REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasiłek macierzyński po zmianach od 26 kwietnia 2023 r. Ile wynosi?

Izabela Nowacka
Izabela Nowacka
Zasiłek macierzyński po zmianach od 26 kwietnia 2023 r. Ile wynosi?
Zasiłek macierzyński po zmianach od 26 kwietnia 2023 r. Ile wynosi?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ile wynosi zasiłek macierzyński po wejściu w życie od 26 kwietnia 2023 r. nowych przepisów kodeksu pracy?

Zasiłek macierzyński po zmianach od 26 kwietnia 2023 r. Ile wynosi? 

Proszę o zweryfikowanie następujących kwestii dotyczących nowych przepisów o zasiłkach macierzyńskich, wchodzących w życie 26 kwietnia 2023 r. 
Pytanie nr 1: pracownica przebywa na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim łącznie 52 tyg. w trakcie wejścia w życie przepisów, i nadal chce korzystać z tego rocznego urlopu; czy w tej sytuacji będzie mogła złożyć do pracodawcy wniosek o podwyższenie zasiłku z 80 % do 81,5%, i ewentualnie od kiedy dokładnie? 
Pytanie nr 2: pracownica korzysta z 20 tyg. macierzyńskiego i 6 tyg. rodzicielskiego płatnego 100 %; czy po wejściu w życie nowych przepisów będzie miała płacone 6 tyg. rodzicielskiego 70%?

Ważne

Jeśli chodzi o odpowiedź na pytanie nr 1, to pracownica może złożyć wniosek o przeliczenie zasiłku macierzyńskiego według nowych reguł. 
Jeśli chodzi o odpowiedź na pytanie nr 2, to jeśli pracownica nie złoży wniosku, będzie pobierała zasiłek w dotychczasowej wysokości.

Co się zmieniło w zasiłku macierzyńskim?

Zgodnie z nowymi przepisami o uprawnieniach rodzicielskich określanych mianem "work-life balance" wymiar urlopu rodzicielskiego wynosi 41 tygodni w razie urodzenia jednego dziecka przy jednym porodzie. Jednak z tego wymiaru część wynosząca 9 tygodni jest dedykowana wyłącznie jednemu rodzicowi. Oznacza to, że jeden rodzic może maksymalnie wykorzystać 32 tygodnie tego urlopu, a drugi - 9 tygodni. Jeśli drugi z rodziców nie wybierze urlopu w tej części ulegnie ona przepadkowi.

Rodzic, który w dniu 26 kwietnia, czyli dniu wejścia w życie nowych przepisów będzie przebywał na urlopie macierzyńskim lub rodzicielskim nabędzie prawo do tego zwiększonego wymiaru urlopu rodzicielskiego, ale oczywiście już z tym zastrzeżeniem co do części nieprzenoszalnej. Oznacza to, że matka dziecka może nadal skorzystać z 32 tygodni urlopu rodzicielskiego (według starego tzw. długiego wniosku), ale ojciec będzie mógł wybrać jeszcze swoje 9 tygodni.

Co do zasiłku macierzyńskiego, to dla pracownika przebywającego w dniu 26 kwietnia na danym urlopie są dwie możliwości:

1) może korzystać z zasiłku na dotychczasowych zasadach czyli 80% przy długim wniosku złożonym na podstawie art. 179[1] Kodeksu pracy sprzed zmian, lub z zasiłku w wysokości 100% z okres urlopu macierzyńskiego i 100% za 6 tygodni rodzicielskiego oraz 60% za pozostałe 26 tygodni rodzicielskiego - przy wnioskach odrębnych,

2) może w ciągu 21 dni od dnia 26 kwietnia (czyli do 17 maja) złożyć wniosek o zastosowanie zmienionej wysokości zasiłku macierzyńskiego czyli w przypadku długiego wniosku korzystać z zasiłku na poziomie 81,5% podstawy wymiaru; zasiłek w nowej wysokości będzie obowiązywał od 26 kwietnia do końca okresu urlopu rodzicielskiego.

W przypadku drugiej pracownicy lepszą opcją będzie pozostanie przy dotychczasowej wysokości zasiłku. Nowe przepisy przewidują bowiem 100% zasiłek za okres urlopu macierzyńskiego, a 70% - za cały okres urlopu rodzicielskiego. Nie ma już tego podziału na część w wymiarze 6 tygodni płatną zasiłkiem w wysokości 100% i 26 tygodni z zasiłkiem 60%.

Izabela Nowacka, ekonomista, specjalizuje się w prawie pracy, ubezpieczeniach społecznych i prawie podatkowym, autor licznych publikacji z zakresu rozliczania płac

Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Szukasz wiarygodnych aktualności, porad i artykułów dotyczących zmian w prawie i podatkach, komentarzy ekspertów oraz indywidualnego doradztwa? INFORLEX jest dla Ciebie! Zyskaj bezpłatny dostęp do INFORLEX >>

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA