REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga podatkowa dla firm wykonujących zadania na rzecz obronności

Klaudia Pastuszko
Ulga podatkowa dla firm wykonujących zadania na rzecz obronności/shutterstock.com
Ulga podatkowa dla firm wykonujących zadania na rzecz obronności/shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie ulgi podatkowej dla przedsiębiorstw wykonujących zadania na rzecz obronności i bezpośredniego zewnętrznego zagrożenia państwa - takie rozwiązanie zakłada projekt ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki.

Kiedy ulga będzie przysługiwać?

Zgodnie z propozycją przedstawioną w projekcie ( z 15 marca 2017 r.) ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki ulga będzie przysługiwać każdemu przedsiębiorcy wykonującemu zadania na rzecz obronności i bezpośredniego zewnętrznego zagrożenia państwa. Zadania te nakładane będą na przedsiębiorcę drogą decyzji administracyjnych, wydawanych przez:

REKLAMA

Autopromocja

1) ministra wykonującego prawa z tytułu posiadania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa wobec spółek handlowych, w których Skarb Państwa posiada co najmniej 50% akcji lub udziałów;

2) właściwego terytorialnie wojewodę wobec pozostałych spółek;

3) organy wskazane w mającym powstać rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym wobec owych przedsiębiorców. Tu warto wspomnieć, iż katalog ten ulegnie poszerzeniu o m.in. przedsiębiorców zajmujących się wytwarzaniem i dystrybucją leków oraz opieką zdrowotną, wydobywaniem kopalin, przemysł stoczniowy i chemiczny oraz działalność kartograficzną, topograficzną i geodezyjną o przeznaczeniu specjalnym.

Ponadto przedsiębiorca chcący skorzystać z ulgi będzie musiał zawrzeć z wydającym tę decyzję organem porozumienie wykonawcze, określające wykonywanie zadań na rzecz obronności państwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy będą mogli liczyć na ulgę od naliczonego podatku dochodowego od osób prawnych w zryczałtowanej wysokości 2%.

Cel wprowadzenia ulgi podatkowej

Sam obowiązek wynikający z konieczności realizowania zadań na rzecz obronności państwa nie ma w sobie nic przełomowego. Po raz pierwszy wprowadzony został przez ustawę z 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony RP, jako przepis pozbawiony zarówno nobilitacji, jak i sankcji związanych z jego przestrzeganiem bądź zaniechaniem. Twórcy projektu proponowaną ulgę podatkową przedstawiają jako realną i powszechną zachętę do dopełniania owych obowiązków, argumentując, że obowiązująca do tej pory ustawa w żaden sposób nie wspiera i nie motywuje przedsiębiorców do zadań, które zobligowani są wykonać. Projekt ma na celu tworzyć wymierne, realne korzyści związane z realizacją obowiązku, co w efekcie ma położyć kres próbom unikania podpisania stosownych zobowiązań przez przedsiębiorców. Prognozuje się także, iż przedsiębiorcy ubiegać się będą o zawarcie tego typu porozumienia nie ubiegając się później o refundację kosztów przedmiotowych zadań, gdyż wystarczającym ekwiwalentem będzie owa ulga.

Polecamy: Podatki 2017 - PIT, CIT, ryczałt 2017 (książka)

Ponadto pomysłodawcy wskazują na zalety związane z uniformizacją prawa w kwestii rozliczania kosztów bezpośrednio związanych z realizacją zadań na rzecz obronności państwa w zakresie mobilizacji gospodarki, które sprzyjać mają stosowaniu przez wszystkich jednakowych zasad naliczania, wykorzystywania i rozliczania środków budżetowych.


Konsekwencje wprowadzenia ulgi

Twórcy projektu prognozują, iż wprowadzenie ulgi podatkowej dla przedsiębiorców od naliczonego podatku dochodowego od osób prawnych, może skutkować ubytkiem z tego tytułu dochodów państwa o ok. 66 milionów złotych rocznie. Koszty te zostały oszacowane przez resort finansów na podstawie zeznań podatkowych za rok 2015.

Szacuje się, iż liczba przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, którzy będą mogli skorzystać z owej ulgi, na chwilę obecną wynosi około 200, zważywszy także na poszerzenie tego katalogu o branżę samochodową, stoczniową, chemiczną, leczniczą czy też o kopalnie węgla.

Owa kwota nie stanowi jednak pewnej liczby. Pomysłodawcy zastrzegają, iż może ulec ona korekcie w związku np. ze zmianami portfela zamówień kierowanego do krajowych przedstawicieli przemysłu obronnego. Zmianie może ulec także liczba przedsiębiorców, na których organy uprawnione zdecydują się nałożyć obowiązek realizacji zadań na rzecz obronności.

Jako formę zabezpieczenia przed nadużywaniem ulgi twórcy projektu wskazują działania kontrolne organów uprawnionych w zakresie kontroli finansowej, analogiczne do tych przewidywanych na gruncie obowiązującej obecnie ustawy.

Prace nad projektem

Projekt przygotowany został przez Ministerstwo Obrony Narodowej, zaś wnioskodawcą jest Minister Obrony Narodowej Antonii Macierewicz. Projekt utworzony został 15 marca 2017r. Na chwilę obecną pisma kierujące projekt do uzgodnień przekazane zostały do GIODO, KWRiST, UOKiK, wojewodów wszystkich szesnastu województw oraz do pozostałych resortów. Termin na zaopiniowanie bądź ustosunkowanie się do treści aktu mija wraz z końcem marca.

Zobacz: Projekt ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA