REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy odszkodowanie wypłacone za szkody wyrządzone przez pracownika jest kosztem

Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasz pracownik podczas prac zleconych nam przez kontrahenta przypadkowo uszkodził jego maszynę. Kto w takim przypadku ma pokryć koszty naprawy urządzenia? Czy wypłacone ewentualnie kontrahentowi odszkodowanie możemy zaliczyć do kosztów podatkowych?

RADA

Autopromocja

Jeśli pracownik nie wyrządził szkody umyślnie, to koszty naprawienia szkody powinien pokryć pracodawca. Zaliczenie tych wydatków do kosztów jest sporne i różnie interpretowane przez organy podatkowe. Dlatego warto wystąpić z zapytaniem w tej sprawie. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Artykuł 120 § 1 Kodeksu pracy stanowi, że w razie wyrządzenia przez pracownika przy wykonywaniu przez niego obowiązków pracowniczych szkody osobie trzeciej, zobowiązany do naprawienia tej szkody jest wyłącznie pracodawca. Jeżeli pracownik umyślnie wyrządził szkodę, jest zobowiązany do jej naprawienia w pełnej wysokości (art. 122 kp.).

Oznacza to, że przepisy zasadniczo nakładają na pracodawcę obowiązek wyrównania w pełnej wysokości szkody wyrządzonej przez pracownika osobie trzeciej. Obowiązek ten istnieje tylko wtedy, gdy pracownik wyrządził osobie trzeciej szkodę przy wykonywaniu obowiązków pracowniczych. Pracodawca nie odpowiada za szkodę wyrządzoną przez pracownika, który nie działał w ramach swoich obowiązków pracowniczych ani też w ramach czynności na rzecz pracodawcy nawet niewynikających z zakresu jego obowiązków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

W przypadku wyrządzenia przez pracownika przy wykonywaniu przez niego obowiązków pracowniczych nieumyślnie szkody osobie trzeciej zobowiązany do naprawienia tej szkody jest wyłącznie pracodawca.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Państwa pracownik uszkodził maszynę klienta w trakcie wykonywania zleconego Państwa firmie zadania. Jeżeli szkoda ta została wyrządzona nieumyślnie, to Państwo są zobowiązani do zapłaty odszkodowania z tego tytułu.

Zgodnie z ogólną regułą podatnik może traktować jako koszt podatkowy tylko te wydatki, które wiążą się z osiągnięciem przychodu lub ochroną źródeł przychodu i równocześnie nie zostały wymienione w negatywnym katalogu wydatków niestanowiących kosztów podatkowych. Wydatki związane z wyrządzeniem szkody przez pracownika nie zostały wymienione wśród kosztów, które nie stanowią kosztu uzyskania przychodu, dlatego też nie ma przeciwwskazań do zaliczenia tego rodzaju wydatków do kosztów uzyskania przychodu. Należy jednak jeszcze udowodnić, że koszt ten służy zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodu.

Niestety opinie organów podatkowych w omawianej kwestii są podzielone. Przykładowo Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie odmówił zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodu. W wydanym przez niego piśmie z 7 czerwca 2006 r., nr 1471/DPD2/423-44/06/AB, czytamy, że:

Działalność podmiotu gospodarczego może czasami prowadzić do naruszania praw innych podmiotów i z tego tytułu podmiot może być zmuszony do ponoszenia kosztów sankcyjnych będących następstwem takiego naruszenia, np. odszkodowania. Uszkodzenie wagonu należącego do kolei niemieckich w ramach wykonywania przez Spółkę usług przewozowych pozbawiło Spółkę możliwości jego wykorzystania i tym samym uzyskania przychodu w następstwie jego używania. Z uwagi na fakt, że przedmiot nie jest wykorzystywany w działalności gospodarczej, wszelkie opłaty z nim związane nie mogą być zaliczone do kosztów poniesionych w celu uzyskania przychodów, ponieważ ich poniesienie nie ma już żadnego związku z przychodem. W przedmiotowej sprawie nie można zgodzić się z argumentacją Strony, że wypłata odszkodowania na rzecz kolei niemieckich z tytułu uszkodzenia należącego do nich wagonu stanowi wydatek spełniający warunki określone w art. 15 ust. 1 updop. Przedmiotowy wydatek nie został poniesiony w celu uzyskania przychodów, lecz w celu naprawienia szkody powstałej w wyniku prowadzonej przez Spółkę działalności. W obrocie gospodarczym występują przypadki, w których strona ponosi szkodę, nie mniej jest to kwestia ryzyka związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej, którego konsekwencji finansowych nie można przenosić przy użyciu przepisów podatkowych na Skarb Państwa (...).

Odmienne stanowisko zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w piśmie z 18 kwietnia 2005 r., w którym czytamy, że:

Wypłata odszkodowania będąca następstwem kradzieży przesyłki stanowi realizację zobowiązania wynikającego z umowy. Nie jest, co prawda, związana z określonym źródłem przychodu, służy jednakże zapewnieniu tego źródła w przyszłości. Jest gwarantem solidności firmy, jej wiarygodności. Zapewnia klienta, iż w przypadku zaistnienia określonej sytuacji losowej uszczerbek przez niego poniesiony wynagrodzony zostanie przez przewoźnika. To z kolei niewątpliwie skutkuje utrzymaniem dotychczasowego klienta, a w konsekwencji przyczynia się do generowania przychodów w przyszłości (...).

Jak widać, brak jednolitego stanowiska organów podatkowych może w przypadku zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów narazić Państwa firmę na spór z fiskusem. W związku tym najbezpieczniej będzie zwrócić się do właściwego Dyrektora Izby Skarbowej z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej.

• art. 22 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 793

• art. 120 i 122 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 89, poz. 589

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA