REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podsumowanie zmian w prawie w styczniu 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podsumowanie zmian w prawie w styczniu 2017 r. /fot. Fotolia
Podsumowanie zmian w prawie w styczniu 2017 r. /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w styczniu 2017 r. Zmiany dotyczą regulacji z zakresu ochrony przyrody, działalności innowacyjnej a także podatku dochodowego oraz od towarów i usług.

Ochrona przyrody oraz lasów

REKLAMA

W dniu 1 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 16 grudnia 2016  r. o zmianie ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o lasach (Dz. U. z 2016 r., poz. 2249), która m.in. zwiększa uprawnienia właścicieli nieruchomości, na których rosną drzewa i krzewy poprzez uproszczenie regulacji dotyczącej wycinki oraz wyposaża jednostki samorządu w kompetencje do dostosowywania poziomu ochrony zieleni do ich potrzeb. W związku z tym, nowela m.in.:

  • przewiduje, że bez zezwolenia będzie można wyciąć drzewa lub krzewy na prywatnej posesji, jeśli ich usunięcie nie będzie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Zmiana ta wiąże się z faktem, że dotychczas znakomita większość decyzji dot. wycinek jest pozytywna, przez co procedura stała się jedynie formalnym obciążeniem administracji – poza tym wprowadzone zostaną też inne przepisy, które zakładają zmniejszenie administracyjnej kontroli wycinki drzew i krzewów oraz obciążeń finansowych wnioskodawców związanych z uzyskiwaniem zezwolenia.
  • wprowadziła przepisy podług których rady gmin uzyskały uprawnienia do podejmowania uchwał, w których określą, w jakich wypadkach nie obowiązują zezwolenia na wycinkę na ich terenie, dostosowując wskazania do potrzeb gminy – w szczególności w zakresie gatunków, wieku, wycinką związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej lub wpisu do rejestru zabytków. Gminy uzyskały również możliwość określania stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów. Zgodnie z nowelą za usuwanie drzew nie będą mogły przekroczyć 500 zł a za usuwanie krzewów - 200 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działalność innowacyjna

W dniu 1 stycznia 2017 r. weszła częściowo w życie ustawa z dnia 4 listopada 2016 r. o zmianie niektórych ustaw określających warunki prowadzenia działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1933), wprowadzająca regulacje dotyczące opodatkowania aportów komercjalizowanej własności intelektualnej i ulgi badawczo-rozwojową na podstawie - tj.:

  • wskazano, że jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej jest komercjalizowana własność intelektualna, nie jest to odnotowane jako przychód;
  • umożliwiono odliczenie od podatku, w ramach kosztów kwalifikowanych, wydatki związane z patentem (w tym postępowaniem przez Urzędem Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej), prawem ochronnym na wzór użytkowy oraz prawem z rejestracji wzoru przemysłowego, a także ustalono generalną zasadę, że w przypadku gdy podatnik jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć 50% poniesionych kosztów;
  • ustanowiono dodatkową kwotę zwrotu dla podatników, którzy w roku rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej ponieśli stratę albo osiągnęli dochód niższy od kwoty przysługującego za pierwszy rok odliczenia;
  • wskazano że jednostki naukowe są zobowiązane do przeznaczania nie mniej niż 2% środków finansowych przyznanych na utrzymanie potencjału badawczego na działania, związane z komercjalizacją wyników badań naukowych i prac rozwojowych, polegające na analizie potrzeb rynku, stanu techniki, możliwości ochrony patentowej efektów tej działalności oraz opracowaniu projektów komercjalizacji.

Polecamy: Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2017


Podatek dochodowy od osób fizycznych oraz od osób prawnych

W dniu 1 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 września 2016  r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1550), na podstawie której m.in.:

  • wprowadzono nową, preferencyjną stawkę CIT w wysokości 15 % dla małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność (w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność). Obniżoną stawkę mogą stosować tylko podatnicy, u których wartość przychodu ze sprzedaży wraz z kwotą VAT nie przekroczyła w poprzednim roku wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej kwocie 1 200 000 euro. Ze stosowania obniżonej stawki zostały wyłączone podatkowe grupy kapitałowe oraz podmioty utworzone w wyniku przekształceń (w tym przypadku wyłączenie dotyczyć będzie roku podatkowego, w którym nastąpiło rozpoczęcie przez nie działalności oraz następującego bezpośrednio po nim).
  • wprowadzono degresywną (malejącą) kwotę wolną od opodatkowania, zależną od dochodów uzyskiwanych przez podatników- zwolnione od opodatkowania są dochody nieprzekraczające w roku podatkowym 6 600 zł, a wraz ze wzrostem dochodów, kwota wolna stopniowo się zmniejsza. Nowe regulacje wpływają także na sposób kalkulacji zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku podatkowego – wymagane jest szacowanie - na początku roku - czy osiągane przez podatnika dochody będą mieścić się w pierwszym czy drugim przedziale obowiązującej skali podatkowej.
  • zmieniono zasady opodatkowania aportów do spółki, tj. transakcji polegających na wnoszeniu wkładów niepieniężnych do spółek- według nowych regulacji przychodem wnoszącego do spółki wkład niepieniężny - w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część - jest wartość tego wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku – w innym dokumencie o podobnym charakterze. Wskazano również, że jeśli wartość ta będzie niższa od jego wartości rynkowej albo nie zostanie ona określona w statucie, umowie spółki albo innym dokumencie o podobnym charakterze, to przychodem będzie wartość rynkowa wkładu określona na dzień przeniesienia jego własności. Przepisy te mogą wpłynąć na zwiększenie obciążeń podatkowych podatników PIT i CIT wnoszących do spółek wskazane wkłady niepieniężne, natomiast aport w postaci przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części nadal nie powoduje powstania przychodu.

Podatek od towarów i usług

W dniu 1 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 2024), na podstawie której m.in.:

  • rozszerzono obowiązek raportowania w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego (czyli zbioru danych tworzonego z systemu informatycznego danego podmiotu poprzez ich bezpośredni eksport, na bazie schematu wyznaczonego przez Ministra Rozwoju i Finansów) na nową grupę przedsiębiorstw, tj. małych i średnich przedsiębiorców oraz organizacje pozarządowe, prowadzące działalność gospodarczą, jeżeli ww. podmioty prowadzą księgowość poprzez oprogramowanie informatyczne;
  • podwyższono limit uprawniający do korzystania z tzw. podmiotowego zwolnienia z VAT - zgodnie z nowymi regulacjami zwalnia się od tego podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym 200 tys. zł;
  • ustanowiono, iż w przypadku zaniżenia kwoty należnej lub zawyżenia zwrotu w deklaracji, naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej określi odpowiednio wysokość tych kwot w prawidłowej wysokości oraz ustali dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty zaniżenia zobowiązania podatkowego albo kwoty zawyżenia zwrotu różnicy podatku;
  • rozszerzono zakres stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia, m. in. o roboty budowlane oraz uprawnienia do emisji gazów cieplarnianych,
  • wskazano że płatności powyżej 15 000 zł mogą być realizowane wyłącznie za pośrednictwem rachunku płatniczego danego przedsiębiorcy - podatnicy PIT prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą oraz podatnicy CIT nie mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatku w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji o wartości przekraczającej 15 000 zł została zrealizowana bez pośrednictwa rachunku płatniczego.

Autor: Maciej Szulikowski, radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA