REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie z zfśs do podręczników i przyborów szkolnych

Dofinansowanie z zfśs do podręczników i przyborów szkolnych
Dofinansowanie z zfśs do podręczników i przyborów szkolnych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcy z reguły dofinansowują z zfśs wakacyjny wypoczynek dzieci swoich pracowników. Jednak z funduszu socjalnego można też finansować np. zakup podręczników i przyborów szkolnych. Wszystkie te formy wsparcia nie wymagają naliczenia składek ZUS ale z PIT jest w pełni zwolnione tylko dofinansowanie kolonii dla dzieci pracowników.

Dofinansowanie z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

Pracodawca może dofinansować pracownikom i ich dzieciom wypoczynek wakacyjny: zorganizowane wczasy (także zagraniczne), prywatne kwatery oraz kolonie czy rajdy dla dzieci lub młodzieży. Wsparcie finansowe może dotyczyć także zakupu podręczników i wyprawki szkolnej dla dzieci pracowników. O tym, jakie świadczenia mogą zostać dofinansowane przez pracodawcę, decyduje przyjęty w danej firmie regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) – pod warunkiem oczywiście, że taki fundusz socjalny został w ogóle utworzony.

REKLAMA

Autopromocja

Fundusz socjalny jest obowiązkowy dla firm ze sfery budżetowej – przedsiębiorstwa z „budżetówki” muszą go utworzyć bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników. W przypadku prywatnych firm fundusz powinni tworzyć pracodawcy, którzy zatrudniają co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Pracodawca może jednak z niego zrezygnować, wprowadzając odpowiedni zapis w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania, w porozumieniu z przedstawicielami pracowników (np. związkami zawodowymi). Z kolei firmy, które zatrudniają mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty mogą, ale nie muszą tworzyć funduszu. Powinni jednak poinformować o tym pracowników do 31 stycznia danego roku kalendarzowego.

Kwota ewentualnego wsparcia finansowego także zależy od zapisów w regulaminie, ale zazwyczaj im wyższy dochód brutto na osobę w rodzinie, tym niższe wsparcie. Średnie  dofinansowanie wypoczynku wakacyjnego to kilkaset złotych, podobna kwota może być wypłacana jako dofinansowanie zakupu podręczników i wyprawki szkolnej. Należy jednak liczyć się z tym, że część kwot wypłacanych w ramach funduszu socjalnego będzie opodatkowana.

Podatek od wyższych kwot dofinansowania

Najpierw jednak o tym, kiedy podatek w całości się upiecze – całkowicie zwolnione z podatku jest bowiem dofinansowanie wypoczynku dziecka w wieku do 18 lat, pod warunkiem jednak, że wypoczynek dzieci jest zorganizowany przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie (np. biura podróży, szkoły, organizacje harcerskie, fundacje czy parafie) i odpowiednio udokumentowany.

REKLAMA

Firmy, które decydują się na dofinansowywanie wypoczynku pracownikom, przyznają takie świadczenie zazwyczaj raz na rok lub dwa lata. Najczęściej wymagają też, by urlop trwał minimalnie dwa tygodnie. Aby otrzymać dofinansowanie, pracownik musi także dostarczyć niezbędne dokumenty, na przykład zaświadczenia o pozostałych zarobkach członków rodziny, potwierdzenie wypoczynku pracownika (np. zaświadczenie o pobycie wystawione przez ośrodek wypoczynkowy) i dowód zapłaty za wykupione wczasy czy kolonie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku pracowników wolna od  podatku jest tylko kwota wsparcia nie przekraczająca 380 zł (przy czym zwolnienie to nie dotyczy bonów czy talonów uprawniających do wymiany na towary i usługi, które są w całości opodatkowane). Jeśli dofinansowanie jest wyższe, z nadwyżki należy już rozliczyć się z fiskusem (według stawek skali podatkowej) – robi to w imieniu pracowników pracodawca.

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Z podatkiem, ale bez składek ZUS

Trzeba mieć także na uwadze, że kwota 380 zł jest sumą wszystkich świadczeń rzeczowych i pieniężnych otrzymanych przez pracownika w całym roku podatkowym. Oznacza to, że jeśli pracownik otrzymał zarówno dofinansowanie do wczasów, jak i do zakupu wyprawki szkolnej, limit 380 zł będzie dotyczyć obydwu kwot dofinansowania (nie zostanie zastosowany dla każdej z nich odrębnie, a więc nie będzie podwojony).


Przychód z tytułu świadczeń wypłacanych z funduszu socjalnego jest za to w całości zwolniony ze składek ZUS (za wyjątkiem sytuacji, kiedy świadczenie nie ma charakteru socjalnego; oskładkowana może być np. premia z okazji świąt, ponieważ uznaje się, że ma ona charakter wynagrodzeniowy, a nie socjalny).

Agata Szymborska-Sutton, Tax Care

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA