REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wolontariat pracowniczy skutecznym narzędziem motywacyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Taraszewska
PR-imo public relations
Wolontariat pracowniczy skutecznym narzędziem motywacyjnym/ Fot. Fotolia
Wolontariat pracowniczy skutecznym narzędziem motywacyjnym/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wolontariat pracowniczy polega na skupianiu się na pracowniku i procesie dzielenia się przez niego posiadanymi kompetencjami zawodowymi. Jego celem jest m.in. możliwość przekazania kompetencji umożliwiających zdobycie unikalnego i profesjonalnego doświadczenia. Jak inicjatywy polegające na dzieleniu się wiedzą wpływają na motywację?

REKLAMA

Autopromocja

35 proc. polskich menadżerek i menadżerów uważa wolontariat kompetencji za jedno z najlepszych narzędzi CSR w pracy. Czy inicjatywy polegające na dzieleniu się wiedzą mogą więc zdominować Corporate Social Responsibility podejmowany przez przedsiębiorców? Zapytaliśmy przedstawicieli znanych firm społecznie odpowiedzialnych.

Dlaczego firmy inwestują w CSR?

Z badania „State of Sustainable Business Survey”, przeprowadzonego w 2015 r. przez BSR/Globe Scan wśród 200 firm będących członkami organizacji Business for Social Responsibility, wynika, że przedsiębiorcy coraz częściej włączają CSR do strategii biznesowej widząc, że działania te przynoszą wymierne korzyści finansowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Równie ciekawe wnioski płyną z raportu Nielsen „Global Sustainability Report”. Badanie przeprowadzone wśród 30 tys. internautów pochodzących z 60 państw pokazało, że nawet użytkownicy sieci zwracają uwagę na podejmowane aktywności CSR. Jak czytamy, dla 45 proc. z nich ważne jest, by producent działał z poszanowaniem środowiska naturalnego i był zaangażowany społecznie. Z kolei 66 proc. deklaruje, że zapłaciłaby więcej za produkt czy usługę, gdyby dostawcą była firma społecznie odpowiedzialna.

Pracodawcy mają problemy z pozyskiwaniem pracowników

Analizując pozycję CSR w Polsce, warto zwrócić uwagę na raport „Menedżerowie CSR”, sporządzony przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu we współpracy z Instytutem PBS i Deloitte. Ponad 80 proc. menedżerów i menedżerek CSR (na 133 przebadanych) odpowiedziało, że dostrzega wpływ idei Corporate Social Responsibility na sposób funkcjonowania biznesu w Polsce. Co istotne, 35 proc. z nich określiło wolontariat kompetencji jako jedno z najlepszych narzędzi CSR w pracy.

Podkreślmy, że w tegorocznym raporcie Forum Odpowiedzialnego Biznesu pojawiło się aż 113 przykładów praktyk z zakresu pracy (o 29 więcej niż w ubiegłym roku). Jak widać, CSR w ramach którego dochodzi do podnoszenia poziomu zaangażowania pracowników staje się dla polskich firm coraz ważniejszy.

Menadżerki i menadżerowie w roli mentorów

Idea wolontariatu pracowniczego skupia się na pracowniku i procesie dzielenia się przez niego posiadanymi kompetencjami zawodowymi. Analizując podejmowane przez polskie firmy aktywności w tej dziedzinie, widać, że dziś kierunkowane są głównie na dwie grupy odbiorców. Jedną z nich są studenci oraz uczniowie, szczególnie szkół technicznych i liceów profilowanych, drugą – osoby dojrzałe 55+, które uczestnicząc w akcjach CSR mają zyskać przeświadczenie, że wejście w określony wiek nie jest równoznaczne z wykluczeniem społecznym.

Polecamy: Dowóz pracowników do pracy - w podatkach i rachunkowości

W przypadku wolontariatu pracowniczego kierowanego do młodych ludzi, celem jest możliwość przekazania kompetencji umożliwiających w przyszłości zdobycie lukratywnej pracy. - Uczestnikami bezpłatnych warsztatów, prowadzonych przez ekspertów z różnych firm, są bardzo starannie wybrani, młodzi ludzie, o wysokim potencjale rozwojowym do podjęcia w przyszłości pracy w zawodzie promowanym przez trenera. Nierzadko to jednocześnie osoby, które mimo ogromnego potencjału, chęci i zaangażowania, nie otrzymują odpowiedniego wsparcia ze strony otoczenia – tłumaczy Anna Dyl z Fundacji Rozwoju Talentów, koordynatorka programu CSR Akademia Talentów”. – Pamiętajmy, że kursanci uczestniczą w szkoleniach tematycznych, zgodnych z kierunkiem ich nauczania, zainteresowaniami, indywidualnymi predyspozycjami czy szczególnymi uzdolnieniami. Dlatego, choć celem zajęć jest przekazanie wiedzy, a nie rekrutacja, nierzadko dochodzi do sytuacji, w których menadżerowie - widząc potencjał kursanta - składają mu ofertę pracy, jeszcze w trakcie lub tuż po zakończeniu szkoleń – dodaje ekspertka.

Wolontariat pracowniczy to narzędzie motywacyjne

Pamiętajmy, że jednym z największych wyzwań związanych z zarządzaniem pracownikami, szczególnie w korporacjach oraz dużych i średnich firmach, jest konieczność stworzenia satysfakcjonujących warunków pracy, w tym systemów motywacyjnych. – Dla firmy, w której zrównoważony rozwój jest nieodłączną częścią biznesu, każdy sukces zależy od zaangażowania pracowników. To oni sprawiają, że idee CSR są realizowane w praktyce i zyskują ludzki, emocjonalny wymiar. Inwestujemy więc w naszą kadrę i zachęcamy, by inicjowali oraz wdrażali konkretne pomysły. Dzięki temu każda organizowana akcja przynosi wyłącznie najlepsze rezultaty – mówi Katarzyna Dulko-Gaszyna, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju z IKEA.

Obowiązki pracodawców wynikające z nowych przepisów o pracownikach delegowanych


Jak dodaje Dorota Kołodzicka, specjalista ds. szkoleń i rozwoju z ZT "Kruszwica" S.A.: - Wolontariat kompetencji stanowi innowacyjną formę obecności biznesu w społeczeństwie, która przekłada się na szereg korzyści dla wszystkich zaangażowanych stron. Studenci otrzymują porcję unikalnej, specjalistycznej i praktycznej wiedzy biznesowej, a firmowi prelegenci rozwijają swoje kompetencje trenerskie, zyskując jednocześnie sposobność wzbogacenia własnej perspektywy o sugestie oraz świeże spojrzenie na zagadnienia, którymi bardzo chętnie dzielą się ludzie młodzi. Wzajemne poznanie się studentów i pracodawcy ma szansę również przełożyć się na satysfakcjonującą dla obu stron współpracę.

Pracownicy to osoby, które - niczym wykładowcy na uczelni, posiadają najbardziej pożądane z punktu widzenia młodych talentów doświadczenie, pozwalające studentom uzupełniać formalną wiedzę o konkretne kwalifikacje. Dzieląc się swoim „know how”, nie tylko uczą innych, ale i sami nabywają nowe umiejętności. Doskonalą i rozwijają kompetencje, zarówno te „miękkie”, jak i „twarde”, ponieważ sami przechodzą odpowiednie szkolenia z umiejętności trenerskich. Są więc maksymalnie angażowani, realizując ważne cele i stając się tym samym motorem napędowym w rozwoju swojej firmy.

- Możliwość dzielenia się wiedzą ze studentami i uczniami w ramach „Akademii Talentów” daje naszym pracownikom dużo satysfakcji, stanowiąc jednocześnie docenienie dotychczasowych osiągnięć zawodowych. Prowadzenie warsztatów jest doskonałą odskocznią od codziennych obowiązków w pracy. Daje szansę sprawdzenia swoich umiejętności na nieco innym gruncie i zdobycia ciekawych doświadczeń zawodowych – tłumaczy Krzysztof Kuzdowicz, koordynator utrzymania ruchu z Imperial Tobacco Polska S.A. Jak dodaje ekspert: - Człowiek dostaje dodatkowego „poweru”, gdy widzi studentów i uczniów zainteresowanych tym, co stara się im przekazać. Największą nagrodą jest jednak to, że „wkręceni” w temat warsztatów uczestnicy nie mają ochoty nawet na przerwy, z zapałem chłonąc całą przekazywaną wiedzę.

Pracownik może przerwać pracę podczas upałów

Zmotywowany pracownik nie chce odchodzić

Jeszcze 4 lata temu średni koszt rekrutacji pracownika wynosił ok. 1886 zł. Dziś to 2640 zł, zatem aż 40 procent więcej. Jak czytamy w raporcie PwC "Saratoga Human Capital Benchmarking 2015”, przyczyną tak dużego wzrostu jest nie tylko emigracja zarobkowa, ale przede wszystkim deficyt osób o określnym wykształceniu i kompetencjach oraz wieloetapowość w procesie weryfikacji i zatrudniania pracowników. Dziś wybór idealnego kandydata wymaga czasu oraz solidnej dawki energii. Gdy się go znajdzie, należy podjąć takie kroki, by praca w firmie dawała satysfakcje, a nie powody do odejścia. Jak pokazują przykłady z życia wzięte, CSR w zakresie wolontariatu kompetencji to jeden z takich, dobrych motywatorów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA