REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga podatkowa dla firm wykonujących zadania na rzecz obronności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klaudia Pastuszko
Ulga podatkowa dla firm wykonujących zadania na rzecz obronności/shutterstock.com
Ulga podatkowa dla firm wykonujących zadania na rzecz obronności/shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie ulgi podatkowej dla przedsiębiorstw wykonujących zadania na rzecz obronności i bezpośredniego zewnętrznego zagrożenia państwa - takie rozwiązanie zakłada projekt ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki.

Kiedy ulga będzie przysługiwać?

Zgodnie z propozycją przedstawioną w projekcie ( z 15 marca 2017 r.) ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki ulga będzie przysługiwać każdemu przedsiębiorcy wykonującemu zadania na rzecz obronności i bezpośredniego zewnętrznego zagrożenia państwa. Zadania te nakładane będą na przedsiębiorcę drogą decyzji administracyjnych, wydawanych przez:

REKLAMA

Autopromocja

1) ministra wykonującego prawa z tytułu posiadania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa wobec spółek handlowych, w których Skarb Państwa posiada co najmniej 50% akcji lub udziałów;

2) właściwego terytorialnie wojewodę wobec pozostałych spółek;

3) organy wskazane w mającym powstać rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym wobec owych przedsiębiorców. Tu warto wspomnieć, iż katalog ten ulegnie poszerzeniu o m.in. przedsiębiorców zajmujących się wytwarzaniem i dystrybucją leków oraz opieką zdrowotną, wydobywaniem kopalin, przemysł stoczniowy i chemiczny oraz działalność kartograficzną, topograficzną i geodezyjną o przeznaczeniu specjalnym.

Ponadto przedsiębiorca chcący skorzystać z ulgi będzie musiał zawrzeć z wydającym tę decyzję organem porozumienie wykonawcze, określające wykonywanie zadań na rzecz obronności państwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy będą mogli liczyć na ulgę od naliczonego podatku dochodowego od osób prawnych w zryczałtowanej wysokości 2%.

Cel wprowadzenia ulgi podatkowej

Sam obowiązek wynikający z konieczności realizowania zadań na rzecz obronności państwa nie ma w sobie nic przełomowego. Po raz pierwszy wprowadzony został przez ustawę z 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony RP, jako przepis pozbawiony zarówno nobilitacji, jak i sankcji związanych z jego przestrzeganiem bądź zaniechaniem. Twórcy projektu proponowaną ulgę podatkową przedstawiają jako realną i powszechną zachętę do dopełniania owych obowiązków, argumentując, że obowiązująca do tej pory ustawa w żaden sposób nie wspiera i nie motywuje przedsiębiorców do zadań, które zobligowani są wykonać. Projekt ma na celu tworzyć wymierne, realne korzyści związane z realizacją obowiązku, co w efekcie ma położyć kres próbom unikania podpisania stosownych zobowiązań przez przedsiębiorców. Prognozuje się także, iż przedsiębiorcy ubiegać się będą o zawarcie tego typu porozumienia nie ubiegając się później o refundację kosztów przedmiotowych zadań, gdyż wystarczającym ekwiwalentem będzie owa ulga.

Polecamy: Podatki 2017 - PIT, CIT, ryczałt 2017 (książka)

Ponadto pomysłodawcy wskazują na zalety związane z uniformizacją prawa w kwestii rozliczania kosztów bezpośrednio związanych z realizacją zadań na rzecz obronności państwa w zakresie mobilizacji gospodarki, które sprzyjać mają stosowaniu przez wszystkich jednakowych zasad naliczania, wykorzystywania i rozliczania środków budżetowych.


Konsekwencje wprowadzenia ulgi

REKLAMA

Twórcy projektu prognozują, iż wprowadzenie ulgi podatkowej dla przedsiębiorców od naliczonego podatku dochodowego od osób prawnych, może skutkować ubytkiem z tego tytułu dochodów państwa o ok. 66 milionów złotych rocznie. Koszty te zostały oszacowane przez resort finansów na podstawie zeznań podatkowych za rok 2015.

Szacuje się, iż liczba przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, którzy będą mogli skorzystać z owej ulgi, na chwilę obecną wynosi około 200, zważywszy także na poszerzenie tego katalogu o branżę samochodową, stoczniową, chemiczną, leczniczą czy też o kopalnie węgla.

Owa kwota nie stanowi jednak pewnej liczby. Pomysłodawcy zastrzegają, iż może ulec ona korekcie w związku np. ze zmianami portfela zamówień kierowanego do krajowych przedstawicieli przemysłu obronnego. Zmianie może ulec także liczba przedsiębiorców, na których organy uprawnione zdecydują się nałożyć obowiązek realizacji zadań na rzecz obronności.

Jako formę zabezpieczenia przed nadużywaniem ulgi twórcy projektu wskazują działania kontrolne organów uprawnionych w zakresie kontroli finansowej, analogiczne do tych przewidywanych na gruncie obowiązującej obecnie ustawy.

Prace nad projektem

Projekt przygotowany został przez Ministerstwo Obrony Narodowej, zaś wnioskodawcą jest Minister Obrony Narodowej Antonii Macierewicz. Projekt utworzony został 15 marca 2017r. Na chwilę obecną pisma kierujące projekt do uzgodnień przekazane zostały do GIODO, KWRiST, UOKiK, wojewodów wszystkich szesnastu województw oraz do pozostałych resortów. Termin na zaopiniowanie bądź ustosunkowanie się do treści aktu mija wraz z końcem marca.

Zobacz: Projekt ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: Nowe stawki już od 19 września! Zobacz tabelę

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Masz firmę i słaby Internet? Sprawdź, co odpowiada rząd na problemy z KSeF

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA