REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składka na ubezpieczenie wypadkowe w 2024 roku - zmiany od 1 kwietnia. Obniżenie stopy procentowej składki dla 32 grup działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Składka na ubezpieczenie wypadkowe w 2024 roku - zmiany od 1 kwietnia. Obniżenie stopy procentowej składki dla 32 grup działalności
Składka na ubezpieczenie wypadkowe w 2024 roku - zmiany od 1 kwietnia. Obniżenie stopy procentowej składki dla 32 grup działalności
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Opublikowany 23 lutego 2024 r. projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków przewiduje zmianę  kategorii ryzyka dla 32 grup działalności, dzięki czemu nastąpi obniżenie stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe. Tylko w przypadku jednej grupy działalności nastąpi wzrost kategorii ryzyka i tym samym wzrost stopy procentowej składki wypadkowej. Zmiany będą obowiązywać od składek należnych za kwiecień 2024 r.

Ubezpieczenie wypadkowe

Na podstawie  ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2189) płatnicy składek podzieleni są na dwie grupy:
- zgłaszający do ubezpieczenia wypadkowego nie więcej niż 9 ubezpieczonych,
- zgłaszający do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych.

Dla wszystkich płatników składek zgłaszających do ubezpieczenia wypadkowego nie więcej niż 9 ubezpieczonych stopa procentowa składki na to ubezpieczenie jest taka sama i wynosi 50% najwyższej stopy procentowej, ustalonej na dany rok składkowy dla grupy działalności. Taka sama stopa procentowa składki obowiązuje dla płatników składek niepodlegających wpisowi do rejestru REGON.

Natomiast stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe płatnika składek zgłaszającego  do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych ustala Zakład Ubezpieczeń Społecznych jako iloczyn stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe określonej dla grupy działalności, do której należy dany płatnik, i wskaźnika korygującego ustalonego dla tego płatnika. 

REKLAMA

Ważne

Stopę procentową składki Zakład Ubezpieczeń Społecznych ustala tym płatnikom składek, którzy za trzy kolejne, ostatnie lata kalendarzowe przesłali Informację o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe – ZUS IWA.

Informację ZUS IWA przekazują płatnicy składek, którzy podlegają wpisowi do rejestru REGON, byli zgłoszeni w ZUS jako płatnicy składek na ubezpieczenie wypadkowe nieprzerwanie przez cały rok kalendarzowy, za który składana jest informacja ZUS IWA,  i przynajmniej jeden dzień w styczniu następnego roku oraz zgłaszali w roku kalendarzowym, za który składana jest informacja, średnio co najmniej 10 ubezpieczonych do ubezpieczenia wypadkowego.

Inni płatnicy składek samodzielnie ustalają stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe. Dla nich stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe wynosi tyle, co stopa procentowa określona dla grupy działalności, do której płatnik należy.

Ważne

Płatnicy składek są przyporządkowani do określonych grup działalności, w zależności od rodzaju działalności Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), ujętej  w rejestrze REGON podmiotów gospodarki narodowej.

Kategorie ryzyka wraz z odpowiadającymi im stopami procentowymi składki na ubezpieczenie wypadkowe dla poszczególnych grup działalności ustala, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, którym jest obecnie Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Kategorię ryzyka dla grupy działalności ustala się w zależności od ryzyka określonego następującymi wskaźnikami częstości:
1) poszkodowanych w wypadkach przy pracy ogółem;
2) poszkodowanych w wypadkach przy pracy śmiertelnych i ciężkich;
3) stwierdzonych chorób zawodowych;
4) zatrudnionych w warunkach zagrożenia w razie przekroczenia najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.

Wpływ każdego z wymienionych wskaźników częstości na ustalenie kategorii ryzyka dla grupy działalności jest równy.

Wskaźniki częstości wymienionych w pkt 1 i 2 są obliczane w przeliczeniu na umowną liczbę 1000 pracujących i ustalane odrębnie za pełny rok kalendarzowy dla grup działalności. Natomiast wskaźniki częstości wymienionych w pkt 3 i 4 są obliczane w przeliczeniu na umowną liczbę 1000 zatrudnionych i ustalane odrębnie za pełny rok kalendarzowy dla grup działalności.

Natomiast kategorię ryzyka dla płatnika składek, od której zależy indywidualny wskaźnik korygujący, ustala się w zależności od ryzyka określonego następującymi wskaźnikami częstości:
1) poszkodowanych w wypadkach przy pracy ogółem;
2) poszkodowanych w wypadkach śmiertelnych i ciężkich;
3) zatrudnionych w warunkach zagrożenia w razie przekroczenia najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.

Wpływ wskaźników częstości określonych w pkt 1 i 2 na ustalenie kategorii ryzyka dla płatników składek jest równy, a wskaźnika częstości określonego w pkt 3 – dwukrotnie większy niż każdego z tych dwóch wskaźników. 

O ostatecznej wysokości stopy procentowej składki dla płatników składek, którzy zgłaszają do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych i byli zobowiązani do składania ZUS IWA za trzy ostatnie lata kalendarzowe decydować będzie zarówno stopa procentowa ustalona dla grupy działalności, jak i indywidualny wskaźnik korygujący ustalany przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Dopuszczalne wartości wskaźnika korygującego wynoszą od 0,5 do 1,5 (art. 31 ust. 1 pkt 2 ustawy). 

Kategorie ryzyka i odpowiadające im stopy procentowe składki na ubezpieczenie wypadkowe - zmiany od kwietnia 2024 r.

Na podstawie art. 30 ust. 4 ww. ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. 2022 r. poz. 2189) kategorię ryzyka dla grup działalności ustala się na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego za trzy ostatnie lata kalendarzowe, dostępne w dniu 31 stycznia danego roku. Kategorię ryzyka dla grup działalności ustala się na okres nie dłuższy niż trzy lata składkowe (art. 30 ust. 5 ww. ustawy), co oznacza, że począwszy od roku składkowego rozpoczynającego się 1 kwietnia 2024 r. dla poszczególnych grup działalności powinny być ogłoszone nowe kategorie ryzyka.

Omawiany projekt rozporządzenia określi nowe kategorie ryzyka i odpowiadające im stopy procentowe składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Ważne

Nowe rozporządzenie utrzyma dotychczasową wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe w przypadku mikro- małych i średnich przedsiębiorców (zatrudniających mniej niż 10 ubezpieczonych.) i  płatników składek niepodlegających wpisowi do rejestru REGON. W przypadku tych płatników stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe wynosi 50% najwyższej stopy procentowej ustalonej na dany rok składkowy dla grup działalności, zatem stopa procentowa składki dla tych płatników składek pozostanie na niezmienionym poziomie i wyniesie 1,67%. 

A ci płatnicy składek, którzy nie składali informacji ZUS IWA (bo nie mają takiego obowiązku) składkę na ubezpieczenie wypadkowe opłacają według stopy procentowej właściwej dla ich grupy działalności.

W porównaniu do obecnie obowiązujących przepisów tę samą kategorię ryzyka i tę samą stopę procentową składki zachowa następujące 31 grup działalności:
- Pozostałe górnictwo i wydobywanie;
- Działalność usługowa wspomagająca górnictwo i wydobywanie;
- Produkcja odzieży;
- Produkcja skór i wyrobów ze skór wyprawionych;
- Produkcja papieru i wyrobów z papieru;
- Poligrafia i reprodukcja zapisanych nośników informacji;
- Wytwarzanie i przetwarzanie koksu i produktów rafinacji ropy naftowej;
- Produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych oraz leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych;
- Produkcja wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych;
- Produkcja komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych;
- Produkcja maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowana;
- Pozostała produkcja wyrobów;
- Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych;
- Odprowadzanie i oczyszczanie ścieków;
- Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej;
- Handel hurtowy, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi;
- Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi;
- Magazynowanie i działalność usługowa wspomagająca transport; 
- Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi;
- Informacja i komunikacja; 
- Działalność finansowa i ubezpieczeniowa;
- Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości; 
- Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna;
- Wynajem i dzierżawa;
- Działalność organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji i działalności z nią związane;
- Działalność detektywistyczna i ochroniarska; 
- Działalność usługowa związana z utrzymaniem porządku w budynkach i zagospodarowaniem terenów zieleni;
- Działalność związana z administracyjną obsługą biura i pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej;
- Edukacja;
- Opieka zdrowotna i pomoc społeczna;
- Pozostała działalność usługowa, gospodarstwa domowe zatrudniające pracowników; gospodarstwa domowe produkujące wyroby i świadczące usługi na własne potrzeby.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegląd prasy i portali na INFOR.PL Subskrybuj nas na YOUTUBE!

Ważne

Wzrost kategorii ryzyka i tym samym wzrost stopy procentowej składki dotyczy 1 grupy:
- Wydobywanie węgla kamiennego i węgla brunatnego (lignitu).

Natomiast w przypadku następujących 32 grup nowe przepisy zmienią kategorię ryzyka, a wskutek tego nastąpi dla tych grup obniżenie stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe:

- Uprawy rolne, chów i hodowla zwierząt, łowiectwo, włączając działalność usługową;
- Leśnictwo i pozyskiwanie drewna;
- Rybactwo;
- Górnictwo ropy naftowej i gazu ziemnego;
- Górnictwo rud metali;
- Produkcja artykułów spożywczych;
- Produkcja napojów;
- Produkcja wyrobów tytoniowych;
- Produkcja wyrobów tekstylnych;
- Produkcja wyrobów z drewna oraz korka, z wyłączeniem mebli; produkcja wyrobów ze słomy i materiałów używanych do wyplatania;
- Produkcja chemikaliów i wyrobów chemicznych;
- Produkcja wyrobów z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych;
- Produkcja metali;
- Produkcja metalowych wyrobów gotowych, z wyłączeniem maszyn i urządzeń;
- Produkcja urządzeń elektrycznych;
- Produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep, z wyłączeniem motocykli;
- Produkcja pozostałego sprzętu transportowego;
- Produkcja mebli;
- Naprawa, konserwacja i instalowanie maszyn i urządzeń;
- Pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody;
- Działalność związana ze zbieraniem, przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów; odzysk surowców;
- Działalność związana z rekultywacją i pozostała działalność usługowa związana z gospodarką odpadami;
- Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków; 
- Roboty budowlane specjalistyczne; 
- Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi; naprawa pojazdów samochodowych;
- Transport lądowy oraz transport rurociągowy;
- Transport wodny;
- Transport lotniczy;
- Działalność pocztowa i kurierska;
- Działalność związana z zatrudnieniem; 
- Administracja publiczna i obrona narodowa; obowiązkowe zabezpieczenia społeczne, organizacje i zespoły eksterytorialne;
- Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją.

Ważne

Najniższa i najwyższe stopy procentowe składki dla grup działalności nie zmienią się od 1 kwietnia 2024 r. w porównaniu do aktualnych przepisów i wynosić będą: 0,67% - najniższa stopa procentowa, natomiast najwyższa 3,33%.

Grupy działalności, kategorie ryzyka i stopu procentowe składki na ubezpieczenie wypadkowe od 1 kwietnia 2024 r. [Tabela]. Projekt załącznika do nowego rozporządzenia 

 

 

Lp.

 

 

Grupy działalności

 

 Kod PKD*

 

 

 Kategorie ryzyka

 

 

 Stopy procentowe składki (%)

 

12345

 

1

 

 

 Uprawy rolne, chów i hodowla zwierząt, łowiectwo, włączając działalność usługową

 

 

A-01

 

 

5

 

 

 1,47

 

 

2

 

 

 Leśnictwo i pozyskiwanie drewna

 

 

A-02

 

 

6

 

 

 1,73

 

 

3

 

 

 Rybactwo

 

 

A-03

 

 

 4

 

 

 1,20

 

 

4

 

 

 Wydobywanie węgla kamiennego i węgla brunatnego (lignitu)

 

 

B-05

 

 

 12

 

 

 3,33

 

 

5

 

 

 Górnictwo ropy naftowej i gazu ziemnego

 

 

 B-06

 

 

 6

 

 

 1,73

 

 

6

 

 

 Górnictwo rud metali

 

 

 B-07

 

 

8

 

 

 2,26

 

 

7

 

 

 Pozostałe górnictwo i wydobywanie

 

 

 B-08

 

 

 6

 

 

 1,73

 

 

8

 

 

Działalność usługowa wspomagająca górnictwo i wydobywanie

 

 

B-09

 

 

 12

 

 

 3,33

 

 

9

 

 

Produkcja artykułów spożywczych

 

 

 C-10

 

 

 4

 

 

1,20

 

 

10

 

 

 Produkcja napojów

 

 

 C-11

 

 

 4

 

 

1,20

 

 

11

 

 

 Produkcja wyrobów tytoniowych

 

 

 C-12

 

 

4

 

 

1,20

 

 

12

 

 

 Produkcja wyrobów tekstylnych

 

 

C-13

 

 

 4

 

 

 1,20

 

 

13

 

 

Produkcja odzieży

 

 

 C-14

 

 

2

 

 

 0,67

 

 

14

 

 

 Produkcja skór i wyrobów ze skór wyprawionych

 

 

 C-15

 

 

 3

 

 

 0,93

 

 

15

 

 

Produkcja wyrobów z drewna oraz korka, z wyłączeniem mebli; produkcja wyrobów ze słomy i materiałów używanych do wyplatania

 

C-16

 

 

 6

 

 

 1,73

 

 

16

 

 

 Produkcja papieru i wyrobów z papieru

 

 

C-17

 

 

 5

 

 

 1,47

 

 

17

 

 

 Poligrafia i reprodukcja zapisanych nośników informacji

 

 

C-18

 

 

 3

 

 

 0,93

 

 

18

 

 

 Wytwarzanie i przetwarzanie koksu i produktów rafinacji ropy naftowej

 

 

C-19

 

 

5

 

 

 1,47

 

 

19

 

 

Produkcja chemikaliów i wyrobów chemicznych

 

 

 C-20

 

 

 4

 

 

1,20

 

 

20

 

 

 Produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych oraz leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych

 

 

 C-21

 

 

 

 

0,93

 

 

21

 

 

 Produkcja wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych

 

 

C-22

 

 

 5

 

 

1,47

 

 

22

 

 

Produkcja wyrobów z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych

 

 

C-23

 

 

 5

 

 

 1,47

 

 

23

 

 

Produkcja metali

 

 

C-24

 

 

6

 

 

 1,73

 

 

24

 

 

Produkcja metalowych wyrobów gotowych, z wyłączeniem maszyn i urządzeń

 

 

 C-25

 

 

 5

 

 

 1,47

 

 

25

 

 

 Produkcja komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych

 

 

 C-26

 

 

3

 

 

 0,93

 

 

26

 

 

 Produkcja urządzeń elektrycznych

 

 

 C-27

 

 

 4

 

 

1,20

 

 

27

 

 

 Produkcja maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowana

 

 

 C-28

 

 

 5

 

 

1,47

 

 

28

 

 

Produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep, z wyłączeniem motocykli

 

 

 C-29

 

 

4

 

 

 1,20

 

 

29

 

 

Produkcja pozostałego sprzętu transportowego

 

 

C-30

 

 

 5

 

 

 1,47

 

 

30

 

 

Produkcja mebli

 

 

 C-31

 

 

 4

 

 

1,20

 

 

31

 

 

Pozostała produkcja wyrobów

 

 

C-32

 

 

4

 

 

1,20

 

 

32

 

 

 Naprawa, konserwacja i instalowanie maszyn i urządzeń

 

 

 C-33

 

 

4

 

 

 1,20

 

 

33

 

Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych

 

 

D-35

 

 

4

 

 

 1,20

 

 

34

 

 

 Pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody

 

 

E-36

 

 

4

 

 

 1,20

 

 

35

 

 

 Odprowadzanie i oczyszczanie ścieków

 

 

 E-37

 

 

 5

 

 

 1,47

 

 

36

 

 

 Działalność związana ze zbieraniem, przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów; odzysk surowców

 

 

 E-38

 

 

6

 

 

1,73

 

 

37

 

 

 Działalność związana z rekultywacją i pozostała działalność usługowa związana z gospodarką odpadami

 

 

 E-39

 

 

 4

 

 

1,20

 

 

38

 

 

Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków

 

 

 F-41

 

 

 3

 

 

 0,93

 

 

39

 

 

 Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej

 

 

 F-42

 

 

 5

 

 

1,47

 

 

40

 

 

 Roboty budowlane specjalistyczne

 

 

F-43

 

 

 3

 

 

0,93

 

 

41

 

 

Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi; naprawa pojazdów samochodowych

 

 

G-45

 

 

 2

 

 

0,67

 

 

42

 

 

 Handel hurtowy, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi

 

 G-46

 

 

3

 

 

 0,93

 

 

43

 

 

Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi

 

 

G-47

 

 

 3

 

 

0,93

 

 

44

 

 

Transport lądowy oraz transport rurociągowy

 

 

H-49

 

 

3

 

 

 0,93

 

 

45

 

 

Transport wodny

 

 

 H-50

 

 

4

 

 

 1,20

 

 

46

 

 

 Transport lotniczy

 

 

H-51

 

 

 2

 

 

 0,67

 

 

47

 

 

 Magazynowanie i działalność usługowa wspomagająca transport

 

 

H-52

 

 

 4

 

 

 1,20

 

 

48

 

 

Działalność pocztowa i kurierska

 

 

 H-53

 

 

 4

 

 

 1,20

 

 

49

 

 

Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi

 

 I

 

 

 2

 

 

 0,67

 

 

50

 

 

 Informacja i komunikacja

 

 

 J

 

 

 2

 

 

0,67

 

 

51

 

 

Działalność finansowa i ubezpieczeniowa

 

 

 K

 

 

 2

 

 

 0,67

 

 

52

 

 

Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości

 

L

 

 

 2

 

 

 0,67

 

 

53

 

 

Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna

 

 

M

 

 

 2

 

 

0,67

 

 

54

 

 

Wynajem i dzierżawa

 

 

 N-77

 

 

 3

 

 

0,93

 

 

55

 

 

 Działalność związana z zatrudnieniem

 

 

N-78

 

 

 3

 

 

0,93

 

 

56

 

 

 Działalność organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji i działalności z nią związane

 

 

 N-79

 

 

2

 

 

0,67

 

 

57

 

 

 Działalność detektywistyczna i ochroniarska

 

 

 N-80

 

 

3

 

 

 0,93

 

 

58

 

 

Działalność usługowa związana z utrzymaniem porządku w budynkach i zagospodarowaniem terenów zieleni

 

 

 N-81

 

 

 4

 

 

1,20

 

 

59

 

 

Działalność związana z administracyjną obsługą biura i pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej

 

 

 N-82

 

 

2

 

 

 0,67

 

 

60

 

Administracja publiczna i obrona narodowa; obowiązkowe zabezpieczenia społeczne, organizacje i zespoły eksterytorialne

 

 

 O,U

 

 

 2

 

 

0,67

 

 

61

 

 

Edukacja

 

 

 P

 

 

 3

 

 

 0,93

 

 

62

 

 

Opieka zdrowotna i pomoc społeczna

 

 

Q

 

 

4

 

 

 1,20

 

 

63

 

 

 Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją

 

 

 R

 

 

 2

 

 

 0,67

 

 

64

 

 

Pozostała działalność usługowa, gospodarstwa domowe zatrudniające pracowników; gospodarstwa domowe produkujące wyroby i świadczące usługi na własne potrzeby

 

 

 S,T

 

 

2

 

 

 0,67

 

REKLAMA

*    Kod PKD określony w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. poz. 1885, z 2009 r. poz. 489, z 2017 r. poz. 2440, z 2020 r. poz. 1249 oraz z 2023 r. poz. 2668).

Źródło: Projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków.

oprac. Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA