REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Podsumowanie zmian w prawie w styczniu 2017 r. /fot. Fotolia
Podsumowanie zmian w prawie w styczniu 2017 r. /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w styczniu 2017 r. Zmiany dotyczą regulacji z zakresu ochrony przyrody, działalności innowacyjnej a także podatku dochodowego oraz od towarów i usług.

Ochrona przyrody oraz lasów

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 1 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 16 grudnia 2016  r. o zmianie ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o lasach (Dz. U. z 2016 r., poz. 2249), która m.in. zwiększa uprawnienia właścicieli nieruchomości, na których rosną drzewa i krzewy poprzez uproszczenie regulacji dotyczącej wycinki oraz wyposaża jednostki samorządu w kompetencje do dostosowywania poziomu ochrony zieleni do ich potrzeb. W związku z tym, nowela m.in.:

  • przewiduje, że bez zezwolenia będzie można wyciąć drzewa lub krzewy na prywatnej posesji, jeśli ich usunięcie nie będzie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Zmiana ta wiąże się z faktem, że dotychczas znakomita większość decyzji dot. wycinek jest pozytywna, przez co procedura stała się jedynie formalnym obciążeniem administracji – poza tym wprowadzone zostaną też inne przepisy, które zakładają zmniejszenie administracyjnej kontroli wycinki drzew i krzewów oraz obciążeń finansowych wnioskodawców związanych z uzyskiwaniem zezwolenia.
  • wprowadziła przepisy podług których rady gmin uzyskały uprawnienia do podejmowania uchwał, w których określą, w jakich wypadkach nie obowiązują zezwolenia na wycinkę na ich terenie, dostosowując wskazania do potrzeb gminy – w szczególności w zakresie gatunków, wieku, wycinką związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej lub wpisu do rejestru zabytków. Gminy uzyskały również możliwość określania stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów. Zgodnie z nowelą za usuwanie drzew nie będą mogły przekroczyć 500 zł a za usuwanie krzewów - 200 zł.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działalność innowacyjna

W dniu 1 stycznia 2017 r. weszła częściowo w życie ustawa z dnia 4 listopada 2016 r. o zmianie niektórych ustaw określających warunki prowadzenia działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1933), wprowadzająca regulacje dotyczące opodatkowania aportów komercjalizowanej własności intelektualnej i ulgi badawczo-rozwojową na podstawie - tj.:

  • wskazano, że jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej jest komercjalizowana własność intelektualna, nie jest to odnotowane jako przychód;
  • umożliwiono odliczenie od podatku, w ramach kosztów kwalifikowanych, wydatki związane z patentem (w tym postępowaniem przez Urzędem Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej), prawem ochronnym na wzór użytkowy oraz prawem z rejestracji wzoru przemysłowego, a także ustalono generalną zasadę, że w przypadku gdy podatnik jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć 50% poniesionych kosztów;
  • ustanowiono dodatkową kwotę zwrotu dla podatników, którzy w roku rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej ponieśli stratę albo osiągnęli dochód niższy od kwoty przysługującego za pierwszy rok odliczenia;
  • wskazano że jednostki naukowe są zobowiązane do przeznaczania nie mniej niż 2% środków finansowych przyznanych na utrzymanie potencjału badawczego na działania, związane z komercjalizacją wyników badań naukowych i prac rozwojowych, polegające na analizie potrzeb rynku, stanu techniki, możliwości ochrony patentowej efektów tej działalności oraz opracowaniu projektów komercjalizacji.

Polecamy: Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2017


Podatek dochodowy od osób fizycznych oraz od osób prawnych

W dniu 1 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 września 2016  r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1550), na podstawie której m.in.:

  • wprowadzono nową, preferencyjną stawkę CIT w wysokości 15 % dla małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność (w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność). Obniżoną stawkę mogą stosować tylko podatnicy, u których wartość przychodu ze sprzedaży wraz z kwotą VAT nie przekroczyła w poprzednim roku wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej kwocie 1 200 000 euro. Ze stosowania obniżonej stawki zostały wyłączone podatkowe grupy kapitałowe oraz podmioty utworzone w wyniku przekształceń (w tym przypadku wyłączenie dotyczyć będzie roku podatkowego, w którym nastąpiło rozpoczęcie przez nie działalności oraz następującego bezpośrednio po nim).
  • wprowadzono degresywną (malejącą) kwotę wolną od opodatkowania, zależną od dochodów uzyskiwanych przez podatników- zwolnione od opodatkowania są dochody nieprzekraczające w roku podatkowym 6 600 zł, a wraz ze wzrostem dochodów, kwota wolna stopniowo się zmniejsza. Nowe regulacje wpływają także na sposób kalkulacji zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku podatkowego – wymagane jest szacowanie - na początku roku - czy osiągane przez podatnika dochody będą mieścić się w pierwszym czy drugim przedziale obowiązującej skali podatkowej.
  • zmieniono zasady opodatkowania aportów do spółki, tj. transakcji polegających na wnoszeniu wkładów niepieniężnych do spółek- według nowych regulacji przychodem wnoszącego do spółki wkład niepieniężny - w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część - jest wartość tego wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku – w innym dokumencie o podobnym charakterze. Wskazano również, że jeśli wartość ta będzie niższa od jego wartości rynkowej albo nie zostanie ona określona w statucie, umowie spółki albo innym dokumencie o podobnym charakterze, to przychodem będzie wartość rynkowa wkładu określona na dzień przeniesienia jego własności. Przepisy te mogą wpłynąć na zwiększenie obciążeń podatkowych podatników PIT i CIT wnoszących do spółek wskazane wkłady niepieniężne, natomiast aport w postaci przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części nadal nie powoduje powstania przychodu.

Podatek od towarów i usług

W dniu 1 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 2024), na podstawie której m.in.:

  • rozszerzono obowiązek raportowania w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego (czyli zbioru danych tworzonego z systemu informatycznego danego podmiotu poprzez ich bezpośredni eksport, na bazie schematu wyznaczonego przez Ministra Rozwoju i Finansów) na nową grupę przedsiębiorstw, tj. małych i średnich przedsiębiorców oraz organizacje pozarządowe, prowadzące działalność gospodarczą, jeżeli ww. podmioty prowadzą księgowość poprzez oprogramowanie informatyczne;
  • podwyższono limit uprawniający do korzystania z tzw. podmiotowego zwolnienia z VAT - zgodnie z nowymi regulacjami zwalnia się od tego podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym 200 tys. zł;
  • ustanowiono, iż w przypadku zaniżenia kwoty należnej lub zawyżenia zwrotu w deklaracji, naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej określi odpowiednio wysokość tych kwot w prawidłowej wysokości oraz ustali dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty zaniżenia zobowiązania podatkowego albo kwoty zawyżenia zwrotu różnicy podatku;
  • rozszerzono zakres stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia, m. in. o roboty budowlane oraz uprawnienia do emisji gazów cieplarnianych,
  • wskazano że płatności powyżej 15 000 zł mogą być realizowane wyłącznie za pośrednictwem rachunku płatniczego danego przedsiębiorcy - podatnicy PIT prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą oraz podatnicy CIT nie mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatku w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji o wartości przekraczającej 15 000 zł została zrealizowana bez pośrednictwa rachunku płatniczego.

Autor: Maciej Szulikowski, radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA