REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy członkom zarządu przysługują świadczenia z tytułu podróży służbowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Sadowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W naszej spółce funkcjonuje 3-osobowy zarząd. Jeden z członków zarządu wykonuje swoje obowiązki na podstawie umowy o pracę, a dwóch pozostałych na podstawie umowy o zarządzanie. Często członkowie ci wyjeżdżają służbowo.
Czy członkom zarządu przysługują świadczenia z tytułu podróży służbowej, np. diety, ryczałty, i czy świadczenia te będą stanowiły podstawę podatku i ZUS?

rada

Członkom zarządu przysługują świadczenia z tytułu podróży służbowej. Zasady wypłaty i wysokość świadczeń dla tego członka zarządu, który wykonuje swoje obowiązki na podstawie umowy o pracę, są regulowane przepisami wewnątrzzakładowymi, a w razie ich braku - przepisami kodeksowymi. Natomiast dla członków zarządu, którzy mają zawarte umowy o zarządzanie, prawo i wysokość tych świadczeń powinna określać umowa o zarządzanie. Dla członka zarządu - pracownika świadczenia z tytułu podróży służbowej są zwolnione z podatku i składek na ubezpieczenia społeczne. Natomiast dla członków zarządu wykonujących pracę na podstawie umowy o zarządzanie świadczenia z tytułu podróży służbowej są zwolnione tylko z podatku, ale stanowią podstawę składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Zwolnienia te obowiązują jednak tylko w granicach limitów określonych w odrębnych przepisach mających zastosowanie do pracowników sfery budżetowej (art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) i b) updof). Od 1 stycznia 2007 r. jest to kwota 23 zł (wysokość diety).

uzasadnienie

Zarząd jako organ spółki powołany jest do reprezentacji spółki na zewnątrz i prowadzenia jej spraw. Może być organem jednoosobowym lub kolegialnym.

Osoby wchodzące w skład zarządu mogą wykonywać swoje obowiązki na podstawie:

l aktu powołania przez odpowiedni organ,

l umowy o pracę,

l umowy cywilnoprawnej.

Członkom zarządu odbywającym podróż w celach służbowych przysługują należności z tego tytułu, jednak pod pewnymi warunkami.

Rozliczanie kosztów podróży członka zarządu - pracownika

W sytuacji członka zarządu, który wykonuje swoje obowiązki na podstawie umowy o pracę, kwestia przyznania świadczeń z tytułu podróży służbowej jest oczywista. W jego przypadku obowiązują takie same zasady jak w przypadku pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Bez znaczenia pozostaje fakt, iż umowa o pracę jest zawarta z członkiem zarządu. W świetle prawa członek ten jest pracownikiem i przysługują mu wszystkie uprawnienia takie jak pracownikowi. Dlatego jeśli pracownik - członek zarządu udaje się w podróż służbową, będą mu przysługiwały wszelkie świadczenia wynikające z tego tytułu, np. diety, ryczałty itp. Wysokość tych świadczeń powinna zostać określona w przepisach Państwa spółki, np. regulaminach, układach zbiorowych, umowach o pracę. W przypadku gdy układ zbiorowy pracy, regulamin wynagradzania lub umowa o pracę nie zawierają uregulowań dotyczących należności za podróż służbową, pracownikowi przysługują kwoty na pokrycie kosztów podróży służbowej odpowiednio według zasad określonych dla zatrudnionych w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej. Świadczenia z tytułu podróży służbowej przysługujące pracownikowi stanowią przychód, podlegający zwolnieniu z podatku i składek na ubezpieczenia społeczne.

Należy pamiętać, że wolne od podatku dochodowego oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika, jednak do wysokości limitów określonych w odrębnych przepisach mających zastosowanie do pracowników sfery budżetowej (art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) updof).

Rozliczanie kosztów podróży członka zarządu na kontrakcie

Natomiast umowa o zarządzanie (zwana również kontraktem menedżerskim) jest umową o świadczenie usług. Stosuje się do niej przepisy dotyczące zlecenia.

Dlatego wszelkie kwestie przyznania dodatkowych świadczeń, np. z tytułu podróży służbowych, powinny być uregulowane w umowie. Jeśli w Państwa spółce członkowie zarządu mają w umowach zagwarantowane świadczenia z tytułu podróży służbowych, to świadczenia te powinny być im wypłacone.

Należności z tytułu podróży służbowych dla osób niebędących pracownikami stanowią ich przychód. Jest on jednak zwolniony z podatku dochodowego do wysokości limitu określonego w odrębnych przepisach mających zastosowanie do pracowników sfery budżetowej - art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) updof.

Inaczej niż w przypadku pracowników przedstawia się kwestia składkowa tych świadczeń.

Z podstawy wymiaru składek zostały bowiem wyłączone diety i inne należności z tytułu podróży służbowej przysługujące pracownikom z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Członek zarządu wykonujący pracę na podstawie umowy o zarządzanie nie jest pracownikiem. Tym samym przysługujące mu świadczenia z tytułu podróży służbowej nie będą korzystały ze zwolnienia ze składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Jeśli z tytułu umowy o zarządzanie członkowie zarządu Państwa spółki podlegali obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnym, to powinni Państwo uwzględnić w podstawie wymiaru składek również wartość wypłaconych należności z tytułu podróży służbowej.

PRZYKŁAD

W spółce działa 2-osobowy zarząd. Członkowie zarządu świadczą pracę na podstawie umowy o zarządzanie, która stanowi dla nich jedyny tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń. W umowie o zarządzanie określono, że przysługuje im prawo do świadczeń z tytułu podróży służbowych według zasad określonych dla zatrudnionych w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej.

W maju z tytułu podróży służbowej członkowie otrzymali następujące świadczenia:

Diety:

- każdy z członków po 46,00 zł (2 pełne doby × 23,00 zł);

- zwrot za użycie prywatnego samochodu według przejechanych kilometrów:

 jeden z członków 820 km - 643,37 zł (820 km × stawka za kilometr 0,7846 zł),

 drugi z członków 631 km - 495,08 zł (631 km × stawka za kilometr 0,7846 zł).

1. Wypłacone członkom zarządu świadczenia nie będą stanowiły podstawy naliczenia podatku dochodowego, gdyż korzystają ze zwolnienia podatkowego (mieszczą się w granicach limitów).

2. Świadczenia te powinny im zostać doliczone do podstawy naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

l art. 775 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz.94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 64, poz. 426

l art. 201 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l § 1 i § 2 pkt 15 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - Dz.U. Nr 161, poz. 1106; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2434

l art. 21 ust. 16 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658

l rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju - Dz.U. Nr 236, poz. 1990; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1661

Anna Sadowska

specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, Grupa Mazars w Polsce

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA