REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wolontariat pracowniczy skutecznym narzędziem motywacyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Taraszewska
PR-imo public relations
Wolontariat pracowniczy skutecznym narzędziem motywacyjnym/ Fot. Fotolia
Wolontariat pracowniczy skutecznym narzędziem motywacyjnym/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wolontariat pracowniczy polega na skupianiu się na pracowniku i procesie dzielenia się przez niego posiadanymi kompetencjami zawodowymi. Jego celem jest m.in. możliwość przekazania kompetencji umożliwiających zdobycie unikalnego i profesjonalnego doświadczenia. Jak inicjatywy polegające na dzieleniu się wiedzą wpływają na motywację?

REKLAMA

REKLAMA

35 proc. polskich menadżerek i menadżerów uważa wolontariat kompetencji za jedno z najlepszych narzędzi CSR w pracy. Czy inicjatywy polegające na dzieleniu się wiedzą mogą więc zdominować Corporate Social Responsibility podejmowany przez przedsiębiorców? Zapytaliśmy przedstawicieli znanych firm społecznie odpowiedzialnych.

Dlaczego firmy inwestują w CSR?

REKLAMA

Z badania „State of Sustainable Business Survey”, przeprowadzonego w 2015 r. przez BSR/Globe Scan wśród 200 firm będących członkami organizacji Business for Social Responsibility, wynika, że przedsiębiorcy coraz częściej włączają CSR do strategii biznesowej widząc, że działania te przynoszą wymierne korzyści finansowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Równie ciekawe wnioski płyną z raportu Nielsen „Global Sustainability Report”. Badanie przeprowadzone wśród 30 tys. internautów pochodzących z 60 państw pokazało, że nawet użytkownicy sieci zwracają uwagę na podejmowane aktywności CSR. Jak czytamy, dla 45 proc. z nich ważne jest, by producent działał z poszanowaniem środowiska naturalnego i był zaangażowany społecznie. Z kolei 66 proc. deklaruje, że zapłaciłaby więcej za produkt czy usługę, gdyby dostawcą była firma społecznie odpowiedzialna.

Pracodawcy mają problemy z pozyskiwaniem pracowników

Analizując pozycję CSR w Polsce, warto zwrócić uwagę na raport „Menedżerowie CSR”, sporządzony przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu we współpracy z Instytutem PBS i Deloitte. Ponad 80 proc. menedżerów i menedżerek CSR (na 133 przebadanych) odpowiedziało, że dostrzega wpływ idei Corporate Social Responsibility na sposób funkcjonowania biznesu w Polsce. Co istotne, 35 proc. z nich określiło wolontariat kompetencji jako jedno z najlepszych narzędzi CSR w pracy.

Podkreślmy, że w tegorocznym raporcie Forum Odpowiedzialnego Biznesu pojawiło się aż 113 przykładów praktyk z zakresu pracy (o 29 więcej niż w ubiegłym roku). Jak widać, CSR w ramach którego dochodzi do podnoszenia poziomu zaangażowania pracowników staje się dla polskich firm coraz ważniejszy.

Menadżerki i menadżerowie w roli mentorów

Idea wolontariatu pracowniczego skupia się na pracowniku i procesie dzielenia się przez niego posiadanymi kompetencjami zawodowymi. Analizując podejmowane przez polskie firmy aktywności w tej dziedzinie, widać, że dziś kierunkowane są głównie na dwie grupy odbiorców. Jedną z nich są studenci oraz uczniowie, szczególnie szkół technicznych i liceów profilowanych, drugą – osoby dojrzałe 55+, które uczestnicząc w akcjach CSR mają zyskać przeświadczenie, że wejście w określony wiek nie jest równoznaczne z wykluczeniem społecznym.

Polecamy: Dowóz pracowników do pracy - w podatkach i rachunkowości

W przypadku wolontariatu pracowniczego kierowanego do młodych ludzi, celem jest możliwość przekazania kompetencji umożliwiających w przyszłości zdobycie lukratywnej pracy. - Uczestnikami bezpłatnych warsztatów, prowadzonych przez ekspertów z różnych firm, są bardzo starannie wybrani, młodzi ludzie, o wysokim potencjale rozwojowym do podjęcia w przyszłości pracy w zawodzie promowanym przez trenera. Nierzadko to jednocześnie osoby, które mimo ogromnego potencjału, chęci i zaangażowania, nie otrzymują odpowiedniego wsparcia ze strony otoczenia – tłumaczy Anna Dyl z Fundacji Rozwoju Talentów, koordynatorka programu CSR Akademia Talentów”. – Pamiętajmy, że kursanci uczestniczą w szkoleniach tematycznych, zgodnych z kierunkiem ich nauczania, zainteresowaniami, indywidualnymi predyspozycjami czy szczególnymi uzdolnieniami. Dlatego, choć celem zajęć jest przekazanie wiedzy, a nie rekrutacja, nierzadko dochodzi do sytuacji, w których menadżerowie - widząc potencjał kursanta - składają mu ofertę pracy, jeszcze w trakcie lub tuż po zakończeniu szkoleń – dodaje ekspertka.

Wolontariat pracowniczy to narzędzie motywacyjne

Pamiętajmy, że jednym z największych wyzwań związanych z zarządzaniem pracownikami, szczególnie w korporacjach oraz dużych i średnich firmach, jest konieczność stworzenia satysfakcjonujących warunków pracy, w tym systemów motywacyjnych. – Dla firmy, w której zrównoważony rozwój jest nieodłączną częścią biznesu, każdy sukces zależy od zaangażowania pracowników. To oni sprawiają, że idee CSR są realizowane w praktyce i zyskują ludzki, emocjonalny wymiar. Inwestujemy więc w naszą kadrę i zachęcamy, by inicjowali oraz wdrażali konkretne pomysły. Dzięki temu każda organizowana akcja przynosi wyłącznie najlepsze rezultaty – mówi Katarzyna Dulko-Gaszyna, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju z IKEA.

Obowiązki pracodawców wynikające z nowych przepisów o pracownikach delegowanych


Jak dodaje Dorota Kołodzicka, specjalista ds. szkoleń i rozwoju z ZT "Kruszwica" S.A.: - Wolontariat kompetencji stanowi innowacyjną formę obecności biznesu w społeczeństwie, która przekłada się na szereg korzyści dla wszystkich zaangażowanych stron. Studenci otrzymują porcję unikalnej, specjalistycznej i praktycznej wiedzy biznesowej, a firmowi prelegenci rozwijają swoje kompetencje trenerskie, zyskując jednocześnie sposobność wzbogacenia własnej perspektywy o sugestie oraz świeże spojrzenie na zagadnienia, którymi bardzo chętnie dzielą się ludzie młodzi. Wzajemne poznanie się studentów i pracodawcy ma szansę również przełożyć się na satysfakcjonującą dla obu stron współpracę.

Pracownicy to osoby, które - niczym wykładowcy na uczelni, posiadają najbardziej pożądane z punktu widzenia młodych talentów doświadczenie, pozwalające studentom uzupełniać formalną wiedzę o konkretne kwalifikacje. Dzieląc się swoim „know how”, nie tylko uczą innych, ale i sami nabywają nowe umiejętności. Doskonalą i rozwijają kompetencje, zarówno te „miękkie”, jak i „twarde”, ponieważ sami przechodzą odpowiednie szkolenia z umiejętności trenerskich. Są więc maksymalnie angażowani, realizując ważne cele i stając się tym samym motorem napędowym w rozwoju swojej firmy.

- Możliwość dzielenia się wiedzą ze studentami i uczniami w ramach „Akademii Talentów” daje naszym pracownikom dużo satysfakcji, stanowiąc jednocześnie docenienie dotychczasowych osiągnięć zawodowych. Prowadzenie warsztatów jest doskonałą odskocznią od codziennych obowiązków w pracy. Daje szansę sprawdzenia swoich umiejętności na nieco innym gruncie i zdobycia ciekawych doświadczeń zawodowych – tłumaczy Krzysztof Kuzdowicz, koordynator utrzymania ruchu z Imperial Tobacco Polska S.A. Jak dodaje ekspert: - Człowiek dostaje dodatkowego „poweru”, gdy widzi studentów i uczniów zainteresowanych tym, co stara się im przekazać. Największą nagrodą jest jednak to, że „wkręceni” w temat warsztatów uczestnicy nie mają ochoty nawet na przerwy, z zapałem chłonąc całą przekazywaną wiedzę.

Pracownik może przerwać pracę podczas upałów

Zmotywowany pracownik nie chce odchodzić

Jeszcze 4 lata temu średni koszt rekrutacji pracownika wynosił ok. 1886 zł. Dziś to 2640 zł, zatem aż 40 procent więcej. Jak czytamy w raporcie PwC "Saratoga Human Capital Benchmarking 2015”, przyczyną tak dużego wzrostu jest nie tylko emigracja zarobkowa, ale przede wszystkim deficyt osób o określnym wykształceniu i kompetencjach oraz wieloetapowość w procesie weryfikacji i zatrudniania pracowników. Dziś wybór idealnego kandydata wymaga czasu oraz solidnej dawki energii. Gdy się go znajdzie, należy podjąć takie kroki, by praca w firmie dawała satysfakcje, a nie powody do odejścia. Jak pokazują przykłady z życia wzięte, CSR w zakresie wolontariatu kompetencji to jeden z takich, dobrych motywatorów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA