REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy członkom zarządu przysługują świadczenia z tytułu podróży służbowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Sadowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W naszej spółce funkcjonuje 3-osobowy zarząd. Jeden z członków zarządu wykonuje swoje obowiązki na podstawie umowy o pracę, a dwóch pozostałych na podstawie umowy o zarządzanie. Często członkowie ci wyjeżdżają służbowo.
Czy członkom zarządu przysługują świadczenia z tytułu podróży służbowej, np. diety, ryczałty, i czy świadczenia te będą stanowiły podstawę podatku i ZUS?

rada

Członkom zarządu przysługują świadczenia z tytułu podróży służbowej. Zasady wypłaty i wysokość świadczeń dla tego członka zarządu, który wykonuje swoje obowiązki na podstawie umowy o pracę, są regulowane przepisami wewnątrzzakładowymi, a w razie ich braku - przepisami kodeksowymi. Natomiast dla członków zarządu, którzy mają zawarte umowy o zarządzanie, prawo i wysokość tych świadczeń powinna określać umowa o zarządzanie. Dla członka zarządu - pracownika świadczenia z tytułu podróży służbowej są zwolnione z podatku i składek na ubezpieczenia społeczne. Natomiast dla członków zarządu wykonujących pracę na podstawie umowy o zarządzanie świadczenia z tytułu podróży służbowej są zwolnione tylko z podatku, ale stanowią podstawę składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Zwolnienia te obowiązują jednak tylko w granicach limitów określonych w odrębnych przepisach mających zastosowanie do pracowników sfery budżetowej (art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) i b) updof). Od 1 stycznia 2007 r. jest to kwota 23 zł (wysokość diety).

uzasadnienie

Zarząd jako organ spółki powołany jest do reprezentacji spółki na zewnątrz i prowadzenia jej spraw. Może być organem jednoosobowym lub kolegialnym.

Osoby wchodzące w skład zarządu mogą wykonywać swoje obowiązki na podstawie:

l aktu powołania przez odpowiedni organ,

l umowy o pracę,

l umowy cywilnoprawnej.

Członkom zarządu odbywającym podróż w celach służbowych przysługują należności z tego tytułu, jednak pod pewnymi warunkami.

Rozliczanie kosztów podróży członka zarządu - pracownika

W sytuacji członka zarządu, który wykonuje swoje obowiązki na podstawie umowy o pracę, kwestia przyznania świadczeń z tytułu podróży służbowej jest oczywista. W jego przypadku obowiązują takie same zasady jak w przypadku pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Bez znaczenia pozostaje fakt, iż umowa o pracę jest zawarta z członkiem zarządu. W świetle prawa członek ten jest pracownikiem i przysługują mu wszystkie uprawnienia takie jak pracownikowi. Dlatego jeśli pracownik - członek zarządu udaje się w podróż służbową, będą mu przysługiwały wszelkie świadczenia wynikające z tego tytułu, np. diety, ryczałty itp. Wysokość tych świadczeń powinna zostać określona w przepisach Państwa spółki, np. regulaminach, układach zbiorowych, umowach o pracę. W przypadku gdy układ zbiorowy pracy, regulamin wynagradzania lub umowa o pracę nie zawierają uregulowań dotyczących należności za podróż służbową, pracownikowi przysługują kwoty na pokrycie kosztów podróży służbowej odpowiednio według zasad określonych dla zatrudnionych w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej. Świadczenia z tytułu podróży służbowej przysługujące pracownikowi stanowią przychód, podlegający zwolnieniu z podatku i składek na ubezpieczenia społeczne.

Należy pamiętać, że wolne od podatku dochodowego oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika, jednak do wysokości limitów określonych w odrębnych przepisach mających zastosowanie do pracowników sfery budżetowej (art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) updof).

Rozliczanie kosztów podróży członka zarządu na kontrakcie

Natomiast umowa o zarządzanie (zwana również kontraktem menedżerskim) jest umową o świadczenie usług. Stosuje się do niej przepisy dotyczące zlecenia.

Dlatego wszelkie kwestie przyznania dodatkowych świadczeń, np. z tytułu podróży służbowych, powinny być uregulowane w umowie. Jeśli w Państwa spółce członkowie zarządu mają w umowach zagwarantowane świadczenia z tytułu podróży służbowych, to świadczenia te powinny być im wypłacone.

Należności z tytułu podróży służbowych dla osób niebędących pracownikami stanowią ich przychód. Jest on jednak zwolniony z podatku dochodowego do wysokości limitu określonego w odrębnych przepisach mających zastosowanie do pracowników sfery budżetowej - art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) updof.

Inaczej niż w przypadku pracowników przedstawia się kwestia składkowa tych świadczeń.

Z podstawy wymiaru składek zostały bowiem wyłączone diety i inne należności z tytułu podróży służbowej przysługujące pracownikom z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Członek zarządu wykonujący pracę na podstawie umowy o zarządzanie nie jest pracownikiem. Tym samym przysługujące mu świadczenia z tytułu podróży służbowej nie będą korzystały ze zwolnienia ze składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Jeśli z tytułu umowy o zarządzanie członkowie zarządu Państwa spółki podlegali obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnym, to powinni Państwo uwzględnić w podstawie wymiaru składek również wartość wypłaconych należności z tytułu podróży służbowej.

PRZYKŁAD

W spółce działa 2-osobowy zarząd. Członkowie zarządu świadczą pracę na podstawie umowy o zarządzanie, która stanowi dla nich jedyny tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń. W umowie o zarządzanie określono, że przysługuje im prawo do świadczeń z tytułu podróży służbowych według zasad określonych dla zatrudnionych w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej.

W maju z tytułu podróży służbowej członkowie otrzymali następujące świadczenia:

Diety:

- każdy z członków po 46,00 zł (2 pełne doby × 23,00 zł);

- zwrot za użycie prywatnego samochodu według przejechanych kilometrów:

 jeden z członków 820 km - 643,37 zł (820 km × stawka za kilometr 0,7846 zł),

 drugi z członków 631 km - 495,08 zł (631 km × stawka za kilometr 0,7846 zł).

1. Wypłacone członkom zarządu świadczenia nie będą stanowiły podstawy naliczenia podatku dochodowego, gdyż korzystają ze zwolnienia podatkowego (mieszczą się w granicach limitów).

2. Świadczenia te powinny im zostać doliczone do podstawy naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

l art. 775 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz.94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 64, poz. 426

l art. 201 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l § 1 i § 2 pkt 15 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - Dz.U. Nr 161, poz. 1106; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2434

l art. 21 ust. 16 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658

l rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju - Dz.U. Nr 236, poz. 1990; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1661

Anna Sadowska

specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, Grupa Mazars w Polsce

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA