REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy były pracownik po przejęciu firmy może skorzystać z preferencyjnych zasad oskładkowania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wykupiłem firmę od swojego pracodawcy, u którego byłem zatrudniony przez ostatnie 9 lat. Jest to moja pierwsza działalność. Czy przysługuje mi niższa stawka składek na ZUS przez pierwsze 2 lata prowadzenia działalności?

RADA

REKLAMA

Jeżeli wykupił Pan wszystkie udziały w spółce z o.o. i tym samym został jej jedynym wspólnikiem, wówczas nie ma możliwości skorzystania z preferencyjnych zasad oskładkowania i będzie Pan musiał opłacać składki do ZUS na zasadach ogólnych, od podstawy nie niższej niż 60% przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia. Jeżeli natomiast poprzedni właściciel firmy prowadził ją na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, a Pan będzie kontynuował działalność gospodarczą również jako przedsiębiorca, będzie Pan mógł skorzystać z preferencyjnych zasad oskładkowania. Nie ma przy tym znaczenia fakt, że wcześniej był Pan zatrudniony przez poprzedniego właściciela.

UZASADNIENIE

Osoby prowadzące pozarolniczą działalność podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, wypadkowemu, a ubezpieczenie chorobowe ma dla nich charakter dobrowolny.


Podstawa wymiaru składek zwykła i preferencyjna

REKLAMA


Minimalna podstawa wymiaru składek dla osoby prowadzącej działalność pozarolniczą wynosi 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty rocznego ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek (art. 18 ust. 8 ustawy systemowej). W 2011 r. podstawa ta wynosi 2015,40 zł. Oprócz tego, osoba prowadząca działalność musi opłacać składkę na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne (9% od podstawy 2704,31 zł; kwota składki to 243,39 zł), a także - pod ustawowymi warunkami - składkę na Fundusz Pracy (2,45% od podstawy 2015,40 zł; kwota składki - 49,38 zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W celu ułatwienia startu na rynku początkującym przedsiębiorcom, ustawodawca wprowadził przepisy, które dają możliwość zmniejszenia obciążeń ubezpieczeniowych przez pierwsze 2 lata prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku tzw. warunków preferencyjnych, określonych w art. 18a ustawy systemowej, minimalną podstawą wymiaru składek jest kwota równa 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę. W 2011 r. kwota ta wynosi 415,80 zł (30% z 1386 zł). Prawo do opłacania niższych składek nie dotyczy składki na ubezpieczenie zdrowotne. W przypadku tego ubezpieczenia minimalna składka wynosi tyle samo dla wszystkich przedsiębiorców. Warunki preferencyjne dają za to korzyść w postaci nieopłacania składki na Fundusz Pracy. Składkę tę opłaca się tylko wtedy, gdy podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wynosi co najmniej kwotę minimalnego wynagrodzenia. Ponieważ podstawa „preferencyjna” wynosi tylko 30% minimalnego wynagrodzenia, przedsiębiorca, który z niej skorzysta, nie opłaca składki na Fundusz Pracy.

Obniżona podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne na warunkach preferencyjnych przysługuje przez pierwsze pełne 24 miesiące kalendarzowe od momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności.

Porównanie wysokości obciążeń w przypadku oskładkowania na zasadach ogólnych oraz na zasadach preferencyjnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Osoba prowadząca działalność gospodarczą może do podstawy wymiaru zadeklarować kwotę wyższą niż minimalna i od tej wyższej kwoty opłacać składki. Jeżeli działalność zostanie rozpoczęta (a także zakończona) w trakcie miesiąca, minimalna podstawa wymiaru ulega proporcjonalnemu zmniejszeniu. Minimalna podstawa wymiaru składek ulega również proporcjonalnemu zmniejszeniu za okres choroby, za który prowadzącemu działalność przysługuje zasiłek.

 


Dla kogo preferencje


Przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wskazują wśród osób prowadzących działalność pozarolniczą kilka grup ubezpieczonych. Są to:

• osoby prowadzące działalność gospodarczą na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych,

• twórcy i artyści,

• osoby prowadzące działalność w zakresie wolnego zawodu,

wspólnicy spółek jawnych, komandytowych, partnerskich oraz wspólnicy jednoosobowych spółek z o.o,

• osoby prowadzące niepubliczną szkołę na podstawie przepisów o systemie oświaty.

Możliwość opłacania składek od niższej podstawy mają tylko i wyłącznie osoby prowadzące działalność gospodarczą. Dotyczy to zatem osób działających na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej (odnosi się to również do wspólników spółki cywilnej oraz działających na podstawie wpisu do ewidencji przedstawicieli tzw. wolnych zawodów). Natomiast pozostałe osoby prowadzące pozarolniczą działalność (a więc np. wspólnicy jednoosobowych spółek z o.o.) nie mają możliwości opłacać składek na ubezpieczenia społeczne od niższej podstawy.

Oprócz tego osoba korzystająca z preferencyjnych warunków oskładkowania musi spełniać następujące warunki:

• w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej nie prowadziła innej pozarolniczej działalności (ani gospodarczej, ani żadnej z pozostałych grup),

• nie wykonuje działalności na rzecz byłego pracodawcy, w zakresie, w którym w bieżącym lub poprzednim roku kalendarzowym świadczyła pracę w ramach stosunku pracy.

Osoba spełniająca wszystkie powyższe warunki może przez 24 miesiące kalendarzowe opłacać składki od niższej podstawy wymiaru.

W sytuacji przedstawionej w pytaniu należy ustalić, w jakiej formie organizacyjno-prawnej była prowadzona firma byłego pracodawcy.

REKLAMA

W przypadku gdy była to spółka z o.o., a pracownik nabywa wszystkie udziały tej spółki od byłego szefa i sam staje się jedynym wspólnikiem w spółce z o.o., będzie podlegał obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym jako osoba prowadząca pozarolniczą działalność (wspólnik jednoosobowej spółki). Nie jest to jednak działalność gospodarcza, a on sam nie jest wówczas przedsiębiorcą (przedsiębiorcą jest spółka, a nie wspólnik). Składki będzie wówczas opłacał na zasadach ogólnych, od podstawy nie niższej niż 2015,40 zł.

Jeżeli natomiast były szef prowadził działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalność gospodarczej i zakończy ją (dokonując wykreślenia z ewidencji), a tego samego rodzaju działalność będzie kontynuował były pracownik jako osoba prowadząca działalność gospodarczą, wtedy będzie mógł opłacać składki od preferencyjnej podstawy wymiaru przewidzianej dla przedsiębiorców.

PRZYKŁAD

Pracownik pracował przez 9 lat w warsztacie samochodowym jako wykwalifikowany mechanik. Jego pracodawca zakończył jednak działalność, a majątek firmy wraz z prawem do miejsca, gdzie jest prowadzony warsztat, został sprzedany byłemu wieloletniemu pracownikowi. Na bazie nabytego majątku byłego pracodawcy osoba ta zamierza samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą o tym samym profilu. Okoliczność, że swoje usługi wykonuje w tym samym miejscu, w którym wcześniej świadczyła pracę i że pokrywają się one z zakresem z poprzednim etatowym zatrudnieniem, nie pozbawia jej możliwości opłacania za siebie składek na ubezpieczenia społeczne na zasadach preferencyjnych.

Warunkiem skorzystania z preferencji jest bowiem to, aby swojej działalności osoba ta nie wykonywała na rzecz byłego pracodawcy. Taka sytuacja w przedstawionym stanie faktycznym nie ma miejsca, gdyż były pracodawca zaprzestał prowadzenia działalności.

• art. 6 ust. 1 pkt 5, art. 8 ust. 6, art. 18 a, art. 18 ust. 9-10 ustawy z 13 stycznia 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.).

Michał Jarosik

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA