 2015 r. Ww. ustawa wprowadziła liczne zmiany, z których najistotniejszą i najbardziej dyskutowaną stanowią nowe rozwiązania dotyczące pacjentów onkologicznych, w tym wprowadzenie karty diagnostyki i leczenia onkologicznego. Celem wprowadzonych zmian było przyśpieszenie procedur w przypadku zdiagnozowania tzw. nowotworów złośliwych. Praktyczne stosowanie nowych rozwiązań napotkało jednak pewne trudności, stąd zmiany te zostały poddane krytyce części lekarzy i pacjentów. W chwili obecnej należy zatem obserwować, czy przezwyciężenie powyższych trudności okaże się możliwe tak, aby wprowadzone zmiany były oceniane pozytywnie zarówno przez pacjentów jak i lekarzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

V miejsce w ww. rankingu zajmuje naszym zdaniem ustawa z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 788), która weszła w życie w dniu 12 lipca 2015 r. Jednym z założeń ww. ustawy było ograniczenie wywozu leków za granicę. Z uwagi na to, na jej mocy wprowadzone zostały nowe mechanizmy mające służyć zwiększeniu kontroli i nadzoru nad obrotem produktami leczniczymi, środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobami medycznymi.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

VI miejsce w rankingu TOP 10 zajmuje naszym zdaniem ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 1924), która weszła w życie w dniu 1 stycznia 2015 r. W drodze tej nowelizacji przyjęte zostały zmiany mające służyć ujawnianiu w Krajowym Rejestrze Sądowym jak najbardziej aktualnych danych. Jednym z takich rozwiązań jest np. zwiększenie kompetencji sądów rejestrowych do podejmowania z urzędu wybranych czynności związanych z ujawnianiem danych w Krajowym Rejestrze Sądowym.


VII miejsce pod względem doniosłości wprowadzonych zmian zajmuje w ocenie kancelarii ustawa z dnia 10 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 945), która weszła w życie 18 stycznia 2015 r. Głównym celem nowelizacji było wdrożenie rozwiązań mających wzmocnić polski system ochrony konkurencji i konsumentów oraz uprościć i skrócić procedury, zwłaszcza w zakresie kontroli koncentracji przedsiębiorców. Przykładową zmianę tego rodzaju stanowi rozszerzenie katalogu przypadków, w których zamiar koncentracji przedsiębiorców nie wymaga zgłoszenia.

VIII miejsce w rankingu kancelarii zajęła ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1741), która weszła w życie 1 marca 2015 r. Kluczową zmianę wynikającą z ww. nowego aktu stanowi przyjęcie zasady prowadzenia akt stanu cywilnego w formie elektronicznej, co może przyczynić się do usprawnienia ich obiegu. Dogodnym rozwiązaniem jest też wprowadzenie możliwości uzyskania odpisów aktów stanu cywilnego na terenie całej Polski, niezależnie od właściwości danego urzędu i miejsca zamieszkania obywatela. Ciekawą zmianą jest także wprowadzenie możliwości nadawania imion obcych.

VAT 2015/2016 – bieżące problemy i zmiany

Zmiany w prawie pracy 2016. Przepisy przejściowe

REKLAMA

IX miejsce sporządzonego rankingu zajmuje rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa z dnia 20 marca 2015 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców (Dz. U. z 2015 r. poz. 531), które weszło w życie w dniu 30 kwietnia 2015 r. Na mocy rozporządzenia wprowadzone zostały rozwiązania zmierzające do zwiększenia możliwości udzielania pomocy przedsiębiorcom, którzy napotkali określone trudności w prowadzonej działalności, w tym przewidziano nieznane dotąd instytucje pomocy dla małego i średniego przedsiębiorcy.

X miejsce naszego rankingu zajmuje ustawa z dnia 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1662), na mocy której z dniem 1 stycznia 2015 r. weszły w życie przepisy zmieniające ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2014 r. poz. 1182). W drodze ww. przepisów wprowadzono przede wszystkim możliwość prowadzenia rejestru zbiorów danych przez administratorów bezpieczeństwa informacji powołanych u administratorów danych i podlegających zgłoszeniu do Generalnego Inspektora Danych Osobowych (GIODO), co jednocześnie zwalnia z obowiązku zgłaszania do GIODO samych zbiorów danych.

Mijający rok był bogaty w nowelizacje i nowe akty prawne. W rankingu TOP 10 zostały sklasyfikowane zmiany, które naszym zdaniem zasługują na największą uwagę spośród wszystkich zmian w polskim prawie, jakie miały miejsce w 2015 r. Jednak efekty wprowadzenia nowych przepisów lub zmian dotychczas obowiązujących będzie można ocenić dopiero wraz z upływem czasu, na podstawie praktyki ich stosowania.

W przypadku jakichkolwiek pytań bądź wątpliwości, pozostajemy do Państwa dyspozycji.

Maciej Szulikowski

Radca prawny i Partner Zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA