REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasiłek macierzyński po zmianach od 26 kwietnia 2023 r. Ile wynosi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Nowacka
Izabela Nowacka
Zasiłek macierzyński po zmianach od 26 kwietnia 2023 r. Ile wynosi?
Zasiłek macierzyński po zmianach od 26 kwietnia 2023 r. Ile wynosi?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ile wynosi zasiłek macierzyński po wejściu w życie od 26 kwietnia 2023 r. nowych przepisów kodeksu pracy?

Zasiłek macierzyński po zmianach od 26 kwietnia 2023 r. Ile wynosi? 

Proszę o zweryfikowanie następujących kwestii dotyczących nowych przepisów o zasiłkach macierzyńskich, wchodzących w życie 26 kwietnia 2023 r. 
Pytanie nr 1: pracownica przebywa na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim łącznie 52 tyg. w trakcie wejścia w życie przepisów, i nadal chce korzystać z tego rocznego urlopu; czy w tej sytuacji będzie mogła złożyć do pracodawcy wniosek o podwyższenie zasiłku z 80 % do 81,5%, i ewentualnie od kiedy dokładnie? 
Pytanie nr 2: pracownica korzysta z 20 tyg. macierzyńskiego i 6 tyg. rodzicielskiego płatnego 100 %; czy po wejściu w życie nowych przepisów będzie miała płacone 6 tyg. rodzicielskiego 70%?

Ważne

Jeśli chodzi o odpowiedź na pytanie nr 1, to pracownica może złożyć wniosek o przeliczenie zasiłku macierzyńskiego według nowych reguł. 
Jeśli chodzi o odpowiedź na pytanie nr 2, to jeśli pracownica nie złoży wniosku, będzie pobierała zasiłek w dotychczasowej wysokości.

Co się zmieniło w zasiłku macierzyńskim?

Zgodnie z nowymi przepisami o uprawnieniach rodzicielskich określanych mianem "work-life balance" wymiar urlopu rodzicielskiego wynosi 41 tygodni w razie urodzenia jednego dziecka przy jednym porodzie. Jednak z tego wymiaru część wynosząca 9 tygodni jest dedykowana wyłącznie jednemu rodzicowi. Oznacza to, że jeden rodzic może maksymalnie wykorzystać 32 tygodnie tego urlopu, a drugi - 9 tygodni. Jeśli drugi z rodziców nie wybierze urlopu w tej części ulegnie ona przepadkowi.

Rodzic, który w dniu 26 kwietnia, czyli dniu wejścia w życie nowych przepisów będzie przebywał na urlopie macierzyńskim lub rodzicielskim nabędzie prawo do tego zwiększonego wymiaru urlopu rodzicielskiego, ale oczywiście już z tym zastrzeżeniem co do części nieprzenoszalnej. Oznacza to, że matka dziecka może nadal skorzystać z 32 tygodni urlopu rodzicielskiego (według starego tzw. długiego wniosku), ale ojciec będzie mógł wybrać jeszcze swoje 9 tygodni.

Co do zasiłku macierzyńskiego, to dla pracownika przebywającego w dniu 26 kwietnia na danym urlopie są dwie możliwości:

1) może korzystać z zasiłku na dotychczasowych zasadach czyli 80% przy długim wniosku złożonym na podstawie art. 179[1] Kodeksu pracy sprzed zmian, lub z zasiłku w wysokości 100% z okres urlopu macierzyńskiego i 100% za 6 tygodni rodzicielskiego oraz 60% za pozostałe 26 tygodni rodzicielskiego - przy wnioskach odrębnych,

2) może w ciągu 21 dni od dnia 26 kwietnia (czyli do 17 maja) złożyć wniosek o zastosowanie zmienionej wysokości zasiłku macierzyńskiego czyli w przypadku długiego wniosku korzystać z zasiłku na poziomie 81,5% podstawy wymiaru; zasiłek w nowej wysokości będzie obowiązywał od 26 kwietnia do końca okresu urlopu rodzicielskiego.

W przypadku drugiej pracownicy lepszą opcją będzie pozostanie przy dotychczasowej wysokości zasiłku. Nowe przepisy przewidują bowiem 100% zasiłek za okres urlopu macierzyńskiego, a 70% - za cały okres urlopu rodzicielskiego. Nie ma już tego podziału na część w wymiarze 6 tygodni płatną zasiłkiem w wysokości 100% i 26 tygodni z zasiłkiem 60%.

Izabela Nowacka, ekonomista, specjalizuje się w prawie pracy, ubezpieczeniach społecznych i prawie podatkowym, autor licznych publikacji z zakresu rozliczania płac

Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Szukasz wiarygodnych aktualności, porad i artykułów dotyczących zmian w prawie i podatkach, komentarzy ekspertów oraz indywidualnego doradztwa? INFORLEX jest dla Ciebie! Zyskaj bezpłatny dostęp do INFORLEX >>

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA