REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Podsumowanie zmian w prawie w styczniu 2017 r. /fot. Fotolia
Podsumowanie zmian w prawie w styczniu 2017 r. /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w styczniu 2017 r. Zmiany dotyczą regulacji z zakresu ochrony przyrody, działalności innowacyjnej a także podatku dochodowego oraz od towarów i usług.

Ochrona przyrody oraz lasów

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 1 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 16 grudnia 2016  r. o zmianie ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o lasach (Dz. U. z 2016 r., poz. 2249), która m.in. zwiększa uprawnienia właścicieli nieruchomości, na których rosną drzewa i krzewy poprzez uproszczenie regulacji dotyczącej wycinki oraz wyposaża jednostki samorządu w kompetencje do dostosowywania poziomu ochrony zieleni do ich potrzeb. W związku z tym, nowela m.in.:

  • przewiduje, że bez zezwolenia będzie można wyciąć drzewa lub krzewy na prywatnej posesji, jeśli ich usunięcie nie będzie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Zmiana ta wiąże się z faktem, że dotychczas znakomita większość decyzji dot. wycinek jest pozytywna, przez co procedura stała się jedynie formalnym obciążeniem administracji – poza tym wprowadzone zostaną też inne przepisy, które zakładają zmniejszenie administracyjnej kontroli wycinki drzew i krzewów oraz obciążeń finansowych wnioskodawców związanych z uzyskiwaniem zezwolenia.
  • wprowadziła przepisy podług których rady gmin uzyskały uprawnienia do podejmowania uchwał, w których określą, w jakich wypadkach nie obowiązują zezwolenia na wycinkę na ich terenie, dostosowując wskazania do potrzeb gminy – w szczególności w zakresie gatunków, wieku, wycinką związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej lub wpisu do rejestru zabytków. Gminy uzyskały również możliwość określania stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów. Zgodnie z nowelą za usuwanie drzew nie będą mogły przekroczyć 500 zł a za usuwanie krzewów - 200 zł.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działalność innowacyjna

W dniu 1 stycznia 2017 r. weszła częściowo w życie ustawa z dnia 4 listopada 2016 r. o zmianie niektórych ustaw określających warunki prowadzenia działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1933), wprowadzająca regulacje dotyczące opodatkowania aportów komercjalizowanej własności intelektualnej i ulgi badawczo-rozwojową na podstawie - tj.:

  • wskazano, że jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej jest komercjalizowana własność intelektualna, nie jest to odnotowane jako przychód;
  • umożliwiono odliczenie od podatku, w ramach kosztów kwalifikowanych, wydatki związane z patentem (w tym postępowaniem przez Urzędem Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej), prawem ochronnym na wzór użytkowy oraz prawem z rejestracji wzoru przemysłowego, a także ustalono generalną zasadę, że w przypadku gdy podatnik jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć 50% poniesionych kosztów;
  • ustanowiono dodatkową kwotę zwrotu dla podatników, którzy w roku rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej ponieśli stratę albo osiągnęli dochód niższy od kwoty przysługującego za pierwszy rok odliczenia;
  • wskazano że jednostki naukowe są zobowiązane do przeznaczania nie mniej niż 2% środków finansowych przyznanych na utrzymanie potencjału badawczego na działania, związane z komercjalizacją wyników badań naukowych i prac rozwojowych, polegające na analizie potrzeb rynku, stanu techniki, możliwości ochrony patentowej efektów tej działalności oraz opracowaniu projektów komercjalizacji.

Polecamy: Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2017


Podatek dochodowy od osób fizycznych oraz od osób prawnych

W dniu 1 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 września 2016  r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1550), na podstawie której m.in.:

  • wprowadzono nową, preferencyjną stawkę CIT w wysokości 15 % dla małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność (w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność). Obniżoną stawkę mogą stosować tylko podatnicy, u których wartość przychodu ze sprzedaży wraz z kwotą VAT nie przekroczyła w poprzednim roku wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej kwocie 1 200 000 euro. Ze stosowania obniżonej stawki zostały wyłączone podatkowe grupy kapitałowe oraz podmioty utworzone w wyniku przekształceń (w tym przypadku wyłączenie dotyczyć będzie roku podatkowego, w którym nastąpiło rozpoczęcie przez nie działalności oraz następującego bezpośrednio po nim).
  • wprowadzono degresywną (malejącą) kwotę wolną od opodatkowania, zależną od dochodów uzyskiwanych przez podatników- zwolnione od opodatkowania są dochody nieprzekraczające w roku podatkowym 6 600 zł, a wraz ze wzrostem dochodów, kwota wolna stopniowo się zmniejsza. Nowe regulacje wpływają także na sposób kalkulacji zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku podatkowego – wymagane jest szacowanie - na początku roku - czy osiągane przez podatnika dochody będą mieścić się w pierwszym czy drugim przedziale obowiązującej skali podatkowej.
  • zmieniono zasady opodatkowania aportów do spółki, tj. transakcji polegających na wnoszeniu wkładów niepieniężnych do spółek- według nowych regulacji przychodem wnoszącego do spółki wkład niepieniężny - w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część - jest wartość tego wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku – w innym dokumencie o podobnym charakterze. Wskazano również, że jeśli wartość ta będzie niższa od jego wartości rynkowej albo nie zostanie ona określona w statucie, umowie spółki albo innym dokumencie o podobnym charakterze, to przychodem będzie wartość rynkowa wkładu określona na dzień przeniesienia jego własności. Przepisy te mogą wpłynąć na zwiększenie obciążeń podatkowych podatników PIT i CIT wnoszących do spółek wskazane wkłady niepieniężne, natomiast aport w postaci przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części nadal nie powoduje powstania przychodu.

Podatek od towarów i usług

W dniu 1 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 2024), na podstawie której m.in.:

  • rozszerzono obowiązek raportowania w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego (czyli zbioru danych tworzonego z systemu informatycznego danego podmiotu poprzez ich bezpośredni eksport, na bazie schematu wyznaczonego przez Ministra Rozwoju i Finansów) na nową grupę przedsiębiorstw, tj. małych i średnich przedsiębiorców oraz organizacje pozarządowe, prowadzące działalność gospodarczą, jeżeli ww. podmioty prowadzą księgowość poprzez oprogramowanie informatyczne;
  • podwyższono limit uprawniający do korzystania z tzw. podmiotowego zwolnienia z VAT - zgodnie z nowymi regulacjami zwalnia się od tego podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym 200 tys. zł;
  • ustanowiono, iż w przypadku zaniżenia kwoty należnej lub zawyżenia zwrotu w deklaracji, naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej określi odpowiednio wysokość tych kwot w prawidłowej wysokości oraz ustali dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty zaniżenia zobowiązania podatkowego albo kwoty zawyżenia zwrotu różnicy podatku;
  • rozszerzono zakres stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia, m. in. o roboty budowlane oraz uprawnienia do emisji gazów cieplarnianych,
  • wskazano że płatności powyżej 15 000 zł mogą być realizowane wyłącznie za pośrednictwem rachunku płatniczego danego przedsiębiorcy - podatnicy PIT prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą oraz podatnicy CIT nie mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatku w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji o wartości przekraczającej 15 000 zł została zrealizowana bez pośrednictwa rachunku płatniczego.

Autor: Maciej Szulikowski, radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA